Arrogant Lars Lindström sätter sig över människors mediala upplevelser

12
Medierna Vivi Linde och Camilla Elfving, 2019. Pressfoto: Mediumpodden.se
Medierna Vivi Linde och Camilla Elfving, 2019. Pressfoto: Mediumpodden.se

REPLIK. Lars Lindström går i sin krönika “Andemedier är charlataner, i bästa fall underhållare” till angrepp mot ”andemedier”, dvs spiritualistiska medier, som han menar är cyniska bedragare. Andemediet Camilla Elfving replikerar Lindströms krönika som publicerades i Expressen den 6 maj 2019.

Text: Camilla Elfving, spiritualistiskt medium och författare. Långvarig medlem i Sällskapet för Parapsykologisk Forskning. Finns på Mediumpodden.se och Elfvinginstitute.org

Lars Lindström hänvisar till de organiserade skeptikerna Vetenskap och Folkbildning och ger ensidig kritik mot ett växande område inom livsåskådning där man bejakar kontakt med den andra sidan.

Lars Lindström skriver:

”När en amerikansk kvinna som har förlorat sin son brister ut i gråt för att ett TV-medium ger en meningslös hälsning från det döda barnet vill jag också gråta, men av en helt annan anledning”.

Vad ger Lindström rätten kalla hälsningen meningslös? Varför ringakta kvinnans upplevelse av kontakt med andevärlden? Endast hon kan värdera budskapet. Endast hon kan avgöra vilken betydelse det haft för henne.

Förutom att det är höjden av arrogans att skriva på det vis som Lars Lindström gör så vill jag framhålla att det faktiskt pågår vetenskaplig forskning på mediumskap och kontakt med andevärlden.

Windbridge Research Center har funnits i 10 år och gjort kontrollerade tester på så kallade andemedier. Dessa har visat att:

”vissa andemedier kan, under kontrollerade försök, ge korrekt och detaljerad information om avlidna personer”.

Windbridge har även studerat skillnader i EEG när andemedier upplever kommunikation med avlidna, än när de upplever minnen eller föreställningar [1].

Notera att resultaten av forskningen understryker att ”vissa” andemedier kan ge korrekt information om avlidna personer, men inte alla. Att vara medial är en talang. Det är även en ”skill” som går att träna upp och en del föds med stark naturlig medial förmåga.

Men oavsett forskningens framåtskridande så anser jag att vi bör respektera människors personliga val att ha kontakt med andra sidan. För mig är det enbart kärlek och helande att få hälsningar från nära och kära.

Och ja, det finns även kommersiella intressen inblandade. Det anser Lars Lindström är fel, något de flesta inom rörelsen ser som något naturligt och självklart, men det personliga värdet av att få kontakt med andra sidan går egentligen inte att uppskatta i pengar för så mycket pengar finns inte.

Text: Camilla Elfving, Mediumpodden.se, Elfvinginstitute.org

Källor och relaterat


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelReplik: Homeopatisk medicin har effekt
Nästa artikelBetway och Betfair är bästa bettingsidor
Camilla Elfving (1971-) kommer från Stockholm. Camilla är ett diplomerat mentalt medium, transmedium och författare inom esoterik. Camilla Elfving har arbetat många år inom reklam- och kommunikationsbranschen.
Prenumerera
Notify of
guest
12 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Erik G
Erik G
Gäst
9 maj 2019 kl 19:19

Fy fan så surt om man varit en surgubbe hela sitt liv och när man äntligen lyckats lämna jordelivet efter sig 97 år gammal, och tagit döden i handen.
Ja då hör man en Cammila Elfving säga.
-VAD VAR DET JAG SA!!!!

klotter eller poesi Erik G

Camilla Elfving
Reply to  Erik G
9 maj 2019 kl 22:00

Ha ha! Den var bra!

Andreas Obenius
Andreas Obenius
Gäst
9 maj 2019 kl 23:22

För mig finns det minst 11 olika dimensioner och västerlandets forskare har egentligen bara hittat 3 st olika dimensioner. Längd, bredd och djup. Men i supersträngteorin menar att det finns små partiklar som genomsyrar hela Universum så kallade strängar som är medvetna om sig själva och dessa strängar existerar överallt i Universum och de vibrerar i 11 olika dimensioner samtidigt.

Detta skulle kunna bli en vetenskap som förklarar paranormala eller övernaturliga fenomen.

Personligen så vet jag att duktiga mediala och synska människor finns och fungerar väldigt bra dessutom.

