I förrgår prövades intresset för att köpa Tesla Cybertruck. Då öppnade förhandsbokningarna för att köpa en ny pjäs från elfordonsföretaget Tesla. Designen är radikal. Många tar avstånd från det kantiga och spetsiga utseendet. Den ser ut att komma från ett gammalt dataspel. Inte desto mindre visar antalet bokningar att Tesla-älskarna vill ha den.

Priset ligger på c:a 400,000 kr för en basmodell med en elmotor, men den kan utrustas med tre elmotorer. Bilen finns även i en specialutrustad campingversion.

Tesla Cybertruck levereras med ett superstarkt exoskelett som är anpassat för att absorbera krafterna vid en krock. “Bilplåten” består av kompositmaterial och rutorna består av pansarglas. Exoskelettets yta beskrivs som rostfri “Ultra-Hard 30X” och “Cold-Rolled”.

Fulladdade batterier räcker till körning i 80 mil om du köper den dyraste versionen för 700,000 kr annars kan du köra din Tesla Cybertruck i 40 mil om du köper den billigaste varianten. Föraren har en 17-tums tryckkänslig skärm vid sidan av en rad andra tillbehör och finesser. Bilen rymmer 5 passagerare och har plats för ett stort flak.

När Model 3 lanserades förhandsbokades 180,000 bilar på ett dygn. Efter ett dygn hade 200,000 bokat Tesla Cybertruck, skriver Mest Motor. Du kan läsa mer om elbilen på Tesla.com.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Mediasamarbete med NewsVoice | Foto: Tesla.com


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelNu kan du nominera Årets Förvillare 2019 – Debatt
Nästa artikelHumor: “Tom Cruise” kandiderar till amerikansk president 2020
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
14 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Erik Forsman
27 november 2019 kl 13:15

Varning för Teslas undermåliga service. Allt som finns att tillgå är endast en app, i mobilen. Inget telefonnummer att ringa eller ingen att maila. Se l konsumentmagasinet svtplus om teslas urusla reparationshanteringen.

Se videon från 07.30 in i reportaget: https://www.svtplay.se/video/24151562/plus/plus-sasong-28-avsnitt-8?start=auto

Erik Forsman
Reply to  Erik Forsman
27 november 2019 kl 14:05

Teslas app, den enda vägen att komma i kontakt med bolaget, fungerar dessutom inte alls ibland.

Får mer och mer känslan av att Tesla till mångt och mycket är ett stycke väl genomförd management- och reklamfenomen. Tricket ligger i frånvaron av kommunikation till kund och marknad till förmån för myntbildning och magiska tänkande.

Jonas
Jonas
Reply to  Erik Forsman
27 november 2019 kl 18:41

Tack Erik Forsman

Inte för att jag vart intresserad utav Tesla som bil, utan att jag fått lite bekräftat det som jag haft i magkänslan, Tesla känns lite som Google, bl.a. också svåra att få tag i.

Richard
Richard
Gäst
Reply to  Erik Forsman
1 december 2019 kl 12:35

Det är nog ingen fara för Cybertruck. Min bedömning är att den aldrig kommer tillverkas. I vart fall inte i det format, utrustning och pris som angetts. Det vore ännu mer Ebberöds bank än tidigare modeller.

Ola KS.
Ola KS.
Gäst
27 november 2019 kl 20:27

Jädra ful bil. Jag har ägt bubblor (folkvagnar) i hela mitt liv. Runda vackra bilar är det som gäller för mig. Denna Tesla ser anskrämlig ut. Gör om, gör rätt.

Erik Forsman
Reply to  Ola KS.
27 november 2019 kl 23:39

He he… ja visst mins vi bubblan, mycket väl. Har åkt åtskilda mil med denna pärla. Världens mest tillverkade bil, otroligt vackra former.

Nake Tufekciev
Nake Tufekciev
Gäst
28 november 2019 kl 03:08
Benny
Benny
Gäst
Reply to  Nake Tufekciev
29 november 2019 kl 17:30

Haha…Den ryska bilen är ju oändligt mycket coolare än den fula Teslan! Tesla är för övrigt ett förlustbolag som trots subventioner av bilarna går med miljarder i förlust! Li-Jon batterier i sig är en miljöskandal och man borde stoppa produktionen av dessa batterier till bilar omg tills bättre teknik och batterier utvecklats. Tyvärr så är det klimathysterikerna som drivit fram skojaren Musk och hans miljöförstörande bilar till den hype det har idag. En skandal i sig…

Erik Forsman
27 januari 2020 kl 10:54

Teslas elbil är inblandade i fler olyckor än andra bilar samt att alla elbilar är överrepresenterade i olycksstatist.
Elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper. För Tesla är andelen 50 procent.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/132.html

Torbjörn Sassersson red.
Reply to  Erik Forsman
27 januari 2020 kl 14:14

Beror inte antalet olyckor på att förare i Tesla-bilar använder autopiloten för lättvindligt?

Erik Forsman
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
27 januari 2020 kl 16:25

Säkert samt att en elmotor utvecklar samma antal HP oberoende varvtal. Accelerationen är därför helt annorlunda. Märks först när man kört in i en annan bil, refug eller dylikt.

Diddno
Diddno
Gäst
27 januari 2020 kl 16:17

Finns bättre alternativ för stadsbor, googla Tatra motors compressed air car, lantisarna kan konvertera befintliga fordon till vätgas för under 20.000. även det är vettigare än Gretaräsers

Jonas
Jonas
Reply to  Diddno
27 januari 2020 kl 18:56

Menar du.

Tata motors, compressed air car.

Diddno
Diddno
Gäst
28 januari 2020 kl 15:03

Tata, ska det va, tack