TV Helse: Forskare har lyckats printa det första 3D-hjärtat

0
Printed 3D-heart. Image credit: AdvancedScience.com (Onlinelibrary.wiley.com)

Forskare på Tel Avivs Universitet (TAU) har framgångsrikt printat världens första 3D-hjärta med blodkärl, ventriklar och kamrar. Det lyckades med hjälp av patientens egna celler och biologiskt material. Det stora genombrottet publicerades i Advanced Science.

Text: Sanja R. Juric för TV Helse

Den israeliska forskaren Nadav Noor är en av hjärnorna bakom 3D-hjärtat. Foto: privat Linkedin-sida
Den israeliska forskaren Nadav Noor är en av hjärnorna bakom 3D-hjärtat. Foto: privat Linkedin-sida

Det är första gången någon har lyckats konstruera och printa ett helt hjärta fyllt med celler, blodkärl, ventriklar och kamrar, säger professor Tal Dvir från TAU, som är ansvarig för studien. Hittills har forskare inom regenerativ medicin endast lyckats skriva ut enkla vävnader utan blodkärl.

Det konstruerade hjärtat är än så länge väldigt litet, storleken av en kanins hjärta, berättar professor Dvir, men han menar att samma teknik kan skapa det större mänskliga hjärtat.

Nästa steg för forskarna i Tel Aviv är att “odla” hjärtan och programmera en pumpfunktion, för att transplantera i djur och senare i människor. Teamet bakom 3D- hjärtat har en del utmaningar framför sig. En av dessa blir att skapa fina blodkärl, då nuvarande 3D-skrivare än så länge har begränsad upplösning.

Läs hela artikeln i TV Helse | Mediasamarbete med NewsVoice

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here