Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 19/4 kl 01:30.

Lars Bern: De stora svenska papperstidningarna borta om 5 år?

publicerad 16 mars 2014
- Lars Bern

Lars BernI klimatdebatten möter jag ständigt en frustration bland mina naturvetenskapligt bildade vänner, över det de upplever som en mycket snedvriden alarmistisk nyhetsförmedling och brist på allsidighet hos gamla pappersmedia och Public Service.

För oss gamla som vuxit upp med papperstidningar och statlig TV är det naturligt att se dessa medier som de viktigaste i samhällsdebatten. Om man skall påverka måste man finnas där.

Att bli utfrusen och hånad som vi blivit som är skeptiska till floden av överdrivna falsklarm, känns för många frustrerande. Jag är dock övertygad om att vi kan ta detta med jämnmod. Det är inte vi som har ett problem utan de gamla medieföretagen.

De stora papperstidningarna i Sverige tappar sådär var tionde prenumeranter varje år nu. Få unga människor lägger idag sina pengar på en papperstidning. Mycket snart kommer annonsörerna att upptäcka att tidningsannonser är bortkastade pengar.

En ganska säker prognos är att papperstidningar som DN, Expressen, SvD, Aftonbladet och GP är borta om 5 år!

Läs mer på Lars Berns blogg: Strunta i den döende dinosaurien



Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq