Spartan training: promenad, gym, bastu plus jogging ger dig superkroppen?

26
554

Torbjörn Sassersson

När jag var 30-35 år var jag som mest vältränad. Lite fett på kroppen, vägde 65 kg. Träningen bestod av styrketräning, innebandy och självförsvar/kampsport. En dag märkte jag dock att det var svårare att hålla sig smal och boven var en chokladkaka om dagen. Det vittnade om att metabolismen började minska.

Text: Torbjörn Sassersson | Foto från 4 april 2012

Åren gick och jag slutade träna, men bytte ändå ut träningen mot regelbundna långpromenader flera gånger i veckan i flera år. Jag började slarva även med dem, gifte mig med en fru som lagar fantastiskt god mat, fick barn och blev stugsittare. Vi köpte storbilds-TV efter flera år av TV-löst liv. Med TV:n kom ett storpaket med filmkanaler. Det blev bio varje kväll ibland med chips. Här någonstans började jag ställa seriösa frågor om hälsa och livsstil, men tog inga beslut.

Så en dag i början på 2012 hamnade vågen på 80 kg, 46 år gammal. Jag har fått slapp mage, lätt päronformad bål och inga gamla brallor passade längre. Uppförsbackar fick mig att känna mig som en 90-åring och jag kunde inte svinga mig över ett staket längre. Nej, nu jäklar.

Återerövra din ungdomskropp

Den 1 april 2012 startade jag träningsprojekt 35/75. Målet är att återerövra min 35-årshälsa och lägga vikten på 75 kg vältränad kropp. Fettet ska minska och bytas ut mot spartanmuskler. Jag satte upp målet att gå ner till 75 kg inom 3 månader (minus 5 kg). Examen 1 juli 2012. Jag ändrar nu kosten till en egen mix av stenålderskost och LCHF. Första träningspasset på gymet 2 april inkluderade jogging. Långpromenad dagen därpå, men idag den 4 april testade jag ett rejält pass som jag väljer att kalla universalpasset för det består av träning i uthållighet och styrka kryddat med ett pass i bastun. Passet tog tre timmar eller 185 min (12:55-16:00).

Universalpasset XL (3 tim)

Moment 1: rask social promenad 9 km, 110 min

Moment 2: styrketräning 30 min för hela kroppen på gymet (+ombyte 5 min)

Moment 3: bastu totalt 17 min,  iskall efterduschning, kastade 3 l vatten på aggregatet (+ombyte)

Moment 4: långsam jogging hem utan stopp eller gång, 3 km, 23 min

Det svåraste momentet var moment 4 som bestod av joggingturen på 3 km. Någonstans i mitten av joggingen började jag stappla och flåsa, men med riktat fokus på rytmen i stegen, djupandning och på maximal avslappning i ansikte, händer och fötter transformerades stapplandet till en behaglig aktivitet. Jag kom oväntat in i andra andningen den sista kilometern. Finalen var en relativt lång uppförsbacke. Sista 5 metrarna var outhärdliga, men jag var i mål så det spelade ingen roll.

Efter universalpasset känner jag att det inte var så farligt. Jag stressade aldrig och pressade mig inte över någon gräns jag inte klarade av. Hjärta och andning skenade inte.

Träningens natur under kommande tre månader

Jag tänker mig att jag i realiteten kommer att klara av olika varianter av dessa moment under de närmaste tre månaderna. Jag kallar promenaden för social eftersom jag gör den med en promenadpartner och vi tänker och analyserar världsläget extra bra under promenerandet. Frågan är om jag får med mig honom till gymet och joggingen.

Universalpasset Small (1 tim)

Universalpasset XL tar 3 timmar att genomföra och det kommer att bli orimligt att genomföra ofta. Jag känner mig själv. Därför kommer mitt huvudpass vara Universalpass Small. Det tar bara 65 minuter.

  • Moment 1: åk tunnelbana/buss till gymet, 10 min
  • Moment 2: styrketräning på gymet, hela kroppen, 30 min  (+ ombyte 5 min)
  • Moment 3: jogging hem, normal hastighet, 20 min

Mål: tre pass i veckan varvat med sociala promenader

Examen 1 juli 2012

En sak är klar. Den subjektiva upplevelsen av denne träning är fantastisk. Jag känner redan hälsan återvända och jag vet att fysisk träning är det bästa sättet att få kroppen att generera den hormonbalans som lägger grunden för en stark fysisk kropp.

Jag återkommer första juli med en avrapportering. Jag fotade min kropp 1 april som är praxis vid den här typen av projekt. Jag får se om jag vågar lägga upp en egobild i halvprofil från den 1 juli 2012 bredvid den från 1 april. Before – after.


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
26 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Fredrik Larson
Gäst
4 april 2012 kl 20:54

Lycka till Torbjörn!

Vi är i samma ålder och jag gör yoga varje morgon en halvtimme, är på gym två pass i veckan och springer då och då. Har ätit stenålderskost sen några år tillbaka. Är i toppform men lär inte lägga ut bilder på mig 🙂 Håller med om att kroppen blir avsevärt känsligare och fixar inte kolhydratrik föda. Fast 90 % mörk chocklad slinker ner då och då!

HerrBanan
HerrBanan
Gäst
4 april 2012 kl 23:01

Inga problem, förmodligen, med LCHF, jag har ätit så i 4 år nu. Har kunnat återvända till min judoträning utan större problem, återhämtningen är ju suverän med den fetare maten.

Lycka till, det ska bli mkt spännande att få höra hur det har gått för dig!

Mikael
Mikael
Gäst
6 april 2012 kl 12:42

Du bör springa till gymet istället så du har puls när du sätter igång. Sen är nyckeln till fitness på gymet att köra stora muskelgrupper, ben och rygg, samt hålla bra tempo i det man gör. Fria vikter och övningar som inkluderar flera muskelgrupper samtidigt är optimalt, typ knäböj, utfall, step-ups, marklyft, frivändningar, deathdrops..

Torbjörn Sassersson red.
Admin
24 augusti 2017 kl 09:27

Kan bara konstatera att det aldrig gick att gå ned ett enda kilo med metoden ovan som jag beskriver i artikeln. Jag vägrade acceptera att jag inte kunde gå ned enbart med träning så jag fortsatte äta som vanligt och jag fortsatte träna, men ingen hände.

I maj 2017 vägde jag ca 84 kilo. Idag väger jag 77 kg. Hemligheten var att minska kaloriintaget till ca 1500-2000 kcal per dag och fortsätta vara fysiskt aktiv. Rasade då i vikt med 7 kg.

Ale
Ale
24 augusti 2017 kl 11:48

Men Torbjörn, du är väl vegetarian, eller hur? Annars är väl LCHF-metoden ganska beprövad, det blir lite svårare om man är vegetarian – då blir mycket kokosfett och dylikt, då vegetarisk kost mestadels består av kolhydrater.

Det finns för övrigt en Österrikisk studie (http://notrickszone.com/2014/03/30/university-of-graz-study-finds-that-vegetarians-are-unhealthier-more-mentally-disturbed-than-meat-lovers/#sthash.cuWyaReI.etPqqdDm.dpbs) som kom fram till att vegetarianer oftare är sjuka och har en lägre livskvalitet än köttätare men även har cancer och hjärtinfarkter oftare. Studien visar också på fler psykologiska störningar än hos köttätare. Vidare har vegetarianer dubbelt så många allergier som stora köttätare (30.6% mot 16.7%) och de visade ha högre cancerförekomst (4.8% mot 1.8%). Dessutom fann forskarna att de hade en högre förekomst av hjärtinfarkter (1.5% mot 0.6%). Totalt tittade forskarna på 18 olika kroniska sjukdomar. Jämfört med stora köttätare, drabbades vegetarianer värre av de kroniska sjukdomarna i 14 av de 18 fallen som inkluderade astma, diabetes, migrän och osteoporos. Än värrde är de att vara vegan.

per
per
Gäst
24 augusti 2017 kl 13:06

Torbjörn S. red. NewsVoice 24 Aug, 2017 at 09:27

Jag känner igen mig själv i och gillar dina redogörelser för hur du använder olika metoder för att nå uppsatta mål, som det ovan och till exempel ”Ta bort svamp på fötterna”-projektet:

https://newsvoice.se/2016/05/04/dr-erik-enbys-ordination-botar-min-psoriasis-hypotes-det-ar-svamp/

Jag är av samma övertygelse som Ale [Ale 24 Aug, 2017 at 11:48]. Att vegetariskt och veganskt skulle vara nyttigare än att inkludera kött i kosten är enligt vad jag har kommit fram till en lögn som man använder för att, tjäna mer pengar inom vissa delar av livsmedelsindustrin, förstöra människors hälsa, och gynna läkemedelsindustrin.

Den enda fördelen med att inte äta kött, tror jag, är att det är bättre rent moraliskt och känslomässigt, vilket i och för sig inte är oviktigt.

Kan du bli mätt och belåten på 1500-2000 kalorier om dagen, Torbjörn?

(Att du ”kastade 3 l vatten på aggregatet” kan vara tecken på diabetes).

Torbjörn Sassersson red.
Admin
24 augusti 2017 kl 13:25

Ale. Jag var vegetarian tidigare, men är inte det just nu, men jag vill gå tillbaka till vegmat.

Per du skrev: “Kan du bli mätt och belåten på 1500-2000 kalorier om dagen, Torbjörn?”.

Svar nej, jag är ofta småhungrig och det har varit det svåraste att klara av. Försöker gilla upplevelsen av hunger och när jag känner så vet jag att fettet bränns från kroppen, vilket är en psykologisk belöning.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
24 augusti 2017 kl 13:52

Skryt start -> Slog mitt tidigare rekord i armhävningar idag. 51 armhävningar var en extra hävning bättre än de 50 som jag klarade när jag var 35 år. Det var 17 år sedan. <- Skryt slut.

Ale
Ale
24 augusti 2017 kl 14:33

Bra gjort Torbjörn!

Själv ligger jag på 75 armhävningar (gör dem snabbt då).

Torbjörn du kanske redan känner till att kolhydrater (som ca 70 % av all vegetarisk kost består av) triggar just sötsuget, som leder till att man ofta är småhungrig = äter mer = går upp i vikt. Människan har mycket lättare att bygga muskler av köttprotein, än vegetariskt protein; men det gäller människan, inte gorillan eller ardennerhästen.

per
per
Gäst
24 augusti 2017 kl 14:53

Torbjörn S. red. NewsVoice 24 Aug, 2017 at 13:52

Bra där.

Skryt start -> Jag gjorde ungefär 100 armhävningar/push-ups när jag var cirka 20 år. Slutade sedermera med den träningsformen av estetiska skäl. <- Skryt slut.

per
per
Gäst
24 augusti 2017 kl 15:12

Torbjörn S. red. NewsVoice 24 Aug, 2017 at 13:25 Jag tror inte att en särskilt stor andel av befolkningen klarar av att vara veganer, kanske rör det sig om 5 procent. Inte ens för dessa personer torde det vara helt hälsofrämjande, vi behöver få i oss vissa näringsämnen från animalier, är min övertygelse. Att du har svårt att hålla dig till en vegansk diet kan mycket väl vara ett tecken på att du inte är byggd för att uthärda den typen av kosthållning. Jag misstänker att du om ytterligare fem år kommer att skriva en NewsVoice-artikel eller -kommentar om, att du blev tvungen att ge upp den strävan. Man kan inte göra våld på och gå emot sin biologi, att vara idealist när det gäller sådana här grundläggande saker leder ofta fel. Jag försökte själv vara vegan och vegetarian men det fungerar bara inte. Gick så långt att jag gjorde en ekvation och tog fram en formel för hur man optimalt kombinerar vegetabiliska proteinkällor, för att få ut högsta möjliga proteinvärde. Först när jag återigen började äta proteiner och fett från djur, så fick jag närings- och energimässigt det jag behövde. Vad gäller din småhungrighet – vill du inte försöka att labba även med den biten. Det är inte meningen att man skall vara småhungrig för jämnan, det är inte ett normalt tillstånd. Jag är övertygad om att du kan fixa även dem biten, samtidigt som du håller din nya vikt. Testa gärna, om du känner för det, till exempel följande två alternativ: 1. Fortsätt att äta lika mycket kalorier till varje måltid. Vänta 20 minuter efter det att måltiden är avslutad och känn efter om du fortfarande är hungrig. Om så är fallet, ät någon form av mättat fett, som ghee (klarnat smör, smörfett, som de flesta mjölkintoleranta tål mycket bra) eller kokosfett, i sådan mängd att en lagom mättnadskänsla infinner sig. Om du mot förmodan börjar gå upp i vikt av ”1”, så testa: 2. Reducera intaget av energirika kolhydrater vilka ju innehåller mycket energi från stärkelse. Kompensera energiförlusten till följd av minskat kolhydratintag, genom att äta så mycket mättat fett enligt ovan som du behöver för att känna dig mätt och belåten. Viktigt är också att få i sig tillräckligt med protein, särskilt om man tränar. 30 gram högkvalitativt, rent protein tre gånger om dagen känner många att de behöver. (Inte mer protein per måltid, för då… Read more »

per
per
Gäst
24 augusti 2017 kl 18:47

per 24 Aug, 2017 at 15:12

Med rent protein menas nettomängden protein i en proteinkälla. Exempelvis innehåller 100 gram ägg 12,6 gram rent protein; 100 gram älgkött innehåller drygt 20 gram rent protein; 100 gram torsk innehåller cirka 16 gram rent protein och så vidare.

En hel del vegetabilier innehåller mycket protein, vissa baljväxter kan till exempel ha en proteinhalt på upp emot 25 procent. Problemet är att vegetabilier med höga halter protein så gott som alltid har en mycket obalanserad aminosyraprofil, vilket gör att proteinupptaget blir betydligt sämre än för animalier.

Man kan dock kombinera baljväxter med andra vegetabilier, mest fördelaktigt med sesamfrön eller paranötter, för att nå ett bättre proteinupptag.

Det är också vettigt att alltid äta åtminstone en liten mängd animalisk proteinkälla till vegetabiliska proteinkällor, eftersom den animaliska proteinkällan så kraftigt ökar upptaget av proteinet i den vegetabiliska proteinkällan.

Bo G Jonsson
Bo G Jonsson
Gäst
24 augusti 2017 kl 19:45

Naturlig växtbasead kost Oberoende studier har visat att en naturlig växtbaserad kost är den bästa när det gäller vår hälsa. Världens största studie, (Kinastudien) när det gäller växtbaserad kost och det animaliska proteinets negativa påverkan på kroppen har genomförts av den amerikanska professorn Colin T Campbell ( mer än 50 års forskarerfarenhet) tillsammans med flera kollegor på bla Oxford Universitetet och kinesiska forskare. När Kinastudien publicerades i början på 1990 talet kallade tidningen New York Times Kinastudien för forskningens Grand Prix. Campbell själv är uppfödd på bondgård i USA där mjölk och kött var den dagliga kosten. Under åren 1966- 1975 hade Cambell ett uppdrag från hälsomyndigheter att hjälpa barn på Filipinerna som ansågs ha proteinbrist och undersöka hur detta påverkade deras hälsa. Till Campbells stora förvåning visade det sig att de rika människornas barn som åt mycket animaliskt protein var mer exponerad för levercancer och även fick levercancer i motsats till de fattiga barnen som åt lite animaliskt protein. Dessa åt istället växtbaserad kost. Forskare i Indien hade samtidigt kommit fram till samma resultat när det gällde ett 20% intag av animaliskt protein för djur. Campell anser att naturlig växtbaserad mat ett proteinintag på endast 5% är det bästa för hälsan. Vid hemkomsten till USA började Campbell att utfodra råttor med mjölk och forska på hur mjölkproteinet kasein påverkade råttorna. Råttorna som fick mjölk utvecklade cancertumörer. De råttor som fick växtbaserad föda fick ingen cancer. Inte ens när dessa råttor injecerades med det starka giftet aflatoxin. Efter dessa studier övergick Campbell själv tillväxtbaserad kost och han gick ner många många kilo i vikt. OBEROENDE studier har visat att en naturlig växtbaserad föda skapar hälsa och botar många sjukdomar. Läkaren och forskaren Dean Ornish har hjälpt och forskat på patienter som har haft olika hjärtsjukdomar under mer än 35 års tid. Patienter som hade hjärtsjukdom fick under ett år genomgå ett behandlinsprogram som innebar en ändrad livsstil baserad på naturlig växtbaserad mat, rökstopp, måttlig motion, avslappningsövningar och stöd från familj och vänner. Innan programmet inleddes fick patienterna genomgå en hjärtröntgen för att konstatera vilken hjärtsjukdom de led av tex förträngning i hjärtats kranskärl. Dessa patienter väntade på en hjärtoperation. Efter ett år i programmet röntgades åter patienternas hjärta och det visade sig att deras sjukdom har gått tillbaka och även läkt ut i motsats till den konventionella behandligen där sjukdomen blir allt sämre. Patienterna behövde därför inte längre opereras. Patienterna… Read more »

