Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Avaaz och Extinction Rebellion vill eliminera klimatskeptiker på YouTube

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 24 januari 2020
- NewsVoice redaktion
Extinction Rebellion, 2019,Vancouver, Canada. Foto: Margarita Young. Licens: Shutterstock (ID: 1574654236), redaktionell.
Extinction Rebellion, 2019,Vancouver, Canada. Foto: Margarita Young. Licens: Shutterstock (ID: 1574654236), redaktionell.
Extinction Rebellion, 2019,Vancouver, Canada. Foto: Margarita Young. Licens: Shutterstock (ID: 1574654236), redaktionell.

De Soros-finansierade lobbygrupperna Avaaz och Extinction Rebellion försöker tysta klimatskeptiker på YouTube. Avaaz som anses vara en vänstervriden grupp, publicerade en rapport den 16 januari som hävdar att YouTube tjänar pengar på “desinformation” och därmed vilseleder miljontals människor genom att ge klimatskeptiker en allt för framträdande roll. 

Avaaz har samma mål som Extinction Rebellion. Den senare försökte tidigare blockera entrén på Googles huvudkontor i London (de rödklädda aktivisterna i bild ovan) med kravet att YouTube, som ägs av Google, ska sluta gynna sk klimatskeptiker på videoplattformen.

Avaaz anses av kritiker vara en lobby-organisation som är förklädd till en ideell förening. Avaaz grundades av medel från organisationerna Res Publica och MoveOn, vilka båda finansieras av George Soros Open Society Institute.

Extinction Rebellion har politiska och finansiella kopplingar till banker och finansorgan som Goldman Sachs och Rockefeller Brothers Fund samt mångmiljardären George Soros och hans organ, uppger Australian Citizens Party i en analys.

Den amerikanska journalisten Sophia Narwitz skriver i en artikel för RT.com att Awaz aktivt söker upp annonsörer som tillåter sina reklaminslag förekomma i YouTube-videos som ifrågasätter den officiella klimathotsbilden. Målsättningen är att demonitize alltså stoppa reklamintäkter till YouTube-kanaler som identifierats som klimatskeptiska.

Nell Greenburg som är en kampanjchef på Awaaz hävdar att det inte handlar om att försöka censurera innehåll, men rapporten motsäger tydligt detta uttalande, anser Sophia Narwitz, vilket NewsVoice enkelt kan bekräfta.

“The official narrative is the only narrative and when it comes to the domination of others, these people want to be at the top.”

Awaaz-rapportens rekommendation till YouTube:

  • “Detox the YouTube Algorithm — The company must end its free promotion of misinformation and disinformation videos by extracting such videos from its algorithms, starting immediately by including climate misinformation in its borderline content policy.”
  • “Demonetize Disinformation — Add disinformation and misinformation to YouTube’s relevant monetization policies, ensuring such content does not include advertising and is not financially incentivized. YouTube should start immediately with the option for advertisers to exclude their ads from videos with climate misinformation.”
  • “Correct the Record — Work with independent fact-checkers to inform users who have seen or interacted with verifiably false or misleading information, and issue corrections alongside these videos.”

Rapporten: Why is YouTube Broadcasting Climate Misinformation to Millions? [sparad pdf]


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq