Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Nike ligger inte bakom Satans skor marknadsförda av rappare

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 30 mars 2021
- NewsVoice redaktion
Rapparen Lil Nas X. Foto: MSCHF
Satans shoes (med märket Nike) och rapparen Lil Nas X
Satans shoes (med märket Nike) och rapparen Lil Nas X

KONTROVERSIELLT. Många ansåg att det var årets mest osmakliga PR-stunt när satansskor med Nikes logo introducerades i förra veckan av rapparen Lil Nas X, men Nike låg inte bakom marknadsföringen och stämmer nu det New York-baserade företaget MSCHF. Problemet är att alla de 666 paren redan sålts för 8800 kronor per par.

Det var i förra veckan som omvärlden chockades av introduktionen av skorna som många ansåg var över gränsen för anständighet. De kallas för Satans Shoes, med Nikes logo, med sulor som innehåller rött bläck och en droppe av mänskligt blod. Nu vill Nike att alla skorna förstörs, men skorna såldes ut på nolltid som en liten upplaga på 666 exemplar för 1018 amerikanska dollar per par (c:a 8800 kr). Stämningen kom in till US District Court for the Eastern District of New York i måndags.

Rapparen Lil Nas X har producerat allt mer märkliga musikvideos. I den senaste videon nedan faller rapparen ner i helvetet där han utför en så kallad “lap dans” i Satans sköte, en dans med perversa sexuella anspelningar. Det sista rapparen gör är att döda djävulen för att sedan sätta på sig hornen på sitt eget huvud.

Bolaget MSCHF:s VD Gabriel Whaley försvarar idéen med satansskorna och videon med orden:

“Our perspective is everything is funny in a nihilistic sort of way,” … “We’re not here to make the world a better place. We’re making light of how much everything sucks.”

Text: NewsVoice

Källor


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq