Waymo 360° – Så här upplever en autonom bil trafiken

8
429
Autonom bil från Waymo – Foto: Alphabet Inc. 2018

TEKNIK. Waymo startade som Googles projekt för självkörande bilar (autonoma bilar) 2009. Idag är Waymo det enda företag i världen med en flotta av helt autonoma bilar som kör ute på gatorna.

Denna 360°-video visar hur en autonom bil uppfattar sin omgivning betraktad inifrån ett system av detekterande teknik som “tittar” med radar, högupplöst video och laserstrålar vilka belyser miljön. Bilen har till och med data om miljön några hundra meter runt fordonet eftersom alla Waymo-bilar kontinuerligt samlar in information. Bilarna är inte bara självkörande, de är även självlärande.

Källa: Waymo

Relaterat

8 KOMMENTARER

  1. Ja, så kan tekniken fungera i en förutsebar värld där allt sker enligt regelboken – då kan det fungera hjälpligt när inte väder, vind och snö gör kantlinjer osynliga.
    En tränad mänsklig hjärna är överlägsen all teknik när det gäller att förutse och hantera det överraskande och oförutsebara.

  2. En farlig utveckling. Vi håller på att skapa en värld där människan inte längre behöver tänka eller använda andra mänskliga egenskaper. Det leder till ett integrerat system där man kan uteslutas vid behov. Plötsligt kan du inte starta bilen om du har fel åsikter. Applicera smart teknik men låt människan i bilen få total kontroll.

  3. Jättehäftigt! Om det inte vore för det faktum att seriös vetenskap är tydlig – manipulerade radiovågor skadar växter och djur, t ex insekter och människor. Så aningslöst att tro att artificiell elektromagnetisk strålning, som alltså aldrig tidigare funnits under evolutionens gång, ska kunna tolereras av biologiskt liv. Vi kan ju med nöd och näppe tåla solstrålning som vi ändå är biologiskt anpassade till!

  4. Jag håller med Paul. Med autonoma elbilar så verkar de införa total kontroll från tillverkaren.. Kan inte se varför man skulle betala för något sådant.. Är det min bil eller deras? Det gäller öven elbilar du kör själv för den delen.. Det hela går mot en mycket dyster framtid som jag inte kommer att stödja.. Cykel blir bra.

  5. De självkörande funktionerna (ABS, antisladd, autobroms) hos de toppmoderna olycksfordonen kan faktiskt ha triggat de internationellt uppmärksammade vinterkrascherna på Tranarpsbron och Södertäljebron: https://www.nyteknik.se/opinion/utveckla-varningssystem-for-svar-halka-6899135

    Undrar hur nollvisionärer och SDC-frälsta makthavare hos myndigheter och storföretag kan få hjälp att analysera olycksförlopp bottom-up i stället för att återfalla i reaktivt syndabockstänkande. Varför tar de inte vara på förares (anonymiserade) erfarenheter av farliga fällor i vägtrafiksystemet? Det finns ju redan såna IT-system, t.ex. genom den Google-ägda navigatorappen http://bildrullen.se/tag/waze/

  6. Enligt de uppgifter jag har (från Internet) så ska frekvenser på radarn i dessa bilar ligga uppåt 96 GHz och radarn ska ha en räckvidd på upp till 1 km framför sig, för att på motorvägar i hög hastighet kunna “se” en stillastående bil framöver och hinna bromsa innan kraschen. Tillkommer laserstrålning som ska svepa i stort sett runt hela fordonet, med så hög effekt så den ska täcka flera hundra meter. Hur kraftig blir då strålningen i stadsmiljö, med närhet till gångtrafikanter o d? Hur mår bebisen i barnvagnen som skjuts framför dessa fordon på övergångsställen?

    Detta tillåts att experimentera med utan att det görs någon konsekvensbeskrivning över hur det påverkar hälsan hos människor, djur och natur. Precis detsamma som hittills har gällt för all trådlös teknik, ingen myndighet har efterfrågat om allt levande tål denna allt tjockare “strålningsdimma”, som hela tiden byggs ut, vilket vi bevisligen inte gör! Så hur ska vi tåla denna nya teknik, med ännu högre och aggressivare strålning, när den är klar för stort genomförande i vårt levnadsutrymme? Den frågan vill jag ha svar på innan denna teknik införs! Men kommer någon att ge detta svar?

  7. Känns som allt detta är ett stort expriment… Jag hittade på Google, som kan ha ett “samröre”, Sveriges internationella överenskommelse ISSN 1102-3716. SÖ 2007:63, dokument undertecknat vad jag förstår, i Washington den 13 april 2007.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here