BILEN SOM LIVSSTIL. Rubicon Trail har blivit ett Mecka för amerikaner som gillar off-road-körning. 100-tals entusiaster samlas regelbundet för körträning och rekreation ute i den orörda naturen. Historien berättar att Rubicon Trail från början var en indianled för olika stammar som bedrev handel med varandra.

Rubicon Trail började ursprungligen vid Gerle Creek nära Georgetown, Kalifornien, som en vanlig landsväg. Den andra änden (19 km) består av en mycket grov terrängväg som endast kan avverkas med fyrhjulsdrivna terrängfordon av typen Jeep. Hela sträckan är på 35 km och den går genom Sierra Nevada i västra USA.

Mark A. Smith alltid trogen Jeep

Mark A. Smith Foto: Jeep.com
Mark A. Smith Foto: Jeep.com

Sedan 1950-talet är Rubicon Trail nära förknippat med bilmärket Jeep som en följd av en man vid namn Mark Smith som kom första gången till Georgetown och Rubicon Trail 1951. År 1953 grundade han Jeep Jamboree, en gala för Jeep-ägare intresserade av ”off-roading”, terrängkörning. Senare anslöt sig andra bilsällskap med fyrhjulsdrivet som hobby.

Rubicon Trail började ursprungligen vid Gerle Creek nära Georgetown, Kalifornien, som en vanlig landsväg och i andra änden finns Lake Tahoe. De sista 19 kilometrarna består av en mycket grov terrängväg som endast kan avverkas med fyrhjulsdrivna terrängfordon. Hela sträckan är på 35 km och den går genom Sierra Nevada i västra USA.

När Mark Smiths dotter Jill tog körkort 16 år gammal utmanade hennes pappa henne med utmaningen att själv köra Rubicon Trail. Hon antog utmaningen och klarade att köra hela sträckan på 35 km.

Bilverkstad Jeep
Dieseltrim kan Jeep – ANNONS

Galan var ett sätt för familjen Smith att bygga upp en ekonomi. De grundade 1982 ett familjeföretag som idag har det vuxit till 700 anställda som arrangerar 30 olika terrängexpeditioner runt om i USA. Mark Smith säger att just Jeep-ägare ofta utvecklat ett särskilt kamratskap.

Mark Smith (född 1928) som fått en ikonisk status tack vare hans arbete för kunskap om terrängkörning och ”4×4 off-roading” berättar att den amerikanska armén kontaktade honom 1992 och frågade om han kunde träna deras specialtrupper (Delta Force) i terrängkörning. Det var början på ett längre samarbete. Tillsammans utvecklade de träningsprogram och särskilda metoder för att klara svåra hinder.

Bevarad handelsled för indianer

Dokumentation visar att Rubicon Trail från början var en indianled för olika indianstammar som bedrev handel med varandra. På 1870-talet betecknades sträckan som en kommunal landsväg och 1992 beslutades att vägsträckans sista 19 kilometer skulle bli en väg utan underhåll, vilket bevarat vägens naturliga och grova karaktär.

Det har förkommit försök från myndigheternas sida att förbjuda off-road-körning längs Rubicon Trail bland annat för att miljön lidit av nedskräpning och för att vattentäkter påverkats, men engagerade själar har hörsammat nya krav och räddat biltraditionen.

Mark Smith gick bort 2014, men hans dotter håller terrängbilstraditionen levande.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice Teknik | Video: Jeep Channel

Relaterat

Jeep Gladiator (2019). Pressfoto: Jeep.co,m
Jeep Gladiator (2019). Foto från video: Jeep.com

  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här