NOTERAT. Dagspressen fortsätter att tappa läsare, prenumeranter, populäritet och trafik till sina sajter. Fler tidningar väljer även att hoppa av tjänster som mäter trafik och flera vill inte heller redovisa sjunkande upplagor. NewsVoice spanar på artiklar och data från undersökande medier och tjänster om DN, SvD, Expressen och Aftonbladet.
Enligt TNS-Sifo.se minskar upplagorna för de flesta tidningar perioden 2007-2016. Trenden är tydlig (se PDF). Samtidigt ökar morgonpressens samlade annonsintäkter från sina digitala kanaler med 3,3% under 2016, jämfört med 2015, enligt mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige. Det skriver Dagens Media (DM) i februari 2017.
Dessa ökade digitala intäkter lär knappast kompensera för förlusterna i intäkter via pappersutgåvorna, antar NewsVoice. En digital prenumeration på DN ligger på knappt 1200 kr per år att jämföra med en prenumeration i Dalarna (mitt i Sverige) som ligger på över 8000 kr per år för att få hem DN i brevlådan (fysisk distribution är dock dyrare än digital distribution ska nämnas).
Dagens Media skriver i mars 2017 att räckviddstappet för print planat ut 2016 i jämförelse med tidigare år.
”I inledningen av 2016 tvingades Dagens Nyheter konstatera att räckvidden minskat med hela 11 procent på vardagar. I år är motsvarande siffra 3,14 procent.” – Dagens Media
Det betyder inte att det går bättre för DN, men att försämringen är mindre allvarlig. Siffrorna är fortfarande på minus.
Dagens Media skrev i februari 2013 att Gunilla Herlitz, utgivare för DN och styrelseordförande för Bonniers affärsområde News Sweden, beslutade att ta Dagens Nyheter, Dagens Industri ur TS Mediefakta som har en tjänst som reviderar svenska medier och ger mediemarknaden en opartiskt granskad och sammanställd information om upplagor, distribution och webbtrafik mm.
I februari 2013 blev det även klart att Mentor Online, som ger ut 26 facktidskrifter, lämnar TS. Aftonbladet står utanför TS sedan 2010, skriver DM. Beslutet att lämna TS fick hård kritik från branschorganisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.
Sveriges Annonsörers VD Anders Ericson menade då att beslutet att lämna TS beror på att DN och DI vill dölja sina fallande upplagor genom att skylla på att TS är ett otidsenligt mått, skriver Dagens Media.
Läs mer: TS.se mätningar av dagspressens upplagor
Bonnier fortsätter att ”dölja” data 2017. I mars 2017 skriver Dagens Media att Bonnier News med sajterna Expressen, DN, Di, Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad beslutat att sluta rapportera sina trafiksiffror till Kia-index, som är en officiell mätvaluta för svenska webbplatser. KIA-index sätter regler, kontrollerar mätningar på webbplatser och publicerar mättal för svenska webbplatser på veckobasis.
”Schibsted har sedan tidigare slutat lämna ut sin trafik med motiveringen att siffrorna över unika webbläsare har tappat i relevans. Mediehuset redovisar Aftonbladets och Svenska Dagbladets siffror till Orvesto internet och ska istället fokusera på antalet unika individer.” – Dagens Media
Text: NewsVoice