Hjärt- och Lungfonden har fel – Åderförfettning orsakar inte stela blodkärl

5
442
Bild: Anatomi (lungor, inälvor). Illustration: Limassol, Cyprus. Licens: Pixabay.com
Bild: Anatomi (lungor, inälvor). Illustration: Limassol, Cyprus. Licens: Pixabay.com

DEBATT. Man borde kunna lita på att Hjärt- och Lungfonden ger korrekt information. När det gäller kranskärlssjukdomar skriver de i sin informationsskrift ”Liksom hjärtinfarkt orsakas kärlkramp av åderförfettning i hjärtats kranskärl”.

Text: Lasse Blomdahl

Längre fram i skriften står följande:

”Ett friskt blodkärl är mjukt och elastiskt och tillåter blodet att fritt strömma igenom för att förse organ och vävnader med syre och näring. Vid åderförfettning lagras fett, celler och bindväv in i kärlväggarna som blir stela och förtjockade”

Läs mer: Glycocalyx – Vad vet läkemedelsindustrin om kärlväggens skyddande ”ludd”?

Man skriver alltså att åderförfettning är orsaken till stela blodkärl. Detta är inte sant. På våra blodkärls insida har vi något som heter glycocalyx, vilket man kan likna vid tarmens tarmludd. När glycocalyx och tarmludd under längre tid utsätts för monosackarider (enkla sockermolekyler) så tunnas och glesas den ut och tappar sina viktiga egenskaper.

Läs hela artikeln i TV Hälsa | Mediasamarbete med NewsVoice


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

5 KOMMENTARER

  1. Stämmer bra med mig. Bästa artikeln om kärlkramp jag någonsin läst! Jag led av kärlkramp i ca 7 år. Motionerade dagligen men utan långsiktigt resultat på kärlkrampen.Bättre med Vitamin D3 i flera år, men sedan kom besvären tillbaka, i form av nattuppvaknande följt av kärlkramp runt kl 02 flera nätter i veckan.  Att på dagen gå upp och gå från viloläge gav ofta kärlkramp efter bara 100 meter eller mindre! Julen 2011 började jag systematiskt ta bort allt socker och alla andra kolhydrater. Jag kunde sedan gradvis gå längre och sedan helt obehindrat igen efter bara 4 veckor utan kolhydrater, precis som innan kärlkrampen. Jag var då 65.  Under åren sedan har jag då och då fuskat med kolhydrater och efter varje längre (veckor) sådan period har kärlkrampen kommit tillbaka som om jag tryckt på en knapp. Informationen om att kväverik mat har en långtidseffekt på kärlväggarna genom att bygga upp ”glycocalyx” är guld värd för mig, om den är riktig vilket jag tror eftersom allt annat stämmer med mina erfarenheter. Tack! En fråga: När kärlkrampen satte igång hos mig gick blodflödet från hjärtat ned, vilket märktes speciellt efter en längre episod: Mina händer och armar hade blivit iskalla då återhämtningen kom. Ungefär som om den avsedda naturliga kärlvidgningen vänts till en förträngning då  glycocalyx uppsättningen är gles.  Någon som vet?
    Hursomhelst stöder artikeln vad jag gjort och kommer definitivt hjälpa mig att hålla smörgåsar långt borta för resten av mitt liv! Snart dags för några löskokta ägg, ljumma, med smör och grovt grått havssalt!

  2. De kväve-rikaste födoämnena kommer från den nyttiga och uppbyggande/anabola födoämnesgruppen animalier. Välj naturligt ekologiskt:

    – Nötkött
    – Svinkött
    – Viltkött
    – Kött från inre organ, som lever, hjärta och njure
    – Buljong kokt på skelettet
    – Fågel, som kyckling och kalkon
    – Fisk
    – Skaldjur
    – Ägg
    – Mjölkprodukter, välj opastöriserade/RAW och ohomogeniserade.

  3. Men kalcium ger de kollagena fibrerna sin genomsläpplighet, som ett nät med maskor, annars blir det/kärlet stelt och ogenomsläppigt och det bildas ett plack. Jag har tidigare skrivit:

    ”Kollagena fibrer, det är även i ögonen, överallt – i kärlen, som är som ett finmaskigt elastiskt nät, så är det kalcium som ger elasticiteten och genomsläppligheten för kärlen. (Kalciumomsättningen styrs mycket av magnesium- magnesiumbrist är själva huvudpoängen).

    Nu är vi försurade, så det blir mer ogenomsläppligt i kärlen, det blir lättare plackbildning. Då säger ”vetenskap” att det som finns i placket är boven… vilket ju vanligt är struntprat. Finns det kalcium där så säger man att ”ät mindre mineraler”, finns det kolesterol, så ät si eller så, och ta våra ”mediciner” – fast kolesterol är en molekyl som levern producerar till hjärtat, och som det är så beroende av. Då fastnar det i kärlen istället, och hjärtat vädjar om mer, för det lider, och är under nöd.”

    Jag skrev ett antal kommentarer som Vresia Sylthammar och Sylthammar återkomsten…:
    https://newsvoice.se/2014/01/vad-kan-skolmedicinen-egentligen

    • Samtidigt gör ett kalciumöverskott att kalcium kan falla ut som kalciumkristaller i mjukvävnader som ger t.ex smalbenskramp (charlie horses), ”carpal tunnel syndrome” och avlagringar i leder som ger artrit. Efter att ha ökat magnesium och tagit bort mjölk och nästan all ost försvann alla mina benkrampor och lederna har alltid varit bra.
      Finns en intressant bok (kindle) som heter ”Death by Calcium” som hävdar att benskörhet undviks bäst med mer Magnesium (som gör benet starkt istf hårt) och Vitamin C som bygger upp collagenet i benvävnad. Extra kalcium behövs knappt när vi vuxit färdigt då benvävnad först löses ut i blodet varefter nytt ben byggs med hjälp av samma kalcium. Överskottskalcium kan ge, förutom förkalkningar av mjukvävnader, högre bentäthet men inte mindre risk för det riktigt farliga på ålderns höst, benbrott. Där gäller istället magnesium och Vitamin C.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här