Richard Turpin och hans verk Pang i Bygden är både en seriös pjäs och en fars som handlar om en ort som blir drabbad av NATO:s DCA-doktrin. Manus är skrivet av Jan Käll och Richard Turpin regisserar pjäsen på Teater Tribunalen, som Moderaterna vill avfinansiera.
DCA står för ”Defence Cooperation Agreement” och går ut på att NATO både får maktbefogenheter på både kommunal och riksnivå om det anses krävas för att skydda NATO:s territoriella integritet, samt även får ta över mark som inte tillhör dem på ett väldigt godtyckligt sätt.
I en fiktiv by i Norrland drabbas man plötsligt av denna policy i pjäsen. Konsekvenserna blir i början inte särskilt kännbara och många i orten känner sig tryggare med amerikanerna där. De ville ju inte drabbas av en rysk invasion och i början av pjäsen ser majoriteten av kommuninnevånarna en amerikansk militärbas i kommunen som någonting väldigt positivt.
Efter en tid dock börjar problemen hopa sig och opinionen blir inte längre så förmånlig gentemot sina ”beskyddare”.
Ensemblen spelar väldigt bra och speciellt personerna från kommunalrådet är människor som spelar så pass nära verkligheten att det ibland inte känns som en pjäs.
Det finns till exempel en kommunalpolitiker vid namn Magnus Berg som bara ser det positiva med dessa baser och inte vill att man ska ifrågasätta. ”Varför ska du krångla till det? Det är ju så jävla lätt!” är Magnus motto. Att han också har en byggfirma som tjänar på amerikanerna gör ju det hela inte mindre roligt.
Ann Sofie Rase spelar utmärkt i rollen som Magnus och ibland blir det faktiskt svårt att se att det ens är en pjäs och det är delvis det storartade i det hela. Sofia Colling,s roll som det moderata kommunalrådet Liselotte Karlsson är också väldigt träffande och det är mycket stor igenkänningsfaktor i hennes karaktär.
Richard Turpin

Manuset är skrivet av Jan Käll och regissör är Richard Turpin. Uppsättningen blir faktiskt ännu bättre av att pjäsen delvis handlar om inskränkning av yttrandefrihet i kombination med det faktum att Turpin i verkligheten tyvärr har blivit utsatt för en väldigt obehaglig repression, vilket ledde till att pjäsen ”Tysk Höst”, som han spelade på Uppsala stadsteater, ställdes in på grund av hot.
Moderaterna i Stockholm kräver att kulturbidragen till hans teater, Teater Tribunalen, dras in.
Läs mer: Max Lundqvist om Richard Turpins fredstal, drevet mot honom och framtiden
På det sättet smälter tyvärr Pang i Bygdens fiktion väldigt väl in i verkligheten, någonting som faktiskt gör pjäsen ännu bättre.
Det lysande manuset och regin kombinerat med ensemblen gör att jag ger pjäsen 4 av 5 i betyg. Det som drar ned betyget är att den slutar lite väl tvärt.
Relaterat
- Teater Tribunalen: Pang i bygden – en beredskapsfars om DCA
- Aftonbladet: Tribunalens premiär blir appell för yttrandefrihet
- Svenska Dagbladet: Pang i bygden – Drastiska turer när USA sätter bygden på prov
- Sveriges Radio: Efter tal om Ryssland – (M) vill stoppa stöd till Teater Tribunalen
- Dagens Nyheter: Geopolitik och girighet i tragisk glesbygdsfars
- Kvartal: Jag gick på teatern som Moderaterna vill stoppa – Jesper Andersson
- Kulturbiljetter: Pang i bygden – en beredskapsfars om DCA
- Internationalen: Pang i bygden mot Natohögern
- Mitt i Stockholm: Efter kritik från M – teater försvarar Putinvänlig regissör
Christian Pavón (
