66 mil med elbil på 11 timmar…

AUDI E-Tron GT förbrukar 2 kWh per mil men det blir lätt 2,5 kWh

-

BILAR. Den kände brittiske politiske kommentatorn Iain Dale ägnade nyligen 11 timmar åt att köra 66 mil med sin nyförvärvade, batteridrivna Audi e-tron GT för att hålla ett föredrag i en mindre stad i Yorkshire. Bilens officiella räckvidd är 48 mil, men blir i verkligheten ca 30 mil.

Text: Tege Tornvall, Klimatsans

Iain Dale körde från London 30 mil till resmålet och tillbaka till hemmet 6 mil sydost om London, totalt runt 66 mil.

Alltså måste han ladda på vägen, men det var lättare sagt än gjort. Laddstolpar längs vägen var ofta upptagna, blockerade, ur funktion eller långsamma och dyra, uppåt 10 kronor per kWh.

Resan upp gick hyggligt med ett 40 minuters stopp för laddning. Dale höll sitt föredrag och sov över på hotell, men hemresan blev knepigare. Med nästan tomt batteri fann han bara en ledig och fungerande laddstolpe i närheten och som var alldeles för långsam.

Han klarade sig till en annan långsam stolpe några mil längre fram. Där laddade han i en och en halv timme. Det räckte till en pub med laddstolpe längs vägen. Där laddade han en timme medan han åt mat. Därefter kunde han fortsätta till en större servicestation med snabb laddning. Efter ytterligare 45 minuters laddning där räckte det till att komma hem igen.

Totalt tog denna 66 mils resa 11 timmar med alla stopp på vägen. Nu varnar Iain Dale andra elbilssägare för långfärder utan noggrann planering i förväg. Det är ont om lediga och fungerande laddstolpar längs vägarna i England – liksom i Sverige.

En Audi e-tron GT väger 2,35 ton, har ett 700 kg tungt batteri, gör meningslösa sprinten 0- 100 km/h på 4 sekunder och toppar akademiska 245 km/h. Uppgiven förbrukning är 2 kWh per mil, men det blir 2,5 eller mer om man inte kör påtagligt defensivt. Vad är då meningen med dess prestanda?

Pris: 1,2 miljoner kronor.

Text: Tege Tornvall, Klimatsans | AUDI E-Tron GT. Produktfoto: Audi

Tege Tornvall
Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

5 KOMMENTARER

5 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Kerstin Salen
Gäst
28 april 2022 kl 18:28

Vad är det du vill ha sagt Tege?.Är det inte sant att elbilar är tystare och därför mindre störande och att el bilar inte smutsar ner miljön på samma sätt som vanliga bensindrivna bilar?Eller har vi nu plötsligt ingen alls nersmutsning från avgaser och är det inga som dör eller blir sjuka därav? Senaste rapporten jag sett var från 2015 och då var det 350 000 som miste livet i förtid. Är detta inte relevant? Ja jag vet att batterierna är ett miljöproblem i el bilar och förhoppningsvis håller man på att lösa den delen.Det hindrar inte att el bilen har många miljövänliga aspekter och speciellt när man mer och mer börjar ladda dem med hjälp av el från solceller.
Det är ju liksom inte bara CO2 som finns i avgaser . Tror inte jag behöver informara dig om det ,men du har ramlat in i en grop, Du ser rött så fort något introduceras som minskar CO2 utsläppen även om det skulle medföra andra aspekter som ger höga ekonomiska och hälsomässiga fördelar. Tydligen bör det mesta som är miljövänligt misstänkliggöras. Kanske är det inget problem med plaster heller?Som du vet görs de av råolja. Att vi pumpar upp mindre råolja vore bra ur många aspekter och underbart om det tvingade oss styra bort oss från plaster. Eller vad tycker du?

Benny H
Benny H
Gäst
Reply to  Kerstin Salen
29 april 2022 kl 06:04

Nu är det ju så att tillverkning av batterier är en smutsig hantering, brytningen av metaller till batterierna en ännu smutsigare hantering och dessutom används barnarbetare! Men visst vill vi i den “rika” världen andas renare luft och flytta miljöproblem till uländer så är elbilar rätt väg. Dessutom så är det i de flesta länder el till bilarna via kol, olja eller gaskraftverk! Snacka om att flytta miljöproblemen någon annan stans. Så elbilar är inte ett dugg miljövänligare än andra bilar och även elbilar har massa plaster i inredning, och i karosser för att hålla ner vikten! Däck nöts ner fort av tunga elbilar och förpestar miljön och det går åt mängder med olja för att tillverka förstärkta däck till tunga elbilar. Det är så att batterierna är för tunga, dyra och miljömässigt diskutabla och så länge det problemet består är elbilar lika mycket miljöbovar som andra bilar och bara en pryl för godhetsknarkande individer!

Rune N.
Rune N.
Gäst
27 april 2022 kl 22:43

Då kan man ju anta att denna bil var ny och har sitt batteri i bästa skick. Men om man har en sådan bil som kanske har gått femtontusen mil och batterierna har förlorat en stor del av sin prestanda. Hur långt kommer man då?

Benny H
Benny H
Gäst
Reply to  Rune N.
29 april 2022 kl 06:07

Inte många mil och batteriet är svindyrt att byta så det blir skroten! Miljövänligt? Rena skojet….

Peter TorpareD
Peter Torpare
27 april 2022 kl 22:06

Jag tror på människans förmåga till teknisk utveckling. Precis som bensinbilar och varför inte kärnkraften kommer även elbilen att bli effektivare, säkrare och billigare. Just nu är det inget alternativ för mig.

Tege Tornvall
Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

SENASTE KOMMENTARER

ARKIV