Sex västliga medieföretag styr nästan alla nyheter – Ryssland kontrar med RT.com och Sputnik News

9
538

DEBATT. För 30 år sedan var medieutbudet brett och varierat, men år 2014 har det krympt väsentligt. Idag styr endast 6 stora mediebolag nästan alla nyhetskanaler i USA och även en del av utbudet i Europa. Företagen är: Time Warner (CNN mfl), Disney, Murdochs News Corporation (delades 2013), Bertelsmann i Tyskland, Viacom (tidigare CBS) och NBC ägt av General Electric som för övrigt är ett av världens största företag och en stor leverantör av krigsmaterial. De flesta av dessa ägarföretag är dessutom amerikanska. 

Text: Torbjörn Sassersson

Michael Snyder som skriver för The Economic Collapse blog konstaterar:

Dessa företagsvidunder kontrollerar det mest av vad vi se, hör och läser varje dag. De äger TV-nätverk [c:a 1500 st], kabelkanaler, biografer, dagstidningar [1500], magasin [1100], förlag [2400], musikvarumärken och många av våra favoritsajter. Tyvärr stannar de flesta amerikaner aldrig upp och betänker vem som egentligen förmedlar dessa ändlösa timmar av nyheter och underhållning som konstant konsumeras. / Källa

Michael Snyder missade att nämna 1500 st radiostationer som ägs av dessa sex bolag.

media-ownership

Källa: Corporations.org

Idag har vi en situation där de flesta som bor i USA och Väst är lika sondmatade med ”rätt nyheter”, skrivna av policyskribenter, som kallar sig journalister, som diktaturer och diverse centralstyrda regimer anklagats för. Journalisten Udo Ulfkotte från den tyska pressen avslöjar i sin senaste bok att han var köpt av CIA för att skriva pro-amerikanskt i tysk press.

The fact is, subliminal messaging contained in nearly all broadcasts often heavily influences most viewers and consumers of entertainment and media. And, as The Economic Collapse notes, that influence is constant: ”The average American watches 153 hours of television a month.” / J. D. Heyes, Natural News

Den amerikanska journalisten Ben Haig Bagdikian skrev i sin bok från 1992 ”The Media Monopoly” som kom ut i en förnyad upplaga 2004, att endast 24 bolag snart skulle äga 90% av alla mediekanaler och förlag etc. Han ändrade sig sedan till runt 6 bolag. Han avfärdades och kallades då för alarmist. Idag har Bagdikian fått helt rätt.

SputnikNews

SputnikNews.com: New Brand Sputnik to Show Alternative Viewpoint: Director General

Sputnik News lanserades 10 november 2014

Den samlade kraft och aktiva påverkan som dessa bolag utövar på alla Västliga populationer är enorm, djup och konstant. Därför behövs en nyhetsmotpol och den utgörs idag framför allt av satsningar i Ryssland. 2005 lanserades Russia Today (RT.com) som når 650 miljoner tittare och den 10 november 2014 lanserades den ryska kanalen Sputnik News.

Hur reagerade då de västliga medierna som eftersträvar monopol på ”sanningarna” i världen? Ja, naturligtvis med avsky och avståndstagande. Ryssland får inte ha sitt eget CNN och Fox News, men det finns dock ett visst fog för kritiken om Sydsvenskan har citerat korrekt.

Några ambitioner att ens försöka låta resonlig hade inte den ryske presidenten Vladimir Putins personlige rådgivare Sergej Markov när han lät sig intervjuas i SVT:s Korrespondenterna på tisdagen:

”Ni i Sverige behöver inte vara rädda. Lettland och Estland har däremot anledning att vara rädda. Om det blir ett stort krig är det möjligt att det inte blir något kvar av de här länderna.”

Det är inte bara ett öppet hot riktat mot de baltiska staterna utan också en varning till omvärlden – i det här fallet Sverige specifikt: ”Lägg er inte i, för då går det illa.”

I Kremls värld och enligt den bild av världen Kreml vill sprida genom Sputnik News är Ryssland ett oskyldigt offer för irrationell västlig aggression.

/ Prima Progaganda, Sydsvenskan

Sverige i NATO blir ett hot mot Ryssland

I sammanhanget måste vägas in det hot som Sverige trots allt blir för Ryssland i händelse av att vi går med i NATO, en åsikt som tycks delas av 17 svenska experter som nyligen kom ut med en antologi. Skulle det ske kommer ytterligare ett land i Rysslands närhet bli ”amerikanskt” med amerikanska baser utplacerade. Den amerikanska truppnärheten i Europa har ingen motsvarighet i form av ryska trupper runt USA, men man kan föreställa sig USA:s reaktion om Karibien eller Kanada skulle bli en del av det forna Warsawapakten.

Det är därför inte konstigt att ledningen bakom Sputnik News kommer att satsa på ett kontor i Finland som ligger i omedelbar närhet till Ryssland. När det gäller Sverige tycks inte finnas planer på varken ett kontor för RT.com eller Sputnik News eftersom NewsVoice streamar RT.com dygnet runt på entresidan. Skämt åsido kan NewsVoice mycket väl streama, och gör det också ibland, nyheter från amerikanska kanaler, men det underlättas inte av att CBS stängde ned den möjligheten i januari 2014. Trots att CBS tillåter inbäddning av deras live-nyheter valde kanalen alltså att inte tillåta NewsVoice det.

Oavsett Sergej Markov extremt klantiga och otaktiska uttalande om Sverige och Baltstaterna har Putins kollega Dmitry Kiselev, som för övrigt nu konstant hånas av Västmedier, alldeles rätt när han säger:

”There are countries [han syftar sannolikt på USA och England] that impose their will on both the West and East.”

”Wherever they intervene, bloodshed, civil wars and colour revolutions ensue.”

”Entire countries fall apart. Iraq, Libya, Georgia, Ukraine, Syria, to name just a few. Many people already understand that the world doesn’t necessarily have to believe that the actions of the United States work for everybody.”

”Russia proposes a model for the world that is based on respect for all of humanity” … ”We believe in a diverse, multicultural world, and we have many allies. To promote this outlook our media group is launching a new global brand, Sputnik.”

”In this world, Japan is Japanese, Turkey is Turkish, China is Chinese and Russia is Russian. We are not suggesting that other nations should adopt the Russian way of life. We believe everyone is entitled to live in their own way.”

Uttalandet ligger helt i linje med det tal som Putin höll den 24 oktober vid ”The Valdai International Discussion Club”.

In a situation where you had domination by one country [syftar förmodligen på USA] and its allies, or its satellites rather, the search for global solutions often turned into an attempt to impose their own universal recipes. This group’s ambitions grew so big that they started presenting the policies they put together in their corridors of power as the view of the entire international community. But this is not the case. / Putin

Personligen håller jag med både Kiselev och Putin. Världen behöver en alternativ version till USA:s och västmediernas tillrättalagda nyheter.

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Telegraph: Russia launches ’Sputnik’ media offensive to counter US propaganda

Lista på de 6 företagen och vilka företag dessa i sin tur äger

Source: TheEconomicCollapseBlog.com [listan kan behöva uppdateras]

  1. Time Warner
    • Home Box Office (HBO)
    • Time Inc.
    • Turner Broadcasting System, Inc.
    • Warner Bros. Entertainment Inc.
    • CW Network (partial ownership)
    • TMZ
    • New Line Cinema
    • Time Warner Cable
    • Cinemax
    • Cartoon Network
    • TBS
    • TNT
    • America Online
    • MapQuest
    • Moviefone
    • Castle Rock
    • Sports Illustrated
    • Fortune
    • Marie Claire
    • People Magazine
  2. Walt Disney
    • ABC Television Network
    • Disney Publishing
    • ESPN Inc.
    • Disney Channel
    • SOAPnet
    • A&E
    • Lifetime
    • Buena Vista Home Entertainment
    • Buena Vista Theatrical Productions
    • Buena Vista Records
    • Disney Records
    • Hollywood Records
    • Miramax Films
    • Touchstone Pictures
    • Walt Disney Pictures
    • Pixar Animation Studios
    • Buena Vista Games
    • Hyperion Books
  3. Viacom
    • Paramount Pictures
    • Paramount Home Entertainment
    • Black Entertainment Television (BET)
    • Comedy Central
    • Country Music Television (CMT)
    • Logo
    • MTV
    • MTV Canada
    • MTV2
    • Nick Magazine
    • Nick at Nite
    • Nick Jr.
    • Nickelodeon
    • Noggin
    • Spike TV
    • The Movie Channel
    • TV Land
    • VH1
  4. News Corporation Dow Jones & Company, Inc.
    • Fox Television Stations
    • The New York Post
    • Fox Searchlight Pictures
    • Beliefnet
    • Fox Business Network
    • Fox Kids Europe
    • Fox News Channel
    • Fox Sports Net
    • Fox Television Network
    • FX
    • My Network TV
    • MySpace
    • News Limited News
    • Phoenix InfoNews Channel
    • Phoenix Movies Channel
    • Sky PerfecTV
    • Speed Channel
    • STAR TV India
    • STAR TV Taiwan
    • STAR World
    • Times Higher Education Supplement Magazine
    • Times Literary Supplement Magazine
    • Times of London
    • 20th Century Fox Home Entertainment
    • 20th Century Fox International
    • 20th Century Fox Studios
    • 20th Century Fox Television
    • BSkyB
    • DIRECTV
    • The Wall Street Journal
    • Fox Broadcasting Company
    • Fox Interactive Media
    • FOXTEL
    • HarperCollins Publishers
    • The National Geographic Channel
    • National Rugby League
    • News Interactive
    • News Outdoor
    • Radio Veronica
    • ReganBooks
    • Sky Italia
    • Sky Radio Denmark
    • Sky Radio Germany
    • Sky Radio Netherlands
    • STAR
    • Zondervan
  5. CBS Corporation
    • CBS News
    • CBS Sports
    • CBS Television Network
    • CNET
    • Showtime
    • TV.com
    • CBS Radio Inc. (130 stations)
    • CBS Consumer Products
    • CBS Outdoor
    • CW Network (50% ownership)
    • Infinity Broadcasting
    • Simon & Schuster (Pocket Books, Scribner)
    • Westwood One Radio Network
  6. NBC Universal
    • Bravo
    • CNBC
    • NBC News
    • MSNBC
    • NBC Sports
    • NBC Television Network
    • Oxygen
    • SciFi Magazine
    • Syfy (Sci Fi Channel)
    • Telemundo
    • USA Network
    • Weather Channel
    • Focus Features
    • NBC Universal Television Distribution
    • NBC Universal Television Studio
    • Paxson Communications (partial ownership)
    • Trio
    • Universal Parks & Resorts
    • Universal Pictures
    • Universal Studio Home Video

  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

9 KOMMENTARER

  1. När det gäller respekten för det humanitära och mångkulturalism, så har den ryska statsmakten ökat sin kontroll av mediakanaler där oberoende media och regeringskritisk media har fått minskat utrymme på grund av hårdare medialagar och regler. De ryska kanalerna som i den här artikeln tas upp, det är statens egna media. Något jag uppskattar med den svenska mediamarknaden är att statliga SvT många gånger har varit stark kritisk och undersökande gentemot regering och politikerna. Nu är situationen långt ifrån perfekt här, men jag tycker ändå vi har en hög grad av yttrandefrihet och möjlighet till många privata medier som kan få ut många olika typer av information.

    Den regimkritiska tidningen Novaja Gazeta får ett allt hårdare tryck på sig och det finns en allvarlig hotbild gentemot tidningens medarbetare. Jämför med Sverige där svenska politiker och regeringen gärna sågas jäms med fotknölarna, här kan jag tycka att kritiken och granskningen har blivit så hård att den blivit omänsklig – men i grund och botten anser jag att möjlighet till kritisk granskning är positiv för yttrandefriheten.
    http://www.landetsfria.se/artikel/112251

    Här är en länk som visar på begränsning av yttrandefriheten i Ryssland som drabbar samtidskonst och minskar kulturlivets möjligheter till en kritisk spegling.
    http://www.fria.nu/artikel/115070

    Båda dessa artiklar kommer från det oberoende mediakooperativet Fria Tidningen, som ofta ger helt andra nyheter och en alternativ och kritisk granskande syn på vårt samhälle som skiljer sig åt från de stora svenska tidningarna och mediabolag. Jag är glad för vi har denna möjlighet i Sverige och jag är ledsen för att det inte tillåts på samma nivå i Ryssland.

  2. Jag vill inte vara elak mot Mabo, men han har alltid varit 180 grader ifrån sanningen…

    Mabos första mening hänger inte ihop logistiskt…, utan han vill nyttja och promota ut en agenda genom vad han fått för sig är ord med positiv innebörd, såsom ”humanitära och mångkulturalism” – det skulle vara en krok och ridå för det som kom senare om ”medialagar och regler”.

    Klart VoF och andra har en oerhört negativ inverkan i samhället, men som det sett ut sedan slutet av sextiotalet, så är det inget som är i närheten av den hjärntvättsinverkan SVT har haft. Nu finns VoF, och det blir samverkande spelare.

    Alla här inser säkert att man få leta för att finna ett mer extremt land än Sverige. Diktatur kan ha många ansikten. Yttrandefrihet… Mabo, du måste skämta… vi har knappt det längre, utan man får säga vad man vill inom en allt snävare box, annars kastar ”de” effektiva etiketter på folk, eller stämplar dom. Ungefär som de gjort med ordet ”fobi”. Det är så sjukt… ingen vill ses som sjuk… för någonstans vet man att som någon kallar en för homofob, islamofob, eller rasist… så är det som ett sjukligt tillstånd, fobi är ju det: en övedriven eller sjuklig rädsla för… – så rättar folk själmant in sig i ledet, och när kändisar råkar ha sagt eller skrivit det minsta, som inte var enöigt den marxistiska upplösande agendan… då backar de omgående, så fort dars propagandabyrå svt tar upp om det, och de gör pudlar… anmäler sig frivilligt till kinesiska hjärntvättscenter… ooops… jag menar till värdegrunskurser i Parteit regi här. De finns överallt, på alla nivåer. Partiet, det har vi här, det har sju avdelningar. Det gick i taket när SD kom in.

    Inget annat land är så respektlösa mot kulturer som detta. Därför har man öppna dörrar. Det är grövre brott än brott mot rikets säkerhet. Lustigt att vi har ett försvar, när ”de” bakom ryggen med andra handen bjuder in till invasionen, och ger gräddfiler till riksdagsplatser och ministerposter.

    Samma gäller respekten mot man och kvinna, familjen, etc, precis som landets gränser. Nu när det är sådant ståhej kring gränsvattnet och propaganda mot Putin, så kan man vara säker på att det med andra handen ska lägga in en högre växel för intränglingar via papper, eller papperslöshet. De skyr inga medel. Allt ska bli pervo.

    När det är inom oss, som det ofta handlar om i artiklar på Newsvoice, som om cancer och hälsa, och annat. Då är det celler som tappat sin integritet i cellmembranen, organ som inte fungearar osv osv… för det är så uppmixat och ”mångkulturellt”. Försvaret där löper också amok genom överbelastning och felprogrammering genom vaccinationer, osv.

    Som etnicitet, eller enskild människa, så kommer vi aldrig att kunna särskilja på ”fenomen”, oavsett om det är inom eller utom oss, för det är ”samma sak” – ska något ”rätas upp”, så måste vi/man återvända till basic förståelse och inte följa med i Gardelleriet och det som nu sker. Det är vidrigismen. Mabo tar vad som helst därute, som propagandabyrån nummer ett SVT för ut, så vänder man på det, så är det ok.

    • Lysande kommentar från Sylthammar. ”Alla här inser säkert att man få leta för att finna ett mer extremt land än Sverige.” Välkommen till landet uppochner. Var så god och svälj det röda pillret, men gör det i hemlighet. Ducka inför kommande eskalering av världsläget, men framförallt, undvik att diskutera och peka ut vilka tribala krafter som ligger bakom kaoset. Svt må få priset som mest patetiska propagandaorgan men den som idag lyckas publicera en bok, film eller pjäs som i förbifarten inte nämner och gråter över en viss s.k. förintelse borde få Nobelpriset. Läs ”The Sumerian Swindle”.

  3. Man bör komma ihåg att det knappast är av ren välgörenhet den ryska staten väljer att pumpa in miljoner och finansiera dessa media, som knappast riktar sig mot de egna medborgarna, utan istället mot samhällen i väst. Allt är en del i propaganda och informationsstyrning, liknande den som utövades/utövad med riktad media från väst mot det ryska samhället. Detta bör naturligtvis tas i beaktande då man som mediakonsument granskar informationen.

    Med detta i bakhuvudet har svårt att förstå hur Newsvoice så okritiskt kan återpublicera RTs material. Streamingen på förstasidan föregås ju knappast någon redaktionell eller publicistisk granskning?

