New York Times försöker nedgradera superelbilen från Tesla Motors

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 14 februari 2013
- Torbjörn Sassersson
Tesla Model S - Foto: Tesla.com
Tesla Model S - Foto: Tesla.com
Tesla Model S (2017) – Foto: Tesla.com

Nu har PR-kriget om elbilarnas prestanda och framtid startat. Inte riktigt så, för andra elbilsmärken har, precis som Tesla Motors, råkat ut för bakslag tidigare. Vem minns inte hybridbilen Toyota Prius som för 2-3 år sedan anklagades för att vara rent farlig?

Toyota klarade smutskastningen i artiklar och i forum. Företaget har istället kommit ut med en ny ännu bättre hybrid-elbil förra året.

Denna gång är det framgångssagan Tesla Motors som fått sitt varumärke kantstött av New York Times som nyligen testkörde Teslas sedan-modell som har förutsättningar att bli extremt framgångsrik eftersom det är en familjebil, en vanlig medelklassbil.

Kanske New York Times annonsörer från bensinbildsindustrin härsknat till. Idag kan vilken artikel som helst köpas för pengar via en PR-byrå eller genom att en annonsör hotar med att dra in anonseringen från en tidning. Då blir det snabbt fart på beställd pseudojournalistik.

Wired tar upp kampen för Tesla Motors i en artikel från den 14 februari 

”Data released by Tesla Motors late Wednesday night directly contradicts a damning review of the automaker’s Model S sedan by the New York Times.”

”The data, pulled directly from the electric sedan’s on-board computer, claims that New York Times reporter John M. Broder never ran out of energy during his extended drive of the Model S, despite his account to the contrary.”

Läs mer i Wired


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq