Expert: Krockade elfordon kan börja brinna flera dagar efter en olycka

0
799
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.

I Sverige finns idag 33,000 elbilar och 45,000 elhybrider. Följden är att bilverkstäderna får in allt fler krockskadade elfordon. Dessa utgör allvarliga säkerhetsrisker för landets bilmekaniker, varnar Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Det saknas kunskap, säkra rutiner och riktlinjer vid hanteringen av dessa fordon och de blir fler för varje år. Den årliga försäljningen ligger på runt 300,000 fordon och andelen elfordon ökar.

Problemet är att krockskadade elfordon också kan ha skadade litiumbatterier vilka kan kortslutas och ta eld på grund av termisk rusning. Batterierna kan börja brinna flera dagar efter en krock, varnar Bo Ericsson på SFVF.

Många av dessa elbilar och hybrider omfattas av garantiåtaganden och repareras därför av märkesverkstäder som har en högre kunskap än de verkstäder som normalt mest hanterar bensin- och dieselfordon. I takt med att andelen elfordon ökar, kommer dock kraven på alla verkstäder att öka. Det finns till exempel elbilar som har spänningar på upp till 900 Volt och för att reparera ett sådant fordon måste mekanikern ha samma baskunskaper som en elektriker.

Läs resten av artikeln | Media samarbete med NewsVoice

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
0 0 rösta
Artikelbetyg
Prenumerera
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer