SIME och hjärnscanning för bättre marknadsföring

    1

    Din hjärna är den bästa marknadsföraren, enligt Kim Cramer, från BR-ND, hon talar om att använda hjärnscanning som ett verktyg för att utveckla marknadsaktiviteter, och förstå hur marknadsföringen verkligen fungerar, hur den påverkar oss. Vår hjärna är inte en logisk struktur, säger hon, utan de flesta av våra beslut tas i den mittersta delen av hjärnan, på känslomässiga grunder.

    Hon talar om ”känsloladdad branding” (emotive branding) och ger tydliga exempel på irrationella inköp, och hur våra beslut är baserade på våra känslor för varumärken. Vi efter-rationaliserar våra beslut. För en marknadsförare är detta gamla nyheter. Det intressanta är när hon kommer till möjligheten att tillämpa den senaste tekniken för branding, och nya möjligheter att analysera reaktioner och förutse beteende. Hon berättar om tester som har gjorts med scanning av hjärnan, för att läsa av reaktioner på reklam. Tillämpat på en vidare bemärkelse av marknadsföring, kan du vara säker på att välja ett varumärke och logotyp samt produktegenskaper med färger och former som du vet förmedlar positiva känslor. Vad vi tror att vi upplever, kanske inte alltid är det som hjärnan uppfattar, undermedvetet.

    Källa


    Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
    • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
    • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
    Föregående artikelThe US constitution is gone
    Nästa artikelÄr HIV och AIDS politiska och ekonomiska instrument? Se dokumentären “House of Numbers”
    Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
    Prenumerera
    Notify of
    guest
    1 Kommentar
    Äldst
    Nyast Mest röstad
    Inline Feedbacks
    Se alla kommentarer
    Åke i Sörmland
    Åke i Sörmland
    Gäst
    11 juni 2014 kl 10:10

    Lyssna på denna dam hur en gren av marknadsföringen uppläggs.
    http://truthstreammedia.com/the-secret-weapon-of-food-marketing-you/
    I denna video finns några klipp på djurbehandling, och det var det vidrigaste jag sett.