NewsVoice: Så här bör de “nya” nätmedierna samarbeta med varandra för att bygga kraft och nå ut

10
Torbjörn Sassersson, 2019. Selfie
Torbjörn Sassersson, 2019. Selfie

OPINIONSBILDNING & MEDIA. Nättidningen NewsVoice startade 2011 och fick utgivningsbevis 2012. Innan dess var sajten en privat blogg. Det var så min resa som grundare av NewsVoice började. Jag saknade de där nyheterna jag bara kunde läsa i utländska medier i andra i länder som har ett större utbud och bredd av nyhetsperspektiv och hälsosam fri debatt. Idag kan de nya nätmedierna skapa sitt eget mediehus och utveckla fantastiska innehållssamarbeten.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare av NewsVoice | Denna artikel har tidigare publicerats i den nya nättidningen Freebite

Jag var under de tidiga dagarna av NewsVoice inspirerad av tidningar som Wired, New York Times, Independent och den fiktiva tidningen Millennium i Stig Larssons trilogi om Michael Blomqvist och Lisbeth Salander. Med tiden grusades dock min idealiserade bild av dessa tidningar. Alla utom Millennium blev med tiden politiskt korrekta andra bara tynade bort, som svenska Sourze (källan), som skulle bli sajten dit alla gick för att finna vad som egentligen hände i politiken och i samhället.

Jag delade under de tidiga åren kontorsrum med Sourze, Jefferson Communication och Prime PR när jag och några kollegor 1999 startade upp Smartahem.com, en nättidning om de smarta hemmen. Du kanske minns Electrolux Screen Fridge. Vi var där i centrum av utvecklingen med Skanska, Electrolux, Vattenfall och Ericsson som sponsorer.

Bonniers debattidning Newsmill var en av de lysande stjärnor som försvann som ett stjärnskott. Newsmill togs av daga av grundarna som 2013 raderade sajten från nätet. Newsmill hade säkerligen blivit för obekväm som en följd av alla debattartiklar skrivna av domare, jurister, journalister och debattörer som gjorde upp med etablissemanget. NewsVoice räddade några artiklar och idag finns över 350 artiklar från Newsmill återpublicerade i NewsVoice.

Trots de initiala åren av ny fri journalistik som kom och gick växte det med tiden fram en mångfald av nya oberoende medier som tog den fria journalistikens stafettpinne vidare och som dessutom överlevde.

NewsVoice är en av de äldre “nya” nättidningarna

De handlar idag säkert om 100.000-tals tidningar världen över och kanske ett 50-tal i Sverige där NewsVoice faktiskt är ett av de äldre “nya” svenska nätmedierna.

Nu har vi kommit i ett nytt läge där dessa nya nätmedier attraherar läsare i så hög grad att de sociala mediejättarna som Twitter, Google och Facebook måste bromsa inflödet av läsare till dessa för att hjälpa de etablerade massmedierna (systemmedia), och deras industrianpassade och geopolitiska narrativ, att fortsätta trollbinda folk i världen med vinklade artiklar och ren propaganda.

Vi har kommit i ett läge när de nya svenska nätmedierna inte längre är så purunga och inte heller är så små att de börjar bli dags att gå samman och skapa ett eget mediehus som kan vara fysiskt eller virtuellt. Den gemensamma nämnaren för alla dessa tidningar är enkel att beskriva:

Det handlar om en genuin oberoende journalistik som söker vad som faktiskt är sant vare sig det är höger eller vänster, vare sig det är liberalt, progressivt eller konservativt.

Bygg samarbeten

Min poäng är att dessa medier idag har så mycket pondus och så mycket bra och trovärdigt publicerat material att vi kan korsreferera till varandra i mycket högre grad.

Vi behöver och bör inte längre referera till Dagens Nyheter eller Reuters absolut mer än nödvändigt. Vi kan referera till varandras publiceringar och gräv istället.

Det finns till och med initiativ att de nya friska aktörerna nu skapar sin egna nyhetsbyråer vilket gör att vi kan förbigå Reuters, TT, AP, AFP och TASS. Flera av dessa äldre nyhetsbyråer inhämtar dessutom i hög grad helt industrianpassade “nyheter” producerade av stora PR-byråer som Hill & Knowlton.

De fria oberoende medierna kan även samarbete med annonser genom ett eller flera annonsbolag för en inre marknad.

Några enkla men kraftfulla förslag på möjliga samarbeten mellan de oberoende “nya” nätmedierna:

  • Korsreferera till varandras artiklar med aktiva länkar.
  • Citera (med länkar) från varandras artiklar.
  • Återpublicera varandras innehåll helt eller delvis (glöm inte den kanoniska länken för att inte bli straffad av Google för duplicate content).
  • Bjud in varandras debattprofiler för intervjuer och samhällsdebatter i text och framför kamera. Ta ton, var saklig och våga att leda samhällsdebatten.

Länka endast till ett systemmedie när källan håller sig till fakta (använd då helst en nofollow-länk för att inte boosta systemmediet i onödan).

