NASA snart redo att åka till både månen och Mars – Men konkurrens finns

publicerad 11 maj 2018
Mars astronauts- Foto: Robert Viglasky (robertviglasky.com)

NASA:s nya högsta chef Jim Bridenstine höll ett anförande vid George Washington University den 9:e maj i vilket han meddelade att NASA är redo för att åka till Mars med månen som träningsstation. Ny teknik ska utprovas i samarbete med rymdindustrin.

Privata företag från flera länder har exakt samma ambition och det är oklart vem som vinner denna prestigefyllda konkurrens som NewsVoice skrivit om tidigare.

Jim Bridenstine är den första fasta chefen för NASA under de senaste 15 månaderna. Under det tidigare chefslösa och interima ledarskapet gav president Trump NASA i uppdrag att först åka tillbaka till månen för att därpå direkt åka till Mars. NASA skickade en förfrågan till rymdindustrin för att öka NASA:s kapacitet att ta med stora laster och målet är därför att testa ny bärkapacitet under resor till och runt månen. Projektet ska kulminera med att amerikanska astronauter åter ska landa på månen.

Nästa fas blir att göra resan till Mars. Därför måste NASA snabbt utveckla, i konkurrens med andra projekt, teknik för utrymmeskrävande transporter, precisionslandning, livsuppehållande system och funktionella bostäder för Mars.

Text: NewsVoice

Källor

• ÖR: problemet är ett planerat kärnvapenkrig för att slakta större delen av mänskligheten, för
    att när strålningen har sjunkit undan, komma tillbaka.
    För vi skall völ inte tro att dessa personer bara är korkade?

• Vilket trams, åka till Månen och Mars…. Vad ska det vara bra för??? Inse att människan aldrig kommer att kunna bosätta sig där. Vilket liv skulle det vara?? Knalla omkring i sand och stofft iförd rymddräkt… Efter ett par timmar är man nog ganska less på det. Då är det nog bättre att sätta på sig ett par VR-glasögon hemma i TV-spelssoffan och leka “rymdgubbe”. Ofattbart att så många trots allt tycks köpa detta!

Vore det inte bättre att försöka sköta om vår planet så att vi kan överleva här?? Här finns ju redan hav, rik växtlighet och djurliv, så vad är problemet??

• Peter Grafström: Vem kan hindra dem från att ta sig närmare än 2 km från de påstådda landningsplatserna?

• Ett brett ämne att penetrera. En fara med att resa till Mars är den mänskliga faktorn. Resan beräknas ta ca två år. Två års instängdhet i en liten, liten tyngdlös burk. Man kan simulera resa dussintalet gånger med speciellt utvalda, testade och stabila personligheter på jorden, men vad hjälper det?

Dels har vi faran med förtvining av benvävnad samt de paraspinala muskulaturen. Synen försvagas. Hjärtat påverkas när det utsatts för ansträngningar, då blodet så att säga distribuerats på ett annat sätt i kroppen än vad hjärtat är skapt för. Sedan har vi trålningen som är 30 – 50 gånger högre än på jorden. Vidare fara med bakterier och mikrober som kan skapa allvarliga svårbehandlade infektioner – det är svårare att hantera skadliga bakterier i ett tyngdlöst tillstånd. Den verkligt största faran som är svårast att åtgärda är interpersonella konflikter, förälskelser och svartsjukedramer, om man nu avser att blanda kvinnor, men avgjort svårast är framför allt faran och hotet från depressioner och känslomässiga problem eller andra psykosociala problem som kommer att uppstå då hjälpen är som längst bort.

Poängen är den existentiella medvetna skillnaden att befinna sig så långt bort jorden. Det finns flera exempel från ISS där personal drabbats av svår depression och då talar vi enbart om sju till åtta månader isolering inte två år enkel väg.

• Efter allt jag sett och läst så blir det väl första gången någon landar på månen:)
    Nu när man tydligen har teknologin för detta!

• National Geographic (maj 2018): Meet the Crews Preparing for Human Life on Mars

“Unlike, say, training to be a cage fighter, training to go to Mars requires a substantial suspension of disbelief. But that has not stopped scores of people from participating in simulations that re-create Mars on Earth in attempts to better understand and prepare for the challenges of one day sending humans to the red planet.”

• Nasa har förbjudit andra att landa närmare än 2km från de påstådda landningsplatserna från Apolloprojektet och förbjudit att robotar med räckvidd större än 500 meter används. Angiven anledning: att inte rubba resterna från Apollo.

• Det bältet vi inte nämner hindrar ju knappast att vi spelar in ”rymd” expeditioner i en studio på jorden.

Mars, månen, Ur anus

Hade ju varit vansinnigt att lösa våra problem på Tellus först eller?