Programmering med krigsdataspel – ”Call of Duty” rekryterar spelsugna unga män till USA:s krig

7
151

ANALYS. Grafiskt realistiska krigsdataspel som ”Call of Duty – Advanced Warfare” exponerar unga män för samtida krigssituationer och möjliga krig i en nära framtid. Temat i spelen är ofta USA:s beväpnade konflikter i andra länder, krig som ständigt behöver nya soldater. Dataspelen verkar användas för att säkra rekryteringen. 

Text: Torbjörn Sassersson, uppd. kl 21:42 den 2 feb 2015

Det första spelet i Call of Duty-serien utkom 2003 och det utspelade sig under det andra världskriget, men speltillverkarna har under senare år allt mer valt att låta krigsscenarierna utspelas i modern tid med en kuslig anknytning till verkliga krig som USA idag utkämpar. Vissa scenarier kan realiseras eftersom de är resultatet av verkliga kriser som kan leda till krig i framtiden.

I den senaste versionen av Call of Duty som kan ses i videon ovan attackerar USA Nordkorea år 2054.

Det finns anledning att misstänka att krigsspelet Call of Duty, som blivit mycket populärt hos tex amerikanska unga män, är ett exempel på ”predictive programming”.

Tanken bakom ”predictive programming”, eller på svenska ”förutbestämd programmering”, handlar om att film, TV, dataspel och nyhetsrapportering avsiktligt innehåller ledtrådar som förespeglar kommande sociala, politiska, militära och teknologiska förändringar. När förändringen sedermera sker är redan allmänheten exponerad inför idéerna och tenderar då att mer passivt acceptera händelserna, och vad som måste göras, i stället för att motsätta sig.

I de tre senaste Call of Duty-versionerna utspelas krigen delvis i framtiden. Ryssland och USA är i krig med varandra år 2016-2017. Det sker strider mellan USA och Kina år 2025. År 2026 angriper en Sydamerikansk federation USA från en rymdstation. År 2054 angrips Nordkorea av USA.

Vissa av dessa krig ter sig helt orealistiska medan andra sker idag. I flera Call of Duty-versioner bestrider amerikanska och brittiska trupper fiender i Mellanöstern och Afrika.

Spelproducenterna har lånat in skådespelaren Kevin Spacey som får porträttera ”the master mind” bakom kriget i Call of Duty: Advanced Warfare. Spacey berättar i videon nedan varför han ställde upp. Han reflekterar inte öppet över vad han egentligen är inblandad i. Kanske ersättningen för att låna ut sitt ansikte var för bra.

Text: Torbjörn Sassersson

Titel Lansering Utspelas år Områden där krigen sker
Call of Duty 2003 1939-1945 Andra världskriget
Call of Duty 2: Secure Potition 2004 Andra världskriget
Call of Duty 3 2006 Andra världskriget
Call of Duty 4: Modern Warfare 2007 2011 Ett fiktivt nära-framtids krig mellan USA, Europa och ryska regeringstrogna människor mot ryska ultranationalister och Mellanösterns rebeller. Azerbaijan, Ryssland, Pripyat, Ukraina.
Call of Duty: World at War 2008 1939-1945 Andra världskriget
Call of Duty: Modern Warfare 2 2009 2016 Kazakstan, Afghanistan, Brasilien, Sibirien, Kamtjatka, Washington DC, Virginia, Georgien, Ryssland.
Call of Duty: Black Ops 2010 1961-1968 Kuba, Ryssland, Kazakiska SSR, Washington D.C, Hong Kong, Vietnam, Laos, Mexikanska golfen.
Call of Duty: Modern Warfare 3 2011 2016-2017 Tredje världskriget. Ryssland och USA i krig. Utspelas i USA och Tyskland. Terrorattacker i Västeuropa.
Call of Duty: Black Ops II 2012 1986-1989, 2025 USA och Kina i krig. Kina invaderar Los Angeles. Angola, Alaska, Afghanistan, Nicaragua, Panama, Lahore, Myanmar, Haiti, Shanghai, Hong Kong, Singapore, Jemen, Peking, Caymanöarna.
Call of Duty: Ghosts 2013 2014-2016, 2026 Utspelas efter att kärnvapen förstört Mellanöstern. De oljeproducerade länderna i Sydamerika bildar Federation som invaderar Centralamerika och Västindien. Federationens rymdstation Orbital Defense Initiative (ODIN) avfyrar missiler mot USA.
Call of Duty: Advanced Warfare 2014 2054-2060  USA angriper Nordkorea.

 

Call of Duty är en datorspelsserie av ”förstapersonsskjutare”. De flesta spelen utspelar sig under historiska perioder, som andra världskriget och kalla kriget. Modern Warfare-serien utspelar sig i modern tid och i framtiden. I november 2009 hade Call of Duty-serien sålts i över 55 miljoner exemplar för totalt 3 miljarder dollar. Call of Duty har blivit en av de mest framträdande actionspelserierna någonsin. Källa: Wikipedia

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

7 KOMMENTARER

  1. Korrigerade till rätt krigsscenarier för Call of Duty 4: Modern Warfare.

    Det ska vara: Ett fiktivt nära-framtids krig mellan USA, Europa och ryska regeringstrogna människor mot ryska ultranationalister och Mellanösterns rebeller. Azerbaijan, Ryssland, Pripyat, Ukraina.

  2. Detta har debatterats till och från rätt flitigt. Jag har för mig att det var någon amerikansk militär eller Pentagonanställd som sa att militären själva använder sig av liknande datasimuleringar för att få rekryterna både tillräckligt avtrubbade och ”trigger-happy”. Normalt funtade människor har ju en inbyggd motvilja mot att döda andra människor. Men det är den motviljan den militära hjärntvätten tar bort. Har rekryterna sen sedan barnsben spelat dessa spel, så är ju halva hjärntvätten redan genomförd.

    Sen kan man ju bara se till det amerikanska drönarprogrammet, där finniga soldater i de övre tonåren sitter med skärm och joystick och spränger män, kvinnor och barn i småstycken på avlägsna platser. Så angående den här artikeln Torbjörn, är du nog rätt ute till 100 %.

  3. GAMERGATE – THE VIDEO GAMES INDUSTRY IS BEING SUBVERTED
    DARPA-linked social engineers trying to re-educate youth

    April 10, 2015

    ”Syrian Girl lifts the lid on the scandal that has rocked the gaming world – how the video games industry – the biggest entertainment media on the planet – is being infiltrated and subverted to re-educate the next generation.”

  4. Spel-simulatorn kallad ”Americas army – AA” har ju funnits en tid och agerar som direkt inkörsport till armén i USA. Den drivs också av densamma. Spelet som inte kallas för ett spel utan en simulator har funnits sedan 2002. Kan det kanske vara den du menar Sture B?

    Testade faktiskt denna simulator någon gång efter släppet, kring 2002 och upptäckte efter ett tag att all statistik över hur man spelade, när man var uppkopplad o.s.v. registrerades av millitären i USA och i realtid!! Detta gjorde mig faktiskt orolig och jag valde då att avinstallera.

    Noterade just precis att AA nu även skapar seritidningar med samma tema. Millitärens rekryterare brukar ju hålla till kring skolor i USA och detta är väl ett sätt att få ungdomar tidigt intresserade av en karriär inom millitären. Kanske är dom ute efter framtida drönare-piloter, om man nu kan kalla dom det? Simulatorn är visserligen gratis och ganska kul, men Inte något jag rekommenderar. Jag undrar om serietidningarna också är gratis..

    http://www.americasarmy.com

  5. Nu har en debattör på ETC vaknat:

    Försvarsmaktens reklam siktar in sig på barn

    När dataspelet Battlefield 3 utvecklades var Försvarsmakten med och ansvarade för att göra ljudet och miljöerna så verklighetstrogna som möjligt. Barn och unga har sedan fått utmana Försvarsmaktens rekryterare i spelet på den stora dataspelsfestivalen Gamevision i Borås. En liknande rekryteringsstrategi har använts på Dream Hack i Jönköping. Programpunkten hette då ”Utmana Försvarsmakten på CS”.

    Se även artikeln i NewsVoice från 3 Mar, 2014:

    Statsterrorismens ansikte är täckt med krigsdataspelens rånarluva

    De fotorealistiska krigsspelen som förbereder grabbarna för riktiga krig

    En av bilderna i kollaget ovan visar en fransk ung man som rekryterats av franska staten att kriga i Mali i Afrika. Han bär en mask som säljs i anslutning till datakrigsspelet Call of Duty, ett spel som garanterat används för att locka unga män att ta värvning.

    Ett svenskt spelföretag säljer ett av de mest populära krigsspelen i världen. Det heter Battlefield och produceras av DICE med kontor i Stockholm och Los Angeles. I Battlefield 4 kan du träna krig bland annat i Oman och vid Kaspiska havet (nära Ukraina).

    Det är märkligt att konstatera att spelens krigsscenarier, allt eftersom den nya versionerna presenteras, ofta ligger några få år före de verkliga krigen i världen. Det är som krigsspelen förbereder rekryteringsprocessen.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here