Iran beskjuter amerikanska baser och flygplan kraschar timmar senare i Iran

8
1655
Flygkrasch Iran, 8 jan 2020. Privatfoto. Ain Al Asad, Theran.
Flygkrasch i Iran, 8 jan 2020. Privatfoto. Ain Al Asad, Theran.

Iran attackerade två amerikanska militärbaser i Irak med 22 raketer sent på tisdagskvällen efter att USA genomfört en militär attack mot Iran genom mordet på den iranska generalen Qassem Soleimani. Ett antal timmar senare onsdag morgon kraschade ett civilt passagerarflygplan på väg från Theran till Ukraina.

Iran som tagit på sig raketattackerna uppger att den var ett självförsvar mot USA. Militärbasen Ain al-Asad base ligger i Anbar-provinsen och den andra basen i Erbil.

Vissa medier menar att baserna är irakiska med amerikanska trupper medan andra menar att de är amerikanska baser eftersom Irak är ockuperat av USA:s militär.

Irans president Hassan Rouhani och landets högsta ledare Ayatolla Seyyed Ali Khamenei beordrar USA att dra ut de amerikanska styrkorna från Irak. RT skriver att det ultimata målet är att kasta ut amerikanska trupper från hela Mellanöstern efter mordet på Qassem Soleimani, enligt uppgifter från Hassan Rouhani.

176 människor dog i flygkrasch

Ett civilt passagerarflygplan på väg från Theran till Ukraina kraschade i morse nära Irans huvudstad. Samtliga 176 människor ombord dog. 17 av dessa var bosatta i Sverige och svenska UD har bekräftat att svenskar finns bland dödsoffren. Bland de döda finns två barnfamiljer från Stockholmsregionen. På planet fanns även 82 iranier, 63 kanadensare och tre britter. Anledningen till kraschen är ännu oklara, men planet fattade eld innan nedslaget, vilket antyder en attack.

För svensk polis har det inneburit ett svårt arbete med att sammanställa vilka som var ombord, men än svårare att behöva ge dödsbesked åt ett stort antal anhöriga, skriver Aftonbladet.

Iran vägrar att överlämna den svarta boxen till USA, skriver RT, efter att flygplanstillverkaren Boeing (amerikanskt bolag) erbjudit sig att hjälpa till med utredningen.

Text: NewsVoice

Källor

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
0 0 rösta
Artikelbetyg
Prenumerera
Notify of
guest
8 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Torbjörn Sassersson red.
Admin
1 år sedan

Flight PS752 passenger list News News 2020 Flight PS752 passenger list Last updated on January 8, 2020 at 14:00 https://www.flyuia.com/se/en/news/2020/flight-ps752-passenger-list Surname, Name, Year of Birth Abaspourqadi Mohamm 1986 Abbasnezhad Mojtaba 1993 Abtahiforoushani Seyedmehran 1982 Aghabali Iman 1991 Agha Miri Maryam 1973 Ahmadi Motahereh 2011 Ahmadi Muh Sen 2014 Ahmadi Rahmtin 2010 Ahmadi Sekinhe 1989 Ahmady Mitra 1973 Amirliravi Mahsa 1989 Arasteh Fareed 1987 Arbabbahrami Arshia 2000 Arsalani Evin 1990 Asadilari Mohammadhossein 1996 Asadilari Zeynab 1998 Ashrafi Habibabadi Amir 1991 Attar Mahmood 1950 Azadian Roja 1977 Azhdari Ghanimat 1983 Badiei Ardestani Mehraban 2001 Bashiri Samira 1990 Beiruti Mohammad Amin 1990 Borghei Negar 1989 Choupannejad Shekoufeh 1963 Dadashnejad Delaram 1993 Daneshmand Mojgan 1976 Dhirani Asgar 1945 Djavadi Asll Hamidreza 1967 Djavadi Asll Kian 2002 Ebnoddin Hamidi Ardalan 1971 Ebnoddin Hamidi Kamyar 2004 Ebrahim Niloufar 1985 Ebrahimi Khoei Behnaz 1974 Eghbali Bazoft Shahrokh 1960 Eghbali Bazoft Shahzad 2011 Eghbalian Parisa 1977 Elyasi Mohammad Mahdi 1991 Emami Sayedmahdi 1959 Emami Sophie 2014 Eshaghian Dorcheh Mehdi 1995 Esmaeilion Reera 2010 Esnaashary Esfahani Mansour 1990 Faghihi Sharieh 1961 Falsafi Faezeh 1973 Falsafi Faraz 1988 Farzaneh Aida 1986 Feghahati Shakiba 1980 Foroutan Marzieh 1982 Ghaderpanah Iman 1985 Ghaderpanah Parinaz 1986 Ghafouri Azar Siavash 1984 Ghandchi Daniel 2011 Ghandchi Dorsa 2003 Ghasemi Ariani Milad 1987 Ghasemi Dastjerdi Fatemeh 1994 Ghasemi Amirhossein 1987 Ghasemi Kiana 2000 Ghavi Mandieh 1999 Ghavi Masoumeh 1989 Gholami Farideh 1981 Ghorbani Bahabadi A 1998 Golbabapour Suzan 1970 Gorji Pouneh 1994 Haghjoo Saharnaz 1982 Hajesfandiari Bahareh 1978 Hajiaghavand Sadaf 1992 Hajighassemi Mandieh 1981 Hamzeei Sara 1986 Hasani/sadi Zahra 1994 Hashemi Shanrzad 1974 Hassannezhad Parsa 2003 Hatefi Mostaghim Sahan 1987 Hayatdavoudi Hadis 1992 Jadidi Elsa 2011 Jadidi Pedran 1991 Jamshidi Shadi 1988 Jebelli Mohammaddam 1990 Kadkhoda Zaden Mohammaddam 1979 Kadkhodazaden Kasha 1990 Karamimoghadam Bahareh 1986 Katebi Rahimen 1999 Kaveh Azaden 1979 Kazerani Fatemeh 1987 Khadem Forough 1981 Kobiuk Olga 1958 Lindberg Emil 2012 Lindberg Erik 2010 Lindberg Raheleh 1982 Lindberg Mikael 1979 Madani Firouzeh 1965 Maghsoudlouestarabadi Siavash 1976 Maghsoudlouesterabadi Paria 2004 Mahmoodi Fatemeh 1989 Malakhova Olena 1981 Malek Maryam 1979 Maleki Dizaje Fereshteh 1972 Mamani Sara 1983 Mianji Mohammadjavad 1992 Moeini Mohammad 1984 Moghaddam Rosstin 2010… Read more »

Erik Forsman
Erik Forsman
Gäst
1 år sedan

Planet skulle ha lyft 05.15 lokal tid, men att avgången blev försenad till 06.12,
https://www.ikac.ir/en/flight-status

UIA (Ukraine International Airlines) nr tre på listan alltså, vilket tyder på att man faktiskt hade tekniska problem. Flight PS752

Erik Forsman
Erik Forsman
Gäst
1 år sedan

Gör man en bred sökning bland många olika medier, från olika länder samt källor så antyds lite här och där att planet sköts ner av Iranierna själva, förmodligen en felkommunikation av något slag, där de misstagit planet som fientligt? Att plan blir försenade några är som alla vet inte ovanligt.
https://www.liveleak.com/view?t=aqaqO_1578456999

En sak vi kan vara säkra på är att vi kommer aldrig att få veta sanningen.
1.) Boeing skulle aldrig medge tekniskt fel, det vore slutet för amerikansk flygindustri.
2.) Att Iran själva skulle ha skjutit ner planet av misstag, så skulle de heller aldrig medge detta.

Den Mikael Lindberg som anges som offer (med hela familjen – fy fan…) som också för övrigt äger och driver transportföretaget IM Green Transport AB https://www.allabolag.se/5590285309/befattningar är inte han också polisens insatschef?

Det verkar som om roboten inte har träffat planet, utan den har detonerat i luften och spridit splitter. Det är ju fullt med små hål i planet.comment image

Det som motsäger att planet hade tekniskt fel, är att kärran gick igenom service i måndags.
https://www.airliners.net/forum/viewforum.php?f=3

Kan det tänkas att det var Iranierna själva, därför går dem ut med att det hela var ett tekniskt fel?

Ulf Claréus
Gäst
Reply to  Erik Forsman
1 år sedan

Forsmans bild tycks antyda att en av motorerna har haft ett kompressorhaveri och spottat skovlar radiellt ut från en av de vingmonterade motorerna, som bl a även träffat ena kroppssidan. Hålen verkar vara rektangulära och med långsidan stor som ett typiskt skovelblad.
Det malaysiska Boeing 777-planet som sköts ned över Ukraina från hög höjd (2014/15 ?) hade kulhål runt cockpit och som sades ha dödat piloterna.

comment image

Lisa Larsson
Lisa Larsson
Gäst
1 år sedan

Många robotar är utformade att med riktad sprängverkan explodera en bit från målet så det blir stor splitterspridning i flygplanskroppen. Att det här hände i samband med Irans attack är knappast varken en slump eller olyckshändelse.

Henrik
Henrik
Gäst
1 år sedan

Knappast ett misstag, det var säkerligen en hämndaktion, vi vet inte vem som ev var med på planet som var värt besväret så att säga.
Det lär väl komma fram.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
1 år sedan

Tänk även 3-dim och det börjar likna fiendens fiende är min vän.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
1 år sedan

Om det var ett maktpolitiskt motiverat dåd ser det ut som att någon ville förhindra samarbete mellan Iran och Ukraina. Isf vore det taktiskt av förövarna att få det att se ut som ett misstag från Irans sida.
Det tyska flygplanet som störtade i alperna verkade också vara sabotage.
Alldeles oavsett hur det var med piloten så fanns tecken på eljest omotiverad panik i narrativet. Helt motstridiga beskrivningar avlöste varandra.
Men det kanske var meningen att skapa förvirring?