Ale
Ale
24 augusti 2017 kl 21:22

Ytterligare en studie som visar att det finns inte något samband mellan rött kött och t ex kardiovaskulär sjuklighet (http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/11/23/ajcn.116.142521.abstract?sid=45fcc3ee-3724-4130-ba20-43d7f55e8ee0). Sedan när det gäller cancerrisken med rött kött, sammanhänger detta med tillsatser till charkuterier och fel tillagning (het stekning och grillning). Köttet från köttfabriker producerats med hjälp av tillväxthormoner, vilket sannolikt ökar cancerrisken hos konsumenten av köttet. Sedan har vi höga doser antibiotika för att hindra smittspridning, vilket försämrar köttkvaliteten och ökar risken för spridning av multiresistenta bakterier. Rött kött från närproducerat gräsbete är oftast helt fritt från såväl hormoner som antibiotika och det har en nyttigare och mer balanserad fettsammansättning.

Kalabrien
Kalabrien
Gäst
24 augusti 2017 kl 22:33

Bo G Jonsson – inte fel att avstå kött, om det är vad man verkligen anser är det bästa… jag blev vegetarian -75, men har släppt på det. Jag blev det mest på grund av den förfärliga djurhållningen. När du skriver: “Dr Ornish anser att kött är lika negativt för hjärtat…” – jag skulle tro att inget är speciellt farligt för hjärtat… mer än än brister är + klart alla gifter, stress cocktailverkan… Kanske att dessa veganer som lever på råkost, cigaretter, glass mm – är de som får alla möjliga problem. Kött ger inte hjärtproblem. Lär dig vad som är sekundära orsaker kontra orsakers rot.

“Kinastudien” är ett bedrägeri: https://newsvoice.se/2016/01/06/generell-kottskatt-utan-vetenskaplig-grund/#comment-153868

per
per
Gäst
25 augusti 2017 kl 00:40

Bo G Jonsson 24 Aug, 2017 at 19:45 Kinastudien hänvisar veganer ofta till, men åsikterna går isär beträffande dess vederhäftighet. Många anser att den är ett bedrägeri och att studien av de olika objekten vid närmare granskning visade, att de som äter kött mår bättre än de som inte gör det. Under alla omständigheter så har människan i alla världsdelar alltid strävat efter att införliva olika sorters animalier i sin kosthållning, eftersom de har känt ett näringsmässigt behov av detta. Det är ingen slump att alla världens nationalrätter innehåller sådant som kött, fisk och insekter. Med tanke på de långtgående slutsatser Campbell senare drog om animaliskt proteins fördärv utifrån sin studie på intag av taskigt isolerat, denaturerat kasein, så var han antingen korrumperad eller inkompetent. Att somliga fortfarande hänvisar till den studien säger mycket om hur desperat veganförespråkarna griper efter halmstrån för att försöka bevisa sin livsmedelsindustri-uttänkta lögn om veganismens förträfflighet och köttändandets faror. Att okritiskt lita på vad ett av den psykopatiska maktelitmaffians viktigaste språkrör The New York Times skriver om kost är inte insiktsfullt. Dean Ornish kunde inte visa att det var uteslutandet av kött ur kosten som hjälpte mot hjärtsjukdom. Rökstopp, motion, avslappningsövningar och stöd från familjen är, var och en för sig, faktorer som har en positiv inverkan på hjärthälsan. Ornish studie är oseriös forskning á la den svenska studie i vilken man hällde fluor i skolmjölken och samtidigt gav barnen probiotika för att bevisa att fluor är bra för tänderna. WHO är heller inget sanningsvittne, den organisationen är ett av den självutnämnda maktelitmaffians redskap för att lura på mänskligheten sånt som motverkar, inte främjar hälsa. Ta bara deras propaganda för vacciner. WHO:s påstående att processat kött är lika skadligt som rökning, asbest och plutonium säger inte mer än att de processer och tillsatser som man utsätter den typen av kött för eventuellt är lika skadliga som rökning, asbest och plutonium. Att man buntar ihop processat kött med oförstört kött är löjeväckande och så genomskinligt att vem som helst borde kunna genomskåda bluffen. Fullvärdigt protein i proteinrika vegetabilier förekommer inte, vilket alltså även gäller för soja, som i och för sig innehåller mycket, men obalanserat, protein. Campbells påstående att 5 procent protein täcker proteinbehovet är ytterligare en matlögn avsedd att lura i människor att snabba kolhydrater och taskiga växtoljor kan ersätta protein i kosten. Gräs innehåller allt som kor och hästar behöver. Dessa har dessutom ett… Read more »

Ale
Ale
25 augusti 2017 kl 09:20

Jag har också varit vegetarian i hela 5 år varav 2 som vegan. Tappade i vikt och till slut vägde jag 58 kg (183 cm låg). Efter 13 års styrketräning och köttätande väger jag nu mellan 86 – 89 kg. Inte mycket fett på kroppen här inte.

Köper uteslutande kravmärkta köttlådor direkt från grannen på landet: nöt- och fårkött. 50 % av all mat är grönsaker. Allt eko eller kravmärkt. Undviker vegetabiliska oljor (utom rapps- och olivolja) samt kolhydrater och intar bara animaliskt fett samt kokosfett.

Måste säga att jag fullständigt håller med Per här.

Ale
Ale
25 augusti 2017 kl 10:56

Torbjörn och per angående armhävningar och styrka; proteinintaget när man bygger upp muskulaturen och styrkan, så efterfrågas primärt essentiella aminosyror, inte protein. När vi äter protein bryts dem alltid ner till aminosyror innan de tas upp av kroppen, sedan inne i kroppen igen syntetiseras protein utav olika aminosyror för att skapa olika typer av protein, exempelvis enzymer, DNA och muskelprotein. För att effektivt bygga muskler och styrka efter träning, är det därför onödigt att gå omvägen via protein (pulver) när man kan gå direkt på aminosyrorna och då framförallt leucin, isoleucin och valin i dessa sammanhang kalls dessa EAA är en förkortning på Essential Amino Acids.

per
per
Gäst
25 augusti 2017 kl 11:57

Ale 25 Aug, 2017 at 09:20 Ales diet har visat sig vara hälsomässigt optimal för en stor majoritet av mänskligheten. Mycket grönsaker, mycket animaliskt fett och en individ- och aktivitetsanpassad mängd proteiner, högst cirka 30 gram rent protein per måltid (se “per 24 Aug, 2017 at 18:47”). Allt skall självklart vara ekologiskt och framtaget på traditionellt, naturligt sätt, så som våra förfäder gjorde innan livsmedelsindustrin avsiktligt började förstöra maten. Det är också viktigt att djuren får leva länge och slipper lida psykiskt och fysiskt i samband med slakten. Jag äter hellre får som har haft ett långt, bra liv, än nyslaktade lamm. Som sagt, man kan hålla på och mixtra med veganmat och försöka få det att fungera, men för de flesta är utsikterna små att det skall lyckas. Eftersom kroppen inte får det den behöver näringsmässigt så kommer obalanser att uppstå. Dessa kan bestå i onaturlig viktnedgång eller -uppgång, dålig mättnadskänsla, kroniska sjukdomar till följd av näringsbrister och irritation på kroppen från födoämnen som de flesta inte är byggda för att inta i större mängd. Det intressanta med Läkare för framtiden, vilka Bo G Jonsson nämner ovan, är att de, i likhet med andra intresseorganisationer som hålls under armarna av snabba kolhydrater- och växtoljor-livsmedelsindustrin, aldrig pratar om giftfri mat. De rekommenderar inte KRAV, närodlat, småjordbruk med både djur och odling för ett hållbart kretslopp, och så vidare. Odlingsgifter och skadlig konstgödning är enligt dem helt i sin ordning. Väcker detta månne några misstankar hos läsarna? David Stenholtz som är ordförande i Läkare för framtiden är onkolog till yrket. Han tjänar alltså pengar på att förkorta människors liv genom att medicinera dem med cancerogena läkemedelsindustripreparat som bryter ner och förstör kroppens organ och vävnader. Är det sådana personer man skall lita på när det gäller kost och hälsa? Läkare för framtiden rekommenderar att sädesslagen skall utgöra en stor del av vår diet. Denna typ av födoämne har dock alltmer visat sig vara mer eller mindre olämpligt för människan, så vida det inte först groddas och fermenteras länge och ätes i liten mängd. De flesta människor har inte Torbjörn Sasserssons karaktär och viljestyrka att uthärda ständig hunger. Därför kommer de, om animalier tas ifrån dem, att kompensera den energiförlusten med det som finns att få tag i, trots att det leder till problem som fetma, undervikt till följd av rubbat immunsystem, kroniska sjukdomar som psykiska besvär, hudsjukdomar, tarmsjukdomar, hjärt-kärlssjukdomar, diabetes och… Read more »

Torbjörn Sassersson red.
Admin
25 augusti 2017 kl 12:36

Snabbkommentar: Tack för alla kommentarer, mycket roligt. Jag är inte ständigt hungrig, det liksom kommer och går. Jag var vegetarian flera år när jag var i 20-årsåldern och det gick bra, men jag gled sedan över in i kötträsket via fisk. Fisk för vegetarianer verkar vara en brygga över till det tyngre drogerna, köttknarkandet (humor).

Kalabrien
Kalabrien
Gäst
25 augusti 2017 kl 13:11

Jag läser om träning, och ler lite… själv följer jag ett uppgraderat Batman-program:
Start skryt -> http://1.bp.blogspot.com/-MZuO-PfwP9U/UQ7X9huMVBI/AAAAAAAAAXg/gE95INWHEow/s1600/Bane+Training.jpg <- slut skryt.

Vi får i oss för mycket omega6, så man bör dra ned på tex rapsolja (Bregott).
http://www.kostdoktorn.se/omega-3
http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/

per
per
Gäst
25 augusti 2017 kl 14:25

Torbjörn S. red. NewsVoice 25 Aug, 2017 at 12:36

Jag tycker att vegetabiliska maträtter är minst lika goda som kötträtter.

Under min tid som vegetarian blev jag knarkare av olika vegetabilier, som baljväxter, nötter, frön, potatis och olivolja. De gav mig dock inte de näringsämnen som jag behövde, rubbade mitt immunsystem och ledde mig ner i en spiral av undernäring och begär efter just de födoämnen som var upphov till problemen – vegetabilier.

För mig var det alltså vegetabilierna som blev till knark. Köttet och smörfettet var det enda som kunde hjälpa mig att tända av och ge mig hälsan tillbaks.

Idag är det som sagt en stor mängd råa och även tillagade grönsaker, främst mättat, animaliskt fett och kött med buljong, som gäller för mig. Har prövat att gå ifrån köttet men det fungerar inte.

Ale
Ale
25 augusti 2017 kl 19:49

Det är alltid en fördel att vara stark. Har man inget hemmagym eller att man inte kan eller vill gå, kan man träna hemma. Enklare än man tror. Jag brukar köra detta pass varannan dag, om jag inte har tillgång till träning: Tio armhävningar och tio benböj. Obs, rumpan skall ner så långt det går. Spänn bål muskulaturen.
Därefter 9 armhävningar och nio benböj. Sedan åtta osv, ner till noll. Ät det för lätt, börja med ett högre antal eller lägg en vikt över axlar.

per
per
Gäst
25 augusti 2017 kl 23:01

Ale 25 Aug, 2017 at 19:49

Intressant med träningsbeskrivning.

per
per
Gäst
13 september 2017 kl 16:31

Mike Adams varnar för veganism, poängterar att den inte är naturlig för människan, utan ovillkorligen ger näringsbrister. Orsaken till att han tar upp detta idag är ett nytt fenomen – alla de kvinnor som slutar menstruera när de luras till att äta vegan-kost https://www.youtube.com/watch?v=ojeyLZ0ZHU8

Unga kvinnor som blir menstruationslösa till följd av vegankost är ett ökande problem, som även den amerikanske avgiftningsexperten Dr Christopher Shade har varnat för.