Etablissemanget granskar sig självt genom debatt – 200 Newsmill-artiklar återpublicerade

5
659

Newsmill

Torbjörn Sassersson, juli 2017, selfie
Torbjörn Sassersson, redaktör

NewsVoice har i bakgrunden återskapat 200 artiklar från Newsmill som var Bonniers debattidning vilken existerade 2008-2013. Bonnier och bolagen som tog över Newsmill la ned tidningen med förklaringen att det var olönsamt, men det förklarar inte varför över 30,000 artiklar raderades från nätet.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör


Vad hade det kostat att bevara allt för eftervärlden på en webbserver med några megabyte text på? Förmodligen var innehållet alltför obekvämt. Newsmill var fylld av debattexter från personer inom etablissemanget som granskade etablissemanget.


NewsVoice försöker rädda den fria debatten genom att återpublicera artiklar av historiskt och allmänt intresse. Skribenterna har gett NewsVoice tillstånd att återpublicera artiklarna som från början aldrig ägdes av Bonnier. Skribenterna lät Newsmill publicera debattartiklarna utan ersättning.

Newsmill nominerades 2009 till Stora journalistprisets kategori ”Årets förnyare” med motiveringen att Newsmill: ”vitaliserar opinionsjournalistiken, bjuder in publiken och fångar upp nya frågeställningar”.

Se hela det växande Newsmill-arkivet

Sammanställning av återpublicerade artiklar från Newsmill till och med 24 juli 2018:


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

5 KOMMENTARER

  1. Jag kommer ihåg Newsmill. Det var lite högre i höjd i taket än övriga MSM. Det gick att kommentera fritt ett tag. Sedan ändrades det till förmodererat och kort därefter försvann kommentarsfunktionen helt. Jan Milld hade en kortlivad blogg kallad Newsmilld, uppenbarligen inspirerad av originalet. Men sedan försvann ju även Newsmill och då var det väl ingen poäng att försöka spegla PK-etablissemangets sida längre.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här