    Väst verkar sent omsider inse att man blivit omsprugna i informationskriget och rustar nu själva. Återstår att se resultatet av detta. http://mobil.svd.se/opinion/senkommen-motattack-pa-ryskt-informationskrig_svd-4105427

    • Lidvall
      Ryssland släppte in väst och drabbades av ett veritabelt folkmord som konsekvens av västs plundringar. De släppte in väst medier och blev konstant utsatta för samhällsomstörtande kritik. De drogs in i Usa-understödda krig vid sina gränser alltsammans totalt snedvridet av västmedia. De utsattes för terrordåd inne i Ryssland som väst skyllde på Ryssarna själva.
      Nu utsätts de för ekonomisk krigföring och en en patetisk skara ylande hyenor bland Usas fnask som vi västländer är. Rent vidrigt illvillig och lögnaktik journalistik hjärntvättar medborgarna. Allt som talar till Rysslands fördel tigs ihjäl. Journalisterna bryr sig bara om sin egen karriär, saknar all heder.
      Men när Ryssland startar det välbehövliga motdraget att gå ut med egen info så har de en tuff uppgift. Anglosaxarna har vanan inne. De är de stora och tillika ondskefulla illusionisterna. De är skickliga som djävulen själv. De har krossat de mer renhjärtade folken som tyskarna flera gånger. Det skulle inte förvåna mig om Ryssland genom sin oerfarenhet tenderar att bli okreativa i början och i rädslan blir mer propagandistiska än vad som är optimalt. Förmodligen behöver de tid på sig att lära sig gemet. Kina är i jämförelsen rent blyga. Enstaka individer avslöjar västs grova lögner, men Kina har ingen riktig infokrigföring, de verkar nöja sig med att stänga ute västvärldens lögner.
      Den stora fördelen för ryssarna är att de har en hel del supporters bland talföra anglosaxare och det gäller att dra fram dem. Om de bästa alternativa nyhetsförmedlarnas material utnyttjas och förs ut via TV med stor publik så har de ett bra läge att vrida världen rätt.

  4. Vad är det för ett ”folkmord” du tänker på Peter?

    Om man sett lite på RT, så har de rapporterat om att Ryssland och Kina nu i mötet i AUS. tecknar överenskommelser. Ryssland ska bygga ytterligare en pipeline till Kina för gasleverans. Var det att de kommer att leverera mer gas till Kina då, än sammantaget till resten de säljer till?

    Kina tecknar gärna olika slags kontrakt och annat… även om det vid första anblick verkar ologiska. För den olagliga kommunistregimens agenda förstår en person som Peter överhuvudtaget inte.
    De stjäl allt de kommer över. Studenter utomlands får även verka som leverantör/spion av teknisk och annan information de får tillgång till när de är utomlands, som skickas hem. Det är fullständigt livsfarligt att dra hit kineser, aller ha dom som gästforskare och vad det nu kan kallas för.

    Han nämner:

    ”…lögnaktik journalistik hjärntvättar medborgarna…”

    Att anlosaxarna är ”… de stora och tillika ondskefulla illusionisterna…”

    ”Enstaka individer avslöjar västs grova lögner, men Kina har ingen riktig infokrigföring, de verkar nöja sig med att stänga ute västvärldens lögner”

    Man såg i RT att de även slutit avtal med Malaysia om handelspakt, som ska gå utanför dollarn.

    Det säger ganska mycket, för det är den vägen den olagliga kinesiska kommunistregimen jobbar. Peter är så full av ”infotänk”, och ser då inte skogen för bara trän.

    Den olagliga kinesiska kommunistregimen (som inte är Kina, och inte representerar det shanghajade kinesiska folket).

    Varför skulle en sådan regim, av ”Journalister utan gränser” kallade ”Världens största propagandabyrå”, hålla på med ”info”. De har ju istället en agenda där de använder pengarna – hur svårt kan det vara att förstå? De vill förstöra och ta över globalt, förstöra världen inifrån – men inte utifrån med vapenmakt eller ”info”.

    När något blivit för dåligt då tar ”lagen från ovan” ned det. Som det var med lamaismen i Tibet.

    [KOM IHÅG: MAX 300 ORD PER KOMMENTAR SYLTHAMMAR. DIN KOMMENTAR VAR NÄSTAN 1000 ORD INNAN KORTNING/ NEWSVOICE]

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här