Kinesisk fordonsindustri kritiserar EU:s nya strafftullar för kinesiska elbilar

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 10 juli 2024
- NewsVoice redaktion
Guangzhou Auto Group
Guangzhou Auto Groups fabrik i Xinjiang.

Kinas största fordonsorganisation, China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), har starkt kritiserat EU:s hantering av utredningen om kinesiska elfordon (EV) och beslutet att införa strafftullar på dessa.

CAAM varnar för att politisering av handelsfrågor kan skada samarbetet och utvecklingen inom den globala fordonsindustrin. Organisationen anklagade Europeiska kommissionen (EC) för att bortse från fakta.

Sedan utredningen inleddes i oktober 2023 har den kinesiska fordonsindustrin aktivt samarbetat för att upprätthålla säkerheten och stabiliteten i bilindustrins leveranskedja mellan Kina och EU. Trots detta menar CAAM att EC:

  • förutfattat resultaten,
  • valt ut specifika företag,
  • missbrukat sin utredningsmakt och
  • allvarligt förvrängt utredningens resultat.

CAAM uppmanar EU att inte se en nödvändig utvecklingsfas i bilindustrin som ett långsiktigt hot, samt att undvika att politisera ekonomiska och handelsfrågor och missbruka handelsåtgärder.

”EC bör undvika att skada och förvränga den globala bilindustrin, inklusive EU:s leveranskedja, och upprätthålla en rättvis, icke-diskriminerande och förutsägbar marknadsmiljö”.

Experter understryker att CAAM:s senaste inlägg betonar den kinesiska fordonsindustrins allvarliga oro över EC:s protektionistiska åtgärder, vilket kan undergräva samarbetet mellan Kina och EU.

Kina har påbörjat arbetet för att lösa tvisten

Cui Hongjian, professor vid Academy of Regional and Global Governance vid Beijing Foreign Studies University, påpekar att EC måste visa uppriktig vilja till förändring.

”Vi kan inte ha samtal bara för samtalens skull. EU måste göra en stor justering i sin attityd”, sa Cui.

Om EC gör de provisoriska tullarna på kinesiska elfordon permanenta, kan det allvarligt skada EU:s egen gröna utveckling, varnar vissa europeiska forskare.

”The planned EU tariffs on Chinese EVs is a typical example of Western hypocrisy. Should we not be thankful for the possibility of buying cheap EVs from China to faster lower our greenhouse gas emissions? By the way, our public funds are financially supporting our factories for EV-battery production”,  sa Lars Bern till Global Times.

 

Källa


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq