Vatten och salt – vad kan det göra för din hälsa?

88

HÄLSOTIPS. Hur många känner till att vatten i kombination med rätt sorts salt både förebygger och botar vissa sjukdomar? Varför berättar inte läkare för patienterna eller känner de inte till metoden? Vatten och salt är livsviktigt för allt biologiskt liv. För lite av båda gör att vi kan drabbas av sjukdomar, men lagom är bäst, skriver Janne Forsström för NewsVoice.

Text: Janne Forsström

Här följer en kur som jag hittade på en mycket intressant sida på nätet, har ändrat lite grann men det mesta kommer direkt från själva artikeln. Artikeln finns att läsa i originalform här. Finns även annat mycket intressant och matnyttigt på sidan.

Vattenkuren

Här är en gratis kur, som förebygger och botar en mängd sjukdomar.

Drick 3 liter vatten med minst en tesked Himalayasalt om dagen.
Eller mer exakt: 0,3 liter vatten per 10 kg kroppsvikt samt ett kryddmått Himalayasalt per liter vatten. Drycker med koffein eller alkohol är vätskedrivande, öka därför vattenmängden med minst lika mycket extra vatten som kaffe/te/Colablaska eller alkohol du tar. Drick än mer vatten/salt när du svettas mycket.

Vattnet: Kran eller mineralvatten utan kolsyra. Destillerat vatten urlakar kroppen, särskilt på kalk.

Saltet: Rent Himalayasalt utan några tillsatser. Innehåller samtliga 84 mineraler som din kropp behöver. Du som inte är van att dricka mycket vatten måste vänja dig gradvist till större vatten-, och speciellt saltintag, då din kropp är i ett onaturligt försvarsläge och organiserad sig härefter.

  1. Vatten och halsbränna. Halsbränna är en signal på vattenbrist i övre mellangärdet. Det är ett kraftigt tecken på att kroppen behöver vatten. Bruket av div. medikament vill inte avhjälpa orsaken till halsbränna men istället orsaka inflammation i mage och tolvfingertarm och med tiden, även orsaka hiatusbråck, magsår och ev. cancer i magregionen inkl. lever och bukspottkörtel. Drick 5dl före varje måltid och inte till maten!
  2. Vatten och reumatism.  Reumatiska ledsmärtor – artrits – är en signal på vattenbrist i det verkande ledet. Det kan drabba ung som gammal. Smärtstillande medicin dämpar tillfälligt symptomet men utsätter personen för än större skada från medicinen. Vatten och lite salt vill bota denna sjukdom.
  3. Vatten och ryggsmärta. Smärta i höft och rygg orsakas av vattenbrist i de ”vattenkuddar” som stöttar disken i ryggraden. Även här hjälper endast vatten. Det är djupt tragisk att läkarna inte förstår detta och alla medikament, manipulationer och ev. operation vill efter en tid orsaka osteoartrit när brosk i alla leder är döda och borta. Därefter deformeras ryggen och till sist blir personen krympling. Smärtstillande medicin har sina egna livshotande komplikationer.
  4. Vatten och angina pectoris. Ångestfull smärta i hjärttrakten – angina pectoris – är tecken på vattenbrist i hjärt/lungtrakten. Det botas med ökat vattenintag intill patienten är smärtfri och oavhängig av medikamenter. Medicinsk övervakning är klokt, men ändå– vatten är kuren mot angina pectoris.
  5. Vatten och migrän. Migrän är tecken på det behövs vatten av hjärnan och ögonen. Det vill totalt gå bort om dehydrering hindras att etablera sig i kroppen. Den typ av dehydrering där orsaker migrän kan ev. även orsaka inflammation i baksidan av ögat, t.o.m. synförlust.
  6. Vatten och colitis. (Tjocktarmsinflammation) Colitissmärta är tecken på vattenbrist i den stora tarmkanalen. Det hänger samman med förstoppning därför den stora tarmen försöker utnyttja den sista droppa vatten ur avföringen.
    Tragedi: Att inte erkänna colitis är tecken på dehydrering vill orsaka permanent förstoppning. Senare, stenhård avföring, divertiklar på tarmväggen, hemorrojder och polyper, och sannolikt även öka risken att utveckla cancer i tjock- och ändtarm.
  7. Vatten och astma. Astma, som årligen drabbar 14 miljoner barn på världsplan och dödar många tusen om året, är en komplikation av dehydrering av kroppen. I astma är fri luftpassage hindrad så vatten inte lämnar kroppen i form av ånga, vilket tydligt ses i frostväder. Det kommer inte vit ånga ur munnen på en astmatiker som på friska personer. Ökat vattenintag vill förebygga astmaanfall. Astmatiker behöver även mer salt att bryta sönder pluggen i lungorna där hindrar den fria luftpassage.
    Tragedi: Dehydrerade och därmed obehandlade barn vill etablera en obotlig genetisk astmaskada i kroppen.
  8. Vatten och högt blodtryck. Högt blodtryck är kroppens försök att hindra uttorkning när det inte finns tillräckligt vatten att fylla alla blodkärlen som fördelar vatten ut i vitala celler. Som del av den omvända osmose-mekanism, när vatten från blodserumet är filtrerad och införs samtidigt i biljoner viktiga celler genom de mikroskopiska små membranhål, behövas extra högt tryck för att åstadkomma denna process. Vatten och extra salt vill bringa blodtrycket tillbaka till normaltillstånd.
    Tragedi: Att inte erkänna att högt blodtryck är en av de största indikationer på dehydrering i kroppen är mycket sorgligt. Att försöka behandla det med vattendrivande medikamenter är rent brottsligt. Efter en tid tillkommer blockering av artärerna som går till hjärna och hjärta. Detta vill orsaka hjärtattack och paralyserande slaganfall, kanske även njursjukdomar. Det orsakar dessutom hjärnskada och medverkar till nervsjukdomar som t.ex. Alzheimers.
  9. Vatten och åldersdiabetes. Åldersdiabetes är en annan av kroppens anpassningsförsök mot kraftig dehydrering av kroppen. Att ha tillräckligt med vatten i cirkulation till de olika funktionerna i kroppen och för hjärnans prioriterade vattenbehov, minskas insulintillförseln för att hindra insulinet att pressa vatten ut i alla kroppens celler. Ved diabetes kan endast vissa vitala celler tillåtas att motta lite vatten. Vatten och lite salt vill bota sjukdomen i dess tidiga skede.
    Tragedi: Att inte erkänna åldersdiabetes som en komplikation av dehydrering vill efter en tid orsaka massiv ödeläggelse av blodbanorna i hela kroppen. Detta vill i sin tur orsaka förlust av tår, fötter och ben p.g.a. kallbrand. Det kan även orsaka ögonskada och t.o.m. blindhet.
  10. Vatten och blodkolesterol. Högt kolesterolvärde i blodet är en tidig indikation på uttorkning av kroppen. Kolesterol är ett lera-liknande material som fylls i sprickor i vissa cellmembraner att hindra de förlorar deras vitala vattenhalt genom osmos till den mer kraftfulla blodcirkulationen i den omedelbara omnejden. Utöver att kolesterol producerar olika hormoner samt isolering till nervbanorna, blir det också använd som ett ”sköld” mot onödigt stor vattenavgivning till andra vitala celler som normalt växlar vatten genom sina cellmembraner.
  11. Vatten och depression, impotens, kroniskt trötthet, lupus, MS, muskeldystrofi. Dessa sjukdomar orsakas av långvarig kronisk dehydrering men alla botas när kroppen har det bra och regelmässigt får tillfört vatten. Vid dessa sjukdomar är det bra med regelmässig motion som en del av behandlingsprogrammet.
  12. Vatten och salt (i lämpliga proportioner) stödjer njurarna.

Text: Janne Forsström

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

88 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
alex
alex
Gäst
21 juli 2019 kl 22:40

länken till orginal sidan är http://www.watercure.com

Alexander
Alexander
Gäst
4 oktober 2017 kl 00:38

Jag fick inspiration av kostdoktorn om att äta LCHF och jag behöver inte ta mina insulinsprutor längre. Kolhydrater skall man avstå ifrån det är socker och inget som kroppen behöver.

Man skall äta feta såser, kött, fisk, broccoli, spenat, smör, ost, mjölk, grädde ju mer fett desto bättre mättnad.

Läkare vill inte förstå att LCHF fungerar på diabetespatienter nej dom vill proppa i oss atorvastatin jag kan säga vad jag fick för biverkningar utav det. Fick svåra muskelspänningar och smärtor dygnet runt kallsvettningar.

Och ni ska kalla er för läkare?

Jag slutade med statiner…hade 38 graders feber varje dag mådde skits av det.

Började med ett naturmedel som heter redasin som sänker kolesterolet naturligt.

Min diabetessköterska sade förra gången jag var där, men det här ser ju jättebra ut du har verkligen sänkt ditt kolesterol drastiskt.

Åsa Ström
Åsa Ström
Gäst
27 maj 2016 kl 08:23

Hej
Länken med den fullständiga artikeln från hemsidan funkar inte. Vill hitta wtt sätt att komma tillrätta med svullenhet i min kropp. Kanske det står ngt om det där.

Bosse H
Bosse H
Gäst
20 juli 2015 kl 16:24

En sen kommentar ang kärlkramp.
Fick smärta i bröstet en morgon och ringde vårdcentralen där jag bor. Jag fick till svar att genast bli skjutsad till närmast sjukhus, där man konstaterade att jag hade kärlkramp. Blev genast erbjuden ballongvidgning och ev byte av kranskärl om det visade sig att de var dåliga. Allt detta kom väldigt hastigt för mig som hade sprungit Göteborgsvarvet året innan, vilopuls på 50 och blodtryck på 120/70.
Jag avböjde och tänkta att jag får lägga om mitt liv istället. Började med att dricka ett glas vin på kvällen, äta fisk istället för kött, dricka mycket vatten, äter numera magnesium och dricker rödbetsjuice, samt motionerar mera.
Det har visat sig vara bra så här långt. Jag mår idag mycket bättre än för 15 år sedan då jag besökte sjukhuset. Så slutsatsen blir att det sjukhusen erbjuder, kanske inte alltid är det optimala. Det verkar finnas många intressen inom sjukvården, kanske inte bara att patienterna ska bli friska.

Mayne Sundewall Hopkins
Gäst
23 maj 2015 kl 19:37

Kollade på länken – som ju handlar om saltsten till häst. Är det samma produkt som hälsokostens bergs-salt?
I bloggen står det också att ‘gammalt hederligt salt’ är bättre än det pakistanska saltet. Så vad är då ‘gammalt hederligt salt’..? Om det är det raffinerade saltet med tillsatt jod som finns i matbutikerna ..kallar jag inte det ‘gammalt hederligt salt’.
Havssalt däremot är det salt som är ett ‘gammalt hederligt salt’ ..för mig.

Tänk så mycket enklare livet vore, för både människor och djur (ja allt liv på planeten!) om det inte fanns miljögifter i allting!!

Bosse Broström
Bosse Broström
Gäst
23 maj 2015 kl 19:07

Himalaya salt har jag inte använt så det vet jag inget om.
Men det är viktigt att man får tag på rätt sorts salt.
Via personlig kontakt som man litar på.
Annars får man prova själv och känna efter om man mår bättre eller sämre 😉

Jag använder Celtic Sea Salt. Kanonbra 😉
Hittar man på nätet
Ha det gött
Bosse

Firuze
Firuze
Gäst
23 maj 2015 kl 18:37

Himalaya salt?? Skulle vilja läsa kommentarer för den här sidan: http://saqubeck.forme.se/2014/september/sanningen-om-himalayasalt.html

Bosse Broström
Bosse Broström
Gäst
22 maj 2015 kl 20:52

Med tanke på den ovärderliga informationen i denna artikel så är det ju skrämmande med de kampanjer som drivs i ljug-media om hur vi MÅSTE dra ner på vår saltkonsumtion.
Baserat på den enfaldiga tanken att man därmed skulle bota problem med högt blodtryck.
Det är visserligen sant att man kan minska blodtrycket något LITE genom mindre saltintag.
Orsaken är att kroppen försöker åstadkomma rätt balans mellan salt och vatten i kroppen.
Men den största effekten är att man helt slår ut kroppens naturliga “renings-system”. som består i att man intar tillräckligt med vatten OCH salt för att vattnet som fördelas i kroppen, via blodomloppet, ska kunna få maximalt renande effekt. Det kan endast fås när man har bästa balans mellan vatten och salthalt. Som maximerar ozmosiska förmågan att genomtränga cellmembramet för varje cell i kroppen.
Doseringen i denna artikel har jag provat själv med otroligt gott resultat.
Gör dig själv en tjänst och prova !
Ha det gött
Bosse

Monica Lindgren
Gäst
22 maj 2015 kl 19:16

Tack Janne!!! Heja heja!!! Instämmer. Sjukvården är kriminell på MÅNGA sätt. Se bara på “diagnoser” som ADHD! Stackars oskyldiga barn. Och statiner som är den högst vinstgivande medicinen, som BRYTER ner muskelceller, så människor till slut inte kan gå!! Och antidepressiva mediciner, som ger kraft till ungdomar att ta livet av sig för att de blir helt förstörda/förändrade i hjärnan.
Nä fruktansvärt är vad det är “läka”re Pär! Kriminellt är ordet för vad läkemedelsindustrin och dess utskrivare är!
Tack igen Janne! Monica Lindgren, registrerad i Svenska Naturläkarföreningen, SNLF, samt näringsterapeut(NMTF)www.healthybeautifullife.se

Susanne
Susanne
Gäst
25 november 2014 kl 23:03

Hej, jag skulle vilja veta om någon fått ner sina kolesterolvärden med hjälp av denna kuren. Jag har följt receptet och dricker 2 liter vatten med 1 kryddmått Himalayasalt till varje liter. Jag har gjort så i ett par månader nu, utan resultat. Det onda kolesterolet har ökat och Apo-kvoten eller vad det heter är inte bra. Vågar jag öka på saltet, eller ska jag dricka fler liter vatten trots att man beräknar mängden beroende på sin vikt. Jag är diabetiker typ 2 och har även KOL, struma, ångest, panikångest och depression. Läkaren är trött på mig för att jag vägrar statiner då jag blir svårt sjuk av dessa. Någon som har något bra råd till mig. Tack på förhand:) /Susanne

Mayne Sundewall Hopkins
Reply to  Susanne
26 november 2014 kl 04:05

Hej Susanne,
Mitt råd är att du besöker Annika Dahlqvists blogg också – finns massor av information/råd från många kunniga med egna erfarenheter.
Beträffande kolesterolet strävar jag verkligen inte efter att sänka det – finns ingen anledning, eftersom det där med statiner inte är någonting annat än en ‘bluff-medusin’ som gör mer skada än nytta. Det finns flera böcker, skrivna av läkare, i ämnet. Har inga länkar men det hittar du också på Dr Annikas blogg. I synnerhet ‘mogna kvinnor’ mår bra av högre kolesterolhalt. Allt gott.

Med vänlig hälsning Mayne
PS – Tror det finns artiklar om statiner/kolesterol här också. Klicka på ‘Hälsa’ längst upp på sidan.

Susanne
Susanne
Gäst
Reply to  Mayne Sundewall Hopkins
27 november 2014 kl 00:23

Tack Mayne! Jag läser mycket på Annikas blogg. Tyvärr fick jag senast idag besked på vårdcentralen att jag måste sluta med Bregott, smör, kokosfett mm och äta nyckelhålsmärkta produkter blablabla. Man vet inte vem man ska tro på snart, alla säger olika. Tack för att du tog dig tid att svara. Ha det gott/Susanne

Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
Reply to  Susanne
27 november 2014 kl 13:01

Tyvärr är sjukvården på helt fel väg om orsak och verkan när det gäller kolesterol. Läs gärna vad Kostdoktorn skriver: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol. Det är många forskare som kommit fram till att kolhydraterna och vegetabiliska fetter är boven i kolesteroldramat.

Red
Red
Gäst
1 november 2014 kl 18:33

Jag borstar mina tänder nästan enbart med havssalt och inget annat gör tänderna så rena. Det verkar som om saltet kemiskt tar bort beläggningarna [?].

Viktigt att påpeka att salt inte fräter på tänderna. Det är varken basiskt eller surt.

Det slipar inte heller tänderna, vilket vissa tandkrämsorter gör som innehåller slipmedel. Däremot verkar saltet polera.

Jag vet inte om saltet bleker. Jag ser ingen sådan effekt.

Bosse Broström
Bosse Broström
Gäst
1 november 2014 kl 15:34

Jag har använt sea salt nu i 4 veckor 1 tsk i 1 liter vatten + 2 liter filtrerat vatten under resten av dagen
Fantastiskt resultat Spänningar och stelhet i kroppen helt borta
Ett envist ryggbesvär sen sista allvarliga problemet för ett år sen Totalt borta 🙂
Men …… nu efter 4 veckor har jag fått problem med tänderna. Liksom värker i tandhalsen.
Så jag undrar ifall detta har med salt kuren att göra. Kanske inte så bra för tänderna ??
Tacksam för feedback från någon som hört talas om detta problem
Det kan ju vara helt orelaterat till salt kuren men känns ändock som trolig första teori
Har aldrig haft några problem med mina tänder alls förut Inga hål vid mina årliga kontroller för nog 20 år nu
Ha det gött
Bosse

Aapo
Gäst
Reply to  Bosse Broström
1 november 2014 kl 18:17

Min farfar var militär och överlevde fyra större krig. Han borstade alltid tänderna med salt, När jag var ung fanns det en tandkräm som hette Dentosal vars verksamma beståndsdel var salt… och jag borstar själv tänderna i en mineralblandning från pH-balans i Göteborg… det här var ju inga vetenskapliga bevis… men kanskä ändå en del av ett svar.

Daniel Högberg
Gäst
21 februari 2014 kl 09:18

Pär, som läkare kanske du har hört talas om såkallad lågkolhydrats-kost? Kanske är det dags för läkarkåren att börja läsa alla (snart säkert 10.000-tals) “anekdotiska” berättelser som finns på nätet om de enorma hälsoförbättringar av diverse välfärdssjukdomar som människor upplever när de slutar äta 60-70% raffinerade kolhydrater och ersätter dessa med naturliga fetter? Själv har jag haft kraftig pollenallergi och dagliga diareer samt magknip ända sen jag var liten. Testade lågkolhydratskost med högt intag av fett och pollenallergin uteblev helt och hållet samma vår och sommar – och har varit frånvarande sen dess jag började med lågkolhydrats-kost med högt intag av naturliga mättade fetter för ca 5 år sen. Dessutom fick jag fast och fin avföring och magknipen försvann -båda inom loppet av en vecka!! Visst det låter ju helt absurt eller som magi. Kanske är det inbillning att jag mår så bra? Mycket möjligt, men vad spelar det för roll?! Blir man frisk så skiter man väl i om det är inbillning eller inte?! Men nu är det kanske 10.000-tals som har upplevt liknande förbättringar av sin hälsa genom denna kostförändring -kanske är det då dags att börja forska lite i ämnet?! Det finns hur mycket pseudo-vetenskap som helst på nätet idag – att folk börjar ta det för sanning är ju för att hela sjukvården är helt urlakad och verkar sakna förmåga att kritiskt analysera vad deras kunskap bygger på? Folk blir sjukare och sjukare och allt sjukvården gör är att skriva ut symptomlindrande läkemedel. Men att lösa problemet då? Finns inte tillstymmelse till problemlösningsförmåga i sjukvården. Det värsta är att all seriös forskning inom hälsa i stort sett alltid är betald av och ger slutresultat som gynnar olika vinstintressen och/ eller läkemedelsindustrin. Det måste till en förändring innan läkare och sjukvård har förlorat allt förtroende! För mig räckte det att läsa om alla diabetiker typ-0 som slutat följa sjukvårdens kostråd för diabetiker och började göra tvärtom – vilket ledde till att de kunde minska kraftigt eller helt ta bort allt insulin och läkemedel. Det kan inte och får inte finnas några vinstintressen inom varken forskning eller sjukvård!

Yvonne
Gäst
20 februari 2014 kl 00:01

Näämen…..OJ, sitter och läser mitt inlägg här ovan och ser en allvarlig felstavning i min första mening. Det gäller det felaktiga ordet “fanatiska inlägg”……….det skulle ju naturligtvis stå FANTASTISKA INLÄGG. Ber om ursäkt, Janne och andra som läst, att jag inte observerade detta från början, men tror ändå att du/ni har förstått vad där SKULLE ha stått. 🙂

Jörgen Linell
Gäst
19 februari 2014 kl 20:39

Heja Lars Davidsson.
Underbart formulerat / Beskrivet!

Yvonne
Gäst
18 februari 2014 kl 15:05

[Inlägg nedan korrigerat pga felstavning enligt Yvonne / red]

Tusen tack Janne, för din dina fanatiska FANTASTISKA sanningsenliga inlägg. Håller med dig till 100%. Har läst hela tråden här. Och som grädde på moset, tack till Lars Davidssons jättefina inlägg, kunde inte uttryckt det bättre själv. Skulle dock vilja fortsätta lite mer i dina tankar, men det får bli vid ett senare tillfälle. Har tagit för mycket av min tid att läsa allt här, men kunde inte sluta, för det har varit så intressant. 😀

Sussi
Sussi
Gäst
17 februari 2014 kl 20:40

det stämmer ju att vi får i oss för lite jod om vi äter himalayasalt, men jag brukar ta spirulina/ chlorella drink på morgonen och får på det viset jod och massor av näring
.
Det är också viktigt att få tillräckligt med bra bakterier om man är ofta sjuk. Probiotika kapslar eller så t.ex mjölksyrade grönsaker typ surkål. De goda bakterierna är ju så viktiga för immunförsvaret

Sussi
Sussi
Gäst
17 februari 2014 kl 18:35

Det finns massor med naturliga sätt att hela och läka kroppen.
Jag tror definitivt att saltskräcken/rädslan gör många sjuka.

Baksoda som nämndes är jättebra mot en himla massa, likaså vattnet.

En annan är kolloidalt silver som funkar som en naturlig antibiotika.
.
Väldigt många sjukdomar beror också på känslomässiga traumor och då funkar energimedicin bäst för att lösa traumat= problemet försvinner.(t.ex EFT, TFT, Emotion code o.s.v) Hur ofta hör man t.ex “först dog gubben min, och sen fick jag till på köpet cancer” utan att se att traumat från det ena ger det andra.

Meditation hjälper också kroppen på många sätt.

Vila tillräckligt hjälper också. Likaså att äta naturlig oprocessad nyttig, näringstät mat med tillräckligt fetter, både mättade och fleromättade. Undvika för mycket snabba kolhydrater som ökar inflammationen i kroppen.

Optimera D-vitamin nivåerna gör underverk (gör hydroxy D-25 test för att testa).

Så vi måste alltså hjälpa/ge rätt förutsättningar för våra kroppar att läka sig själva.

Sussi
Sussi
Gäst
17 februari 2014 kl 18:15

Jag tror inte att läkarna direkt får betalt för mediciner de skriver ut…problemet är väl mest att läkemedelsföretagen håller deras fortbildning om mediciner och därigenom påverkar dem. Läkemedelsföretagen testar sina egna mediciner vilket är vansinne. Det borde vara en oberoende instans utan ekonomiska intressen i stället

Mayne Sundewall-Hopkins
Mayne Sundewall-Hopkins
Gäst
20 januari 2014 kl 20:45

@ Elisabeth Larsson

Tacksam för relevant/a länk/ar betr. Kalium etc.

Jag ‘fick för mig’ att prova (Oetkers) bikarbonat vid en plötslig muskel-inflammation lumbalt i ryggen i november.

Det gjorde lika ont vare sig jag låg eller satt ..att stå rakt upp och ned var något mindre smärtsamt och jag kunde bara röra mig med mycket långsamma rörelser.
Tanken dök upp (varifrån kan man undra..) och jag beslöt iallafall att ta (‘eftersom det ju inte skadar’ ..antog jag) 1tsk bikarbonat i ett litet glas vatten.

Döm om min förvåning när värken avtog inom 20-30 minuter. Jag kunde röra mig och stiga ur sängen utan hjälp och till och med äta lite lunch senare. Efter ett par timmar kom värken tillbaka och jag tog då en dos till. Den verkade lika snabbt och jag sov gott resten av dagen.
Nästa morgon hade jag fortfarande ont – men nu värk snarare än den tidigare pulserande smärtan. Jag tog en dos till (1 tsk bikarbonat upplöst i ett litet glas vatten) på morgonen och ytterligare en på em.

Nästa dag hade inflammationen avstannat och svullnaden var borta – bara lite ömhet i området kvarstod. Detta behandlade jag med Maria Trebens gamla beprövade ‘Poor man’s medicin’ dvs vitkåls-bandage (‘blad’-byte morgon o’ kväll) och efter ytterligare ett par dagar var jag helt smärtfri.

Borde jag ha tagit extra Kalium under de 2 dagarna som jag tog sammanlagt 4 tsk bikarbonat undrar jag nu?

