Appen och nyhetskanalen Newsvoice.com fick in 2 miljoner kronor från privata affärsänglar och Almi Invest för vidare expansion av tjänsten. Företaget startade 2017 och tog samma namn som NewsVoice som startade 2011.
Newsvoice.com är en nyhetsapp och en community som på ett ställe länkar till högkvalitativa artiklar med olika perspektiv. Appen skannar och analyserar nyhetsartiklar på hundratals nyhetssajter och kategoriserar innehållet, men i slutändan är det upp det läsarna att själva bestämma hur innehållet ska se ut. Tjänsten fungerar som en mix av Google News, Reddit och Wikipedia och riktar sig till en början mot den amerikanska marknaden. Företaget grundades för drygt ett år sedan av Viktor Lidholt, som har en bakgrund från Google i Silicon Valley.
”Den amerikanska nyhetsmarknaden domineras av ett fåtal stora mediekoncerner. Vi vill flytta makten över nyheterna till våra läsare, men på ett sätt som gör att vi kan garantera en hög kvalité på innehållet. Dessutom visar vi alltid nyheten ur flera synvinklar. Om du till exempel läser om konflikten i Syrien kan vi ge läsaren perspektiv på nyheten från USA, Ryssland, Europa och Mellanöstern, vilket bidrar till en ökad förståelse för hur frågan uppfattas i olika delar av världen”, säger Viktor Lidholt, grundare och VD på Newsvoice.com.
Nu tar Newsvoice.com in 2 miljoner kronor för att börja marknadsföra appen i större skala. Kapitalrundan leds av Readsoft-grundaren Lars Appelstål som tillsammans med BLCBX Investment Group och ett antal privata affärsänglar investerar i bolaget. Almi Invest går dessutom in med finansiering på 300.000 kronor. Investerare sedan tidigare är Propel Capital.
”Jag tror att Newsvoice.com har både möjligheten och rätt produkt för att göra en verklig skillnad i medielandskapet. De skapar en global plattform som kan lösa många av de problem som är aktuella idag, från filterbubblor till fake news”, säger Lars Appelstål.
”Vi befinner oss i början av vår resa och vår vision är att i grunden förändra hur vi tar till oss nyheter. Potentialen är enorm. Inte bara för att vi har en stark produkt, utan även för att det finns ett verkligt behov”, avslutar Viktor Lidholt.
Text: Newsvoice.com, pressmeddelande
Newsvoice.com utvecklar en ny sorts nyhetsapp som till en början riktar sig mot den amerikanska marknaden. Appen visar fler perspektiv på nyheterna och låter läsarna själva hjälpa till att skapa innehållet. Med sin lösning hoppas Newsvoice.com att stoppa falska nyheter och minska risken för filterbubblor.
Relaterat