Flygbranschen i kris – Piloter har blivit en fara för flygbranschen

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 22 juli 2021
- NewsVoice redaktion
Piloter i cockpit. Foto: Rayyu Maldives Photographer. Licens: Unsplash.com
Piloter i cockpit. Foto: Rayyu Maldives Photographer. Licens: Unsplash.com
Piloter i cockpit. Foto: Rayyu Maldives Photographer (Rayyumaldives.com). Licens: Unsplash.com

VÄRLDEN. Flygbranschen försöker ge intryck av att allt ser ut att bli bättre, men verkligheten är en annan. Vissa data utelämnas helt i rapporteringen som att exceptionellt många som har …. också har dött.

Text: NewsVoice, klicka för att se vad … står för. Vi kan inte publicera ordet eftersom Facebooks algoritmer då förhindrar att denna artikellänk sprids

Indian Express uppger att 17 indiska piloter dött. Jet Blue Airline har förlorat 5 piloter. British Airways (BA) har förlorat minst 5 piloter, alla hade …

En källa (nedan) uppger i en inspelning att 80% av BA-piloterna har … och British Airways ledning därför överväger att förbjuda att låta alla piloter som har … att flyga överhuvudtaget.

 

Tidningen Näringslivet tog in en nyhet från TT Nyhetsbyrån:

“I juni flög 769 000 resenärer via det statliga flygplatsbolagets tio flygplatser, vilket är en minskning med 80 procent jämfört med i juni 2019 då drygt 3,8 miljoner reste via flygplatserna. Samtidigt är det de bästa siffrorna för en enskild månad sedan mars 2020.”

Notera att TT är tvungna att jämföra med en extremt dålig månad 2020 för att kunna skriva att juni 2021 har de bästa siffrorna för en enskild månad.

Tidningen Näringslivet tillägger i samma artikel:

“På Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, minskade flygresandet i juni med 81 procent till 463 000 resenärer jämfört med juni 2019. Utrikesresandet minskade med 83 procent, medan inrikesresandet minskade med 71 procent.”

När NewsVoice går igen ett antal artiklar från svenska medier framkommer att man utelämnar uppgifterna om att piloter i mycket hög omfattning har … och att exceptionellt många piloter avlidit strax efter att de … Enligt uppgifter försöker flygbolagen därför rekrytera piloter som inte har … eftersom de som … anses vara en fara för trafiken.

Media utelämnar även att flygbolag är tveksamma till att låta passagerare som har … att få flyga eftersom dessa kan drabbas av blodproppar på hög höjd.

SvD Näringsliv skriver utifrån ett annat paradigm:

“Vi bedömer att det blir en kraftig återhämtning nu, men från väldigt låga nivåer”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare till TT, enligt Tidningen Näringslivet.

Notera åtrerigen att alla ökningar kan bedömas som en “kraftig återhämtning” om jämförelsegrunden är “mycket låga nivåer”.

TT Nyhetsbyrån skriver även att “bokningstrycket är högt för juli och augusti”, enligt en sammanställning från Stockholms handelskammare som bygger på siffror från branschorganisationen IATA.

“Under april och maj i år gjordes totalt 42 294 bokningar till Arlanda under juli och augusti, enligt IATA:s system. Det kan jämföras med 2 021 stycken motsvarande period förra året.”

“Att jämförelsesiffran blir så extrem har givetvis att göra med att bokningarna under april och maj i fjol för perioden juli och augusti var i det närmaste obefintliga. Bokningarna ligger fortfarande 70 procent lägre än motsvarande period 2019.”

Alla måste även ha klart för sig att ökat antal bokningar inte nödvändigtvis leder till ökat antal flygningar. Saknas piloter kan inte planen flyga. Flygbolagen försöker dock kompensera för bristen på piloter genom att snabbrekrytera piloter som inte har …

På grund av Facebooks algoritmer kan vi inte länka till källorna. Vi uppmanar dig som läsare att göra din egen research. Använd eventuellt kommentarsfältet för att posta referenser.

Text: NewsVoice

Källor och relaterat

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Att en (hel) del piloter dött efter vaccinering känner jag till, och var de aktiva så hade de genomgått hälsokontroll för högst ett år sedan. De hade i så fall inga konstaterade allvarliga sjukdomar när de dog. Allvarliga sjukdomar gör att man förlorar sitt medicinska certifikat och därmed inte kan flyga. Att det låga trycket i kabinen skulle ge blodproppar tror jag är en marginell faktor. Man utsätts för moderat lågt tryck (med hjälp av tryckkabinens) under ganska kort tid. Detta i jämförelse med bergsklättrare som tar dagar/veckor på sig att tryckmässigt nå klart högre höjder än vad en passagerare gör. Där emot är det extremt torr luft i kabinen och man rör sig nästan inte alls, vilket ökar risken för blodproppar. Att vaccinet ökar risken för blodproppar tror jag är mainstream, och även på bipacksedeln (har inte sett den dock då jag inte tänker vaccinera mig då jag inte är intresserad av att bli en genmodifierad patenterad organism). Jag skulle själv helst se att piloten jag reser med är ovaccinerad. Blodproppar kommer plötsligt, får piloten covid kommer han kunna kliva av inför nästa sektor, åka hem och ta hydroxyklorokin i ett par dagar och sedan komma tillbaka till jobbet när infektionen gått över.

    Vilka flygbolag som vaknat upp ur covid-psykosen och nu söker ovaccinerade piloter skulle jag gärna vilja veta. Jag skulle själv gärna söka till ett sådant bolag.

    • Fabian, angående torr luft, är inte inte samma luft som cirkulerar också? Man skulle kunna tro att det bara är att hämta in fräs luft utanför planet, men så går det inte till. Tror man på luftburen smitta måste en långflygning med fullsatt plan vara en mardröm.

      • Luften på höjd är mycket kall, och innehåller därför väldigt lite fukt. Omgivande luft tas in i kabinen och värms upp, vilket innebär att relativa fuktigheten minskar ytterligare. I B787 har man fixat detta genom att fukta luften på något sätt såvitt jag vet. Till viss del återcirkulerar kabinluften, men den återcirkulerade luften filtreras. Om det fångar virus vet jag inte, men det hävdade i alla fall det bolag jag jobbade för i pandemins inledning. Jag är väldigt skeptisk till alla data angående pandemin, men enligt uppgift hade man inte sett att flygpersonal smittades av sjuka passagerare. Med tanke på att PCR-testen verkar vara ett lotteri så är nog alla data om smittspridning mycket skakiga.

    • Varför inte göra gemensam sak o ringa runt bland flygbolagen. Vi efterfrågar speciellt ovaxade piloter , om inte det finns att tillgå så säger vi att vi väljer annat bolag. Man behöver alltså inte vänta med att delta i en sån aktion tills man ska flyga någonstans. Gör det som en form av upplysning/protestaktion.

      • Det skulle inte förvåna mig om det händer med tiden, i alla fall om skräckscenariot för biverkningar blir verklighet. 45.000 döda i USA inom 3 dagar efter vaccination är en siffra jag sett. Om det är sant och trenden fortsätter så kommer det nog bli något luftfartsmyndigheter måste beakta. Jag är helt övertygad om att många vaccinationsskador inte dokumenteras. Jag har i min egen bekantskapskrets folk som råkat illa ut, men som vägrar se sambandet med vaccinationen. De kommer inte in i statistiken. Jag tror vi gar ett gigantiskt mörkertal, och myndigheter är inte intresserade av att undersöka hur stort mörkertalet är vad jag kan förstå. Tiden får utvisa vad som händer, jag kommer oavsett inte vaccinera mig mot en sjukdom som nästan alla överlever. Efter SvT:s karaktärsmord på Linda Karlström och efter att ha pratat med henne, är jag emot vaccinationer generellt. Medicinen med störst marknad är den man kan inbilla friska människor de behöver.

  • Att en (hel) del piloter dött efter vaccinering känner jag till, och var de aktiva så hade de genomgått hälsokontroll för högst ett år sedan. De hade i så fall inga konstaterade allvarliga sjukdomar när de dog. Allvarliga sjukdomar gör att man förlorar sitt medicinska certifikat och därmed inte kan flyga. Att det låga trycket i kabinen skulle ge blodproppar tror jag är en marginell faktor. Man utsätts för moderat lågt tryck (med hjälp av tryckkabinens) under ganska kort tid. Detta i jämförelse med bergsklättrare som tar dagar/veckor på sig att tryckmässigt nå klart högre höjder än vad en passagerare gör. Där emot är det extremt torr luft i kabinen och man rör sig nästan inte alls, vilket ökar risken för blodproppar. Att vaccinet ökar risken för blodproppar tror jag är mainstream, och även på bipacksedeln (har inte sett den dock då jag inte tänker vaccinera mig då jag inte är intresserad av att bli en genmodifierad patenterad organism). Jag skulle själv helst se att piloten jag reser med är ovaccinerad. Blodproppar kommer plötsligt, får piloten covid kommer han kunna kliva av inför nästa sektor, åka hem och ta hydroxyklorokin i ett par dagar och sedan komma tillbaka till jobbet när infektionen gått över.

    Vilka flygbolag som vaknat upp ur covid-psykosen och nu söker ovaccinerade piloter skulle jag gärna vilja veta. Jag skulle själv gärna söka till ett sådant bolag.

    • Fabian, angående torr luft, är inte inte samma luft som cirkulerar också? Man skulle kunna tro att det bara är att hämta in fräs luft utanför planet, men så går det inte till. Tror man på luftburen smitta måste en långflygning med fullsatt plan vara en mardröm.

      • Luften på höjd är mycket kall, och innehåller därför väldigt lite fukt. Omgivande luft tas in i kabinen och värms upp, vilket innebär att relativa fuktigheten minskar ytterligare. I B787 har man fixat detta genom att fukta luften på något sätt såvitt jag vet. Till viss del återcirkulerar kabinluften, men den återcirkulerade luften filtreras. Om det fångar virus vet jag inte, men det hävdade i alla fall det bolag jag jobbade för i pandemins inledning. Jag är väldigt skeptisk till alla data angående pandemin, men enligt uppgift hade man inte sett att flygpersonal smittades av sjuka passagerare. Med tanke på att PCR-testen verkar vara ett lotteri så är nog alla data om smittspridning mycket skakiga.

    • Varför inte göra gemensam sak o ringa runt bland flygbolagen. Vi efterfrågar speciellt ovaxade piloter , om inte det finns att tillgå så säger vi att vi väljer annat bolag. Man behöver alltså inte vänta med att delta i en sån aktion tills man ska flyga någonstans. Gör det som en form av upplysning/protestaktion.

      • Det skulle inte förvåna mig om det händer med tiden, i alla fall om skräckscenariot för biverkningar blir verklighet. 45.000 döda i USA inom 3 dagar efter vaccination är en siffra jag sett. Om det är sant och trenden fortsätter så kommer det nog bli något luftfartsmyndigheter måste beakta. Jag är helt övertygad om att många vaccinationsskador inte dokumenteras. Jag har i min egen bekantskapskrets folk som råkat illa ut, men som vägrar se sambandet med vaccinationen. De kommer inte in i statistiken. Jag tror vi gar ett gigantiskt mörkertal, och myndigheter är inte intresserade av att undersöka hur stort mörkertalet är vad jag kan förstå. Tiden får utvisa vad som händer, jag kommer oavsett inte vaccinera mig mot en sjukdom som nästan alla överlever. Efter SvT:s karaktärsmord på Linda Karlström och efter att ha pratat med henne, är jag emot vaccinationer generellt. Medicinen med störst marknad är den man kan inbilla friska människor de behöver.

  • En bransch som allmänt är lite osynlig är den marina. Idag är denna bransch enorm och behovet av kvalificerat folk likaså. Plattformsoperatörer räknar med en kraftig reducering av experter inom fyra år och var finna ersättning?
    Och tänk er själv om en 500K tanker brakar in i Bohusläns skärgård med en avslocknad styrman på pass? Något missriktad fri energi för en stund.

    • Detta påminner mig, Åke, om en centralt sittande affärskvinna i oljebranschen, som för några veckor sedan i en video avslöjade hur oljeföretagen redan nu planerar för att behöva ersätta personal om ca. 3 år av mycket oklar anledning, vilket osökt fick henne att dra slutsatsen att denna utgör medvetenheten om att många (om inte alla?) kommer att dö eller bli satta ur funktion pga av covid19vaccinationer. Tyvärr kan jag inte återfinna videon i skrivande stund!

  • En bransch som allmänt är lite osynlig är den marina. Idag är denna bransch enorm och behovet av kvalificerat folk likaså. Plattformsoperatörer räknar med en kraftig reducering av experter inom fyra år och var finna ersättning?
    Och tänk er själv om en 500K tanker brakar in i Bohusläns skärgård med en avslocknad styrman på pass? Något missriktad fri energi för en stund.

    • Detta påminner mig, Åke, om en centralt sittande affärskvinna i oljebranschen, som för några veckor sedan i en video avslöjade hur oljeföretagen redan nu planerar för att behöva ersätta personal om ca. 3 år av mycket oklar anledning, vilket osökt fick henne att dra slutsatsen att denna utgör medvetenheten om att många (om inte alla?) kommer att dö eller bli satta ur funktion pga av covid19vaccinationer. Tyvärr kan jag inte återfinna videon i skrivande stund!

  • Det är intressant att se hur sk “bias” avgör sakfrågan i en debatt om vad som är möjligt och inte. Novaxx och Helen Fält som inte tror på artikelns budskap hittar absolut inga källor alls. Detta blev en studie i psykologi.

  • Det går verkligen inte att hitta någonting som styrker artikeln. Har letat och letat. Någon annan som kan tipsa?

  • Det är intressant att se hur sk “bias” avgör sakfrågan i en debatt om vad som är möjligt och inte. Novaxx och Helen Fält som inte tror på artikelns budskap hittar absolut inga källor alls. Detta blev en studie i psykologi.

  • Det går verkligen inte att hitta någonting som styrker artikeln. Har letat och letat. Någon annan som kan tipsa?

  • Angående pilotrekrytering (den ytterst lilla som förekommer i nuvarande pilotöverskottssituation) har jag inte heller sett några som helst önskemål om att de sökande skall/bör/önskas vara ovaccinerade. Rapporter om sådana krav skall tas med en stor nypa salt tills motsatsen BEVISATS!

    Vad gäller exponering för strålningrisk vid flygning på hög höjd är detta, precis som allt annat inom trafikflyget, reglerat i internationella bestämmelser. Den intresserade kan lämpligen göra en websök på “icao annex” för vidare kunskapsinhämtning.

    Att ett antal piloter under en begränsad tid avlidit i samband med pre-vaccinering kan naturligtvis vara en varningsklocka, men vi vet inte hur deras allmäntillstånd såg ut, vilka eventuella underliggande orsaker (fetma, metabolt syndrom, rökare med mera) de bar på. Piloter har INTE bättre hälsa än någon annan yrkesgrupp, om nu någon till äventyrs trodde det. Deras hälsa kollas bara oftare, inget annat. Dessutom har det mig veterligen inte inkommit några nya fall av just dödsfall bland piloter sedan senaste “alarmrapporten”.

    Flygsäkerhetsarbete innebär ett ständigt eliminerande av riskfaktorer. Man prioriterar de områden där det finns de största flygsäkerhetsvinsterna finns att hämta. Covid pre-vaccineringar är i dagsläget inte något sådant område!

    • Tack för din kommentar. Är du själv pilot eller jobbar på Luftfartsverket? Dina ord skulle vägra tyngre om du uppgav din erfarenheter och ditt riktiga namn.

      Jag antar att du syftar på svenska förhållanden. Stämmer det?

      • Pensionerad trafikpilot sedan ett antal år tillbaka. Syftar på internationella förhållanden, det är ju där vi har den i artikeln omskrivna pilotöver(?)dödligheten. USA, Indien, UK. Har inte hört att piloter i sverige skulle vara särskilt drabbade av dödsfall i samband med pre-vaccination av covid.

        Finns inget som i dagsläget tyder på att just piloter skulle vara värre drabbade av komplikationer/dödsfall efter avslutad pre-vaccination än någon annan yrkesgrupp. Dessutom har inget pilotfack hitintills uppmärksammat saken. Man kan lugnt utgå ifrån att till exempel ALPA i USA hade huggit direkt på en sådan här sak om de så bara sett skuggan av ett samband. Vår egen Svensk pilotförening hade knappast heller suttit overksamma.

        Så de i media rapporterade fallen av avlidna piloter får i nuläget anses vara vad de är, nämligen anekdoter.

        • Så länge du inte kan bevisa att du arbetat som pilot är allt det du påstår att betrakta som anekdoter.

    • Hur vet du att man inte ställer högre krav på piloters hälsa än på andra yrkesgrupper om du inte samtidigt vet vilja krav som ställs på samtliga andra yrkesgrupper?

      Kan man bli sjuksköterska med nedsatt syn- och hörsel? Ja det kan man. Kan man bli yrkrspilot med nedsatt syn- och hörsel?

  • “För en pilot är hälsan viktig och medicinska kontroller görs både vid själva anställningen och sedan med jämna mellanrum.

    Piloter utsätts för så kallad kosmisk strålning. Alla människor utsätts för små mängder strålning i sitt dagliga liv – bland annat från berggrunden och solens aktivitet. Atmosfären skyddar mot solaktivitet och andra former av kosmisk strålning, men skyddet avtar på hög höjd. Strålningen är högre på hög höjd, och därför finns det gränsvärden för hur mycket strålning flygpersonal får utsättas för varje år. Dessa gränser är betydligt lägre än de som gäller för exempelvis personal i kärnkraftverk. Varje år ”loggas” stråldosen för alla anställda som flyger”.

    källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Yrken/Pilot/

    Kan det finnas ett samband mellan den kosmiska så kallade bakgrundsstrålningen samt vaccinet som lätt till så höga dödstal?

    • Nja det är väl kabintrycket som kanske motsvarar 2200 möh vilket gör att kroppen börjar producera fler röda blodkroppar och blodet tjocknar. Detta kan ge blodpropp som i tillägg med det blodproppssymptom av … blir extra farligt. Även … resenärer är i farozonen.

  • Censuren är väldigt omfattande och aktiv. Fantastiskt att flygbolagen söker ovaccinerade piloter av säkerhetsskäl och vill inte flyga vaccinerade personer. Det var en oväntad utveckling.

  • Har hitintills inte lagt märke till någon rapporterad ökning av andelen “Pilot Incapacitation” under den period som covid-prevaccineringen pågått. Den intresserade kan själv följa rapporterningen av incidenter, haverier m.m. inom trafikflyget på hemsidan: https://avherald.com/

  • Så har den enda kvarvarande positiva effekten av vaccinpasset nu helt gått om intet, då vaccinerade ändå inte kan resa – ironiskt nog på grund av att även politierna vaccinerat sig som nu visat sig vara en trafikfara.

    OBS: man ställer mycket högra krav på piloternas hälsa (som kontrolleras oftare än många andra yrkesgrupper).

  • Törs vi, svenska folket tillåta att Löfven flyger?
    Hur är det med det ”grundmurade” förtroendet för …?

    • Tycker vi skickar upp de 6 partier som gör gemensam sak i allt på flygniningar på obestämd tid…

  • Angående pilotrekrytering (den ytterst lilla som förekommer i nuvarande pilotöverskottssituation) har jag inte heller sett några som helst önskemål om att de sökande skall/bör/önskas vara ovaccinerade. Rapporter om sådana krav skall tas med en stor nypa salt tills motsatsen BEVISATS!

    Vad gäller exponering för strålningrisk vid flygning på hög höjd är detta, precis som allt annat inom trafikflyget, reglerat i internationella bestämmelser. Den intresserade kan lämpligen göra en websök på “icao annex” för vidare kunskapsinhämtning.

    Att ett antal piloter under en begränsad tid avlidit i samband med pre-vaccinering kan naturligtvis vara en varningsklocka, men vi vet inte hur deras allmäntillstånd såg ut, vilka eventuella underliggande orsaker (fetma, metabolt syndrom, rökare med mera) de bar på. Piloter har INTE bättre hälsa än någon annan yrkesgrupp, om nu någon till äventyrs trodde det. Deras hälsa kollas bara oftare, inget annat. Dessutom har det mig veterligen inte inkommit några nya fall av just dödsfall bland piloter sedan senaste “alarmrapporten”.

    Flygsäkerhetsarbete innebär ett ständigt eliminerande av riskfaktorer. Man prioriterar de områden där det finns de största flygsäkerhetsvinsterna finns att hämta. Covid pre-vaccineringar är i dagsläget inte något sådant område!

    • Tack för din kommentar. Är du själv pilot eller jobbar på Luftfartsverket? Dina ord skulle vägra tyngre om du uppgav din erfarenheter och ditt riktiga namn.

      Jag antar att du syftar på svenska förhållanden. Stämmer det?

      • Pensionerad trafikpilot sedan ett antal år tillbaka. Syftar på internationella förhållanden, det är ju där vi har den i artikeln omskrivna pilotöver(?)dödligheten. USA, Indien, UK. Har inte hört att piloter i sverige skulle vara särskilt drabbade av dödsfall i samband med pre-vaccination av covid.

        Finns inget som i dagsläget tyder på att just piloter skulle vara värre drabbade av komplikationer/dödsfall efter avslutad pre-vaccination än någon annan yrkesgrupp. Dessutom har inget pilotfack hitintills uppmärksammat saken. Man kan lugnt utgå ifrån att till exempel ALPA i USA hade huggit direkt på en sådan här sak om de så bara sett skuggan av ett samband. Vår egen Svensk pilotförening hade knappast heller suttit overksamma.

        Så de i media rapporterade fallen av avlidna piloter får i nuläget anses vara vad de är, nämligen anekdoter.

        • Så länge du inte kan bevisa att du arbetat som pilot är allt det du påstår att betrakta som anekdoter.

    • Hur vet du att man inte ställer högre krav på piloters hälsa än på andra yrkesgrupper om du inte samtidigt vet vilja krav som ställs på samtliga andra yrkesgrupper?

      Kan man bli sjuksköterska med nedsatt syn- och hörsel? Ja det kan man. Kan man bli yrkrspilot med nedsatt syn- och hörsel?

  • “För en pilot är hälsan viktig och medicinska kontroller görs både vid själva anställningen och sedan med jämna mellanrum.

    Piloter utsätts för så kallad kosmisk strålning. Alla människor utsätts för små mängder strålning i sitt dagliga liv – bland annat från berggrunden och solens aktivitet. Atmosfären skyddar mot solaktivitet och andra former av kosmisk strålning, men skyddet avtar på hög höjd. Strålningen är högre på hög höjd, och därför finns det gränsvärden för hur mycket strålning flygpersonal får utsättas för varje år. Dessa gränser är betydligt lägre än de som gäller för exempelvis personal i kärnkraftverk. Varje år “loggas” stråldosen för alla anställda som flyger”.

    källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Yrken/Pilot/

    Kan det finnas ett samband mellan den kosmiska så kallade bakgrundsstrålningen samt vaccinet som lätt till så höga dödstal?

    • Nja det är väl kabintrycket som kanske motsvarar 2200 möh vilket gör att kroppen börjar producera fler röda blodkroppar och blodet tjocknar. Detta kan ge blodpropp som i tillägg med det blodproppssymptom av … blir extra farligt. Även … resenärer är i farozonen.

  • Censuren är väldigt omfattande och aktiv. Fantastiskt att flygbolagen söker ovaccinerade piloter av säkerhetsskäl och vill inte flyga vaccinerade personer. Det var en oväntad utveckling.

  • Har hitintills inte lagt märke till någon rapporterad ökning av andelen “Pilot Incapacitation” under den period som covid-prevaccineringen pågått. Den intresserade kan själv följa rapporterningen av incidenter, haverier m.m. inom trafikflyget på hemsidan: https://avherald.com/

  • Så har den enda kvarvarande positiva effekten av vaccinpasset nu helt gått om intet, då vaccinerade ändå inte kan resa – ironiskt nog på grund av att även politierna vaccinerat sig som nu visat sig vara en trafikfara.

    OBS: man ställer mycket högra krav på piloternas hälsa (som kontrolleras oftare än många andra yrkesgrupper).

  • Törs vi, svenska folket tillåta att Löfven flyger?
    Hur är det med det “grundmurade” förtroendet för …?

    • Tycker vi skickar upp de 6 partier som gör gemensam sak i allt på flygniningar på obestämd tid…

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *