Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

75%

75.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 09:20.

Vad är sann skepticism? – Var på din vakt för de falska skeptikerna och industrilobbyisterna

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 27 juni 2015
- Torbjörn Sassersson

OPINION. Har du stött på påståenden som tycks vara förnuftiga och vetenskapliga? Kanske har du via media fått veta att forskningen bevisar det ena eller det andra? Var på din vakt. Skenet kan bedra.

Du kan ha att göra med falska skeptiker, industrilobbyister eller PR-folk. Äkta skeptiker ägnar sig däremot åt att från ett vetenskapligt perspektiv utröna vad som egentligen är sann vetenskap, seriös forskning och fakta utifrån en position som präglas av frihet från ideologiska, religiösa eller ekonomiska intressen.

Ekonomiska, religiösa, politiska och ideologiska spelare i samhället är skickliga på att vilseleda. Företag och regeringar anlitar PR-bolag. Kommunikationsavdelningar på myndigheter och organisationer har ofta smarta och avledande svar på inkommande kritik och diverse standardsvar avsedda för allmänheten. Det som utnyttjas är vår benägenhet att söka trygghet.

Vårt Sinne är präglat för att kunna upptäcka mönster i tillvaron och sedan hemfalla åt självbekräftelser som syftar till att hålla vår världsbild intakt. Dessa mönster och förutfattade meningar skänker tröst i en komplicerad värld och de kan därför vara vilseledande eftersom våra psykologiska tendenser ofta är känslomässigt styrda snarare än kunskapsmässigt grundade.

Det är inte konstigt att falska skeptiker och välbetalda PR-proffs är illusionister. Antingen trollar det på scenen eller så trollar de på marknaden. De är experter på hur man med hjälp av synvillor och vilseledningar kan lura dig att tro på något som gagnar tex PR-expertens uppdragsgivare.

Läs mer på sajten vetenskap-folkbildning.nu (inte att blanda ihop med industrilobbyföreningen Vetenskap och Folkbildning på adressen vof.se)


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq