Handläggare på MPRT godkände felaktigt Tidningen 7 för redaktionsstöd

0
989
MPRT (mediemyndighet). Originalfoto: Corina Rainer. Licens: Unsplash.com. Montage: NewsVoice
Temabild: MPRT (mediemyndighet). Originalfoto: Corina Rainer. Licens: Unsplash.com. Montage: NewsVoice

GRANSKNING & DEBATT. Felaktigheterna och diskrimineringen som pågick hos Myndigheten för Press, Radio och TV (MPRT) under utdelningen av 500 miljoner i redaktionsstöd blir nu allt mer uppenbara för allmänheten. NewsVoice kan avslöja att inhyrd personal utan nämnvärd erfarenhet fick dela ut runt 300 miljoner i redaktionsstöd.

Text: Anders Gustafsson

En av dem är handläggare Omar som gav Tidningen 7 hela 860.000 kronor trots att de inte är ett allmänt nyhetsmedium. Detta framgår direkt för den som läser en av utgåvorna. När NewsVoice ringer Omar minns hon ingenting och hänvisar till sin handledare Rohdin.

Samtidigt som felaktigheter i MPRT:s handläggning hittas på löpande band har NewsVoice, Nya Dagbladet och Samhällsnytt tillsammans bevisat att alla alternativmedier har fått genomgå en helt annan typ av handläggning, och då utsatts för öppen politiskt diskriminering samtidigt som enhetschefen systematiskt vileselett och anvisat handläggarna att förnedra de sökande med meningslösa frågor som alla andra medier sluppit.

Bara allmänna nyhetstidningar kan få mediestöd

Det nya mediestödet omfattar stöd för lokal journalistik, innovation/utvecklingsstöd och redaktionsstöd. För att vara stödberättigad behöver man uppfylla vissa krav i mediestödsförordningen. NewsVoice uppfyller enligt Georg Lagerberg på MPRT inte dessa krav eftersom vi har publicerat artiklar om vetenskaplig forskning på gurkmejans effekt på cancer (precis som SvD), vaccinmotstånd och elektromagnetisk strålning.

Enligt Georg Lagerberg hade handläggarna flertalet möten om de “knepiga” tidningarna. Till trots har Nya Dagbladet dock visat att mängder av tidningar som inte är allmänna nyhetsmedier helt sluppit revision av sitt innehåll. Endast “alternativmedier” har upplevts som “knepiga”.

Till Nya Dagbladets lista kan vi nu lägga Tidningen 7 som efter en snabb studie visar sig innehålla mycket gott och blandat med definitivt inga nyheter på de 32 sidorna.

En förklaring till att så många tidningar har fått stöd i strid mot regelverket kan vara att alternativmedierna punktmarkerades med stora frågelistor om “självständiga redaktioner”, “god medieetisk sed” och “allsidighet”.

Omar får NewsVoice frågor

Det finns en regel att man måste vara ett allmänt nyhetsmedium för att få mediestöd.

“Ja, det känns bekant.”

Jag har kollat igenom Tidningen 7 och de har ju inga nyheter överhuvudtaget.

“Du får tala med avdelningschefen Georg Lagerberg.”

Helt uppenbart att tidningen ej är ett allmänt nyhetsmedium

Tidningen som länkas in ingressen ovan har 0,5 av 32 sidor med nyheter. I artikeln som inte ens är en nyhetsartikel utan på sin höjd opinionsbildande material klagar tidningens redaktion på att män och kvinnor inte dör och skadar sig exakt lika mycket i trafiken.

I övrigt är det en hel sida som utgör fram och baksida. Resten av tidningen är 15,9 sidor annonser och 14,6 sidor material som helt saknar nyhetsvärde. De berättar till exempel om en serietecknande pastor och det pensionerade kommunalrådet Elvy.

Trots detta skriver Omar i sitt beslut att tidningen är ett “allmänt nyhetsmedium” och att “deras primära uppgift är att bedriva nyhetsbevakning”. Hon går dock ännu längre och menar att det redaktionella innehållet består av “regelbunden och allsidig nyhetsförmedling”. Hon har också ansett att dessa icke-existerande journalistiska verk är av “hög kvalitet”.

Bara 30 minuters arbete saknades

För att visa att Tidningen 7 inte är en nyhetstidning räcker det med runt 30 minuters arbete. Detta ansåg sig inte Omar ha tid med när hon agerade inhyrd handläggare. Inte heller hennes chef Georg Lagerberg verkar ha haft något intresse i att verifiera tidningens verksamhet.

Omar tid debiterades med 353 kronor i timman via bemanningsföretaget Randstad. Endast runt 180 kronor hade det alltså kostat att undvika en förlust på 860.000 kronor.

Tidningen kommer slippa återbetalningskrav

Samtidigt som flertalet häpnadsväckande ansökningar bifallits har Lagerberg nästan skrikit åt personer som ringt och ifrågasatt avslaget för NewsVoice och då utropat att “det skall vara riktiga nyheter”. I samtal med Lagerberg verkar han märkbart upprörd över att folk inte förstår myndighetens beslut. Detta trots att felaktigheterna är väl exponerade.

Det är extremt ovanligt att MPRT lyckas få tillbaka pengar som myndigheten har betalat ut. Lagerberg har tidigare uppgett att återkrav är ganska meningslösa då det brukar bli en oprioriterad fordran i en konkurs!

Lagerberg har sökts via e-mail med frågor gällande ärendet, men har efter två arbetsdagar fortfarande inte svarat.

Text: Anders Gustafsson


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer