Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

66 mil med elbil på 11 timmar…

publicerad 27 april 2022
- Tege Tornvall
AUDI E-Tron GT. Produktfoto: Audi

BILAR. Den kände brittiske politiske kommentatorn Iain Dale ägnade nyligen 11 timmar åt att köra 66 mil med sin nyförvärvade, batteridrivna Audi e-tron GT för att hålla ett föredrag i en mindre stad i Yorkshire. Bilens officiella räckvidd är 48 mil, men blir i verkligheten ca 30 mil.

Text: Tege Tornvall, Klimatsans

Iain Dale körde från London 30 mil till resmålet och tillbaka till hemmet 6 mil sydost om London, totalt runt 66 mil.

Alltså måste han ladda på vägen, men det var lättare sagt än gjort. Laddstolpar längs vägen var ofta upptagna, blockerade, ur funktion eller långsamma och dyra, uppåt 10 kronor per kWh.

Resan upp gick hyggligt med ett 40 minuters stopp för laddning. Dale höll sitt föredrag och sov över på hotell, men hemresan blev knepigare. Med nästan tomt batteri fann han bara en ledig och fungerande laddstolpe i närheten och som var alldeles för långsam.

Han klarade sig till en annan långsam stolpe några mil längre fram. Där laddade han i en och en halv timme. Det räckte till en pub med laddstolpe längs vägen. Där laddade han en timme medan han åt mat. Därefter kunde han fortsätta till en större servicestation med snabb laddning. Efter ytterligare 45 minuters laddning där räckte det till att komma hem igen.

Totalt tog denna 66 mils resa 11 timmar med alla stopp på vägen. Nu varnar Iain Dale andra elbilssägare för långfärder utan noggrann planering i förväg. Det är ont om lediga och fungerande laddstolpar längs vägarna i England – liksom i Sverige.

En Audi e-tron GT väger 2,35 ton, har ett 700 kg tungt batteri, gör meningslösa sprinten 0- 100 km/h på 4 sekunder och toppar akademiska 245 km/h. Uppgiven förbrukning är 2 kWh per mil, men det blir 2,5 eller mer om man inte kör påtagligt defensivt. Vad är då meningen med dess prestanda?

Pris: 1,2 miljoner kronor.

Text: Tege Tornvall, Klimatsans | AUDI E-Tron GT. Produktfoto: Audi


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq