Istället för medicinsk vård för sin sjukdom, elchockade psykiatrin Stures fru Marianne tills hennes familj satte stopp för det. Psykiatrin gjorde hennes sista tid i livet till en plåga. Hur länge skall psykiatrin få fortsätta ge elchocksbehandlingar?

Text: Peter Larsson | Bildmontage av NewsVoice sammansatt av ett foto (varningsskylten) av Marc Pascual och ett foto från Pexels.com utan namngiven fotograf (Licens: Pixabay.com respektive Pexels.com).

Jag har skrivit denna artikel för att Mariannes (Stures fru) död inte skall falla i glömska och nonchalant ignoreras av psykiatriker fulla av bortförklaringar.

Vi kunde läsa om denna hemska historia på Sveriges Radios hemsida för några dagar sedan: Stures fru dog efter 15 elchocksbehandlingar; Felbehandlades – kvinna fick 15 elchocker; Patient fick elchocker i onödan – P4 Västernorrland.

“Elchocksbehandling, elbehandling eller electro-convulsive treatment (ECT) innebär att man sänder mellan 70 till 460 volt genom hjärnan, från tinning till tinning (bilateral ECT) eller från ena hjärnhalvans framsida till dess baksida (unilateral ECT). Detta orsakar kraftiga och långvariga kramper som vid ett epileptiskt anfall.”

Elchocken vid ECT-behandlingar är så stark att nuförtiden söver man ner patienten och ger muskelavslappnande för att inte riskera frakturer vid de kraftiga kramperna. Trots detta har flera drabbade vittnat om svåra tandskador (!) efter ECT-behandlingarna.

Sture säger i en intervju i Sveriges Radio:

“Hon försvann för oss.. Både mentalt och kroppsligen. Hon försvann … Hon var inte min fru och inte morsan åt jäntorna. Vi led ju med henne, men vi förstod absolut inte hur hon led invärtes, på den här förbannade – ursäkta uttrycket – behandlingen. Det är det som känns än idag … för jag har lite mardrömmar faktiskt, än idag, tårarna kommer … om Anettes lidande och det känns för jävligt, helt enkelt”.

“Hon sa: ‘De kommer att ta ihjäl mig med den här strömmen’. Och det känns för jävligt, helt enkelt.”

De anhöriga vädjade till läkarna att avbryta elchockerna, men fick inget gehör. De fick till slut gå in och avbryta det hela. Läkarna ville fortsätta elchocka Marianne och öka strömmen ytterligare.

En socialdemokratisk politiker skriver om Mariannes, Stures fru, död på sin blogg:

“Elchocker hör inte hemma i någon form av vård, kvinna död…

Jag finner inga ord för detta vedervärdig. Jag är så förbannad och ilsken över vår så kallade vård till stora delar inte är så där väldigt bra eller human.”

En annan drabbad av ECT-behandlingarna sa till Dalademokraten i artikeln: “Fick minnesproblem efter elbehandlingar”:

“Det hela inträffade 2005 och hon lider än i dag av minnesförluster som inte har försvunnit under de här snart nio åren. Kvinnan skriver bland annat så här i sin anmälan: ‘…måste ha minneslappar överallt för att komma ihåg läkarbesök, möten med mera. Men minns ofta inte ändå. Tappar ord, irriterad och frustrerad. Städning orkar jag inte, lider av fatigue, kronisk svår trötthet. Mina anhöriga och vänner känner inte igen mej mer, de undrar vart den glada, tokroliga tjejen tagit vägen. Min mamma har alltid sagt att jag förändrades efter ECT-behandlingarna’.”

Socialstyrelsen har fortfarande allvarliga brister i statistiken och uppföljningen av ECT-behandlingarna trots att de har blivit JO-anmälda för detta 2009.

Några artiklar:

Psykiatrin har bedrägligt förskönat behandlingen så att den ser bättre ut nuförtiden – men själva elchocken som drabbar patientens känsliga tankeverksamhet – är samma eller värre än förut.

När elchockade och bedövade patienter tillfälligt har glömt sin depression och stängt av sina känslor, kallar psykiatrin det ett lyckat resultat. Chocken släpper sedan och problemen och känslorna kommer tillbaka – då sätter psykiarin in underhålls-ECT.

“Varför elchocker ibland tycks fungera”

Psykiatrin vill öka elchockandet av barn

Många människor har rapporterat om skador efter elchocker. Jag tycker verkligen det är hemskt att psykiatrin får lov att fortsätta att elchocka människor – bla. barn, gravida, äldre och under tvång. Psykiatrin planerar dessutom att öka antalet elchocker till barn i Sverige via BUP.

  • Hur kan man elchocka barn?
  • När skall media och politikerna vakna och inse att elchocksbehandlingarna (ECT) är en förlegad och grym behandling som psykiatrin använder som en dålig “quick-fix”?

Psykiatrin har idag fullständig monopol på lösningar vid depression. Patienterna har ingen valfrihet utanför den psykiatriska världen av diagnoser, psykofarmaka och elchocksbehandlingar. Är det inte dags att vända blicken mot icke-psykiatriska lösningar och satsa resurserna på alternativa behandlingar?

Text: Peter U Larsson

Referenser


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

74 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
PerK
PerK
Gäst
26 november 2015 kl 12:14

Tänker om jag istället för att få ECT 1967, i stället hade få träffa någon ifrån
Open Dialogue i Finland. Här jag får inom 24 timmar träffa en grupp av människor som, psykologer mer mera. Då hade jag sluppit att tappa minnet i 26 år ifrån ECT med mera.
Min epilepsi hade inte heller följt mig alla dessa år.

Natalia Kastorf
Natalia Kastorf
Gäst
Reply to  PerK
26 november 2015 kl 13:38

Våt eksem, till exmpel, är också av nervös ursprung, och detta också inte behandlas på rätt sätt – tyvärr, i hela världen.

castoropollux
Reply to  Natalia Kastorf
26 november 2015 kl 17:15

@Natalia Kastorf.

Om mina föräldrar vetat att äppelcidervinäger spätt med lika mycket vatten fungerat bättre än kortison på alla hudproblem, inklusive atopiskt, vätskande eksem hade jag sluppit mycket kortison hela uppväxten..

Natalia Kastorf
Natalia Kastorf
Gäst
25 november 2015 kl 22:15

Läkarna gör vad de vill. Det finns en annan dold brottslighet – nästan mot alla sjukdomar förskriver de antibiotika och hormoner, även om många sjukdomar kan botas på annat sätt.

Birgitta Otterström
Gäst
6 februari 2015 kl 19:04

Alla jag träffat inom psykiatrin har varit vänliga personer med en god vilja, så jag tror du har rätt. Dom är hängivet troende på vetenskapen och att dom gör en god sak. Just därför är det svårt för dom att ta in motsatt information, för skulle den vara sann, skulle det smärta dom oerhört. ( Det finns förstås undantag också ! ) Så…vi har fått ett nytt slags prästerskap ! ( Och den här gången blir vi offerlammen ! ) Just nu har jag en läkare som är så gulig och empatisk att det gör ont i mig att tala om sanningen om hur djävligt det är. En ny variant av Moment 22 . Den enda lösningen jag ser är att vetenskaparna inser, att så länge man inte har HELA bilden så kan man inte vara riktigt säker.Och hela bilden innebär inte bara vad vi ( eller våra instrument ) kan se, väga och mäta .Det kan vi bara mellan vissa våglängder . Och utanför det området ? Vad finns det där ? Vetenskapens världsbild har expanderat sen den började . Rätt vad det är hittar man något som förändrar hela bilden. Men hela tiden tror man att man har rätt, oavsett var man befinner sig på vägen.
Och det upprepar sig igen och igen och igen….

kerstin Berminge
Gäst
6 februari 2015 kl 18:18

Nej, det handlar inte om medvetet djävliga läkare (mer än undantagsfall). Det är värre än så. Läkare som ETC-behandlar mm tror istället fullt och fast på att de gör något gott för patienterna. Biverkningar och annat är, enligt deras övertygelse, inte biverkningar utan nya yttringar av patienternas sjukdomar. Psykiatriker och många läkare lider av megalomani och tror att de är Gud, dvs allvetande.
Har en person en gång sökt och fått behandling inom psykvården (även annan än ETC) så är personen sedan inte tillräknelig enligt läkarna. Det finns alltid någon diagnos att ta till mot dessa människor.

Med andra ord, läkares och psykiatriers tro är närmast att liknas vid de religiösas. Lika lite som gravt religiösa människor är beredda att överge sin Gudstro är läkare och psykiatriker beredda att överge sin tro på psykiatrin och på DSM.

castoropollux
Gäst
19 november 2014 kl 12:35

Undrar hur länge dessa grymma charader med människor ska kunna fortgå? Hänsynslösheten är ju total. Vad skiljer “behandlingen” från tortyr? Ja de upprepade chockerna fortgår ju tills de ansvariga blir nöjda med svaren. Det är precis som med häxprocesserna. Några andra premisser verkar inte finnas annat än att ett “resultat” ska kunna skrivas in för att användas i statistiken och redovisningen för verksamheten. Hur livet sedan ter sig för dessa som drabbas verkar inte alls spela någon roll. Utan klagar de och försöker få svar och bekräftelse blir de stämplade som besvärliga och möter än värre attityder. Vi borde skrämmas av en vårdapparat som inte kan tala med sina hjälpsökande vare sig de är deprimerade, psykotiska, neurotiker eller självskadepatienter. En vårdapparat som har mindre resurser ju mer hjälp en människa behöver. Istället visar vårdapparaten alla tecken på att bete sig som en maskin som maler ner sina behövande istället för styrker dem. Tvingar istället för lockar om vi tittar på hur de sköter de självskadande. Att trigga fram mer aggressivitet med tvång emot jaget tyder ju på svåra brister i förståelsen och respekten för liv.. Med ECT visar man att inget får hindra ruljangsen för att uppvisa något de kan kalla resultat, men det går ju aldrig mäta i hälsa utan blir blott inkomster och utgifter i balans… För Sture och hans saknade älskade fru lider jag i tårar. Det är ju för fan inte klokt att också detta ska vara ännu ett i raden av skräckexempel, ännu en sida av vården de inte kan skryta med. Men ska bortförklara… Vi har kommit så långt att vi anser ättestupan vara en skam ur en mörk historia. Nog är det väl konstigt att de som befinner sig i kris, som många gånger redan gått så långt att de känner det som alternativen är slut, får medicin som mer eller mindre tvingar dem att ända sina liv själva??? Så i det tysta står den där, branten, men mycket mer i skuggan. Vårdens kommentar vet vi ju hur den lyder. “De kan inte ta ansvar för människor som inte vill leva..”. Det kunde ju låta rimligt bara om denna vård verkligen satt ner och omgärdade den som har slut på valen med både alternativ och omsorg för situationen. För hur mörkt det än kan vara så är inte ljuset långt borta, men vårdapparaten mer i gestalten av en kvarn, har förlorat det och… Read more »

sarah
Gäst
18 november 2014 kl 22:37

Jag lider med denna människa. Lever själv med biverkningar och ser min sambo må dåligt av att jag inte är mig själv längre. Samma sak vänner och resten av familjen. Minnet, orden som jag knappt kan hitta rätt när det gäller minnet är det lång tids minnet och närminnet. Humör svängningar, känslokall. Känns som att en del av hjärnan har blivit raderad. Ångest och oro. Jag är glad att jag fick kontakt med peter som kunde hjälpa mig med detta. Man känner sig som ett offer. En försöks människa för att psyk vården vill testa. Kan dom inte testa ect på sig själva istället? Att få ect när man gått in i väggen? Klart att man mår dåligt man hade levt ett liv med en man med grova misshandel och missbruk. Jag blev den som blev lidande. Han kunde gå vidare och leva normalt. Stå på er. Säg nej till ect. Mvh sarah

Anita Boström
Anita Boström
Gäst
17 november 2014 kl 22:41

Jag hospiterade som sjuksköterskeelev på St. Sigfrids mentalsjukhus i Växjö 1958 och fick då läsa patientjournaler och insåg snabbt,att många av patienterna aldrig skulle vara där.Många kom in i livslångt beroende av psykofarmaka.
Många utländska läkare placerades som chefer på mentalsjukhusen eftersom man inte vågade ha dem i den somatiska sjukvården. Skötarna hade endast ettårig utbildning och
och saknade sjuksköterskekompetens.De ifrågasatte ej övergreppen och kunde inte läsa i FASS om biverkningar av psykofatmaka.De gjorde som de blev tillsagda. De insåg inte att patienternas uppträdande berodde på biverkningar av de starka psykofarmaka patienterna tvångsmedicinerades med. För att inte tala om de insulinchocker,som gavs med allvarliga kramper under den groteska behandlingen med en träspatel inkörd i munnen för att förhindra tungbett. Och med tandskador som följd i stället…..
Politikerna hade då ,som nu med ECT-behandlingen-inte en aning om vad som händer inom den slutna psykiatriska s.k. vården än idag.
Lagen om psykiatriskt tvång LPT 1991:1128 missbrukas.Och friska patienter kan tvångsintas ,tvångsmedicineras och läggas i bälte!!p.g.a.att UNDERLÄKARE HAR UNDER MÅNGA ÅR TILLÅTITS,ATT TJÄNSTGÖRA SOM SPECIALISTER!!Bl.a.INOM HALLANDS LÄNS LANDSTING.
NÄR SKALL LANDSTINGSPOLITIKERNA VAKNA UPP UR SIN TÖRNROSASÖMN? Patienterna är en svag grupp, som ingen tror på. Jag vet och har erfarenhet.
Peter!:Dra ut kopia av protestlistan över ECT-BEHANDLINGARA OCH SÄND TILL MASS-MEDIA FÖR KÄNNEDOM.
Jag ställer gärna upp och vittnar om brott inom psykiatrin.

2014-11-17

Anita Boström-77
Leg.sjuksköterska

Ola Bryngelsson
Gäst
29 september 2014 kl 18:29

Hej! Jag har trott att jag var ett undantag. Mitt liv är förstört. Jag behöver tid att smälta att det är så vanligt med skador. /Ola.

Per
Per
Gäst
10 augusti 2014 kl 13:40

Jag genomgick en elchock tror jag 1966 eller 1967. Kom på detta 26 år senare.
Jag var 11 år gammal och jag tvingades till detta av min moder som arbetade som
psykiatriker vid den tiden. Finns inga papper på detta för jag har sökt i arkiv.
Men jag pratade med en person som arbetat med detta på den tiden och
hon ansåg att mina minnen ifrån behandlingen stämde.

Jag kan säga nu att det var det vidrigaste jag varit med om.

Helen Sjögren
Gäst
4 augusti 2014 kl 15:56

Fruktansvärt! tyvärr nog inte vare sig första eller sista gången. 🙁 MEN! JAg har mått dåligt i nästan hela mitt liv. Konstiga symptom mm. Läkare har alltid remitterat till psyk. (Jag har alltid vägrat farmaka) Skulle inte förvåna mig om grundorsakerna i de flesta fall är medicinska/hormonella…..
NU visar det sig att jag troligen lider av hypotyreos – en sköldkörtelsjukdom! Troligen har även binjurarna tagit stryk… Det återstår att se. Min kamp nu gäller att få fler prover och en adekvat alternativbehandling, eftersom jag inte tål Levaxin (T4 hormon i syntetisk form – alltså EJ psykmedicin).
Men det som är intressant i det här fallet är att en hel mängd psykika åroblem kan uppstå pga att sköldkörteln inte fungerar som den ska!
Här skulle man önska en allmän omdiregering hos den allmänna läkarkåren:
INNAN man remitterar till psyk bör den medicinska statusen kontrolleras. Man kan ha medfödd hypotyreos t.ex.
Jag undrar hur många som blivit diagnosticerade hos psyk utan medicinsk kontroll. De flesta antar jag. I mitt fall kom de tydligaste symptomen upp till ytan efter min graviditet… Men det fanns redan innan symptom.
Läs gärna här: http://hypotyreos.info/diagnostisering/symtom

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
4 augusti 2014 kl 08:55

Psykiatrin är en styr/kontrollfunktion under den ekonomiska eliten med avsikt att förföra, vilseleda, beröva, förslava, ja hela batteriet av repression. “Vita rockar” hos dessa schamaner har inget med läkekonst att göra. Det har de empirisk visat ganska länge nu.
Psykologin bör falla in under ingenjörskonsterna eftersom den har ganska enkla basfakta i botten. Egentligen bara två baskomponenter: beslut och gravitation.
1. Beslut(postulat); jag skall skapa en effekt i livet (eller ej skapa effekt)
2. Postulatet möter opposition (annans postulat) postulat mot postulat = problem.
3. Problemet hålls i sinnet som en minnesbild och för att existera i det fysiska universumet krävs en massa. Massa graviterar.
4. Ihärdighet i att hålla postulatet vid liv skapar mer opposition med mer massa som resultat. Dessa massor klumpar ihop sig(gravitation) och blir till en stor förvirring eftersom känslan av tid försvinner i det ämnet och allt blir s.a.s. “svart”. Kallas t.ex. för stress som betyder spänning.
—————
För att påvisa det första påståendet ställ dig fyra frågor en i taget:
Hur hanterade jag problemet? Problemet är person eller hela ämnet ifråga.
Hur hanterade problemet mig?
Hur hanterade kollektivet problemet?
Hur hanterade problemet kollektivet?

Reaktionen kan bli våldsam och då gäller det att inte banga ur! Den lagrade energin förklingar snabbt.
————–
Hur påvisa den andra tesen.
Kom ihåg ett föremål, blunda, titta på föremålet imaginärt, rör föremålet i sinnet höger/vänster flera gånger. Uteblir effekt så är förmodligen sinnet för toxiskt påverkat.

Maria
Maria
Gäst
3 augusti 2014 kl 16:16

Hemskt att läsa. . VI i min familj har också blivit drabbade av ECT biverkningar. Maken har fått15 behandlingar och lider av svår minnes förlust, starkare ångest, skakningar, spasmer som kommer vid stress och påfrestning. Svårt att vistas i stora folksamlingar osv. Minns inte när barnen var små eller vad vi ska göra om en vecka. Skriver ner allt som ska kommas ihåg.
Hemskt…

Maria
Maria
Gäst
3 augusti 2014 kl 16:08

Så hemskt att läsa.. Finns inga ord..Fruktansvärt. .

Halez Al-kassab
Halez Al-kassab
Gäst
5 juni 2014 kl 21:44

Barnen som psykisk störda .
ADHD
autism
utveckling störda
funktion nedsatta .
alla sort får hjälp och stöd livet ut förutom ADHD barnen som inte får tillräckligt stöd och hjälp av myndigheterna och när de blir vuxna då blir de dömda av rättegångarna precis som en frisk barn vilket är helt fel mot de ungdomarna ADHD är neurologi störningar livet ut !
Staten ska se till att fatta nya beslut angående ungdomarna med ADHD !!

halez Al-kassab
halez Al-kassab
Gäst
Reply to  Halez Al-kassab
3 augusti 2014 kl 20:43

Vad vill psykiaterna mer bevis på den farliga ECT -metoden.här omdagen läste jag om detta metoden som de har skrivit att det behandlar patienterna med epilepsi .depression .elzhimer !

Gaia
Gaia
Gäst
5 juni 2014 kl 15:00

Min kommentar angående artiklen om hur Stures fru elchockades till döds. En mardröm totalt utan värdighet eller mening. Jag kan inte förstå hur grymt människor utsätter varandra. Allt handlar tydligen om att straffa varandra för att vi inte håller käft och är lyckliga och mår bra. Läkare är bara människor de med, men de är alla olika och en del mer empatiska än andra. Men framförallt är det du som bestämmer över din kropp och ditt liv i en sådan här fråga. Låt aldrig någon köra över dig, utsätt dig inte ens för risken att bli utsatt av dessa “läkare” utan etik och moral. Det verkar vara någon slags masspsykos inom vården att vilja skada andra speciellt svaga personer och grupper. Jag undrar om läkarna tävlar om hur många elchocker de fått ge? Det verkar vara en enkel väg för läkare att “behandla”, men är en fruktansvärd tortyr och ett allvarligt brott mot de mänskliga fri och rättigherna som Sverige skrivit under och ska efterfölja. Jag blir så arg när jag läser att man ska ge dessa “behandlingar” till barn. Kan det någonsin anses vara barnets bästa?! Ta era barn långt ifrån dessa instanser! Skydda dem och ge dem istället en väg av glädje och respekt. Våga tro på er egen kapasitet! Det handlar bara om att ge varandra utrymme och tid. Välj bort prestige och pengar. Liv är så mycket viktigare. Visa att du orkar och vill lyssna på dina närmaste när det gäller. Välj inte bort deras behov. Lek och var kreativ. Det räcker inte att sitta här och skriva vad man anser, välj bort instansen totalt! Skapa nätverk och börja hjälpa varandra…det måste gå att ställa sig utanför dessa tortyrinrättningar. Jag tror att vi alla behöver gå samman och strunta i dessa galningars makt och kontrollbehov.Vi kan om vi vill. Jag har läst många av era kommentarer och instämmer helt med er, det är fullkomligt vansinnigt att utsätta någon för dessa “behandlingar”. Men ta steget ut i verkligheten och slåss för det ni tror på. Ni kommer att bli förvånade av att finna att så många tycker precis som ni. Det är bara att ut och slåss för era rättigheter. Göra sin röst hörd högt och tydligt och strunta i deras makt. Ta dig egenmakt. Människan klarar inte av att få makt, de blir galna av den. Ingen kan hjälpa dig, du måste hjälpa dig själv först… Read more »

Ronny
Ronny
Gäst
Reply to  Gaia
5 juni 2014 kl 23:26

Vi behöver jobba politiskt, journalistiskt men också tycker jag lära oss mer om egenbehandling. Det finns mycket man kan göra om man lär sig naturmedicin, jag blev själv kinesiolog för att kunna behandla min gamla ryggskada och idag är den mycket bättre och jag behöver aldrig gå till någon annan terapeut de gånger den besvärar mig då jag kan justera den själv. Däremot kunde jag ej dra ut min döda tand som gav mig en jobbig infektion i käkbenet under flera år. Jag ville inte dra ut den (en kindtand) och rotfyllde den istället, men infektionen kom snart tillbaks. Jag kunde dock mota tillbaka smärtorna med naturmedicin, behövde aldrig ta värktabletter. Men till slut var jag tvungen att inse att tanden måste bort. Så vissa delar av skolmedicinen behövs också.
Vi skulle kunna stödja varandra t.ex genom att bilda en healing grupp där vi träffas ett par gånger i månaden med healing och naturmedicin som tema.

Anton B
Anton B
Gäst
29 maj 2014 kl 22:11

Fruktansvärt. Jag saknar ord. Att det här ens får förekomma. Psykiatri dödar!

Ronny
Ronny
Gäst
20 maj 2014 kl 02:20

Jag tror att om man har väl förberedda info lappar att dela ut så kan demonstrationer nog vara lönt mödan. Jag tänker mig då att där t.ex finns sådana där scannings koder till 10-15 utvalda artiklar/intervjuver samt alternativa partier såhär inför valet. Dessa lappar kan man ju även sprida ut genom att man lämnar dom bredvid sig på sätet när man åker t-bana.

Eva Mattsson
Eva Mattsson
Gäst
20 maj 2014 kl 01:05

Kanske vi alla ska ha vita sjukhusrockar på oss, då kan ingen undgå att vilja titta lite extra, och alla skulle förstå allvaret lite bättre.

Eva Mattsson
Eva Mattsson
Gäst
20 maj 2014 kl 01:01

Nu har jag brainstormat lite. Om man kan engagera någon regissör i det här ämnet och kanske något annat och även skådespelare som är vana att vara lite dramatiska. De skulle säkert kunna hjälpa till att få till ett ordentligt tåg som märktes. Alltså de kan ju arrangera sånt här när de spelar in filmer och
fixa med olika saker till exempel tillstånd och megafoner och de vet hur man ska skrika.

Eva Mattsson
Eva Mattsson
Gäst
20 maj 2014 kl 00:50

Det finns ingen hjälp att få inom politiken. Men eliten startar sina egna oppositionsorganisationer eller grupper för att stävja/förhindra verkligt motstånd från folket. Upprörda människor som kommer tillsammans och visar vad de tycker måste då vara det som är deras akilleshäl tänker jag. Man borde demonstrera och både ha skyltar och megafoner och skrika ut bland folk vad psykiatrikerna håller på med. Men det går väl endera att blanda upp det med andra områden eller ha olika tema-demonstrationer. Man kan ha lite galen brainstorming. Det ska vara lite galet tror jag så att folk verkligen lyssnar. Folk på TV är så galna att det är vad de flesta är vana vid.

Nina Lisberger Broström
Gäst
19 maj 2014 kl 21:53

Hur länge ska vi sitta och tillåta detta ? Dr blir av med en patient som tar tid och vad blir patienten av med ? Ja många hela sitt liv utan att de ens har ett val ! Djur får inte misshandlas men ? Usch !

Lillebil Lundberg
Lillebil Lundberg
Gäst
19 maj 2014 kl 21:30

Det är svårt att fatta att detta sker 2014! Vi borde verkligen ha lämnat dessa bestialiska metoder för länge sedan. Det är svårt att tänka sig att det finns NÅGON över huvud taget som kan ställa sig positiv till dyligt!

Camilla
Camilla
Gäst
19 maj 2014 kl 21:07

Hej det är hemskt att denna sk behandling fortfarande används. Resurser till alternativa naturliga terapier bör det satsas på istället. I det här fallet var det ju medicinsk vård hans fru behövt. Så fruktansvärt tragiskt! Camilla Forsell

Anita Kennedal
Gäst
19 maj 2014 kl 20:51

Detta är så otroligt hemskt och sorgligt. ECT är en stor skandal och måste omedelbart stoppas!

halez Al-kassab
halez Al-kassab
Gäst
19 maj 2014 kl 18:54

Jag skriva till alla politiker som ska se till att de är väl medveten på vad denna metoden har orsakat hjärn skador
Och döds faller för vissa patienterna på grund av upprepade behandling under en kort period !
Alltså hjärnan är människornas viktigaste kroppen delen som styr hela kroppen att kroppen
kommer aldrig att klara sig utan de viktiga hjärn funktioner !
Som all vet ! Om man börjar med rörelse till minsta lilla kroppens rörelser måste få signaler från hjärnan för kunna gör det .
Psyikiaterna och psykologerna använder aldrig denna metoden för sig själva och få sina barn och släktingar för de är väl medveten om att det
farligt ! Fast de behandlar andra för att de struntar i andras liksom andra är inte lika värdiga som de och deras nära och kära .
om staten och landstinget skulle bry sig om människornas hälsan skulle de samla olika informationer om olika patienter som blev behandlade på ECT- metoden !
Hur många av de har fått skador i hjärnan ?
Hur många av de dog på grund av metoden ?
Hur många kommer att liknande eller värre symtom på grund av skadorna som metoden orsaker ?
Hur många barn riskerade att få skador på grund av denna farliga
Metoden ? Då ska de fatta nytt beslut angående metodens användningen på framtiden med både vuxna och barn !!

Maricica
Gäst
19 maj 2014 kl 11:59

Instämmer i all kritik. Det är sorglig läsning i artikeln. Vilka metoder används i de länder där ECT förbjudits? Duger inte det för Sverige också? Såg att det finns en länk till protestlista här på NV.sorglig

M.O.B.
Gäst
19 maj 2014 kl 10:28

Piratpartiet ska verka för att ”advance health care directive” införs i Sverige och att alla personer som är tillräckligt psykiskt friska vid ansökan ges rätt att tacka nej i förväg till behandlingar i en lista där bl.a. ECT (elchocker av hjärnan med starkström) ingår och att man får besked om huruvida registreringen i databasen blev godkänd samt har möjlighet att överklaga en icke godkänd registrering.

Detta är ett yrkande från en motion som gick igenom på Piratpartiets vårmöte 2013 och det är alltså Piratpartiets nuvarande politik. Se http://politikmobil.wordpress.com/2013/05/18/gor-vissa-tvangsbehandlingar-frivilliga-men-ej-slopande-av-tvangsvard/

Om denna politik infördes så skulle sjukvården respektera att man inte vill ha ECT. Jag vill inte har elchocker av hjärnan oavsett hur bra sjukvården skulle anse att de är för mig.

Fråga det parti du tänker rösta på i EU-valet vilken politik de har i denna fråga! Be dem lägga fram skriftliga bevis för att de verkligen har denna politik!

Anders Tedestrand
Gäst
18 maj 2014 kl 21:44

Ta gärna del av detta inlägg och debatten i samband med det, om elchocker, och att debatten kan behöva nyanseras,,,,,:

https://newsvoice.se/2014/05/07/anders-tedestrand-debatten-om-psykiatrin-och-elchocksbehandling-ect-behover-nyanseras/

L Andersson
L Andersson
Gäst
18 maj 2014 kl 10:35

Att ECT får fortsätta ges på sjukhus som behandling i ett civiliserat land som Sverige är en gåta. De kan orsaka minnefösluster, försvagning av kognitiva förmågor och även således död. Min f d kollega (tjänsteman på en kommun) fick sluta arbetet efter att ha fått ECT. Minnet var problemet; ett långt livs uppbyggnad av kompetens kunde ej utnyttjas.

Martina Lundin
Martina Lundin
Gäst
15 maj 2014 kl 07:52

Ect ges under tvång. Jag har själv varit med om det. När vi säger tvång menar man inte bara att man säger nej och sedan går med på det.
Mig la de i bälte så jag inte skulle kunna springa iväg.
Dessutom var jag gravid och fick ect långt in i graviditeten. Hur många behandlingar jag fick har jag glömt bort pga ect.
Däremot ville de att jag skulle fortsätta med ect när jag blev utskriven men jag vägrade.
Det är en riskgraviditet om man får ect när man är gravid. Jag fick gå till specialistmödravården.
När min dotter föddes blev hon jättesjuk och höll på att dö första veckan.
Vi fick vara på sjukhuset i sammanlagt 9 månader. Sedan har vi brottats med hennes skador sedan dess.
Detta var inte det ända som blev till följd av ect.
Utan mina skador är också stora.
Jag har träffat andras som fått ect.
En äldre herre hamnade på intensiven eftersom han fick hjärtstillestånd under ect. Som tur var överlevde han.
Många andra som jag träffat har fått liknande skador som jag.
Jag brukar säga att det är precis som de som fått en stroke.
Här är några utav mina skador. Jag måste poängtera att det är 6 år sedan jag fick ect och skadorna är fortfarande kvar och lika stora.
Minnesluckor.
Enorm trötthet måste sova flera gånger per dag.
Har svårt att ta tag i saker.
Svårt att komma ihåg saker.
Tappat många utav mina intressen.
Svårt att känna känslor.
Svårt att hitta ord.
Mm.
Jag säger bara att ect måste bort. Det här är inte ok på något plan att någon ska utsättas för detta.
Det måste finnas andra alternativ. Vissa kanske tar längre tid men det är det värt.

Lotta Kemmer
Gäst
Reply to  Martina Lundin
10 juni 2014 kl 17:10

Ja ECT måste bort. Det här är avancerad tortyr och borde rubriceras som ett grovt brott. Att förstöra människors liv på det här sättet är fruktansvärt. Psykiatriker som sysslar med sånt här är ingenting annat än sadister och borde sitta i fängelse.

Emelie Undine
Gäst
13 maj 2014 kl 08:39

Vad ledsen jag blir av detta. Jag trodde man bara gav elchocker “frivilligt” och inte som förr i tiden när man verkligen gav det med tvång. Usch!!

Veronica
Veronica
Gäst
11 maj 2014 kl 22:57

Fruktansvärt hemskt att något sådant här inträffar. Och jättehemskt för anhöriga som får leva med vad som hänt 🙁
Nu måtte det väl bli ett förbud !

kim
kim
Gäst
11 maj 2014 kl 21:43

Men gud vad hemskt!

Janne
10 maj 2014 kl 20:43

När lögnen görs tillräckligt stor och helt medvetet öppen så reagerar inte folk längre. De famlar i blindo och följer bara strömmen, som tror att allt är i sin ordning, och att allt som görs inom psykiatrin är för patienternas bästa.
Först när folk själva drabbas börja de inse och tänka efter…

Hans Johansson
Gäst
10 maj 2014 kl 15:06

Ja det är mycket som måste komma upp till ytan innan förändringar kan komma till stånd och då kan det bli hett för en del!

Birgitta Otterström
Gäst
7 maj 2014 kl 08:26

Och att personalen på sådana här avdelningar undviker så mycket kontakt som möjligt med patienterna, inte vill prata med dom utan bara serverar mat och medicin, beror förmodlingen på att dom förtränger vad som pågår, eftersom dom innerst inne skäms och mår dåligt av det.

Birgitta Otterström
Gäst
7 maj 2014 kl 08:16

Att människor som inte själva drabbats på något sätt inte reagerar, tror jag beror på just att det är så befängt och galet att det är svårt att ta in att det verkligen pågår på allvar.

Hans Johansson
Gäst
6 maj 2014 kl 19:42

Psykatrin är en statlig opersonlig myndighet som “går runt” av skattemedel och styrs av personal som är inkompetenta till att hjälpa människor i kris.Lögnen ang en eventuellt välgörande effekt av Ect-behandlingar är så befängd och galen så det är märkligt att folk
inte reagerar när de hör talas om detta.Dessa individer som sysslar med detta måste informeras och framförallt bör Ect-behandlingar stoppas och förbjudas!

Birgitta Otterström
Reply to  Hans Johansson
7 maj 2014 kl 08:07

Håller med om varje ord.

Ronny
Ronny
Gäst
4 maj 2014 kl 23:30

Visst måste vi det men inte bara för den bedrövliga vården, det är så mycket nu som är helt åt skogen och som måste åtgärdas med kraft globalt sett. Mänskligheten och livet på jorden befinner sig just nu i en mycket allvarlig kris. Ca 200 djurarter utrotas varje dag. Fukushima fortsätter att sprida ut radioaktiva partiklar över hela jorden och kommer fortsätta göra det många år till. USA’s ekonomi är på randen till kollaps. I slutet av juni i år spår Gerald Celente att det sker dvs om nästan två månader.
Krisen i Ukraina färvärras för var dag och riskerar leda till ett nytt världskrig. Chemtrails innehållandes giftiga metaller och märkliga element som tagna ur en sci-fi film, t.ex nano rör som hittas i allas våra kroppar och som växer därinne, med märkliga icke mänskliga röda blodkroppar innuti som förökar sig(!). Detta enligt rapporter från lab personal.
Jag tror mänskligheten står inför ett vinna-eller-försvinna scenario nu och det är vi – jag, Torbjörn, och ni andra som läser detta – som måste kämpa. För våra barn, för livet på jorden, vår vackra fantastiska jord! Men också för att visa Gud var vi står. Jag har tänkt länge och väl över vad just jag kan göra och nu gör jag det, även om det sker delvis “under radarn” för tillfället.

Janne
4 maj 2014 kl 19:44

Vi måste organisera oss, någon eller några som kan ta tag i det hela?
Jag blir den första som går med mot hela etablissemanget för att få bort makten från dem!

Birgitta Otterström
Gäst
4 maj 2014 kl 11:17

Ingen har svarat (än iallafall), så kanske var det ett utslag av min vildhjärna. Men jag tänkte så här : Ett kollektivt massåtal mot en hel yrkeskår för ECT-behandlingarna borde åtminstone väcka en hel del uppmärksamhet.Den uppmärksamheten kan ge många fler styrka att stå upp och anmäla. Dessa kunde samlas ihop till ytterligare ett åtal för samma sak ( för man kan nog inte bara lägga till dom i efterhand, juridiken improviserar inte). Och även om det inte leder till åtal, så borde i alla fall hela Sverige därefter veta att dom ska passa sig för ECT och totalvägra.

Birgitta Otterström
Gäst
4 maj 2014 kl 09:35

Dödshjälp är ju som bekant inte tillåtet i Sverige. Är det inte möjligt att åtala psykiatrin för dess ECT- behandlingar eftersom dom utraderar (dödar) människors minnen, vilka är en del av en människas liv. ECT är alltså i princip “partiell dödshjälp”. Eller?

Lisbeth Viklund
Gäst
4 maj 2014 kl 03:11

Nu får det sannerligen vara nog med detta experimenterande med människor..! Fler och fler vittnar om (och anmäler) skador efter ECT-behandlingar. Ändå fortsätter psykiatrin med denna tortyrmetod-och till och med Ökar antalet elchocksbehandlingar, Det räcker nu, med alla människoliv som blivit förstörda efter ECT..! Denna vansinniga metod måste Upphöra, även här i Sverige..! Någonting annat är helt otänkbart..!

vibeke
vibeke
Gäst
3 maj 2014 kl 21:40

jeg synes dette er forkasteligt og der bør gøres noget fra myndighedernes side. hvordan kan de lukke øjenene for disse overgreb.

Ronny
Ronny
Gäst
3 maj 2014 kl 14:08

“Vad behöver vi göra?” undrar Birgitta. Vi behöver kasta av oss det grepp dagens maktmänniskor har över Sverige och upprätta nya lagar. Hur ska vi göra det? Genom att införa direkt demokrati. Därmed tar folket över makten från den psykopatsjuka makteliten och kan förbjuda elshocker och straffa dem som idag står bakom denna barbariska metod.
Hur inför vi direkt demokrati? Genom att alla kämpar som vill förändring GÅR SAMMAN!
Samlade är vi starka. Splittrade är vi svaga.

Birgitta Otterström
Reply to  Ronny
3 maj 2014 kl 15:15

Ja, det låter ju enkelt, men samlade under vilken flagga ? Avrusta psykiatrin ?
Jag kommer iallafall i fortsättningen säga att jag lever i en skendemokrati, styrd av diktatoriska psykiatriker under en skenkristen politiker (ni vet : allt vad ni vill att människorna ska göra eder ska ni också göra dem, och dess självklara komplement : allt vad ni inte vill att människor ska göra eder ska ni inte heller göra dem ).

Birgitta Otterström
Gäst
3 maj 2014 kl 13:23

Vem sjutton har gett psykiatrikerna makten över männisskors liv ? Inte är dom folkvalda, så dom måste alltså vara självutnämnda som dom värsta diktatorer. Och detta pågår dagligen i det “demokratiska” landet Sverige. Har vi inte såpass djävlar anamma så vi kan få slut på det här ? Vad behöver vi göra ? Dom ignorerar ju protester. Är det verkligen lagligt ?

Henrik
Henrik
Gäst
3 maj 2014 kl 11:36

Jag vet en människa som fick elchocker. Denna människa under en period var som en nerdrogad på ett psyksjukhus. Sa inget, fick leda fram. Dessa effekter har försvunnit men också många minnen och namn på växter som var denna människas intresseområde.

Men vad förväntar man sig av sjuk vård? Vård som är baserad på vinst och riktiga lösningarna attackeras hårt av systemet och dess giriga egokontrollerade, med gnutta psykopat, medhjälpare.

Svenskar är så mentalt handikappade att dom tror på systemet, litar på politiker, “finns ingen korruption i Sverige”-tankar, tror att rösta i valen kommer göra skillnad. Svenskar har blivit lärda att inte stå i sin kraft och säga NEJ, dra linjen i sanden och stå där. Svenskar fegar ut eller tar idéerna skapade av systemet som säger “kärlek och respekt” medan dessa idéer är skapade för att ta död på på svenskar, medvetet tar livet av sig.