Svenska och amerikanska stridsflygplan flög ovanför Dalarna samtidigt som jätteövningen Baltops sker i Östersjön

8
677

Sollerön - Mora 2016-06-09 kl 09.56 - Foto: Christer Uhlas

Under torsdagsförmiddagen reagerade många i Dalarna över att flygplan skapade flera ”cirkelspår” på himlen. Det visade sig vara Skaraborgs flygflottilj (F7) och norska flygvapnet som övade tillsammans med svenska respektive amerikanska stridsflygplan. Detta sker samtidigt som jätteövningen Baltops pågår i Östersjön med 6100 man.

Text: Torbjörn Sassersson, uppd kl 06:50, 12 juni 2016 | Foto: Christer Uhlas, Sollerön, Mora

NewsVoice kontaktade Luftsfartsverket (LFV) för att få ett svar på frågan om vilka flygplan som skapade en av cirklarna i Dalarna. Per Fröberg som är pressansvarig på LFV svarade:

”Inga konstigheter en flight från Arlanda till Mora som förmodligen legat i vänteläge före landning. I detta skede av flygningen är det den lokala flygtrafiktjänsten som hanterar flygningen så jag får be att du kontaktar Mora flygplats om du vill ha mer uppgifter.”

NewsVoice tog därför kontakt med Mora Flygplats, men fick inga svar. Det hade däremot Dala-Demokraten fått, men svaren om himlafenomenet fick tidningen från Skaraborgs flygflottilj.

”Det är första gången Skaraborgs flygflottilj och Norska flygvapnet övar tillsammans. När vi övar svänger planen, möter varandra och det blir inte raka kondensslingor, som efter civilflyg” sa John Lidman som är informatör på Skaraborgs flygflottilj (F7) Dalademokraten.

JAS-39 Gripen (tv) och F16 (th)
Bilder: JAS-39 Gripen (tv) och F16 (th) – Foton: Christopher Mesnard, U.S. Air Force respektive Ken Bergmann, U.S. Air Force (Wikimedia Commons)

John Lidman förklarar att svenska och norska flygvapnen använder olika stridsflygplan. Sverige har JAS 39 Gripen och Norge har amerikanska F16.

Flygövningen pågår över Dalarna och Härjedalen, från Mora till Östersund. Övningen utgår Skaraborgs flygflottilj och samarbete med NATO-grannen i väster kommer att fortsätta, enligt John Lidman.

Baltops 2016 – svenska farvatten fylls med stridsfartyg från flera länder

Samtidigt deltar flera NATO-länder och Sverige i den stora övningen Baltops som pågår 3-18 juni i södra Östersjön. Baltops har ett marint fokus där övningsmoment inom amfibieområdet är övervägande, men även stridsflyg igår i övningen, skriver Försvarsmakten på sin hemsida.

Militaryship: S80 Hayene, Deutchland
Bild: Militaryship: S80 Hayene, Deutchland, kl 14.25, 10 juni 2016 – Bild: MarineTraffic.com

Sverige deltar i Baltops för att stärka vår förmåga gällande internationell samverkan, interoperabilitet, havsövervakning, lufttankning, Close Air Support, jaktstrid och hantering av asymmetriska hot, enligt Försvaret.

Antalet länder som är med i Baltops 2016 är större än vanligt. I år deltar: 17 nationer, 6100 man, 45 fartyg, 60 stridsflygplan och helikoptrar. Utöver Sverige, deltar Finland, Danmark, Norge, Belgien, Estland, Frankrike, Holland, Italien, Lettland, Litauen, Polen, Portugal, Spanien, Storbrittanien, Tyskland och USA.

”Övningen leds det här året av USA samt Nato och bedrivs till havs i Östersjön och på strandnära områden Sverige, Finland och Polen”, skriver Försvarsmakten.

Eftersom Baltops har ett marint fokus deltar många krigsfartyg. Sajten Marine Traffic visar nedan en ögonblicksbild från övningarna utanför Nynäshamn, Utö och Muskö i Stockholms södra skärgård. Marine Traffic har en app för de som vill ha informationen i realtid på sin smartphone.

MarineTraffic.com - juni 2016
Bild: MarineTraffic.com, bild från 9 juni 2016

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Dala-Demokraten: Mystiska cirklar skapade förundran i Dalarna

MarineTraffic.com

Försvarsmakten: Baltops 2016

Luftfartsverket pressavdelning


  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

8 KOMMENTARER

  1. Rubriken, visserligen korrekt men ändå missvisande, ger sken av att det är svenska och amerikanska flygvapnet som övade tillsammans.
    En lika korrekt, men mindre anmärkningsvärd, rubrik hade varit: Svenska och norska flygvapnet övade tillsammans.
    Jag tycker inte Newsweek skall hemfalla åt kvällstidningmetoder vid rubriksättning. Hade norrmännen haft svenska plan hade det kanske inte nämnts alls.
    Det är litet som den kamla klassiska rubriken ”Drottningen var nykter i dag” (till skillnad mot det normala, eller?…)

  2. Struntprat! VÄLDIGT viktigt att namnge USA , som från andra sidan Atlanten, flyger hit och övar. Det är OERHÖRT och borde föranleda ofantliga protester. I synnerhet som denna brutala stormakt har så många liv på sitt samvete från sina anfallskrig mot Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien…USA destabiliserar dessutom Venezuela och har nu med sina fartyg gått in i Svarta havet. Det är en ohyggligt farlig makt som vi nu utan vidare släpper in i Sverige
    .

  3. Jag behöver inget tillägga till föregående talares inlägg. Håller fullständigt med Agneta Norberg. Detta skrivs ju inte mycket om i media. Personligen tycker jag att det är mer än otäckt med dessa medvetna och onödiga provokationer mot Ryssland. Varför? Varför skulle just vi ha något behov av detta NATO medlemskap. Det är ju just alliansfrihet och neutralitet som hållit oss utanför alla krig under nittonhundratalet. Det var tidigare något fint som hyllades av oss och som vi var stolta över. Neutraliteten. Nu är vi inte längre neutrala. Främmande makters lakejer har äntrat förarsätet. Dom drar in oss i krig och vi kan inte längre tacka nej.

  4. Hela Europa, nästan, står under USA’s militära ockupation. Är det inte ÖVERTYDLIGT nu så lär det väl aldrig bli det.

  5. ”Kondensslingorna” som visas på bilden är med största sannolikhet s.k. chemtrails från ett passagerarplan som cirklat i väntan på landning i Mora. Man glömde väl stänga av Skiten (troligtvis flygaska från kolförbränning) som lagras i tankar i ett främre lastutrymme i passagerarflyg.

    Flygbolagen får generösa ersättningar för att spraya detta över våra huvuden, utan dessa bidrag skulle biljetterna kosta mer och fler flygbolag göra konkurs.

    Tanken slog mig att flygfarkoster måste inspekteras av myndighetsutsedda inspektörer. Har dessa då tillgång till hela planet? Är dom möjligen mutade att hålla tyst? Borde det inte finnas någon inspektör, kanske pensionerad, som har tillräckligt med civilkurage för att blåsa i pipan och berätta vad dom sett eller förstått.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här