Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Antal digitala magasin ökar allt mer

publicerad 1 november 2022
- Underhållning @NewsVoice
Digitala magasin Foto: 652234 Licens: Pixabay
Digitala magasin Foto: 652234 Licens: Pixabay
Digitala magasin Foto: 652234 Licens: Pixabay

Den stora vida webben växer allt mer av information och underhållning. En typ av underhållning som lockar många besökare är digitala magasin. Det kommer fram allt fler på marknaden, vilket glädjer många av de som gillar att läsa på sin mobiltelefon eller annan digital enhet.

Merparten av dessa nya magasin har även en blogg nära sammankopplad. Läsarna kan lättare söka upp den typ av artiklar som de anser är intressanta och det finns ofta ett brett utbud av ämnesområden på deras hemsida. Några ämnesområden man ofta ser är livsstil, hälsa, ekonomi, teknik och mat & dryck. En del väljer färre att inrikta sig på, medan andra föredrar ett bredare utbud.

Bloggens syfte

Vilket syfte en blogg har beror bland annat på om den är sammankopplad till en annan sajt och om den inriktar sig på ett särskilt tema eller område. Det man ser allt mer av idag är en blogg som har en mix av ämnen, men det kan skilja på sättet man skriver och hur sidan är uppbyggd. Eller som på madforit.se, där en artikel kan tillhöra både bloggen och en av de övriga ämnena i menyn.

Inlägg på en blogg är vanligen mer enkelt utformade, med hänsyn till att man kan mer eller mindre skriva som man pratar i vardagstal. Det är även vanligt med att det finns personliga tankar och åsikter samt en chans för läsarna att skriva kommentarer till inläggen.

I en blogg brukar det även postas inlägg mer ofta och på sajter som hazard.se kan inläggen i en blogg finnas just under blogg för att artiklarna inte riktigt platsar i någon av de andra kategorierna eller att de kan ha anknytning till flera.

Annorlunda design på bloggen

I flera typer av bloggar finns flera taggar som hör till en specifik text, för att man ska kunna välja texter efter sökord men även för att andra ska finna texterna med hjälp av de specifika sökorden. Däremot behöver det inte vara uppbyggt på det viset. Sökorden kan ändå finnas där, även om de inte är synliga för läsarna.

På sajten sjolingbogren.se finns inte så många ämnen i menyn och i bloggen är det recensioner av produkter eller tjänster, av olika karaktärer. Eller att förse sina läsare med så god information som möjligt. Som i inlägget om telefonförsäljare. Hur man ska bli av med dem och vilka telefonnummer som är knutna till försäljning. En svårplacerad artikel som har god källriktig information.

Extern skribent

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq