Träna din muskler när du blir äldre – de förändras med åldern

7
358
Träna din muskler när du blir äldre. Foto: Russel Clark. Licens: Pixabay.com
Träna din muskler när du blir äldre. Foto: Russel Clark. Licens: Pixabay.com

TRÄNING. När du är runt 40 år börjar dina muskler förändras, säger specialisten inom örtmedicin, Mic McMullen. Kroppen reagerar annorlunda på maten vi äter ju äldre vi blir och därför är det viktigt att upprätthålla kroppens muskelfunktioner genom tillskott av aminosyror och genom styrketräning. När essentiella aminosyror kommer in i blodet, tar musklerna in dem och bygger nya muskler.

Text: Arnt Olav Enger, ”Musklene endrer seg med alderen” | Översättning: Madeleine Lidman | Träna din muskler när du blir äldre. Foto: Russel Clark. Licens: Pixabay.com

Efter 40+ blir det svårt att äta samma mat som tidigare och när vi tränar får vi inte samma resultat som vid 35. Kroppen har förändrats. Det som behövs när vi blir äldre, för att få ett bra resultat är motståndsträning. Det kan vi få genom att använda vikter, eller så använder vi kroppen som vikt, som till exempel vid yoga. Cykla och promenera är inte motståndsträning och ger inte samma resultat.

Läs hela artikeln och se video på TV Hälsa | Mediasamarbete med NewsVoice


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

7 KOMMENTARER

  1. När man åldras ändras mycket i kroppen. Kroppen hålls samman av Collagen. Bindvävnaderna består till 98% av collagen, men det finns i alla leder, i alla organ, brosk, hud, ögon ja överallt.
    Jag är 78 år, har ätit i 3 tre månader Collagen concentrat som även innehåller övriga ämnen collagenet / brosket behöver som Hyaluronsyra m.m.
    Jag känner mig oerhört mycket starkare i hela kroppen, är ypperligt förvånad. Slätare lenare hud vid min ålder ! Rakare i ryggen.
    Den motverkar förtvining av muskler i alla åldrar. Så en äldre person är i starkt behov av det. Men även folk som tränar har god nytta.
    Ni kan få mer information om Ni skriver ett mejl till

  2. Det är inte så konstigt att du reka detta företag. Du äger det själv. Dina företag har ingen omsättning sedan starten 2011 enligt allabolag och merinfo.
    Du pratar i egen tunga.

  3. Måste bara få delge lite av mina erfarenheter i debatten om proteinernas betydelse för muskelbyggandet.

    Det här ämne är oöverskådligt stort och minst sagt omtvistat. Visst är det omtvistligt att våra kroppar förändras med åldern. Dessutom kan du påverka åldersförändringen, eller skjuta upp åldrandet, genom att aktivt träna, vilket i sig påverkar den den omtvistligt påverkan ålder har på vår muskelmassa.

    Visst är det sant att: ”ju äldre vi blir och därför är det viktigt att upprätthålla kroppens muskelfunktioner”. Det finns tre sätt att få in protein i oss: äta kött (animaliskt protein – som vi människor svarar mycket bättre på) dricka proteinpulver eller inta aminosyror. Det som bygger muskler är aminosyror. Äter du kött, eller dricker proteinpulver, måste proteinet ner till levern och där göras om till aminosyror, som via blodet tar sin i i muskelcellerna och bygger starkare och större muskler om du anstränger eller allra helst överanstränger dem. Genom ta aminosyror så skippar du en omväg, men får betala för det också och i slutändan har det inget betydelse, förutsätt om du inte vill ha in onödiga kalorier (om du tror på detta med kalorier, som är ett bränslemått) och självklart mera kalorier i proteinpulvret och nästan inget i aminosyror som går direkt ut i blodet utan att passera levern för omvandling av protein till aminosyror. Spelar detta någon roll? Du har säkerligen redan nu i blodet aminosyror, tack vare att du innan träningen åt just kött.
    Citatet: ”genom tillskott av aminosyror och genom styrketräning. När essentiella aminosyror kommer in i blodet, tar musklerna in dem och bygger nya muskler” är inte falskt.

    Vill du maximera muskelbyggandet ska du inta maximal kolhydrater.

    Faktum är att sumobrottarna har den största muskelmassa – den så kallade fat-free mass (FFM) av alla kraft- samt kampsporter. Detta redovisas i studien : ” A study on Japanese Sumo wrestlers”

    ”Sumo wrestlers had a significantly greater FFM than bodybuilders”
    Det om något bevisar att:
    Du kan inte äta vad du vill och samtidigt tro att du kan träna bort övervikt i from av kroppsfett – hur mycket du än tränar, om träningens mål är att få maximal muskelmassa.
    Vad äter sumobrottare?

    I studie åt i genomsnitt 84 sumobrottare per dag: 165 gram protein. 50 gram fett samt 1003 gram kolhydrater.

    Varför så mycket kolhydrater i kosten, jo kolhydrater stimulerar insulin, det fettinlagrande hormonet, så att de kan öka andelen kroppsfett.

    Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/973605

Comments are closed.