Mvh, Mayne

Elisabeth Larsson
Elisabeth Larsson
Gäst
20 januari 2014 kl 13:45

Jag ser att det kommer artiklar ang. vatten, NaCl & Natriumbikarbonat på newsvoice.se. Det är lite bekymrande att ensidigt förespråka detta intag av Natrium då kompensationen med Kalium inte adresseras. Allmänt känt torde vara Na förekommer i förhöjda halter i extracellulärt materia och K i förhöjda halter inom celler. Därav den påhittade/postulerade “jonpumpen” som jag iofs inte tror ett skvatt på.
Kom att tänka på Ragnar Berg som förespråkade en diet med “basöverskott” och han lade stort fokus på mineralerna. Det han inte gjorde var att titta på skillnaden mellan vart resp. “bas-jon” anrikas. Det har Emanuel Revici och Max Gerson i detalj gjort och jag får påstå att det därmed inte kan förespråkas att ta Natrium-kemikalier i förebyggande syfte (cancer), tvärtom är det Kalium som är av intresse i det fallet. Om natriumbikarbonat har antimykotisk verkan lokalt applicerat vid tumör kan jag köpa, men då inte profylaktiskt.
Sedan så binder ju NaCl upp mer vatten i kroppen vilket påverkar mätarens position på vågskålen…

ERCAN YAKUB
ERCAN YAKUB
Gäst
14 januari 2014 kl 18:49

naturliga saltstensalteller havssalt är mycket hjälpsamma och helande resurser . Himalaya salt är bättre. Några fördelar med saltet är som följer:

Salt , kroppens syra – bevarar basbalansen .

Tillåter kroppens elektrolytbalansen .

Ser till urinbildning . Urin inte inträffar , kan inte kastas ut av slutprodukter av ämnesomsättningen som är farliga .

Salt antiseptisk , bakteriedödande medel som är .

Salt efter gripande språk , spottkörtlar börja arbeta direkt . Utsöndring avger . Denna utsöndring är viktig för matsmältningen , redo att hjälpa och enkelt . Om du börjar att äta salt , tack vare en varning skickas av hjärnan , som kallas slem i magen och matsmältnings består av ett lager av magen hindrar matsmältningen oförberedd . Salter , när jag avslutat middag , vilket är nödvändigt för matsmältningen , är utsöndringen släpps igen . Denna viktiga sekret , bara ta bort salter .

Salt på vår mat , vissa livsmedel smak . Hö är som mat utan salt .

Iodized salt : iodized salt är viktigt . Jod , enligt vår hals av sköldkörteln är ett mineral som är mycket viktig för utsöndringen av hormoner. Utvecklingen av hjärnan och nervsystemet i vår kropp fungerar , vår verksamhet och vår fortsatt tillhandahåller kroppstemperatur sköldkörtelhormon krävs för byggandet av jod . En stor del av vårt land är otillräcklig jod i vattnet . Vara tillräckligt jod är så viktigt för våra kroppar som består av en mängd olika sjukdomar .

Jodbrist under graviditet , det ofödda barnet , såväl som negativt påverkar både hjärnan och kroppens utveckling , missfall , dödfödsel , spädbarn som föds med funktionshinder hos spädbarn orsakar psykisk utvecklingsstörning och dvärgväxt .

Childhood jodbrist orsakar tillväxthämning av kropp och själ .

Jodbrist struma hos vuxna samt obalanser i kroppen och sinnet fungerar och leder till brister i.

Iodized salt används tills det behövs , är inte skadligt för hälsan och har inga biverkningar

Johan Bergsttröm
Johan Bergsttröm
Gäst
12 januari 2014 kl 06:46

Mycket informativ artikel och intressanta kommentarer angående salt och vatten. Märkligt att salt och vätskebrist inte regleras av törsten per automatik och att kroppen därför behöver tillföras extra av vatten och salt, utöver törst känsla, för att komma i balans.

Men det är klart att i ljuset av den allmänna oredan, i vår nuvarande vacklande folkhälsa, som orsakats av bl.a. näringsfattig kost, industriella halvfabrikat och den pletora av kemikalier vi får i oss så går det att förstå varför kroppens naturliga signaler ofta är starkt hämmade och behöver hjälp för att bli aktiverade.

Stora kvantiteter vatten lämnar dagligen kroppen i form av salt svett, salt urin och fukt i utandningsluften, därtill kan diarré och blodförlust uppstå. Att då tillföra vanligt osaltat vatten eller än värre osaltade urindrivande produkter som öl och kaffe torde enligt sunt förnuft vara direkt hämmande för saltbalansen och därmed pH-balansen i kroppen. Naturligtvis uppstår då i sådana lägen komplikationer, vilka redogörs för i artikeln.

Huvudvärk och trötthet är väl de första symptom man känner på uttorkning. Är man då långt ute till havs är tillståndet lätt åtgärdat: Man tar helt sonika ett stort glas, fyller det med havsvatten och tömmer det på stående fot och erhåller därmed en gratis och omedelbar kur som inte är att rekommendera i kustnära och grunda vatten nära stora befolkningscentra.

Allt vatten är inte av godo. Kranvatten som klorbehandlats och pumpats runt i miltals av plast och kopparledningar bör man förmodligen undvika. Samma torde gälla för flaskvatten från allehanda dubiösa s.k. naturliga källor. Ta t.ex. en Ramlösa och studera fluoridhalten på innehållsförteckningen, den är långt över rekommenderade gränsvärden och därför har den också en varningstext riktad till barn (liten stil!). Den karakteristiska smaken av Ramlösa är faktiskt från fluorid, ta en klunk och känn efter! Hur kan detta bordsvatten ens vara tillåtet att sälja? Fluorid används i vissa länder som tillsats i kommunalt vatten. Detta leder till kroniska skador på hjärnan d.v.s. fördumning. Idag är alla konventionella tandkrämer fluoriderade men det finns alternativ där Neem tree är mycket effektivt mot skadade tänder och irriterat tandkött.

Att hämta sitt dricks vatten från en rekommenderad källa, filtrera det och tillsätta oraffinerat salt är nog att rekommendera.

Bo Ljung
Bo Ljung
Gäst
10 januari 2014 kl 12:26

Måste erkänna att det jag läser här–inläggen av båda parterna—är intressant och till viss del givande för mig.
Jag vill ändå påstå att läkarna är duktiga på att bota symtomen men är urusla på att bota orsaken till sjukdomen. Jag har haft orsak till att förstå att det är så det förhåller sig. Har nu på upploppet av min jordiska levnad börjat att bota mig själv med att läsa på nätet och ta in vad andra funnit och som är värdefullt.
Vi skall vara glada över att det finns människor som har insett detta samband och tagit tag i det och utbildat sig inom alternativmedicinen till duktiga yrkesytövare.
Jag går på årlig “kontrollbesiktning” med min kropp hos min husläkare och när jag har använt alternativa “mediciner” så har det märkts på blodprover sjukvården tagit på mig. Min läkare vill styra min medicinering och till viss del har jag anammat detta men nu håller jag på med egen medicinering som jag känner inom mig att detta är den rätta. Har bl.a. kollat med slagrutan och fått det belagt att en del mediciner är helt förkastliga. Vanligt kranvatten är dött men skaffa en virvlare så får vattnet liv igen. Detta har jag konstaterat på ´mig själv och alla mina krukväxter.
Tack för en givande sida här.
Bosse

lars erik larsson
Gäst
8 januari 2014 kl 23:17

Jag går på cellgifter. 1:a behandlingen gick jag ner genom att jag förlorade
en hel del blodkroppar och blev lite andfådd som försvann ganska snabbt.
blodproverna visade förvånadsvärt bra värde.
2:a behandlingen ökade på vatten med bikarbonat till dubbel dos 2 tsk per dag.
inga biverkningar, gick inte ner i blodkroppar, undrar nu vad det ska betyda, vet att
PH värdet höjs av bikarbonat.
Tänkte senare testa desstilerat vatten med havssalt och eventuellt kollo idalt silver

Mayne Sundewall-Hopkins
Mayne Sundewall-Hopkins
Gäst
8 januari 2014 kl 02:49

Lars Davidsson – just så… 🙂

Lars Davidsson
Lars Davidsson
Gäst
8 januari 2014 kl 00:40

Hej alla. Jag känner att jag behöver göra ett inlägg i denna debatt efter att ha läst alla kommentarerna. Det finns ingen anledning att munhuggas på det här viset mellan läkare och naturterapeuter för vi sitter alla i samma båt. Det finns ett mycket större perspektiv att ta hänsyn till som grundar sig flera hundra år bakåt. Numera är vi alla mer eller mindre styrda av samhället genom media, reklam, livsmedelsbranschen och politiker. Alla vet inte om detta utan tror att det är så här livet ska vara. Med “samhället” menar jag det kollektiva samhället som vi har i västvärlden. Flera filmer har gjorts som visar på detta påstående och jag tänker t ex på “Wall-e” och “Avatar” När vi genom åren successivt ätit mer konstgjord mat och fått fler kemikalier i alla möjliga produkter blir vår kropp försvagad och sjuk. Samhället har “löst” detta åt oss genom att ge oss mer kemikalier som medicin. Det är ju inte konstigt att människor är sjuka. Anledningen till att denna debatt finns är att vi äntligen börjar vakna och inse vad som händer. Alla människor måste ta ansvar för sin egen kropp, den är fantastiskt självläkande när vi ger den möjlighet till det. Bra “medicin” är naturlig mat, rent vatten och hälsosam skogsluft. Sedan kan jag nämna en annan aspekt om sjukdomar och olycksfall som grundar sig i människors karma från detta eller något tidigare liv. Vi “drabbas” av skador och sjukdomar som följd av karman som inte blivit löst på annat sätt. Vi möter både personer, händelser och sjukdomar som ska hjälpa oss att lösa upp vår karma. Detta är väldigt komplext och svårt att ta till sig till en början men det finns mycket skrivet både på nätet och böcker så bara sök information. Att prata om att saltet är rent eller inte handlar om en inlärd rädsla för naturen. Kemiskt rent salt finns inte i naturen, inte i vår kropp och ska inte heller finnas i vår mat. Vår moder jord består av alla kända naturliga grundämnen och det gör vår kropp också. Moder jord är också en levande varelse, det vet alla naturfolk och behandlar henne därefter eller åtminstone gjorde innan “civilisationen” gjorde sitt intrång. När en människa dör är det vår själ som väljer att lämna kroppen. En människa är inte endast en kropp, utan människan är en själ som, här på jorden, bor i en kropp.… Read more »

P
P
Gäst
3 januari 2014 kl 12:01

Här finner ni ett vackert bubbeldiagram över vad som orsakar död i Europa. Skalan är logaritmisk:
http://orthomolecular.org/resources/omns/v08n31.shtml

P
P
Gäst
3 januari 2014 kl 11:57

Var försiktiga med Himalayasalt. Det innehåller knappt något Jod. Betydligt bättre med orenat havssalt (Atlantsalt, Celtic) som innehåller lika mycket Jod som berikat bordssalt. Skulle inte förvåna mig om det ökade användandet av bergssalter bidragit till det ökade problemet med sköldkörteln hos befolkningen.

Ojoderat havssalt:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33151&lang=sv
Ojoderat bergsalt:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=79&lang=sv
Joderat koksalt:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30&lang=sv

Christina Klein
Christina Klein
Gäst
30 december 2013 kl 23:29

Varför Himalaya-salt? Bad Reichenhaller Salz fungerar fantastiskt. Inget nytt. Välkänt sen romartiden. Bad Reichenhall i sydöstligaste Bayern, i trekanten Bad Reichenhall- Salzburg – Berchtesgaden är en kurort för bl a astmatiker just för saltet. Man kan dricka “Sole” (salt-vattenlösning), man kan inhalera det, man kan ta saltet som tabletter etc. Har själv erfarenhet av det.DET ÄR FANTASTISKT BRA. Bor här sen 1976. Kolla på http://www.bad-reichenhall.de

Thomas
Thomas
Gäst
25 december 2013 kl 19:07

I gymnasiet hade jag en väldigt vis lärare i svenska och engelska. I en av mina uppsatser skrev jag något ganska ovanligt och kontroversiellt tillika fastslog jag att jag VISSTE att det var på just det vis som jag hävdade i uppsatsen.

Då jag fick tillbaka denna uppsats hade hon nedtecknat en notis som jag sedan den dagen håller varmt om hjärtat (och hjärnan) och ständigt återvänder till. Hon skrev att jag faktiskt inte visste, att jag inte kunde veta, men att jag var övertygad om.

Jag upplever att det är väldigt mycket vetande här på newsvoice och alldeles för lite introspektion (finns det ordet? – annars är det mitt). Med detta följer att ödmjukhet likaså kan vara en bristvara.

Ila
Ila
Gäst
25 december 2013 kl 12:02

En kommentar till detta med mediciner…
Om kroppen inte är i balans ger den larm. Vi kan jämföra det med ett brandlarm. Då brandlarmet går kan vi välja att A: stänga av larmet, eller B: släcka branden. Eventuellt kan man också tänka sig en kombination av de båda…
Som jag ser det är medicinerna A och vattnet/saltet B i detta fall.

Ibland väljer jag A innan jag tar itu med B. Om jag till exempel inte skött mig och stressat och får migrän. Då tar jag ett piller OCH ser till att åtgärda det som gett migränen.

Jag tror att mycket åkommor ligger i brist på bra vatten och bra salt. Tack för en bra artikel!

pär
pär
Gäst
24 december 2013 kl 21:56

Kort kommentar då jag egentligen lovat mig själv att inte titta in här men nu när det är paus i julfirandet hamnade jag på något sätt här iaf. Så till Janne:

1- Jag tjänar 27200 kr i månaden….
2- Jag tjänar inte ett öre mer för varje läkemedel jag skriver ut. Jag tror inte jag kan klargöra det mer än så
3- Vår befolkning är inte sjukare än någonsin, vi har t.ex en högre medellivslängd och betydligt lägre dödlighet i cancer och hjärtsjukdomar än tidigare vilket beror på bättre behandlingar.
4- Anledningen till ovanstående är just att skolmedicinens vetenskapliga prövning styr
5- Jag hoppas du har en trevligare ton till de männisikor du behandlar än vad du har i detta kommentarsfält

Perra J
Gäst
22 december 2013 kl 16:44

Tack Torbjörn, för att du delar med dig av detta. Det är så mycket känslor som svallar upp när jag läser det du skriver, att jag vet inte vad jag ska säga. Och jag låter det vara med det. Jag har dock en förtröstan på att om vi bara är villiga att se, och ta ansvar (vilket är den anda vi har här på Newsvoice?), kommer vi att besegra denna best av ignorans. För det är vad det handlar om i grunden?

Thomas
Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 12:32

Ok, jag jag förstår.

Thomas
Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 09:43

Intressant.

Vad jag inte förstår är varför kroppen inte är smart nog att dra till sig den vätskan från kroppen i övrigt, genom att kanske göra huden lite torrare. Framkalla törst nog så att människan naturligt ökar vattenintaget. Om jag jämför med en redig dos bakterieinducerad maginfluensa då kroppen desperat försöker göra sig av med bakterien med uppkastning och diarré så tappar man ju så mycket vätska från alla möjliga håll i kroppen att det nästan är toklustigt.

Så kroppen kanske är halvsmart?

Louis S
Louis S
Gäst
22 december 2013 kl 02:14

Hej! Har haft ryggproblem i ca 20 år. för några år sedan gjorde jag en magnetröntgen där det konstaterades att jag hade ett påbörjat diskbråck mellan några kotor och att vattenmängden va låg mellan två kotor. Fick ustrkivet smärtlindring och besök hos sjukgymnast men ryggen har inte blivit bättre. Jobbar som chaufför med tunga lyft varje dag och när man passerar fartgupp lr någon ojämnhet i vägen så ilar det av smärta i ryggen.

Nu efter ca två veckor med mycket vattendrickande, 2-3 liter varje dag, så är värken som bortblåst. Kan det verkligen vara så enkelt??? Känner bara glädje nu dom sista dagarna när man obehindrat kan kliva upp ur sängen utan att grina illa plus att mitt arbete går mycket lättare nu. Känner inte av någon värk som annars dök upp som en ilning i ryggen vid varje fartgupp..

Tack Janne!!!

Tack Torbjörn!!

Mvh Louis S

Thomas
Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 00:48

Janne – Ja, alla har vi våra små boxar och jag hoppas du förstår att det senaste du skrev till mig är applicerbart på dig själv. Jag är bara din spegel i det här fallet.

Red
Red
Gäst
21 december 2013 kl 23:37

Thomas jag håller med dig. “Dr Dängroth” kan mycket väl vara en trevlig och duktig läkare som bara har sin vanliga månatliga 70 000 kronorslön, men samtidigt förhöjer det illusionen.

När min pappa dog på sjukhus 2012 var ansvarig läkare jättetrevlig och jag tänkte att jag måste lära mig att bli bättre på att lita på läkare. Läkaren sa att allt var under kontroll och att jag inte behövde oroa mig. Jag lämnade Huddinge sjukhus där min pappa var inlagd på kvällen med en falsk trygghet.

På natten dog min pappa.

Dagen därpå fortsatte läkaren att vara jättetrevlig, jätteduktig och nu även jätteförstående. Vi skulle vara glada att pappa ändå fått leva till han blev 77 år, sa han. Det var startskottet till mörkningen av vad som egentligen hänt. Det tar för mycket text att förklara alla turer, men jag är imponerad av hur läkarna undviker allt ansvar, lägger upp rökridåer och tycker synd om sig själva. Framför allt är jag bestört av vad slutresultatet blir. Trots uppenbara läkemedelsbiverkningar och uppenbara vårdmisstag kommer statistiken att ge dem ett plus när de borde få 10 minus.

Hela systemet är baserat på självbekräftelse (läkarna gjorde alltid sitt bästa) och självbeskyddande (läkarna kan inte ha fel).

Så när Vårdförbundet 2012 gick ut med siffran att 3000 svenskar varje år dör av vårdmisstag så är siffran kanske 1/10 av vad den borde vara. Och då har de inte räknat in alla dödsfall pga läkemedelsbiverkan.

Med andra ord när patienter dör av vårdmisstag och läkemedelsbiverkan framställs dessa fall alltid per default som naturlig död. De är de anhöriga som får hela bevisbördan för att bevisa motsatsen. Hur många orkar det? 1% av den drabbade populationen?

Kanske det egentligen dör 50 000 människor per år i Sverige pga vårdmisstag och läkemedelsbiverkan. Föreställ dig vilket liv det skulle bli om alternativmedicnen dödade 50000 personer per år. Eftersom det inte sker hittas det på pseudofakta att kosttillskott och C-vitaminer och homeopater är farliga.

Allt tycks vara ett skuggspel framför vad som egentligen pågår.

Pär
Pär
Gäst
21 december 2013 kl 20:53

Jag håller med dig Janne om att det är fruktansvärt att så många människor tar skada inom vården. Tyvärr är det en följd av att människor idag är allt sjukare (och har flera sjukdomar), att behandlingar är mer komplicerade och att det ökade vårdtrycket skapar stressiga situationer. Ingen inom vården tycker detta är okej, därför blir jag väldigt frustrerad och ledsen över ditt raljerande om “skolmedicinen” som en sorts ond industri med vinstsyfte som inte bryr sig om sina patienter. I detta fallet är det faktiskt du som är personen med vinstintresset, Jag tjänar inte ett öre mer bara för att jag skriver ut dyra mediciner, tvärtom kostar det mer pengar för vår sjukvård. Och betvivlar någon att det är så det fungerar i Sverige så undersök saken gärna.

Sedan är jag fruktansvärt trött på denna övertro på det “naturliga” och “traditionella”. Vad det betyder är enbart att det är substanser som ej är testade vetenskapligt. Under den tid när mer “naturmedicinska” behandlingar var normen dog man av mässling, enkla infektioner samt cancersjukdomar vi idag botar. Jag har ingen längtan tillbaka till den tiden. Sedan har jag aldrig heller sagt att Himalyasaltet är giftigt, bara att det inte finns några som helst bevis för någon effekt. Och att det som sagt är olagligt att försöka behandla folk med cancer/diabetes/epilepsi/smittsamma sjukdomar med det.

Jag har lagt ner en hel del energi på att tänka, läsa och replikera på denna post, tyvärr känner jag nu att jag inte orkar med det längre (har varit en lång vecka med jobb på akuten och blir samma nästa vecka). Jag inser att ni som är övertygade inom alternativmedicin kommer jag inte övertyga om nått annat, så allt jag ber är att ni följer lagen och när ni misstänker en allvarlig sjukdom vidarebefordrar patienten till sjukvården.

God jul på er alla!

Thomas
Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 19:05

Ok, jag ger dig en stor och saftig poäng där med din mamma. Men det har nog mer med direktiv uppifrån att göra än med pengar till läkaren ifråga, tror jag.

Jag vill inte banka ned tanken om att det kan se mörkt ut högt upp hos läkemedelsföretagen. Jag tror bara att lilla Dr Dängroth på golvet är en vanlig människa som gör sitt bästa och inte vill något ont. Det som framförs härinne är föreställningen att varenda läkare inte bara medvetet springer ‘big pharmas’ ärenden utan därtill också PERSONLIGEN tar emot pengar för att göra detta.

Red
Red
Gäst
21 december 2013 kl 18:15

Ledtråd som kan ge svar på frågan huruvida läkare får ut något av att skriva ut vissa läkemedel:

Big Pharma paid doctors more than $1 billion in the US last year

https://newsvoice.se/2013/12/21/big-pharma-paid-doctors-more-than-1-billion-in-the-us-last-year/

Läkarna ÄR i själva verket slutlänken i Big Pharmas externa försäljningsorganisation. Läkarna “säljer” in läkemedlen genom att skriva ut dem. Riktiga läkare med bredare kunskapsbas och utan egna intressen skulle lika gärna kunna skriva ut en kostförändring som enda medicin.

Och tack vare bland annat Zarembas artikelserie i DN vet vi att bästa medicin ofta är att sluta skriva ut mediciner (läs kemiska preparat) från Big Pharma.

Ett exempel på hur läkarna sitter i skruvstädet är fallet med min egen mamma. Hon insåg att Ezetrol skadade henne, men läkaren sa aldrig att hon skulle sluta ta det. När hon själv tog beslutet baserat bla på Googling och meddelade läkaren att hon ska sluta ta det utbrast läkaren: “Det var ett väldigt bra beslut”.

Läkaren hade bara fria händer händer att skriva ut det, men saknade förmågan eller viljan eller modet att be patienten sluta ta “medicinen”. Det är som om medicinerandet bara kan öka om läkarna får bestämma. Så vilken influens är läkaren utsatt för? Big Pharma som styrt upp läkarutbildningarna och rutinerna.

Thomas
Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 13:50

Du förenklar samtidigt som du komplicerar saker. Du är en paradox, Janne 🙂

På vilket sätt menar du att läkare får ut något av att skriva recept på läkemedel? Mig synes det troligaste vara att de tror sig göra det bästa, utifrån den utbildning, kunskap och erfarenhet de har.

Återkommer med fler tankar, nu ska det julstädas

Thomas
Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 09:45

Tack Helena.

Janne och Torbjörn, även om vi, för sakens skull, förutsätter att läkemedelsbolagen endast är ute efter att samla guld på hög (är övertygad om att det är det största målet, vilket inte är konstigt i en kapitalistisk värld då bolaget har ett ansvar gentemot aktieägare) så ser jag inte hur vi i slutändan landar i att den stackars läkaren som sitter längst ned i kedjan, med bristande resurser tillika tid, och försöker hjälpa den lilla människan är styrd av läkemedelsbolagen.

Menar du att läkare per automatik får något i fickan om de skriver ut ‘rätt’ medicin?

Jag ser det som en självklarhet att den större delen av felsteg från läkares sida kan kopplas till resursbrist med allt vad det medför. I denna stress ser jag det också som troligt att läkare är snabba att skriva ut läkemedel för att minska symtom utan att gå på djupet av sjukdomsbilder i uppriktigt välvilja gentemot patienter.

Av erfarenhet vet jag att inom psykiatrin i Sörmland (och kanske på övriga vårdinrättningar i Sörmland, kanske i alla landsting) gäller ‘Minsta möjliga kostnad/behandling för fungerande vård’. Med det avses att så fort någon bättring kan skönjas, ur liten den än må vara, så stannar vårdapparaten där så länge patienten inte trycker på. Det är alltså rutin att inte nå djupare, för att spara pengar kortsiktigt. Läkarna måste alltså följa dessa direktiv.

Men det är ju inte den enskilde läkarens fel. Så visst, om vi då skulle anta att ansvariga inom landsting är köpta så påverkas ju hela vårdgivarebilden indirekt genom detta, att snabb och enkel symtomlindring premieras.

Nu tror ju inte jag att det är så, alltså att läkare skulle vara köpta till höger och vänster i hög eller låg position.

Jag är inte läkare, jag är bokstavskombinationer och psykiskt sjuk 🙂 och jag tycker inte om VOF som organisation även om jag har har vänner och bekanta därinom.