Vi är många och starka nu. De “nya” nätmedier som klarat gatloppen utan att ge upp, utan att PK-anpassa sig eller bygga ohälsosamma samarbeten med en korrumperad maktmaskin är i dag mogna att bygga egna samarbeten utifrån gemensamma nämnare och med upparbetade resurser.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare av NewsVoice.se

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

10 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Anders Romelsjö
Gäst
4 oktober 2022 kl 12:25

Förslaget är förstås mycket bra. Min site Globalpolitics.se och Newsvoice publicerar ibland varandras artiklar, eller artikelutdrag. Globalpoltics har haft drygt 80 % fler besök januari-september i år jämfört med 2021, och har 30-60 kommentarer per dag. Man får hoppas att kolleger utvecklats på liknande sätt. Vi får inte citera våra siter, eller andra icke mycket etablerade sociala medier, i t.ex. DN:s debattorgan “Ifrågasätt”, som å andra sidan publicerar mycket oförskämda kommentarer om t.ex. mig. Ett sätt att strypa diskussionen förstås.

Ulrika Halvordsson
Ulrika Halvordsson
Gäst
4 oktober 2022 kl 07:59

NI ÄR JU EN DEL AV PROBLEMET! Ni sprider Nya Dagbladet skit om Swebbtv.

Erik Forsman
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
4 oktober 2022 kl 09:27

“Vi (oklart vilka som avses som “vi”? Antar att det gäller alla med en egen mediekanal som man äger och därför kan göra vad man vill med) kan ha olika åsikter och även kritisera varandra. Det kallas yttrandefrihet och pressfrihet”.

Absolut men vad vi talar om här är karaktärsmord på privatpersoner som inte har en egen mediekanal. Vill här åberopa kristen etiken genom att be mediamakthavare att behandla andra som man själv vill bli behandlad – omvänt sätta sig i offrets roll och fråga sig hur man själv skulle må utan sin egna mediekanal i ryggen.

Har NewsVoice granskat Nya Dagbladets arbetsmetoder? Om inte, hur vet man då vad man inte tar avstånd från?

I allmänhetstjänst kan jag inkomma med artikel hur detta göres så alla kan se hur fruktansvärt vidriga dessa arbetsmetoder är och vilka skador de kan åstadkomma – vi mins väl alla Benny Fredrikssons självmord. 

Efter detta är gjort med efterföljande debatt borde det stå klart vad dessa metoder innebär. NewsVoice kunde också gå offentligt och bedyra att som mediaägare kommer “vi” aldrig använda dessa djävulska tekniker i syfte att skada privatpersoner, utan tvärtom lova att granska medier som bedriver dylika hatkampanjer i syfte att totalt skada en människa till oigenkännlighet som en del av den egna mediaetiken. Det är vad jag kallar etisk och moralisk yttrandefrihet och pressfrihet.

        

Erik Forsman
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
4 oktober 2022 kl 10:13

Har aldrig påstått heller att NewsVoice som tidning karaktärsmördat privatpersoner, men frågar om ni granskar dom som gör det samt tar avstånd från dylika metoder?

Du säger att så är fallet, vilket jag inte riktigt tror stämmer. För det förutsätter att man vet hur detta går till. När man har vetskap det är först då man vet. Återigen: kan inkomma med artikel hur detta går till så kan ju alla jämföra. 

Erik Forsman
4 oktober 2022 kl 07:56

Den framtidsvision som Torbjörn målar upp låter lovande och liknar MSM i det avseende att alla nyhetskanaler skulle korsreferera och samarbeta med varandra. 

För det första så är ägandet av MSM centrerat kring två storbolag men även det statliga SVT och SR omfattas av samma politiskt korrekta och globalistiska samsyn. Styrkan i MSM är dels synkroniseringen (ägarkoncentrationen) att alla medier alltid framför samma budskap med samma röst vilket inte skulle vara mögligt med många olika små nättidningar med olika ägare och lojaliteter – MSM trovärdighet ligger i att de aldrig går ut och granskar varandra och framstår då som sanningenssägaren.    

För det andra skyr MSM det inga som helst metoder och medel att fullständigt krossa en privatperson som inte har en egen mediaplattform.
Detta nya initiativ borde här först och främst enas om vilka metoder man aldrig skall använda sig av för att krossa människor, som nu sker.

Har i dagarna ägnat mig att mycket flitigt åt att gå igenom och kartlägga mediernas mest smutsiga metoder för att förstå hur detta görs. Det blev en 19 sidig sammanställning av ett 30 tal strategier och taktiska knep för att fullständigt ödelägga en människas liv här är några av dessa håll till godo:

Erik Forsman
Reply to  Erik Forsman
4 oktober 2022 kl 07:58

Reverse Projection
Accuse the Accuser
Blaming the Victim
Victim Shaming
Straw Man – defaming
False Associations (Fabrication of False Historical Narratives)
Never Give a Sucker an Even Break
Death by a Thousand Cuts
Shaming the Opponent
Demoralization
Poisoning the Well
Gaslighting
Doublespeak or newspeak

Gemensamt eller utgångspunkten är att medierna först skapar en fiktiv identitet (som inte finns) bestående av idel dåliga sidor – en ond entitet. Sedan börjar en smädeskampanj som aldrig slutar utan ständigt är pågående där man även beskriver offret som varandra något stort och farligt med tentakler överallt och blåser upp betydelsen av det djävulska inflytandet denna har samtidigt som mediet själv utmålar sig som den orädda hjälten som står på vår sida, den goda sidan som behöver DIN hjälp.