Elbatterier är en av de största industriella investeringarna i den moderna västvärlden och i synnerhet i Europa. Batterier är avgörande för elbilsindustrin, och EU har beslutat att all försäljning av nya bilar år 2035 ska tvingas vara eldriven, inte ens hybridbilar, utan helt eldrivna bilar.
Europa håller dock på att förlora den kampen och det är något som exempelvis Stockholmstidningen DN, oroar sig för och menar att det kan leda till ytterligare kinesisk dominans:
”Batterier är avgörande för nästan all teknik i framtiden. Titta bara på kriget i Ukraina, där batterier används i drönare. Europa halkar verkligen efter på det här området!”, säger Greger Ledung på Energimyndigheten.
Europa har många stora elbilsmärken, som Audi, BMW och Mercedes, men har fortfarande inte lyckats tillverka bilbatterier. De största europeiska batteritillverkarna är till exempel svenska Northvolt och franska ACC. Trots att de är de största batteriproducenterna i Europa utgör de ändå bara 1/1000 av världens totala produktion av elbatterier.
Detta spiller också över på den allmänna elbilsindustrin eftersom batteriet ensamt utgör ungefär hälften av en elbils värde.
Enligt Dagens Nyheter tillverkas 75% av världens alla batterier i Kina. Andra källor nämner 60% men det är ändå tydligt att Kina är på väg mot global dominans.
DN intervjuar några experter som är bekymrade över detta. De rådfrågar bland annat SÄPO:s presstalesman Gabriel Wernstedt som hävdar att Kina är ett allvarligt säkerhetshot mot Sverige och att landet försöker uppnå global dominans.
Gabriel vill inte svara specifikt på hur Kinas batteriproduktion hotar Sverige på en direkt fråga från DN:s reportrar utan han vidhåller sin ståndpunkt utan att ge några belägg eller ens exempel som pekar på hans slutsats.
En märklig detalj är dock att DN och andra medier sällan drar rimliga slutsatser om varför det är på det viset. För att kunna tillverka batterier eller andra produkter utan att de blir för dyra att producera eller sälja måste fabrikerna som tillverkar dem ha arbetare som inte kräver höga löner.
Kina försummar inte sina arbetare men de är inte heller så dyra. För många västerlänningar är det verkligen ett mysterium. Men det är verkligen inte raketforskning om du tänker på det.
Arbetare i Kina kanske inte får en hög lön, men den kinesiska staten försörjer människor och när man tar hänsyn till att maten inte är så dyr, att hyrorna inte är så dyra och att de har sociala kreditvärderingar som är utformade för att främja gott beteende hos människor och belöna dem för det, så är lönen i sig inte så viktig.
I Europa har vi dock relativt höga löner för arbetare och extremt höga matpriser, hyreskostnader genom taket och en bostadsmarknad som gör att många människor väljer att inte bilda egna familjer på grund av att det är näst intill omöjligt att ha råd med de saker som en modern familj eller en modern make eller barn skulle vilja ha.
När vi ändå är inne på ämnet så kan en normal person i västvärlden inte köpa en västerländsk elbil. Dessa bilar kostar cirka 40.000 euro/$, och det är alldeles för mycket för en vanlig person med ett normalt betalande jobb.
I Kina däremot kan arbetaren som tillverkar bilen i fabrikerna ha råd med sin egen elbil med hjälp av företagsrabatter.
Kinas oslagbara kombination av hög kvalitet och billiga tillverkningskostnader gynnar inte bara Kina; för västländerna är kinesiska elbilar de enda som vanliga människor har råd med.
Men som jag har skrivit tidigare har EU och USA infört tullar på kinesiska bilar. De befinner sig i själva verket i ett handelskrig med Kina som de inte kan vinna, vilket bara kommer att skada deras egna befolkningar i det långa loppet.
En mer hållbar lösning
Genom att hjälpa både arbetare och konsumenter skulle vi ha lättare att slå igenom på batterimarknaden. Europa skulle till exempel kunna subventionera europeiskt producerade elbilar för att göra det lättare för européerna att köpa dem. Det skulle också öka vinsterna för tillverkarna av europeiska elbatterier.
Detta skulle vara nödvändigt för att människor ska ha råd att köpa elbilar från Europa. Europeiska unionen har hävdat att det viktigaste är att få människor att köpa elbilar, vilket är avgörande för miljön.
I så fall skulle EU verkligen subventionera kinesiska bilar. Men det har de inte gjort. Att ha både tullar på kinesiska fordon och att inte subventionera sin egen industri är ett säkert recept på miljökatastrof.
Jag hoppas att EU och USA verkligen omprövar sin tidigare politik och tillämpar sunt förnuft i sitt tänkande och handlande.
Källor och relaterat
- DN: Så blev Europa överkört av Kina i batteriracet
- Visual Capitalist: Ranked: The Top Lithium-Ion Battery Producing Countries by 2030
- China Daily: The US and EU tariff war on China is destructive on a whole new level
- NewsVoice: Kinesiska E-bilar kan snabbt göra Europa elektriskt om marknaden tillåter