Vill du ha en cool elcykel? – Endast 14% kvar av elfordonspremien

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 september 2018
- NewsVoice redaktion
Elcykel - Foto: Ovi C. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com
Vill du ha en elcykel? Nyttja elfordonspremien - Foto: Ovi C. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com
Vill du ha en cool elcykel? Nyttja elfordonspremien – Foto: Ovi C. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com

Sedan regeringen införde elfordonspremien hösten 2017 har försäljningen av elcyklar växt explosionsartat och branschen förväntar nya försäljningsrekord under 2018. Elfordonspremiens popularitet har dock medfört att årets budget redan håller på att ta slut. Enligt Naturvårdsverkets prognos kommer pengarna att ta slut i mitten av oktober.

Naturvårdsverket som sköter administrationen av bidraget rapporterade den 24 september att endast 58 miljoner kronor fanns kvar av den ursprungliga budgeten på 426 miljoner kronor, motsvarande 13,6 %. Privatpersoner som går i tankarna att köpa ett elfordon som elcykel eller elmoped bör därmed passa på snarast innan budgeten tar slut.

För att kunna hålla uppe strömmen av utbetalningar beslutade Naturvårdsverket den 7 september att använda 10 % från den avsatta budgeten för 2019, vilket omfattar 39,5 miljoner kronor. Den ursprungliga budgeten på 386 miljoner kronor utökades därmed till närmare 426 miljoner kronor. Naturvårdsverket rapporterar oavsett att budgeten förväntas att ta slut i mitten av oktober om ansökningarna kommer in i samma takt som tidigare.

Naturvårdsverket meddelar att man planerar att fortsätta ta emot ansökningar även efter att budgeten har tagit slut. Dock kan ansökningarna inte behandlas förrän Naturvårdsverket har blivit beviljad en ny budget för 2019.

Ekonomiskt pendlingsalternativ

Tack vare de låga driftkostnaderna börjar allt fler inse fördelarna med att ta elcykeln till jobbet. Till skillnad från fordon som drivs med fossila bränslen är den enda bränslekostnaden el för att ladda batteriet, vilket rör sig om några kronor per laddning. Elcykeln är därmed ett ekonomiskt alternativ till både bil och kollektivtrafik.

Mer om elfordonspremien

Elfordonspremien är ett statligt bidrag som infördes under hösten 2017 med målet att få fler människor att byta bort bilen mot mer miljövänliga och hållbara transportmedel. Genom att få fler människor att byta bort bilen kan bullernivån i våra städer sänkas samtidigt som vi kan minska utsläppen av både hälsofarliga partiklar och växthusgaser.


Tack vare bidraget har privatpersoner möjligheten att få tillbaka 25 % av inköpskostnaden upp till 10 000 kronor. Elfordon som täcks av bidraget är eldrivna motorcyklar, cyklar, mopeder, vissa handikappfordon och elektriska utombordsmotorer.


Du ansöker om bidraget på Naturvårdsverkets hemsida som sköter administrationen. Tack vare möjligheten att ansöka digitalt med BankID får du svar på din ansökan redan inom två till tre arbetsdagar och pengarna betalas ut inom 10 bankdagar. Om du däremot vill ansöka manuellt med en pappersblankett kan ta det flera månader innan Naturvårdsverket hinner behandla din ansökan.

Jämför elcykel tester innan ditt köp

Med bakgrunden att ett stort antal nya elcykelvarumärken har lanserats på den svenska marknaden under det senaste året är det viktigt att åtminstone läsa ett elcykel test innan ett köp, speciellt om man planerar att beställa sin elcykel på nätet.

Några populära elcykelvarumärken just nu som har presterat bra i ett flertal elcykel tester är taiwanesiska Merida, nederländska Batavus, schweiziska Scott och holländska Brinckers.

Text: Extern skribent

Relaterat

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • …Eller så väntar man lite, tills hypen gott över och man kan välja & vraka mellan begagnade elcyklar till billigt pris, när folk har tröttnat på sina inköp. 🙂

    I och med premien, så betalar man överpris dessutom på nya elcyklar i dagsläget.

  • Det hade varit på sin plats om den externa skribenten också hade tagit upp el.cykelpremiens utbredda bedrägerimöjlighet. Min bror som kör långtradare med bilar på släpet, träffade nyligen en förtvivlad bil/cykelhandlare i Småland. Ett knep är att när premien utbetalats, så lämnar tjuven snabbt tillbaka cykeln, men behåller premien. Nu har bilhandlaren slopat denna försäljning och försöker överleva endast på bilförsäljningen.
    En härlig symbolpolitik för MP.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *