Tesla har nu inkluderats i S&P 500 efter rekordomsättning

9
132
Tesla Model 3, pressfoto
Tesla Model 3, pressfoto.

EKONOMI. I fredags var sista handelsdag för företaget Tesla innan det inkluderades i det stora indexet S&P 500. Indexet är ett av marknadens viktigaste och en mängd olika fonder tvingas nu investera mångmiljardbelopp i företaget.

Detta är inte en vanlig uppdatering av indexet. Börsvärdet har gått upp så snabbt att Tesla kommer in som det sjätte högst värderade bolaget. Marknaden har helt enkelt tvingats köpa enorma poster i bolaget i en stöt. Under fredagen omsattes därför aktier för runt 150 miljarder dollar motsvarande 1,2 biljoner svenska kronor.


Tesla SP500
Tesla är nu inkluderat i S&P 500 och världens mest värdefulla biltillverkare.

Kursen stängde på 695 dollar per aktie under fredagen, men redan i juli när aktien låg på 200 dollar hade företaget gått om Toyota som världens högst värderade biltillverkare.

Under 2019 sålde Tesla 300.000 fordon. Toyota sålde under samma tidsperiod 11 miljoner.

Nu är Tesla värt mer än Toyota, General Motors, Daimler, Volkswagen, BMW, Honda och Ford tillsammans. Tillsammans sålde de nämnda bolagen ovan närmare 50 miljoner fordon.

Text: Anders Gustafsson


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

9 KOMMENTARER

  1. Bor i glesbyggd, långt till allt.
    Gamla bensinaren Audi 2005, där står mätaren på 24.000 mil.
    Möjligtvis framöver har vi som pensionärer råd att köpa en begagnad elmoppebil.

    Angående aktien, kommer att tänka på Dala djupgas!

  2. Tesla är världens största marknadsföringsbluff som någonsin existerat. Tesla har aldrig gått med vinst, för än andra kvartalsrapport 2020, och då enbart tack vare företagets “fundamentala verksamhetsförbättringar”, vilket på “Tesliska” (Teslas nyspråk) betyder att företaget dubblat sin försäljning av sålda utsläppskrediter till sina fossilbilskonkurrenter till drygt 3,9 miljarder kronor.

    I själva verket har Tesla enbart levererat 90.891 bilar under årets andra kvartal, vilket är en minskning med fem procent jämfört med samma period 2019. När bilarna kan du enbart nå företaget via Tesla-appen, när den fungerar vill säga.

  3. Citat: “Under fredagen omsattes därför aktier för runt 150 miljarder dollar motsvarande 1,2 triljoner svenska kronor.”

    Kommentar:
    1,2 triljoner är lika med 1 200 000 miljarder.

    USA: million, billion, trillion (ganska logiskt)
    Sverige: miljon, miljard, biljon, triljon (ganska ologiskt)

  4. Svar till Erik Forsman ** Håller med fullständigt , ett av världens mest övervärderade företag , jag pysslade lite med blankningar hävstångs köp, men har slutat börsen är riggad. Se på vilka vänner Elon har som backar upp honom. Men jag tror att bubblan kommer att brista, företag som ej gör vinst och bara estimerar framtiden i ett skimmer av hopp utan verklighetsförankring kommer lika som gravitationslagens förutsättningar uppföra sig liknade,, nedåt men när , jo när man lurat in alla potentiella investerare i fällan och när allt har nått det oförklarliga max värdet , allt kan ej gå på lån . Be Care full.

  5. Tesla med 1% av personbilsmarknaden men som värderas till mera än den sammanlagda globala marknaden blir en bra katalysator på den pågående finansiella kataklysmen. Den sk litiumkuppen i Bolivia var ju bara ett sent påkommet jippo för att säkra detta projekt. Litium som energikälla i batterier är ju rätt överreklamerad. Instabil, dyr och farlig för miljön. Den sista idioten är inte född ännu. Kolla Max Keiser på RT som har svårt för att hålla masken https://www.rt.com/shows/keiser-report/510126-americans-work-auction-service/

  6. Precis så… Och hur vet vi det att så är fallet? Jo, för att det ingalunda är något nytt, utan är en fusion av två delar: en marknad, som är global (tillsynes växande utan slut) samt girighet. Den första globala bubblan uppstod i Amsterdam under 1630-talet, kring vad är egentligen ointressant, men för pedagogiken skull var det tulpanlökar (livsviktigt eller hur) och mönstret ser ut så här: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Tulip_price_index1.svg

    Senare har andra bubblor tagit vid, men mönstret är sig likt.

  7. Mönstret kring Ellon Musk bröts, när Tesla marknadsfördes ett snäpp mer än Ellon Musk him self. Det är paradoxalt, och för han har faktiskt åstadkommit något i livet som är beständigt även efter att han sålt, och det är PayPal. Ska jag sticka ut hakan lite, så tror jag lika mycket på SpaceX som Jultomten. Själv säljer han in det med sin slogan: “You can tell it is real because it looks so fake”. Det är väl mannen i ett nötskal. https://www.youtube.com/watch?v=eP0YGcwlI5k

    Artister pysslar med att marknadsföra drömfabriker, som vi köper för att dom är så kreativa. Litar mer på typ den utbrända drömfabriken Ulf Lundell, än på Ellon Musk, bägge är marknadsföringskonstnärer, som inget har att sälja utom drömmar.

  8. [Denna kommentar råkade passera filtret. Longbow, du måste nästa gång uppge riktigt för och efternamn för kommentering i NewsVoice (+ fungerande epostadress).]

    Erik Forsman Vet inte om du håller på att förlora pengar på blankningar av Tesla, som andra här i tråden, men du verkar mest känslostyrd ang. Tesla ” Tesla har aldrig gått med vinst, för än andra kvartalsrapport 2020, ”
    Stämmer inte.
    Tesla har gått med vinst i fyra raka kvartal nu, alla fyra gånger har vinsten hamnat över förväntningarna. Anledningen till att vinsterna inte varit större är att företaget är i en extrem expansionsfas, bygger nya fabriker i China, Tyskland och Texas. Dessa byggen drar ner resultatet just nu, men kommer generera vinster i 30 år.

    “har Tesla enbart levererat 90.891 bilar under årets andra kvartal, vilket är en minskning med fem procent jämfört med samma period 2019”
    Jaha? Den siffran , -5%, var mycket bättre än alla andra biltillverkare q2, eftersom fabrikerna tvingades att stänga en stor del av perioden pga. Corona.
    Q3 levererade Tesla 140 000 bilar, en ökning på 50% (!) jämfört med samma period året innan. Samtidigt som konkurrenterna minskade.

    Oavsett vad man tycker om aktie-kursen, så går själva företaget Tesla extremt bra just nu. Vinstmarginalerna , speciellt i chinafabriken, är väldigt höga.

  9. Erik Forsman Vet inte om du håller på att förlora pengar på blankningar av Tesla, som andra här i tråden, men du verkar mest känslostyrd ang. Tesla ” Tesla har aldrig gått med vinst, för än andra kvartalsrapport 2020, ”
    Stämmer inte.
    Tesla har gått med vinst i fyra raka kvartal nu, alla fyra gånger har vinsten hamnat över förväntningarna. Anledningen till att vinsterna inte varit större är att företaget är i en extrem expansionsfas, bygger nya fabriker i China, Tyskland och Texas. Dessa byggen drar ner resultatet just nu, men kommer generera vinster i 30 år.

    “har Tesla enbart levererat 90.891 bilar under årets andra kvartal, vilket är en minskning med fem procent jämfört med samma period 2019”
    Jaha? Den siffran , -5%, var mycket bättre än alla andra biltillverkare q2, eftersom fabrikerna tvingades att stänga en stor del av perioden pga. Corona.
    Q3 levererade Tesla 140 000 bilar, en ökning på 50% (!) jämfört med samma period året innan. Samtidigt som konkurrenterna minskade.

    Jämför man med 2017, har försäljningen ökat med 500%

    Oavsett vad man tycker om aktie-kursen, så går själva företaget Tesla extremt bra just nu. Vinstmarginalerna , speciellt i chinafabriken, är väldigt höga.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här