En teknisk revolution – hur iGaming-industrin föddes

0
21
igaming- Foto: Javier Penas.Licens: Unsplash.com (free use)
igaming- Foto: Javier Penas. Licens: Unsplash.com (free use)

Om man reser tillbaka 30 år i tiden, då kommer man att befinna sig i en värld där iGaming-industrin inte existerade, vilket inte de globala jättarna Facebook, Google eller Amazon gjorde heller. De flesta har aldrig använt en dator, och det har hittils bara funnits två olika versioner av Microsoft Windows. Mobiler är större än, samt väger mer än en tegelsten. För bara några år sedan så förändrades detta.

Början av en miljardindustri

Den globala iGaming-industrin beräknas vara värd 140 miljarder dollar och inkluderar digitala versioner av traditionella kortspel som poker och blackjack, samt andra spel som roulette, slots och bingo. Några av dessa spel har funnits sedan jordens tidigaste civilisationer, bland annat romerska, grekiska och kinesiska dynastier. 1994 så skapade teknologiska och juridiska framsteg en väg framåt för iGaming-industrin, som sedan dess har växt sig större än USA:s filmindustri.

Free Trade and Processing Zone Act började gälla 1994 i Antigua och Barbuda, vilket skapade en möjlighet för de första företagen att skaffa en licens för casinon på nätet. När den här nya lagen trädde i kraft så startades en tävling för vilket företag som skulle komma först, och slutade med vinst för ett företag baserat i Luxembourg. Företaget fokuserade på ett internationell lotteri och de första biljetterna såldes oktober 1995. Under de nästkommande två åren så växte branschen i en rasande hastighet, med strax över 200 iGaming-hemsidor aktiva under 1997.

Svenska casinon är kända för att vara i framkant i branschen, både vad gäller teknologi, ansvar och allt där i mellan. QuasarGaming är ett bra exempel på detta.

Teknologiska barriärer

Juridiska barriärer var inte de enda barriärer som nya företag i den här branschen var tvungna att ta sig förbi under mitten av 1990-talet. Den snabba anpassningen som internet lyckades med i västerländska länder, samt att antalet hushåll med datorer ökade, skapade en enorm marknad för iGaming-tjänster.

Med tiden så blev dessa datorer och internet både bättre och snabbare, vilket ledde till att iGaming-tjänsterna blev bättre med mer realistisk grafik, bättre ljud, samt bättre utbud av spel.

Konkurrens

Den enorma tillväxten i branschen, samt den höga efterfrågan på spel har skapat stor konkurrens, och marknaden håller på att bli övermättad i dagens samhälle. Detta betyder att företagen måste ha generösa och attraktiva erbjudanden för att dra till sig nya kunder, vilket man kan se bra exempel på via jämföringssidor som Oddschecker.

Som du kan se så har iGaming-industrin tagit sig förbi många hinder för att nå dit den är i dag, med både teknologiska och juridiska hinder på vägen. Framgången i branschen och den enorma konkurrensen bevisar att det finns efterfrågan på dessa tjänster, och det verkar inte som att det kommer att avta inom den närmaste framtiden.

Extern skribent


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.