Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Neuromarknadsföring bakom populära online casino

publicerad 21 februari 2024
- Extern skribent
marknadsföring bakom populära casino. Foto: Julian Paefgen Licens: Unsplash
Marknadsföring bakom populära casino.

Har du funderat på varför vissa online casino är mer populära än andra? Trots att båda har mer eller mindre samma utbud? Svaret på detta hittar man inom den mänskliga psykologin. Bakom den glamorösa fasaden finns en genomtänkt designstrategi i syfte att skapa positiva känslor och få spelare att stanna längre.

Fenomenet är inte nytt och har använts i årtionden inom alla delar av samhället som bedriver någon form av försäljning. Även om många casino har liknande erbjudande, så har spelarna allt högre krav på vad de lägger sin tid på. Förutom olika bonusar, free spins och bra varierande spel har det blivit allt viktigare att kunna spela på casino utan BankID.

Design spelar en mycket viktigare roll när det gäller spelupplevelser än man skulle kunna tro. För att kunna förstå hur spelbolag arbetar för att just du ska välja deras casino är det några saker som vi ska titta på.

Användarvänlighet hos populära online casino

Som vi nämnde ovan är det viktigaste att kunna möta efterfrågan. Spelaren ska snabbt och lätt kunna navigera mellan olika spel. Det ska vara lätt att betala och känna att säkerheten ligger på en hög nivå.

En lättförståelig användargränssnitt och navigering är A och O i en användarvänlig hemsida oavsett om det gäller en casino eller myndighetssida. Spelaren ska kunna komma igång snabbt och njuta av spelet istället för att behöva lägga tid på att hitta rätt. Är sidan krånglig och kanske försöker vara kreativ utan att ta hänsyn vad spelarna är vana vid, kan detta lätt leda till frustration och en spelare som börjar leta vidare.

1. Speldesign: Spelbalans och  layout leder till nöjda spelare

En annan aspekt som inte bör förringas, är nämligen spelbalans. Är designen på ett spel för enkel finns risk att spelaren tappar intresset. På samma sätt bör denna inte vara för svår, vilket kan leda till samma resultat, nämligen en frustrerad spelare.

En annan viktig del av spelens layout och navigering. Den första är oftast väldigt komplex med väldigt många olika vägar som kan ta spelarna allt djupare in i spelet. Hur detta är utformat är noga genomtänkt. Layouten är nämligen formad så att den ska hålla spelarna engagerade och upptäcka nya spel och underhållning längs vägen. Genom att göra det svårt att hitta utgången eller andra platser utanför spelområdet, uppmuntras spelarna att stanna längre och utforska mer av casinots utbud. Det påminner något om butikernas utformning

2. Emotionell design hos populära online casino

Ljud och visuella effekter och animationer signalerar till spelaren när något händer och är lika viktiga som till exempel emotionell design. Den här delen av marknadsföringen är ämnad att väcka angenäma känslor hos spelaren. Du kanske mår bättre när du är inne och spelar på ett casino än på en annan som har exakt samma spel. I så fall kan du ta en kort stund att reflektera vad det är som gör sidan så speciell?

Emotionell design har som mål att bygga en känslomässig relation med spelaren eller kunden när det gäller andra områden. Att skapa en relation till ett märke, eller en produkt har praktiserats i århundrade.

3. Neuromarknadsföring

Låt oss titta på en annan spännande gren av marknadsföring. Denna disciplin inom markandsföring började tillämpas redan under 2000-talet. En av de tidiga banbrytande studierna publicerades 1999 av forskare vid Baylor College of Medicine, där de använde funktionell magnetisk resonanstomografi (fMRI) för att undersöka hjärnaktivitet relaterad till konsumentbeteende.

Den här formen av marknadsföring fokuserar på hjärnan. När ett spel designas tittar man mycket på spelarnas reaktioner på ett stimuli och ifall det finns olika mentala och fysiska förändringar. Intresset ökade avsevärt under 2000-talet och fler forskare och företag började testa på olika metoder för att förstå konsumenternas beteende och kunna dra nytta av detta inom marknadsföring.

Genom att mäta olika reaktioner antingen genom biometriska mätningar eller psykologiska mätningar, kan forskare och företag få bättre kunskap om hur människors hjärnor reagerar på olika marknadsföringsstimuli, såsom annonser, varumärkeslogotyper, förpackningar och produkter.

Detta i sin tur kan leda till mer effektiva marknadsföringsprodukter och bättre produktutveckling, förutom att öka kundens upplevelse av en tjänst eller vara.

Det finns dock flera utmaningar med neuromarknadsföring, den ena handlar om etiska frågor kring bland annat integritet. Den andra är själva effektiviteten av olika metoder.Vissa metoder har visat sig kosta för mycket för att kunna rättfärdiga kostnaden.

Så nästa gång du väljer en casino kommer kan du lägga lite märke till hur olika marknadsföringsstrategier hos just ditt favoritcasino.


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq