Många elbilsägare vill byta till bränslebil – Trend i Kalifornien

-

BILBRÄNSLE. Var femte ägare av elbil eller laddhybrid i Kalifornien har bytt eller vill byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Orsaken är främst problem med att ladda bilarna.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans | Bild: NewsVoice har gått över till diesel. Jeep Compass dieselversion kan gå på 100% biodiesel. Foto: Torbjörn Sassersson

Tege Tornvall: Elbilsägare vill byta till bränslebil i Kalifornien - privat foto
Tege Tornvall – privat foto

Det har forskningsuniversitetet California Davis funnit i en ägarenkät till över 4000 hushåll som äger eller har ägt en ren elbil eller laddhybrid. Andelen är något större bland ägare till laddhybrider. Bland dem hade 20 procent bytt eller ville byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Bland ägare till rena elbilar var andelen 18 procent.

Studien visade också mindre andel bland Tesla-ägare och större andel bland ägare till mindre och enklare bilmodeller. Problemen gällde främst laddning hemma samt ute i trafikmiljön.

Hushåll utan egen laddningsplats hade större problem, medan Tesla-ägare var bättre försedda genom Teslas egna laddstolpar. Ägare av laddhybrider körde ofta på vanligt bränsle för att slippa problem med laddning.

Enligt informationsbyrån Bloomberg går det för långsamt att ladda hemma. Ute i trafiken är det brist på laddstolpar, tar fortfarande för lång tid och blir ofta dyrt. Enligt California-studien laddar bara var tredje elbilsägare utanför hemmet.

Ny trend att byta till bränslebil

Dieseltrim Allbilsverkstad
Annons

Liknande problem har elbilsägare även i andra länder. Norska bilhandlare får in fler ganska nya Tesla som inbytesbilar enligt Bilias Norge-chef Frode Hebnes.

Främst i den norska landsorten börjar ägare av elbilar och laddhybrider byta tillbaka till begagnade bensin- och dieselbilar med längre räckvidder och enklare tankning. Begagnade bilar beskattas mindre hårt.

Även om själva elen är billig, kan fel på elektronik och batterier bli mycket dyra och även Sverige upplever ökande efterfrågan på begagnade vanliga bränslebilar, särskilt registrerade före 1 juli 2018.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans

Relaterat

Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

10 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest
10 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Mats Jangdal
Mats Jangdal
Gäst
10 maj 2021 kl 21:18

Det är bra att nykter granskningav alternativen kommer fram. Med rätt förutsättningar kan elbil passa somliga, men långt ifrån alla!

Torbjörn Sassersson red.
Admin
10 maj 2021 kl 21:37

For the record: Det finns inte en chans att NewsVoice har råd att stå för en egen bil eller ens borde tänka tanken. Jag köpte bilen privat för mina egna sparade pensionspengar för att lyfta NewsVoice.

Last edited 4 månader sedan by Torbjörn Sassersson red.
Per Held
Per Held
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
11 maj 2021 kl 13:41

Vi två pensionärer kommer nekas låna till så mycket som en begagnad elbil när vår bensinare AudiQ 2005 ger upp sin sista suck här i glesbygden.

Samuel af UgglasD
Samuel af Ugglas
10 maj 2021 kl 22:26

Fortfarande har vi ofullständiga analyser hur en fordonsflotta av enbart elbilar skulle påverka vår elproduktion och övriga försörjning
Är det tekniskt möjligt eller är det enbart socialisterna som tillåts färdas i bil?

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
10 maj 2021 kl 23:01

Relaterat om Gretas Elbil

Greta Thunberg möter motstånd i Kanada – Avslöjande om Gretas Tesla
http://hotpot.se/politik/greta-thunberg-moter-motstand-i-kanada-avslojande-om-gretas-tesla/

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
11 maj 2021 kl 10:10

Jag vill också ha en Jeep med Newsvoice logga på!

Någon som har en slant över till en fattig sjukpensionär?

Eldar med ved, äter lokalproducerad mat, använder ingen elslukande trådlös teknik,
och åker bara och handlar en gång i veckan. Jag behöver ju också bidra till koldioxidutsläppen så vi får mer växtlighet…….

Tesla förbjuder människor från att mäta magnetfälten i bilarna i butiken, man kan ju undra varför…..

Björn Carlsson
Björn Carlsson
Gäst
11 maj 2021 kl 17:06

Och nu kom monstervärmen i Småland och min AC behagade lägga av på min Diesel Citron Picasso.

Och det kom mig att tänka på ett annat problem nämligen att elbilar tappar många mil när bilkupen måste värmas med el på vintern och det har skrivits en hel del om detta.

Men är det någon som läst om motsvarande problem i monstervärme när kupen måste kylas med dyrbar el

Och hur mycket kortas körsträckan

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
Reply to  Björn Carlsson
11 maj 2021 kl 21:23

Ja, och batterier brukar ju också må jättebra när de blir överhettade.
Spännande tider vi lever i….

Jonas Berg
Jonas Berg
Reply to  Björn Carlsson
12 maj 2021 kl 18:52

Rätt skrämmande läsning, blir många stopp och långa tid för väntan att ladda bilen vid längre sträckor.
Elbil vore nog bäst vid dagliga kortare sträckor.
Personligen tackar jag nej pga strålningen man får på köpet.

https://newsvoice.se/2021/03/elbilsbatterier-tappar-kapacitet-och-har-kortare-rackvidd-an-vad-som-havdas/

Last edited 4 månader sedan by Jonas Berg
Anders
Gäst
26 maj 2021 kl 12:04

Njaaa, Elbilar är en fluga som kommer att dö ut. Bränslecell bilar är det optimala alternativa valet. Japan har flera val möjligheter, lite bensin motor som egentligen är en generator som laddar ett batteri som ger ström till en elmotor. verknigsgraden på motorn utnyttjar mer än 50% av energivärdet i bensin. Koldioxid som kommer ut ligger på 5-10gram/km. Skämtsamt lite. Nej vänta på bränslecell bilarna. Det kommer att finnas tankstationer på bensinmackar för vätgas. Här blir utsläppen 0 gram/km. Vattenånga kommer ut ur avgasröret om du är törstig.
Volvo Lastvagnar och Daimler (Mercedes) Lastvagnar gör en storsatsning för att fasa ut dieselmotorn och stoppa in en bränslecell motor. dvs. vätgas. Hurra för vätgas. Hela havet är fyllt med H2O dvs. vätgas.

Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

SENASTE KOMMENTARER

ARKIV

ANNONS

10
0
Kommentera gärnax
()
x