Leif Bengtsson
Leif Bengtsson
10 maj 2019 kl 01:40

Tyvärr känner sig många som blivit ifrågasatta av Vetenskap och Folkbildning sig stigmatiserade och måste få upprättelse. Att omnämna dom o försvara sig ger bara ytterligare exponering av deras galenskap.
Har under åren haft diskussioner med dessa fövirrade apostlar på bland annat bokmässan.
Inget seriöst där inte. Vid ett tillfälle hade vi en diskussion om Silvervatten.
Halvt erkände dom att dom inte hade en susning. Artiklar var ett hopplock av det dom hittat på nätet.

remote viewing är naturlgtvis inte heller något som faller Lars Lindström som något existerande.
https://www.irva.org/remote-viewing/definition.html

En begåvning som jag själv bara snubblat in i utan att då veta vad jag upplevde/såg.
Först flera år senare lärde jag mej att det till och fanns forskning på området och
att USA jobbat mycket med detta. Naturligtvis för militära ändamål.
OK kanske inte direkt andevärld men definitivt inte något som finns i “skollitteraturen”.

Det känns lite fattigt att vi lägger krut på dessa medeltidskunskapare där kyrkan hade sanningen.
På samma sätt som vi ger våra politiker auktoritet o betydelse. IGNORERA!!

Vi människor måste på allvar köra vårt eget race tillsammans med andra som sett o insett
att det som onffentligt o publikt serveras oss är en kuliss att dölja verkligheten.

Lyssna på våra politiker inför EU-valet, var kommer verkligheten och IRL in i agendorna.
Tom TOM Tomt Tomt teatern blottar bara okunnighet o dumhet.
Gud bevare oss….
Men det är väl knappast någon som sett sett en sådan varken i andemöten eller under remote viewing.
Det går snabbt utför nu o ett nytt paradigm är på väg…. hoppas jag.

LeifB

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
Reply to  Leif Bengtsson
10 maj 2019 kl 11:52

“naturligtvis för militära ändamål”
Ja men för desinformation och med utnyttjande av fusk, dolda miniradiomottagare
Både illusionisten Truxa på 60-talet och Cia använde det.
Det är inget fel att vara öppen för utvidgningar av vetandet men utan sund stark skepsis regredierar civilisationen.
Dom som har makten jobbar heltid med att bedra för att kunna utnyttja mänskligheten.

Carina Agrell
Carina Agrell
Gäst
10 maj 2019 kl 09:34

Vi får helt enkelt betrakta Lindström och co som människor de också – men av en mindre utvecklad sortering. Jung betraktades ju som en kuf länge just med anledning av hans bejakande av den metafysiska aspekten av en människas konstitution. Idag kan fler och fler känna igen sig i hans begrepp, resonemang och teorier. Som LeifB skriver så är materialismens enfald på nedgång och Lindström får tids nog se sig utskrattad. Jag lider med honom och hans likasinnade med anledning av det fattiga liv som de genomlider i denna inkarnation. Inte konstigt att de är retliga aggressiva!

Leif Bengtsson
Leif Bengtsson
11 maj 2019 kl 01:20

#Peter Grafström 10 May, 2019 at 11:52

Tänkte kanske att du blivit lite intresserad av att slå hål på RV som humbug typ Truxa.
https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp96-00791r000100030062-7

Ovanst länk kan vara en bra start för vidare studier.

LeifB

Torbjörn Sassersson red.
Reply to  Leif Bengtsson
11 maj 2019 kl 08:17
Torbjörn Sassersson red.
Admin
11 maj 2019 kl 08:25

Jag har meddelat Lars Lindström om att Camilla skrev denna replik. Först försökte Camilla få in den i Expressen, men deras redaktör svarade att man inte kan replikera en krönika. Varför inte? En krönika är så nära en debattartikel man kan komma. Lindströms krönika ÄR i själva verket en debattartikel eftersom den uttrycker en rad åsikter vilka dessutom går emot vetenskap och forskning.

Lars Lindström är en grindvakt som försöker hålla locket tight på det svenska folket. Han tycker naturligtvis inte det själv eftersom han sitter inne i en ekokammare. Sverige för förmodligen den mest lustiga ekokammaren som finns.

Jag tror faktiskt att 1 (eller 3-4) miljoner migranter kommer att ändra på Sverige i en positiv riktning. Alla kan ju inte transformeras och bli likatyckande Alfred E Neuman-figurer.

mats sederholm
11 maj 2019 kl 14:25

Bara att bita ihop och gå vidare Camilla.
Lycka till
Mats

Martin Kristusson
Martin Kristusson
Gäst
11 maj 2019 kl 20:06

Passa er för Djävulen. Det är en verklig spirituell varelse och han hatar oss och är fadern till alla lögner.

Carina
Carina
Gäst
13 maj 2019 kl 20:41

De flesta som har starka åsikter om mediumskap och budskap från de som gått vidare är nog de som är minst insatta. De har aldrig haft en upplevelse själva, de dömer utan att känna energier, se eller höra när någon tar kontakt. Åsikten blir då väldigt ensidig och subjektiv, jag kallar dessa människor för avstängda. Jag önskar att de någon gång går ner i sitt hjärta, det är då det börjar hända saker. Att tro att sanningen finns i hjärnan eller intelligensen… joo, de som har kontakt, de förstår skillnaden.