Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Prischock: 321.000 kronor för att byta batteri till elhybridbil

publicerad 5 september 2022
- Gästskribent
Chevrolet Volt i Miami, Florida. Foto: Mario Roberto Durán Ortiz. Licens: CC BY-SA 4.0, Wikimedia

En bilägare som hade en Chevrolet Volt fick en chock när denna fick en offert på ett nytt bilbatteri. Priset var 321.000 kronor för att få ett nytt. Problemet var att bilens garanti och maskinskadeförsäkring hade gått ut.

Vi Bilägare skriver att Chevrolet Volt har en bensinmotor som laddar upp ett batteri på 16 kWh och en elräckvidd på knappt sex mil. Efter att bilen blivit 12 år ville ägaren ha ett nytt bilbatteri. För 321.000 kronor går det att köpa åtminstone två begagnade Chevrolet Volt i USA.

Enligt verkstaden i Florida är priset för ett nytt batteri i nyare batteribilar lägre. Problemet var att batteriet till denna modell Chevrolet Volt inte längre tillverkas av General Motors och utbytesbatteri kom från en annan leverantör med det höga priset.

Dieseltrim.se
Annons

Trögt på bilmarknaden i Sverige

Trots denna typ av problem med att tex finna laddstationer ute i Sverige, laddstationer som både fungerar och inte har kö, är fortfarande efterfrågan större än tillgången på nya elbilar, skriver Erik Söderholm på Vi Bilägare.

Enligt Söderholm stod de laddbara bilarna för nästan hälften (46%) av alla nyregistrerade bilar i augusti månad. Siffran fram till idag ligger på 51% jämfört med 40% år 2021. Elbilarna har ökat med 68% på bara ett år.

I stora drag går det ändå väldigt trögt på bilmarknaden i Sverige.

”Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, uppgick till ca 46 procent i augusti. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 51 procent av årets registreringar, jämfört med drygt 40 procent i fjol.

Elbilarna stod för ca 28 procent av månadens nyregistreringar och för en lika stor andel av årets totala registreringar. Under årets åtta första månader har elbilarna ökat med ca 68 procent jämfört med i fjol.

Laddhybridernas andel av månadens registreringar uppgick till ca 18 procent och till knappt 24 procent av årets. Antalet laddhybrider har hittills i år minskat med ca 22 procent, jämfört med samma period förra året.

Volymmässigt ser vi i augusti det lägsta antalet laddhybrider sedan maj 2020, en signal om att den sänkta bonusen den 12 juli påverkar intresset för laddhybrider”, enligt Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

Text: Extern skribent


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq