DEBATT. Sverige var ett helt sekulärt samhälle med en lika sekulär skola. Historikern Christer Nilsson menar att religionen, ett särintresse, sedan en tid har börjat färga skolan. Förbud mot niqab och burka har inget med främlingsfientlighet att göra, snarare handlar det om att värna kvinnors friheter, anser Nilsson.

Text: Christer Nilsson, historiker, författare med 40 års tjänstgöring i den svenska skolan | Bild ovan från TV-serien Handmade’s Tale om förtrycket i ett totalitärt samhälle med slöjtvång för alla tjänarinnor. Affisch: MGMstore.com

Christer Nilsson - Foto: Johan Arvidsson
Christer Nilsson – Foto: Johan Arvidsson

I Frankrike råder lagen om slöjförbud från förskolan upp till och med studenten sedan 2004. Fransmännen har en känsla för sitt land och framför allt för sin republik. Det är en sammanfattning av de värden man enats om att samhället ska stå för. Grundbultarna för samhället är att skolan ska vara obligatorisk, likvärdig och sekulär.

Religionen var ett särintresse som inte skulle färga skolan, särskilt när man insåg att religionen hade en allt starkare politisk koppling, men det är också en lag som tex säger nej till kippa och ett väl synligt katolskt kors.

Staffanstorps kommun har beslutat att förbjuda slöja för flickor från förskolan upp till högstadiet.
För ett drygt år sedan förbjöds niqab och burka i Danmark genom ett maskeringsförbud. Det kan Sverige göra också. Det har inget med invandrarfientlighet att göra, som vissa muslimska kvinnor påstår – inte heller med religionsfrihet att göra.

I grunden är slöjan en symbol för kvinnoförtryck, att täcka hår och kropp görs för att inte flickor och kvinnor ska väcka begär hos männen. Kvinnor som utsätts för hedersförtryck och våld, som blir allt fler med den ökande muslimska befolkningen, vittnar om att kraven på att täcka sin kropp och sitt hår är en del av själva förtrycket. Vänd då på tankegången. Om vi har män som inte kan hålla fingrarna i styr för att de ser en kvinna som inte har täckt sig så borde ju det vara dessa som får stanna hemma – inte kvinnorna.

Många muslimska kvinnor, och i synnerhet imamerna, påstår att det handlar om deras frihet att bära slöjan och att, lite naivt, svenskar minsann också har huvudbonad – med folkdräkt. Visst, drottningen och kronprinsessan har huvudbonad när de bär sin Sverigedräkt på Sveriges nationaldag, men det har inget med deras ”frihet” att göra”, men är det en ”frihet” i Sverige i dag för en sexårig flicka att hela dagen bära en slöja som modern, under faderns överinseende, knutit på henne? Vi får inte vara så toleranta att vi tolererar de intoleranta.


Sverige behöver stå upp för jämställdhet – varje dag, där varje individ själv bestämmer över sin egen kropp och sin egen sexualitet. Men i dag har vi parallella samhällen där vissa lever i frihet medan i andra områden människor förnekas sina mänskliga rättigheter, där kvinnor utsätts för trakasserier för att de inte följer uppsatta regler (av män) om klädsel och livsstil, där flickors och kvinnors livsval begränsas av deras familj och släktingar.


De får inte klä sig hur de vill, inte röra sig fritt i samhället, inte gifta sig med vem de vill, där tom barnäktenskap tolereras, men det är också grupptrycket från andra kvinnor som gör att många kvinnor fortsätter att klä sig i heltäckande slöja.

Oavsett vem som trycker på, ska alla kvinnor ha rätt till sin egen frihet. Viktigast av allt: att vi hela tiden lyfter diskussionen och synliggör det förtryck och hedersvåld många kvinnor i tystnad lever under i dag.

Text: Christer Nilsson, historiker

5 KOMMENTARER

  1. Mycket bra sagt. Men. När vuxna kvinnor bär slöja för ansiktet. hur ska de då kunna gå med på krav om identifiering, vilken vi alla alla ha skyldighet till. På begäran skall man kunna uppvisa godkänd legitimation. den kvinna som bär en niqab eller burka kan inte uppfylla detta krav alls, oavsett frivillighet. En kvinna utstyrd så varken kan eller vill ta av den för identifikation. Mardrömsscenariot är om polis är tvungen ta id på en grupp personer vid nödsituationer. Att med tvång ta av en kvinna detta plagg skulle ses som övervåld och rasism! En person utstyrd på detta, religiösa, sett kan alltså inte fungera normalt i samhället. De kvinnor som bär plaggen av tvång skulle inte ens kunna gå och handla om ett förbud införs. Den som bär en folkdräktshätta täcker inte sitt ansikte! men kan fortfarande se vem det är. Förbjud folkdräkten – då ska romernas dräkter också vara förbjudna. Dessa dräkter har ingen religiös mening En jultomte tar på begäran av sin maskering. En kvinna med niqab eller burka gör det INTE. Alltså skulle ett totalt maskeringsförbud inte vara en bra lösning. Däremot ett förbud att vägra identifiera sig på begäran vara straffbart- alltså ta av detta plagg på begäran. Det som däremot behöver göras är en mycket mer noggrann kontroll av muslimska och andra religiösa skolor! Det måste vara nolltolerans på förtryck – oavsett.

  2. Utmärkt inlägg.
    Exemplen från Danmark och Frankrike kan få en del tveksamma att tänka igen.
    Verkar som om skolstyrelsen i Sverige har glömt att för flickorna är detta ett tvång från familj och Islam,
    En del ser det som att växa upp, men vad händer de som vägrar? Döljs det inom varje familj?
    Det bör påpekas att ISLAM är en patriarkalisk religion, helt utan jämställdhet.
    Har endast sett män vid deras böner. Vad gör kvinnorna då?

  3. – Ja, just så är det Christer !
    Våra politiker talar så vackert om att vara feminist och att Sverige är ett jämnställt land – och samtidigt så säger våra politiker att det är viktigt att invandrarna integreras i det svenska samhället – men integreras gör ju knappast de islamska kvinnor som bär sjal eller slöja, för dessa kvinnor tillåts man ju inte tilltala, och många av dem kan ju inte svenska, ens efter många år i Sverige, och många av dessa kvinnor får ju inte ens gå utanför dörren om de inte har sin man eller någon annan manlig familjemedlem med sig. Snacka om kvinnoförtryck och parallella samhällen – men inte ett ord hör vi från våra politiker om detta !

  4. I Sverige har vi sexköpslagen!

    En fascistisk lag som hindra två vuxna individer att älska med vem de vill.

  5. Läs Åsne Seierstads bok “Bokhandlarn i Kabul” och få en inblick i vad som är att vänta för flickor på den inslagna vägen.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here