I tisdagens Svenska Dagblad kan vi läsa att Storföretag pressar regeringen om miljöskatter. De storföretag man pratar om är en grupp populistiska företag som slutit sig samman i något som de kallar Hagainitiativet. Detta är en organisation vars enda syfte är att stärka de medverkande företagens varumärken och image så att de kan sälja mer av sina produkter. Det gör man genom att associera sig med gröna värderingar, det som i andra sammanhang kallas greenwash.
Ett företag som alltid dyker upp i denna typ av sammanhang, där man hänger sig på miljöorganisationer och ägnar sig åt greeenwashing, är världens ledande läskkoncern Coca Cola. Företaget är t.ex. huvudsponsor för kungliga WWF:s årliga Earth Hour jippo.
Coca Cola har i flera decennier tjänat mångmiljardbelopp på en global försäljning av kraftigt sötade drycker. Deras produkter är en av huvudorsakerna till den pandemi av metabol sjuklighet som idag drar fram över hela världen. Redan är en tredjedel av jordens människor överviktiga och en av de viktigaste orsakerna är för mycket socker (WHO har nyligen gått ut med varningar och sänkta rekommendationer för socker). Väldigt stor andel av dessa människor kommer att drabbas av diabetes och andra metabola sjukdomar som ateroskleros, högt blodtryck, cancer, alzheimer m.m.