Humor: Två biffiga amerikanare testar surströmming

17

“This by far is the worst challenge ever. The smell is just the worst thing that we have ever smelled!” 

Källa: TheBellLife


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelDavid Spjuth, Lorents Landgren och Örjan Landgren vilseleder om 5G – Mona Nilsson
Nästa artikelNej tack till Alternativ Korrekt – Kritik mot NewsVoice
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
17 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Julius
Julius
31 juli 2019 kl 19:26

Herregud, det var en av de bästa videoklippen som jag har sätt på länge. Tårarna bara rann av skratt, kunde inte slutta skratta, särskilt när man lyssnar på deras kommentar. Jag bara gratulerar dig Torbjörn för denna pärla. Hoppas att många kommer titta på det.

Savalle
Savalle
Gäst
31 juli 2019 kl 20:40

Finns en parallell:

Två personer från ett annat hörn av världen som sätter sig vid ett bord med ett lexikon och ett exemplar av Dagens Nyheter eller Aftonbladet och börjar läsa…

Clas King
Clas King
31 juli 2019 kl 21:26

Hon borde skickat med en instruktion hur man ska äta surströmming!
Härligt att se hur det kan bli.

Perra J
Gäst
31 juli 2019 kl 22:45

Jag är uppvuxen i Ångermanland, mitt i själva surströmmingsriket. Jag hade gladeligen satt i mig hela den burken! 😀

Erik Forsman
Reply to  Perra J
5 augusti 2019 kl 08:42

Metoo, dock från Stockholm. Men var är alla obligatoriska ingredienser: smör, kokt mandelpotatis, gräddfil, hackad rödlök samt öl och akvavit?

Perra J
Gäst
Reply to  Erik Forsman
5 augusti 2019 kl 21:21

Precis. Samt det norrländska tunnbrödet.

Fiskargubben
Fiskargubben
2 augusti 2019 kl 22:00

Surströmmingen var överlevnadsvillkor i fattiga Norrland. Vi lärde oss bevara mat till vintern på olika sätt och det gjordes också på kontinenten. När svälten kom drog vi upp lax på våren och hade fest. Späda granskott samlades in för att baka barkbröd. Bären var guld värda. Den insaltade fisken orsakade tidiga rynkor och den torkade var inte så god, men överlevnadsvillkor. Rybka, rybka, fisk, fisk.

Det gäller att veta hur man ska äta surströmming. Burken ska öppnas på balkongen och den får gärna vara ett år gammal. Det finns de som hivar en strömming i taget och sväljer den hel. Ät med pärer.

Strömmingen jäser och är inte rutten. Amerikanerna borde ha informerats. Indianerna bevarade kött i sjöarna och de förädlade mycket av det vi äter idag. Den anglosaxiska kulturen är inte på topp vad gäller kunskaper.

eva-marie
eva-marie
Gäst
Reply to  Fiskargubben
3 augusti 2019 kl 10:48

Tack Fiskargubben ( så glad att fortfarande se dig här på NV) !

Jag känner till att Sverige, och kanske särskilt Norrland led svårt att svälten en gång (var det i slutet på 1800- eller början av 1900-talet ? )
Fast dom fattiga har väl ännu tidigare ofta känt av svält. Och barkbröd som folk åt i svåra tider har jag också hört talas om. Men att surströmmingen hade så stor betydelse för de fattiga i Norrland visste jag inte.
Är tyvärr inte själv så förtjust i surströmming. Har bara provat en gång. Men dom säger att det går att lära sig tycka om det.
Rolig video i alla fall ! Dom verkar helt oförberedda på lukten när burken öppnas. Men jag förstår dom. En gång tyckte jag det luktade så konstigt hemma och gick för att söka efter orsaken. Till sist öppnade jag ytterdörren och kände den typiska surströmmings-doften. Det kalasades bland några grannar på den där “delikatessen”.

Fiskargubben
Fiskargubben
Reply to  eva-marie
4 augusti 2019 kl 22:49

Svälten kom till Norrland på 1860-talet och i London och Paris samlades nödhjälp in. Allt kom tyvärr inte fram till folket. De stackarna samlade gamla granskott på hösten när skörden hade misslyckats. En förfärlig tid. Laxen var så viktig att drängen krävde i kontraktet att inte behöva äta lax mer än tre gånger i veckan. Barkbröd kan ännu köpas i Finland. Nu säger forskarna att svält påverkar senare generationer. Int veit ja.

Svälten tog många finnar och svenskar i slutet av 1600-talet när kylan var som värst. Vi försvagades under den första köldvågen på 1300-talet och det beredde vägen för pesten, den som skapade om hela vår kultur.

Farmor, min dyra farmor, lärde mig äta surströmming och all sorts fisk. Nu har jag knappt råd med sjötunga Walewska, en så fantastisk rätt, som bäst avnjöts på järnvägsrestaurangen i Göteborg. Fisk har blivit elitens egendom, inte vår. Förr var den billig.

Finska fångar från norra finska Petsamo sattes att överleva i skogen utan mat i flera månader i Sovjet, men överlevde med jakt och fiske.

Våra förfärliga svårigheter gjorde oss till överlevare och det ser jag också i Ryssland, ett land jag något känner. Jag har hört förfärliga historier.

Denna månad köper jag en efterlängad burk surströmming och kanske fina kräftor jag inte längre fångar själv. Förresten, jag är likt Savalle mest aktiv på andra bloggar.

eva-marie
eva-marie
Gäst
Reply to  Fiskargubben
5 augusti 2019 kl 18:41

Tack för all den här informationen. Dina kunskaper om äldre tider, både här och om andra länder värdesätter jag mycket.

Tråkigt att du knappt har råd med sjötunga Walewska längre. Antar att du lever på en knaper pension liksom många av oss tyvärr gör. Skamligt för ett land som säger sig vara “ett rikt land”. Men njut av surströmmingen och kräftorna i alla fall.

Jag hoppas du tittar in här ibland också och delar med dig av fler kunskaper. Vi behöver nog lite mer av den varan i vårt land.

eva-marie
eva-marie
Gäst
Reply to  eva-marie
5 augusti 2019 kl 22:54

Berätta gärna också lite mer om Ryssland någon gång, eftersom du verkar känna till det landet en del.
Jag läser gärna gamla ryska klassiker (och poesi ) därifrån.

Fiskargubben
Fiskargubben
Reply to  eva-marie
9 augusti 2019 kl 01:23

Det jag såg i norra Ryssland var det gamla Sverige. Orkestrar, fredliga människor, strandpromenader och nästan ingen alkoholpåverkad. Kvinnor i arm vid arm på söndagspromenaden. Fina flickor som i min svenska ungdom och nakna barn tilläts precis som förr i Sverige. Då fanns ingen amerikansk skam. Jag såg duktiga studenter, ett stort historiemedvetande och minnen av krigen. Stor människokärlek och tro efter många lidanden. En medvetenhet om Sovjets tillkortakommanden och tillit till den Putin, som lyfte landet från det omöjliga.

Det ryska språket, svårt som det är, är inte begränsat till en enda disciplin som andra. Inte till litteratur och politik som det engelska och inte till fransk och tysk logik, fina som de är. Inte till det svenska konkreta. Där finns allt. Out of Russia comes the hope of the world. Det är klart att detta land ska demoniseras och speciellt av svenskar, som är nära släkt.

Jag fick höra hemska historier om Leningrads lidanden och svåra överlevnadsvillkor på landsbygden när alla män dog i kriget och kvinnorna döpte barn i skogen på natten. Min man är död, nu hugger jag ved, sköter djuren coh fiskar. Föder barnen! Orkar inte, men nu ska jag ut i skogen. Ja, barnen drabbas av tuberkulos, de är undernärda och kobenta av näringsbrist, men sanatoriet på Krim ger dem liv. De lär sig balett och klassisk musik. Ett sådant barn känner jag.

eva-marie
eva-marie
Gäst
Reply to  Fiskargubben
9 augusti 2019 kl 09:20

Intressant. Tack igen, Fiskargubben.
Din kunskap om gamla tider är upplysande ;
Från surströmmingens betydelse under svälten i Norrland, skolsystemen i olika länder och här till Ryssland och din bild. ( från förr i alla fall ).

Har hört att svenska vikingar reste österut, mot Ryssland. Så där finns säkert släktskap med oss.
( På finska språket heter ju Sverige ” Routsi ”
någonting , om jag inte har fel. )

När du ätit färdigt din efterlängtade surströmming kan du kanske börja på en liten bok om dina minnen och kunskaper ? Eller varför inte en egen blogg ?
Själv kanske jag skall prova att äta en surströmming igen , men lovar inget.

Perra J
Gäst
Reply to  Fiskargubben
3 augusti 2019 kl 11:56

Denna är mycket roligare. Texasborna hade tänkt sig ett litet surströmmingspartaj, men det gick inte som de tänkt sig…
https://www.youtube.com/watch?v=vfiGmcQFiDY

Torbjörn Sassersson red.
Reply to  Perra J
3 augusti 2019 kl 13:26
Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 augusti 2019 kl 13:30

Schwedische Spezialitäten treffen auf deutsche Soldaten

Fiskargubben
Fiskargubben
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
4 augusti 2019 kl 23:06

Vi marscherar vidare, sjöng tyska soldater en gång, men de klarar inte ens surströmming. Det var som när finska soldater lurade sovjetiska och stoppade en invasion med välluktande korv, men på annat sätt.