Den 1 juli 2018 sänktes skatten för ofärgad diesel. Miljöpartiet vill förbjuda dieselbilar (och bensindrivna) i Stockholms innerstad efter att det visat sig att dieselbilarna släpper ut betydligt mer av skadliga kväveoxider och partiklar än vad tillverkarna uppgivit.

I mitten på juni 2018 blossade det upp en strid om miljözonerna mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Enligt nya siffror som S lagt på bordet halveras mängden kväveoxider om de tunga transporterna förbjuds helt i innerstaden. Partiets företrädare uppger att det är tillräckligt för att uppfylla miljökraven och därför behövs inte särskilda miljözoner införas.

MP:s trafikborgarråd Daniel Helldén håller inte alls med. Helldén skriver i en debattartikel i Expressen att partiet vill ha miljözoner på vissa tungt trafikerade gator redan 2020. År 2030 ska sedan hela Stockholms innerstad bli utsläppsfri (miljözon 3) och samtidigt ska all försäljning av fossila drivmedel stoppas i huvudstaden, enligt TT.

“Allt briserade sommaren 2015 i samband med dieselskandalen med Volkswagen i spetsen. Tyska biltillverkarens fordon visade sig kunna känna av när den utsattes för tester och bilarna kunde därmed förefalla sig uppnå utsläppskraven när de skulle certifieras.” – Carl-Fredrik Eriksson, Expressen,“Diesel – därför kan det vara både bra och dåligt”

Fredrik Eriksson på Expressen förklarar att diesel trots allt inte var så bra som man trott. När utsläppen av koldioxid minskar ökar samtidigt utsläppen av kväveoxid och sot/partiklar. Sammanfattningsvis innebär det att dieselmotorer är bra för växthuseffekten och den globala miljön, men de är sämre på det lokala planet, anser Eriksson.

Text i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma

3 KOMMENTARER

  1. De här dreven mot dieselfordon är den andra sidan av elbilsterrorn. Genom att göra det omöjligt att använda diesel, så skall västerlanden tvingas in i ett elbilsutopia. Resten av världen skrattar åt eländet, eftersom västerländerna knäcker sin egen befolknings ekonomi till ingen nytta. Resten av världen kommer att fortsätta köra diesel och bensin för all framtid och slutar västerländerna att producera sådana fordon så får resten av världen gyllene tillfällen att själv producera.

  2. Bosch meddelade den 25 april i år att man har förfinat sin teknik så att NOx utsläppen från personbilsdieseln kan reduceras långt under de nya gränsvärden som gäller från 2020. Den nya tekniken från Bosch finns nu tillgänglig för biltillverkarna. Glädjande nyheter alltså – jubla månde alla miljömuppar!

    Vidare säger man i sitt pressmeddelande att trots dagens mycket avancerade teknik så har dieselmotorn ännu inte nått sin fulla utvecklingspotential. Företaget avser att med hjälp av artificiell intelligens fortsätta arbetet mot en förbränningsmotor som, bortsett från CO2, har praktiskt taget ingen inverkan på den omgivande luftens kvalitet.

    Så varför fortsätter politikerna att tjata om att personbilsdieseln måste förbjudas?

    Artikel i Vi Bilägare:
    http://www.vibilagare.se/nyheter/bosch-havdar-genombrott-med-dieselmotorer

    Info på Bosch hemsida (här kan man ladda ned hela pressreleasen med bilder och allt):
    https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/breakthrough-new-bosch-diesel-technology-provides-solution-to-nox-problem-155524.html

  3. Vad skall Isabella Lövins man åka med för bil för när han skall flytta alla tunga stenar med pickupen om MP skulle förbjuda dieselbilar i innerstan? Mp är lika goda kolsupare som alla andra. Lägg ner.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here