Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

SIME och hjärnscanning för bättre marknadsföring

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 1 december 2011
- Torbjörn Sassersson

Din hjärna är den bästa marknadsföraren, enligt Kim Cramer, från BR-ND, hon talar om att använda hjärnscanning som ett verktyg för att utveckla marknadsaktiviteter, och förstå hur marknadsföringen verkligen fungerar, hur den påverkar oss. Vår hjärna är inte en logisk struktur, säger hon, utan de flesta av våra beslut tas i den mittersta delen av hjärnan, på känslomässiga grunder.

Hon talar om ”känsloladdad branding” (emotive branding) och ger tydliga exempel på irrationella inköp, och hur våra beslut är baserade på våra känslor för varumärken. Vi efter-rationaliserar våra beslut. För en marknadsförare är detta gamla nyheter. Det intressanta är när hon kommer till möjligheten att tillämpa den senaste tekniken för branding, och nya möjligheter att analysera reaktioner och förutse beteende. Hon berättar om tester som har gjorts med scanning av hjärnan, för att läsa av reaktioner på reklam. Tillämpat på en vidare bemärkelse av marknadsföring, kan du vara säker på att välja ett varumärke och logotyp samt produktegenskaper med färger och former som du vet förmedlar positiva känslor. Vad vi tror att vi upplever, kanske inte alltid är det som hjärnan uppfattar, undermedvetet.

Källa


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq