Vatten och salt – vad kan det göra för din hälsa?

88

HÄLSOTIPS. Hur många känner till att vatten i kombination med rätt sorts salt både förebygger och botar vissa sjukdomar? Varför berättar inte läkare för patienterna eller känner de inte till metoden? Vatten och salt är livsviktigt för allt biologiskt liv. För lite av båda gör att vi kan drabbas av sjukdomar, men lagom är bäst, skriver Janne Forsström för NewsVoice.

Text: Janne Forsström

Här följer en kur som jag hittade på en mycket intressant sida på nätet, har ändrat lite grann men det mesta kommer direkt från själva artikeln. Artikeln finns att läsa i originalform här. Finns även annat mycket intressant och matnyttigt på sidan.

Vattenkuren

Här är en gratis kur, som förebygger och botar en mängd sjukdomar.

Drick 3 liter vatten med minst en tesked Himalayasalt om dagen.
Eller mer exakt: 0,3 liter vatten per 10 kg kroppsvikt samt ett kryddmått Himalayasalt per liter vatten. Drycker med koffein eller alkohol är vätskedrivande, öka därför vattenmängden med minst lika mycket extra vatten som kaffe/te/Colablaska eller alkohol du tar. Drick än mer vatten/salt när du svettas mycket.

Vattnet: Kran eller mineralvatten utan kolsyra. Destillerat vatten urlakar kroppen, särskilt på kalk.

Saltet: Rent Himalayasalt utan några tillsatser. Innehåller samtliga 84 mineraler som din kropp behöver. Du som inte är van att dricka mycket vatten måste vänja dig gradvist till större vatten-, och speciellt saltintag, då din kropp är i ett onaturligt försvarsläge och organiserad sig härefter.

  1. Vatten och halsbränna. Halsbränna är en signal på vattenbrist i övre mellangärdet. Det är ett kraftigt tecken på att kroppen behöver vatten. Bruket av div. medikament vill inte avhjälpa orsaken till halsbränna men istället orsaka inflammation i mage och tolvfingertarm och med tiden, även orsaka hiatusbråck, magsår och ev. cancer i magregionen inkl. lever och bukspottkörtel. Drick 5dl före varje måltid och inte till maten!
  2. Vatten och reumatism.  Reumatiska ledsmärtor – artrits – är en signal på vattenbrist i det verkande ledet. Det kan drabba ung som gammal. Smärtstillande medicin dämpar tillfälligt symptomet men utsätter personen för än större skada från medicinen. Vatten och lite salt vill bota denna sjukdom.
  3. Vatten och ryggsmärta. Smärta i höft och rygg orsakas av vattenbrist i de ”vattenkuddar” som stöttar disken i ryggraden. Även här hjälper endast vatten. Det är djupt tragisk att läkarna inte förstår detta och alla medikament, manipulationer och ev. operation vill efter en tid orsaka osteoartrit när brosk i alla leder är döda och borta. Därefter deformeras ryggen och till sist blir personen krympling. Smärtstillande medicin har sina egna livshotande komplikationer.
  4. Vatten och angina pectoris. Ångestfull smärta i hjärttrakten – angina pectoris – är tecken på vattenbrist i hjärt/lungtrakten. Det botas med ökat vattenintag intill patienten är smärtfri och oavhängig av medikamenter. Medicinsk övervakning är klokt, men ändå– vatten är kuren mot angina pectoris.
  5. Vatten och migrän. Migrän är tecken på det behövs vatten av hjärnan och ögonen. Det vill totalt gå bort om dehydrering hindras att etablera sig i kroppen. Den typ av dehydrering där orsaker migrän kan ev. även orsaka inflammation i baksidan av ögat, t.o.m. synförlust.
  6. Vatten och colitis. (Tjocktarmsinflammation) Colitissmärta är tecken på vattenbrist i den stora tarmkanalen. Det hänger samman med förstoppning därför den stora tarmen försöker utnyttja den sista droppa vatten ur avföringen.
    Tragedi: Att inte erkänna colitis är tecken på dehydrering vill orsaka permanent förstoppning. Senare, stenhård avföring, divertiklar på tarmväggen, hemorrojder och polyper, och sannolikt även öka risken att utveckla cancer i tjock- och ändtarm.
  7. Vatten och astma. Astma, som årligen drabbar 14 miljoner barn på världsplan och dödar många tusen om året, är en komplikation av dehydrering av kroppen. I astma är fri luftpassage hindrad så vatten inte lämnar kroppen i form av ånga, vilket tydligt ses i frostväder. Det kommer inte vit ånga ur munnen på en astmatiker som på friska personer. Ökat vattenintag vill förebygga astmaanfall. Astmatiker behöver även mer salt att bryta sönder pluggen i lungorna där hindrar den fria luftpassage.
    Tragedi: Dehydrerade och därmed obehandlade barn vill etablera en obotlig genetisk astmaskada i kroppen.
  8. Vatten och högt blodtryck. Högt blodtryck är kroppens försök att hindra uttorkning när det inte finns tillräckligt vatten att fylla alla blodkärlen som fördelar vatten ut i vitala celler. Som del av den omvända osmose-mekanism, när vatten från blodserumet är filtrerad och införs samtidigt i biljoner viktiga celler genom de mikroskopiska små membranhål, behövas extra högt tryck för att åstadkomma denna process. Vatten och extra salt vill bringa blodtrycket tillbaka till normaltillstånd.
    Tragedi: Att inte erkänna att högt blodtryck är en av de största indikationer på dehydrering i kroppen är mycket sorgligt. Att försöka behandla det med vattendrivande medikamenter är rent brottsligt. Efter en tid tillkommer blockering av artärerna som går till hjärna och hjärta. Detta vill orsaka hjärtattack och paralyserande slaganfall, kanske även njursjukdomar. Det orsakar dessutom hjärnskada och medverkar till nervsjukdomar som t.ex. Alzheimers.
  9. Vatten och åldersdiabetes. Åldersdiabetes är en annan av kroppens anpassningsförsök mot kraftig dehydrering av kroppen. Att ha tillräckligt med vatten i cirkulation till de olika funktionerna i kroppen och för hjärnans prioriterade vattenbehov, minskas insulintillförseln för att hindra insulinet att pressa vatten ut i alla kroppens celler. Ved diabetes kan endast vissa vitala celler tillåtas att motta lite vatten. Vatten och lite salt vill bota sjukdomen i dess tidiga skede.
    Tragedi: Att inte erkänna åldersdiabetes som en komplikation av dehydrering vill efter en tid orsaka massiv ödeläggelse av blodbanorna i hela kroppen. Detta vill i sin tur orsaka förlust av tår, fötter och ben p.g.a. kallbrand. Det kan även orsaka ögonskada och t.o.m. blindhet.
  10. Vatten och blodkolesterol. Högt kolesterolvärde i blodet är en tidig indikation på uttorkning av kroppen. Kolesterol är ett lera-liknande material som fylls i sprickor i vissa cellmembraner att hindra de förlorar deras vitala vattenhalt genom osmos till den mer kraftfulla blodcirkulationen i den omedelbara omnejden. Utöver att kolesterol producerar olika hormoner samt isolering till nervbanorna, blir det också använd som ett ”sköld” mot onödigt stor vattenavgivning till andra vitala celler som normalt växlar vatten genom sina cellmembraner.
  11. Vatten och depression, impotens, kroniskt trötthet, lupus, MS, muskeldystrofi. Dessa sjukdomar orsakas av långvarig kronisk dehydrering men alla botas när kroppen har det bra och regelmässigt får tillfört vatten. Vid dessa sjukdomar är det bra med regelmässig motion som en del av behandlingsprogrammet.
  12. Vatten och salt (i lämpliga proportioner) stödjer njurarna.

Text: Janne Forsström


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelVenezuela: President Nicolas Maduro trappar upp kriget mot “spekulerande företagare”
Nästa artikelVill du hjälpa Ahtman juridiskt? Han lider av vaccinskador
Janne Forsström är diplomerad zonterapeut utbildad av Team Hellberg Zonterapi AB. Forsström har egen praktik i Köping och jobbar på heltid med zonterapi, ortobionomi och en del övrigt inom alternativmedicin.
Prenumerera
Notify of
guest
88 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Thomas
Thomas
Gäst
9 december 2013 kl 00:24

Destillerat vatten är det enda rena vatten du har kontroll på själv! Destillerat vatten är regnvatten som har fått det molekylära minnet nollställt genom omvandling vatten/ånga/vatten! Himalaya salt innehåller en massa skit och det är new age flum!
Vatten på flaska innehåller oftast tillsatt fluor!
Kranvatten vet du inte vad det innehåller men resultatet ser du som en gulbrun aktig hård kaka i botten på destillatorn!
Använd salt i flingform då klumpförebyggande medel (cyanid) används i bla Jozo och annat pulversalt!
Jag använder Maldons salt helt utan tillsatser!
Kalcium och andra vitaminer/mineraler köper du själv vid sidan av och får kontroll på dina intag, gör test och se efter hur din kropp ligger i nivå och vad du kan ha brist på!
Rent vatten kan göra dig sjuk? Så står det på Örebros kommuns hemsida, vilket jäkla bullshit!
För mycket salt är definitivt inte bra!
3 liter vatten minst/dag!
Destillerat vatten är nollat i det molekylära minnet och du överför positiva energier till det minnet genom att rikta kärlekstankar och välsignelse åt vattnet innan du dricker det, då fylls du upp av vatten som är positivt i sina molekyler och vibrerar positivt i dig!
Det finns experiment gjort på detta och snökristallerna blir makalösa vid destillerat positivt laddat vatten!
Vatten är liv, levande och ingen vet vart det kommer ifrån eller hur vatten uppstår!
Respektera och behandla ditt vatten med vördnad!
Salt torkar ur din kropp, du ska inte vara torr, du ska vara blöt, 90% av dig är vatten, frågan är? Är vattnet i dig rent eller fullt av skit?

Thomas
Thomas
Gäst
9 december 2013 kl 00:28

Se denna bla, finns mer om vatten och molekylärt minne, googla och lär dig men se denna först:

http://vimeo.com/35724621

Mikael Jansson
Mikael Jansson
Gäst
9 december 2013 kl 07:59

Skulle nog rekommendera de som dricker mycket vatten att rena detta innan man använder det, särskilt då kran vatten. Mycket som vattnet skall ut stå innan det kommer tillbaks i din kran. Det finns dyra vattenfilter att köpa mm. Men jag rekommenderar denna produkten om man nu dricker mycket vatten. Har man små barn blir det ju mycket saft mm.

Dafi vattenrenare ger dig ett gott, fräscht dricksvatten perfekt som måltidsdryck. Filtrerat vatten framhäver också aromen hos te och kaffe.

Dafi filterpatron och kanna tar effektivt bort kalk, klor, järn och tungmetaller såsom bly och kvicksilver. Filtret tar även bort rester av bekämpningsmedel samt läkemedelsrester som kan komma ut i våra vattendrag.

Dafi Filterpatroner är en helt ny filterpatron som tillför mineraler till vattnet samt reducerar skadliga ämnen. Varje Dafi Filterpatron ger ca 125-150 liter rent, gott och hälsosamt vatten.

Filterpatronen reducerar följande:

Klor
Tungmetaller
Järn
Kalk
Rester av bekämpningsmedel som används i jordbruket
Rester av läkemedel som kan komma i dricksvattnet via våra sjöar
Genom att använda Dafi Filterpatroner:

Blir ditt vatten mineralhaltigt
Mat som bereds med Dafi Filterpatroner blir även den mineralhaltig
Ditt te blir klarare och godare

Filtret passar till kannorna Brita och Anna/Bwt. Varje filterpatron räcker till ca 125 – 150 liter filtrerat vatten.

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kanna-till-filterpatron-dafi-vit-24l

Ivan Björn
9 december 2013 kl 13:44

Vatten kan man enkelt påverka genom att omprogramera den med önskad information. Detta tar bara några sekunder i anspråk, då behöver man inte heller vara orolig för att vatten man dricker är ohälsosam.

Ronny
Ronny
Gäst
9 december 2013 kl 14:09

Min erfarenhet som kinesiolog är att nästan alla jag testat har behov av 1-3 glas vatten.

Pär
Pär
Gäst
9 december 2013 kl 21:57

Vad den som läser detta måste vara på det klara med är att mycket av detta är rena teorier och resonemang som inte håller. Att påstå att vatten kan bota angina pectoris eller kärlkramp är rent felaktigt. Kärlkramp orsakas av förträngingar i hjärtats artärer och har inget med vattenbalansen att göra, därför är det viktigt att få rätt medicinsk vård för att behandla och förebygga detta. Det gör mig orolig och ledsen att denna typ av felaktig information sprids. Vatten i lagom mängder är väldigt viktigt för kroppen, dock skall dess botande egenskaper inte överdrivas. Likaså att säga att högt blodtryck beror på för lite vatten i kroppen är direkt felaktigt.

Jag vill absolut inte kritisera någon för sina åsikter, däremot kan personer som faktiskt tror på ovanstående inlägg orsaka sig livshotande skada. Som läkare själv ber jag dig att åtminstone lägga in brasklappen att alltid lyssna på sjukvårdens råd i första hand.

Ronny
Ronny
Gäst
9 december 2013 kl 23:04

Pär, vad är orsaken till förträngningar i hjärtats artärer och vad är rätt medicinsk vård för det?

Thomas
Thomas
Gäst
9 december 2013 kl 23:09

@Janne Forsström, du vet inte vad saltet innehåller för gifter från början, finns diskussioner om vad just Himalaya saltet innehåller, det står inte specificerat på påsen vilka 84 mineraler det innehåller och jag är skeptisk till att det innehåller så många mineraler! Himalaya saltet ser jag som en fejk grej för new age fanatiker och kan innehålla ämnen du inte vill ha in i din kropp! Så länge jag inte vet vad det innehåller äter jag det inte, enkelt!

@Pär läkarn, förstår att du blir orolig för du kan inte tjäna pengar på dina piller du prånglar på folk om vi botar oss själva, varför är folk sjuka, det finns ju gott om läkare så alla borde vara superfriska om det nu inte är så att ni läkare är kvacksalvare och får fina pengar av big pharma!
Missförstå mig rätt, ni är bra på att sy ihop folk, men inte på något annat!

Sen tror jag folk kan läsa och sålla själva, sista jag skulle lita på är dock en doktor, sorry, ni har gjort ert med era piller och biverkningar man måste ta ytterligare piller mot, osv!

marja suutari
marja suutari
Gäst
10 december 2013 kl 00:07

[Denna kommentar av “marja suutari” har tagits bort pga att den är nedsättande och raljerande / moderator]

Erik
Erik
Gäst
10 december 2013 kl 12:06

[Denna kommentar av “Erik” har tagits bort pga att den är nedsättande och raljerande / moderator]

Red
Red
Gäst
10 december 2013 kl 12:14

Låt oss hålla diskussionen på en respektabel nivå. Inget hån, tack.

Ronny
Ronny
Gäst
10 december 2013 kl 13:33

Torbjörn, jag tycker kommentarer av Eriks typ inte borde släppas igenom.

Max Schreck
Max Schreck
Gäst
10 december 2013 kl 14:50
Wille B
Wille B
Gäst
11 december 2013 kl 17:23

Janne hävdar att 60 personer om dagen dör på grund av saltbrist.
60 x 365 = 21.900.
Om jag minns rätt så avlider ca 95-100.000 / år i Sverige.
Är det möjligt att orsaken till mer än 20 % av alla dödsfall verkligen skulle vara okänd och mörkad………………..
Finns det något mer officiellt organ som eventuellt kan bekräfta detta?
Att hänvisa till en s.k. oberoende nutritionist som hävdar detta känns lite tunnt.

Vidare är det väl en otvetydig sanning att vatten- / blod -mängden är en viktig faktor iför blodtrycket.
Både skol och folkmedicin botar blodtryck genom att stimulera njurarna att minska blodvolymen genom att skapa urin som vi gör oss av med.

Wille B
Dec 2013

Wille B
Wille B
Gäst
11 december 2013 kl 17:36

Jag sökte på nätet efter Himalayasalt och hittade denna länk som diskuterar produkten på ett sansat sätt:

vof.se/folkvett/ar-2007/nr-3/himalayasalt/

Utdrag ur texten ovan;
“Enligt svenska Wikipedia är bergssalt svårt att få rent, varför det till största delen används som vägsalt i Sverige 7. Salthandlarna Hanson & Möhring uppger i beskrivningen av ett vägsalt de marknadsför att detta inte bör användas som livsmedel, eftersom hanteringen av saltet inte följer de restriktioner som gäller för salt som skall ätas 8. Intressant är därför att det allra mesta av saltet som bryts i Khewragruvan säljs för att bli just vägsalt, och att hanteringen av detta borde vara densamma som av Himalayasaltet.”

Wille B
Dec 2013

Jon
Jon
Gäst
12 december 2013 kl 10:51

I følge undersøkelser gjort av uavhengige forskningsinstitutter inneholder ikke himalayasalt noe mer enn vanlig salt. Det er heller ikke renere eller for den saks skyld hentet ut i Himalaya. Saltgruvene ligger i pakistan, mange hundre kilometer fra Himalaya. Då i en slik kur kan du bruke hvilket som helst salt

Pär
Pär
Gäst
18 december 2013 kl 19:40

Hej igen, ledsen att jag inte har svarat tidigare men glömde faktiskt bort att jag skrivit här. Som svar på frågan om vad som orsakar förträngningar i hjärtats artärer är det lipidinlagringar i kärlens vägg som när de spricker gör att blodplättar fastnar där och täpper till kärlen, förenklat förklarat. Och detta är inte för att jag tror slaviskt på skolmedicinen utan för att det är påvisat i studier.

För att svara Thomas och Janne så finns det ingen inom den medicinska världen som “slaviskt” tror på allt vi lär oss. Vår utbildning grundar sig på ett kritiskt tänkande och att lära oss ta in fakta om vår omgivning. Den vård vi bedriver handlar inte om att man ska följa en slavisk doktrin, utan om att göra vad som objektivt har bevisats vara rätt. Dessutom gör det mig genuint ledsen att människor som ni med denna typ av felriktade förolämpningar attackerar människor som arbetar inom vården. Vi får absolut inte mer betalt för att vi skriver ut ett läkemedel, tvärtom blir det till en kostnad för vårt sjukhus/vårdcentral. De läkemedel vi skriver ut har dessutom beprövats i studier att de har effekt. Visa mig gärna en studie på detta Himalyasalt så ska jag gladligen ompröva min åsikt.

Till sist är det väldigt nedslående att det verkar finnas en åsikt om att folk inom sjukvården enbart jobbar för sin vinning. Jag som är läkare har spenderat 5,5 år av universitetsstudier med låg inkomst och mycket hårt arbete för att jag vill hjälpa människor. När jag nu arbetar jobbar jag och mina kollegor under oerhörd press hela tiden med minskande resurser samt en ökande population och har hela tiden pressen på oss att aldrig någonsin göra fel. Och när vi gör fel har vi kontrollsystem som ser till att vi får ta ansvar för dessa. Jag vill absolut inte vara elak, men hur kan du som säljer denna oprövade “behandling” för betalning (jag vet inte säkert, men gissar att du får någon form av vinst på detta saltet) tala ner till oss som dedikerat våra liv till att hjälpa människor?

mvh Pär

Pär
Pär
Gäst
18 december 2013 kl 20:34

Sen undrar jag vad du menar med med massdöd inom sjukvården? Jag har lite svårt att bemöta det påståendet utan en närmare förklaring. Jag är helt klart villig att medge att människor har avlidit pga felaktig behandling och slarv. Vi hanterar mkt stora antal patienter med flera och svåra sjukdomar. Det hade dock varit intressant att se hur denna alternativmedicin hade klarat av t.ex en hjärtinfarkt, en svår infektion eller en bröstcancerpatient, men jag tror det hade varit svårt att få patienter till att gå med på det.

Jag vill även tillägga att jag inte alls tycker det är som det ska att folk skadas inom vården, vid de förhållandevis få tillfällen det händer är det en tragedi för alla inblandade. Tyvärr har du i ditt inlägg Janne en ganska otrevlig ton vilket jag tycker är beklagligt

Thomas
Gäst
19 december 2013 kl 15:09

Det är en fröjd att läsa vad du skriver Pär. Sansad och rakt på sak, fritt från tillmälen och personliga angrepp. Du är ett föredöme.

anneli
anneli
Gäst
20 december 2013 kl 10:39

var och en blir saliga på sin tro. vill man tro på sjukvården och dess vetenskapliga teori så gör man det och väljer man att tro på tex vatten och salt teorin gör man det. Viktigast är att man har tilltro till det man använder sig av. Tron kan ju göra underverk i sig

Pär
Pär
Gäst
20 december 2013 kl 11:26

Tack Thomas. Jag vill tillägga en sak. Enligt patientsäkerhetslagen 5:E kapitlet första paragrafen är det olagligt för någon som ej verkar inom hälso- och sjukvården att behandla exempelvis diabetes och cancer som nämns i artikeln ovan. Det innebär alltså att det är straffbart för någon som försöker använda ovannämnda behandling i det avseendet. Jag utgår från att de av er som verkar inom alternativmedicinen känner till detta och är noggranna med att följa lagen, dock blir man lite rädd när du Janne som efter vad jag förstår arbetar som zonterapeut skriver om detta. Tänker du själv använda detta saltet i din behandling?

Thomas
Gäst
20 december 2013 kl 22:51

Du har en poäng där Janne. Ingen vidare behandling att trycka på överdoser av smärtstillande. Tidsbrist i grunden? Stress?

Det är ju hemskt att socialstyrelsen får fram sådana höga siffror, tycks de mig vara i alla fall, av slarvrelaterade dödsfall inom sjukvården. Känns verkligen som att saker behöver förändras. Med minskade resurser, besparingar och den stress som följer på det så kanske det inte är konstigt. Jag tror inte vi kan klandra de hemska läkarna i detta fall.

Jag ställer mig självklart också frågan hur många människor som räddas till livet varje dag, inom sjukvården. Inget ont som inte för något gott med sig.

helena
helena
Gäst
21 december 2013 kl 00:05

Du är klok Thomas! Alltid givande att läsa dina kommentarer.
Ger mig själv inte längre in i debatten.
Eftersom det tidigare framgått att jag är läkare har jag fått så många grova påhopp att jag avstår.
Tycker att det känns bedrövligt tråkigt att beskyllas för att tjäna pengar på att skriva ut läkemedel. Självklart är det grovt förtal! Avstår därför från att debatera
Men det är trevligt att läsa dina kommentarer

Red
Red
Gäst
21 december 2013 kl 06:38

Jag tycker inte alls Janne har en dålig ton och Helena om du anser att du är påhoppad kanske det här är fel forum för dig. Jag anser inte alls att du är påhoppad och att anklaga någon annan för grovt förtal är i sig förtal från din sida.

NewsVoice är primärt till för de som är intresserade av alternativmedicin (riktig medicin), för de som vill förändra den svenska vården baserat på skolmedicin (teknovård) som tex en artikelserie i DN klassats som katastrofal eller motsvarande ord.

Jag vet att flera av er skeptiker gärna vill länka till VoF.se, ta chansen att peka ut alternativare som aggressiva etc. Det är uppenbart. Vissa av er utger er för att vara läkare. Tyvärr ser jag inga bevis för det. Inom VoF kan i princip vilken ung skeptiker som helst utge sig för att kunna mer än både medicinare eller riktiga forskare.

/Red

Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 09:45

Tack Helena.

Janne och Torbjörn, även om vi, för sakens skull, förutsätter att läkemedelsbolagen endast är ute efter att samla guld på hög (är övertygad om att det är det största målet, vilket inte är konstigt i en kapitalistisk värld då bolaget har ett ansvar gentemot aktieägare) så ser jag inte hur vi i slutändan landar i att den stackars läkaren som sitter längst ned i kedjan, med bristande resurser tillika tid, och försöker hjälpa den lilla människan är styrd av läkemedelsbolagen.

Menar du att läkare per automatik får något i fickan om de skriver ut ‘rätt’ medicin?

Jag ser det som en självklarhet att den större delen av felsteg från läkares sida kan kopplas till resursbrist med allt vad det medför. I denna stress ser jag det också som troligt att läkare är snabba att skriva ut läkemedel för att minska symtom utan att gå på djupet av sjukdomsbilder i uppriktigt välvilja gentemot patienter.

Av erfarenhet vet jag att inom psykiatrin i Sörmland (och kanske på övriga vårdinrättningar i Sörmland, kanske i alla landsting) gäller ‘Minsta möjliga kostnad/behandling för fungerande vård’. Med det avses att så fort någon bättring kan skönjas, ur liten den än må vara, så stannar vårdapparaten där så länge patienten inte trycker på. Det är alltså rutin att inte nå djupare, för att spara pengar kortsiktigt. Läkarna måste alltså följa dessa direktiv.

Men det är ju inte den enskilde läkarens fel. Så visst, om vi då skulle anta att ansvariga inom landsting är köpta så påverkas ju hela vårdgivarebilden indirekt genom detta, att snabb och enkel symtomlindring premieras.

Nu tror ju inte jag att det är så, alltså att läkare skulle vara köpta till höger och vänster i hög eller låg position.

Jag är inte läkare, jag är bokstavskombinationer och psykiskt sjuk 🙂 och jag tycker inte om VOF som organisation även om jag har har vänner och bekanta därinom.

Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 13:50

Du förenklar samtidigt som du komplicerar saker. Du är en paradox, Janne 🙂

På vilket sätt menar du att läkare får ut något av att skriva recept på läkemedel? Mig synes det troligaste vara att de tror sig göra det bästa, utifrån den utbildning, kunskap och erfarenhet de har.

Återkommer med fler tankar, nu ska det julstädas

Red
Red
Gäst
21 december 2013 kl 18:15

Ledtråd som kan ge svar på frågan huruvida läkare får ut något av att skriva ut vissa läkemedel:

Big Pharma paid doctors more than $1 billion in the US last year

https://newsvoice.se/2013/12/21/big-pharma-paid-doctors-more-than-1-billion-in-the-us-last-year/

Läkarna ÄR i själva verket slutlänken i Big Pharmas externa försäljningsorganisation. Läkarna “säljer” in läkemedlen genom att skriva ut dem. Riktiga läkare med bredare kunskapsbas och utan egna intressen skulle lika gärna kunna skriva ut en kostförändring som enda medicin.

Och tack vare bland annat Zarembas artikelserie i DN vet vi att bästa medicin ofta är att sluta skriva ut mediciner (läs kemiska preparat) från Big Pharma.

Ett exempel på hur läkarna sitter i skruvstädet är fallet med min egen mamma. Hon insåg att Ezetrol skadade henne, men läkaren sa aldrig att hon skulle sluta ta det. När hon själv tog beslutet baserat bla på Googling och meddelade läkaren att hon ska sluta ta det utbrast läkaren: “Det var ett väldigt bra beslut”.

Läkaren hade bara fria händer händer att skriva ut det, men saknade förmågan eller viljan eller modet att be patienten sluta ta “medicinen”. Det är som om medicinerandet bara kan öka om läkarna får bestämma. Så vilken influens är läkaren utsatt för? Big Pharma som styrt upp läkarutbildningarna och rutinerna.

Thomas
Gäst
21 december 2013 kl 19:05

Ok, jag ger dig en stor och saftig poäng där med din mamma. Men det har nog mer med direktiv uppifrån att göra än med pengar till läkaren ifråga, tror jag.

Jag vill inte banka ned tanken om att det kan se mörkt ut högt upp hos läkemedelsföretagen. Jag tror bara att lilla Dr Dängroth på golvet är en vanlig människa som gör sitt bästa och inte vill något ont. Det som framförs härinne är föreställningen att varenda läkare inte bara medvetet springer ‘big pharmas’ ärenden utan därtill också PERSONLIGEN tar emot pengar för att göra detta.

Pär
Pär
Gäst
21 december 2013 kl 20:53

Jag håller med dig Janne om att det är fruktansvärt att så många människor tar skada inom vården. Tyvärr är det en följd av att människor idag är allt sjukare (och har flera sjukdomar), att behandlingar är mer komplicerade och att det ökade vårdtrycket skapar stressiga situationer. Ingen inom vården tycker detta är okej, därför blir jag väldigt frustrerad och ledsen över ditt raljerande om “skolmedicinen” som en sorts ond industri med vinstsyfte som inte bryr sig om sina patienter. I detta fallet är det faktiskt du som är personen med vinstintresset, Jag tjänar inte ett öre mer bara för att jag skriver ut dyra mediciner, tvärtom kostar det mer pengar för vår sjukvård. Och betvivlar någon att det är så det fungerar i Sverige så undersök saken gärna.

Sedan är jag fruktansvärt trött på denna övertro på det “naturliga” och “traditionella”. Vad det betyder är enbart att det är substanser som ej är testade vetenskapligt. Under den tid när mer “naturmedicinska” behandlingar var normen dog man av mässling, enkla infektioner samt cancersjukdomar vi idag botar. Jag har ingen längtan tillbaka till den tiden. Sedan har jag aldrig heller sagt att Himalyasaltet är giftigt, bara att det inte finns några som helst bevis för någon effekt. Och att det som sagt är olagligt att försöka behandla folk med cancer/diabetes/epilepsi/smittsamma sjukdomar med det.

Jag har lagt ner en hel del energi på att tänka, läsa och replikera på denna post, tyvärr känner jag nu att jag inte orkar med det längre (har varit en lång vecka med jobb på akuten och blir samma nästa vecka). Jag inser att ni som är övertygade inom alternativmedicin kommer jag inte övertyga om nått annat, så allt jag ber är att ni följer lagen och när ni misstänker en allvarlig sjukdom vidarebefordrar patienten till sjukvården.

God jul på er alla!

Red
Red
Gäst
21 december 2013 kl 23:37

Thomas jag håller med dig. “Dr Dängroth” kan mycket väl vara en trevlig och duktig läkare som bara har sin vanliga månatliga 70 000 kronorslön, men samtidigt förhöjer det illusionen.

När min pappa dog på sjukhus 2012 var ansvarig läkare jättetrevlig och jag tänkte att jag måste lära mig att bli bättre på att lita på läkare. Läkaren sa att allt var under kontroll och att jag inte behövde oroa mig. Jag lämnade Huddinge sjukhus där min pappa var inlagd på kvällen med en falsk trygghet.

På natten dog min pappa.

Dagen därpå fortsatte läkaren att vara jättetrevlig, jätteduktig och nu även jätteförstående. Vi skulle vara glada att pappa ändå fått leva till han blev 77 år, sa han. Det var startskottet till mörkningen av vad som egentligen hänt. Det tar för mycket text att förklara alla turer, men jag är imponerad av hur läkarna undviker allt ansvar, lägger upp rökridåer och tycker synd om sig själva. Framför allt är jag bestört av vad slutresultatet blir. Trots uppenbara läkemedelsbiverkningar och uppenbara vårdmisstag kommer statistiken att ge dem ett plus när de borde få 10 minus.

Hela systemet är baserat på självbekräftelse (läkarna gjorde alltid sitt bästa) och självbeskyddande (läkarna kan inte ha fel).

Så när Vårdförbundet 2012 gick ut med siffran att 3000 svenskar varje år dör av vårdmisstag så är siffran kanske 1/10 av vad den borde vara. Och då har de inte räknat in alla dödsfall pga läkemedelsbiverkan.

Med andra ord när patienter dör av vårdmisstag och läkemedelsbiverkan framställs dessa fall alltid per default som naturlig död. De är de anhöriga som får hela bevisbördan för att bevisa motsatsen. Hur många orkar det? 1% av den drabbade populationen?

Kanske det egentligen dör 50 000 människor per år i Sverige pga vårdmisstag och läkemedelsbiverkan. Föreställ dig vilket liv det skulle bli om alternativmedicnen dödade 50000 personer per år. Eftersom det inte sker hittas det på pseudofakta att kosttillskott och C-vitaminer och homeopater är farliga.

Allt tycks vara ett skuggspel framför vad som egentligen pågår.

Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 00:48

Janne – Ja, alla har vi våra små boxar och jag hoppas du förstår att det senaste du skrev till mig är applicerbart på dig själv. Jag är bara din spegel i det här fallet.

Louis S
Louis S
Gäst
22 december 2013 kl 02:14

Hej! Har haft ryggproblem i ca 20 år. för några år sedan gjorde jag en magnetröntgen där det konstaterades att jag hade ett påbörjat diskbråck mellan några kotor och att vattenmängden va låg mellan två kotor. Fick ustrkivet smärtlindring och besök hos sjukgymnast men ryggen har inte blivit bättre. Jobbar som chaufför med tunga lyft varje dag och när man passerar fartgupp lr någon ojämnhet i vägen så ilar det av smärta i ryggen.

Nu efter ca två veckor med mycket vattendrickande, 2-3 liter varje dag, så är värken som bortblåst. Kan det verkligen vara så enkelt??? Känner bara glädje nu dom sista dagarna när man obehindrat kan kliva upp ur sängen utan att grina illa plus att mitt arbete går mycket lättare nu. Känner inte av någon värk som annars dök upp som en ilning i ryggen vid varje fartgupp..

Tack Janne!!!

Tack Torbjörn!!

Mvh Louis S

Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 09:43

Intressant.

Vad jag inte förstår är varför kroppen inte är smart nog att dra till sig den vätskan från kroppen i övrigt, genom att kanske göra huden lite torrare. Framkalla törst nog så att människan naturligt ökar vattenintaget. Om jag jämför med en redig dos bakterieinducerad maginfluensa då kroppen desperat försöker göra sig av med bakterien med uppkastning och diarré så tappar man ju så mycket vätska från alla möjliga håll i kroppen att det nästan är toklustigt.

Så kroppen kanske är halvsmart?

Thomas
Gäst
22 december 2013 kl 12:32

Ok, jag jag förstår.

Perra J
Gäst
22 december 2013 kl 16:44

Tack Torbjörn, för att du delar med dig av detta. Det är så mycket känslor som svallar upp när jag läser det du skriver, att jag vet inte vad jag ska säga. Och jag låter det vara med det. Jag har dock en förtröstan på att om vi bara är villiga att se, och ta ansvar (vilket är den anda vi har här på Newsvoice?), kommer vi att besegra denna best av ignorans. För det är vad det handlar om i grunden?

pär
pär
Gäst
24 december 2013 kl 21:56

Kort kommentar då jag egentligen lovat mig själv att inte titta in här men nu när det är paus i julfirandet hamnade jag på något sätt här iaf. Så till Janne:

1- Jag tjänar 27200 kr i månaden….
2- Jag tjänar inte ett öre mer för varje läkemedel jag skriver ut. Jag tror inte jag kan klargöra det mer än så
3- Vår befolkning är inte sjukare än någonsin, vi har t.ex en högre medellivslängd och betydligt lägre dödlighet i cancer och hjärtsjukdomar än tidigare vilket beror på bättre behandlingar.
4- Anledningen till ovanstående är just att skolmedicinens vetenskapliga prövning styr
5- Jag hoppas du har en trevligare ton till de männisikor du behandlar än vad du har i detta kommentarsfält

Ila
Ila
Gäst
25 december 2013 kl 12:02

En kommentar till detta med mediciner…
Om kroppen inte är i balans ger den larm. Vi kan jämföra det med ett brandlarm. Då brandlarmet går kan vi välja att A: stänga av larmet, eller B: släcka branden. Eventuellt kan man också tänka sig en kombination av de båda…
Som jag ser det är medicinerna A och vattnet/saltet B i detta fall.

Ibland väljer jag A innan jag tar itu med B. Om jag till exempel inte skött mig och stressat och får migrän. Då tar jag ett piller OCH ser till att åtgärda det som gett migränen.

Jag tror att mycket åkommor ligger i brist på bra vatten och bra salt. Tack för en bra artikel!

Thomas
Gäst
25 december 2013 kl 19:07

I gymnasiet hade jag en väldigt vis lärare i svenska och engelska. I en av mina uppsatser skrev jag något ganska ovanligt och kontroversiellt tillika fastslog jag att jag VISSTE att det var på just det vis som jag hävdade i uppsatsen.

Då jag fick tillbaka denna uppsats hade hon nedtecknat en notis som jag sedan den dagen håller varmt om hjärtat (och hjärnan) och ständigt återvänder till. Hon skrev att jag faktiskt inte visste, att jag inte kunde veta, men att jag var övertygad om.

Jag upplever att det är väldigt mycket vetande här på newsvoice och alldeles för lite introspektion (finns det ordet? – annars är det mitt). Med detta följer att ödmjukhet likaså kan vara en bristvara.

Christina Klein
Christina Klein
Gäst
30 december 2013 kl 23:29

Varför Himalaya-salt? Bad Reichenhaller Salz fungerar fantastiskt. Inget nytt. Välkänt sen romartiden. Bad Reichenhall i sydöstligaste Bayern, i trekanten Bad Reichenhall- Salzburg – Berchtesgaden är en kurort för bl a astmatiker just för saltet. Man kan dricka “Sole” (salt-vattenlösning), man kan inhalera det, man kan ta saltet som tabletter etc. Har själv erfarenhet av det.DET ÄR FANTASTISKT BRA. Bor här sen 1976. Kolla på http://www.bad-reichenhall.de