Reportage: De som bor under starka mikrovågssändare

20
Bostäder i Stockholmsområdet. Foto: Per Shapiro
Bostäder i Stockholmsområdet. Foto: Per Shapiro

ELEKTROSMOG. Efter den kraftiga utbyggnaden av 4G och 5G de senaste åren finns tusentals människor i Sverige som har basstationer för mobiltelefoni på sitt hustak och som klagar över symtom som tinnitus, näsblod, sömnsvårigheter och domningskänslor.

Ansvarig myndighet hävdar att de nivåer av mikrovågsstrålning som de boende utsätts för, enligt forskningen inte utgör några hälsorisker. Det finns också experter som hävdar motsatsen, men de utmålas ofta som foliehattar i media.

I takt med att allt fler människor upplever likartade symtom växer dock missnöjet, såväl med myndigheternas ointresse för boendes klagomål som med massmedias ensidiga rapportering i frågan.

Reporter: Per Shapiro, Folkets Radio

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelBörje Peratt om förstamaj: Engagera dig i den nya folkrörelsen för kunskap och frihet
Nästa artikelDen 1:a maj arrangeras manifestationer som enar Sverige – Covidpopulismen måste få ett slut
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.
Prenumerera
Notify of
guest
20 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
30 april 2021 kl 12:12

Detta måste ju gå att studera systematiskt så att det inte förblir ‘anekdotisk’ info.
Dom som säljer systemen måste rimligen vara intresserade av att få detta klarlagt.
Överallt där radiosändare arbetar kan det även finnas starka lågfrekventa magnetfält som har med strömförbrukningen att göra men som inte har direkt med radiosignalerna att göra.
Jag tror inte det är tillfredsställande utrett om det kan vara den lågfrekventa delen som påverkar.
Det är ju så att betonggolv i hus ofta har stark dämpning av mikrovågor tex 1000 till 10000 ggrs dämpning. Men hur det är med översta taket vet jag inte.
Om folk har problem i våningar som inte är omedelbart under taket verkar lågfrekventa signaler vara mer sannolika orsaker?

Jag har hört ryktas om nån sorts franchising av radiosändare så att privatpersoner kan få betalt för all datatrafik som går via deras privat inköpta radioutrustning.

Per Melin
Per Melin
Reply to  petergrfstrm
30 april 2021 kl 15:42

Både lågfrekventa magnetfält, el-fält och högfrekventa elektromagnetiska frekvenser stör människors hälsa. Drabbade vittnar ofta om svåra hälsoproblem även ifrån avlägset placerade mobilmaster riktade åt samma väderstreck som den egna bostaden ligger placerad.

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
Reply to  petergrfstrm
2 maj 2021 kl 00:14

Det sitter långt inne att erkänna att det är mikrovågorna va?

Det har studerats “systematiskt” i många år, bara läs forskningen.

De högfrekventa störningarna ( sändarna, processorerna osv till dem) går in i det vanliga elsystemet och och gör hela huset fullt i transienter, eller “ful el” som man säger. Finns i övrigt en bok av Samuel Milham som heter just “Dirty Electricity”.
I den går Samuel “systematiskt” igenom diverse studier.

Varför skulle de som säljer och lever gott på tekniken och alla dess tillämpningar, vapensystem, övervakning osv. De som byggt hela sin värld och tillvaro på skiten.
Varför skulle de vilja få fram bevis på skadligheten?

Själv hade jag en vän i Malmö vars katt började uppleva “onödig oro” när en sändare monterades på taket mitt emot. Katten fick akut depression. Har aldrig sett en sådan håglös katt. När de flyttade blev den normal igen.

Masterna på taket brukar också ge reflektioner på plåttak osv rakt in tillbaks i byggnaden. Nästan all elektronik skapar också positiva joner, och i högspänningsgator osv brukar radon och radondöttrar ansamlas.

I övrigt mycket bra reportage, många många tack.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Josef Persson
2 maj 2021 kl 01:24

Hej Josef!
Jag har en liknande men sorgligare katt erfarenhet från tidigt 2000 tal.
Min sambo fick som Ericsonanställd erbjudande att för eget bruk ta hem felfria telefoner ur pallar som hade varit ute till kund men reklamerats.

Eftersom det bjöds av ett överskott så begåvades både vårt sovrum och kontor med varsin basehet med laddare. Strax efter inkopplinarna började vår katt att uppföra sig konstigt och slutade sova med oss i sängen.

Katten ögon blev stora som tefat och slutade nu plötsligt att vara rumsren och gjorde snabba utfall och sprang in i väggar som om han såg spöken. När veterinär sen undersökte på mottagning var katten helt normal men diagnosen på min beskrivning blev neurologisk sjukdom som gick i skov.

Sorgligt nog följde jag rådet att avliva katten för att den skulle slippa lida och när vi sen försent förstod sambandet var vår kära katt redan avlivad.

Så här skrev vågbrytaren juli 2008:

Gör som Ericsson och Telia
– släng din sladdlösa telefon,du också!

https://vagbrytaren.org/slang%20din%20sladdlosa%20telefon.htm

Last edited 4 dagar sedan by Magnus Lindgren
petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
3 maj 2021 kl 11:35

Du och Josef nämner två exempel på att Katter kanske kan känna av emf väldigt starkt. Det vore intressant att veta hur mycket såna observationer som gjorts och vilken kritik som har förekommit.
Jag tenderar att tro att det är verkligt men jag vet ju hur myndigheter reagerar så jag försöker att se det från andra hållet.

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Josef Persson
3 maj 2021 kl 11:20

“Det sitter långt inne att erkänna att det är mikrovågorna va?”
Den ironin är malplacerad – jag har inget annat än rationella skäl till min undran.
Internetdebatten är full av brus.
Det har inte alls studerats systematiskt – det som har studerats är laboratorieexperiment och jag har fortfarande inte sett ngn av aktivisterna hänvisa till ngt som systematiskt separerar det högfrekventa från det andra som automatiskt följer med i strömmatningen.
Och de transienter du talar om är knappast i mikrovågsområdet utan i lägre frekvenser. All elektroteknisk utrustning har transienter.
“Varför skulle de som säljer och lever gott på tekniken…”
Därför att dom själva och deras familjer isf är utsatta av det och alltså kanske inte skulle leva särskilt gott?
Och jag är inte alls främmande för att levande väsen kan ha förmågor som du beskriver men det är bara anekdotisk info, det som behövs är systematiska bevis.
När systematiska labexperiment med människor gjorts har det ju varit svårt att bevisa att folk kan avgöra när emf är på eller av.
Det kanske är så konstigt att levande varelser medvetet kan känna sporadisk oro av det men inte systematiskt.

Det är riktigt att reflexer kan spegla in signalerna i lägre våningar men det går att studera systematiskt så att det går att utesluta att det är den lågfrekventa delen.
Vilken aktör är villig att samla massdata från folks upplevda vardagssituation dubbelblint med lagring av aktuella emf data?

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
Reply to  petergrfstrm
4 maj 2021 kl 00:13

Hej Peter!
Trots mina “sarkasmer” och “ironier” så uppskattar jag våra diskussioner. Alltid trevligt med människor som tänker till lite.

I det här fallet var det dock ingen “malplacerad ironi”. Men om jag får vara lite sarkastisk igen så verkar vissa människor ha väldigt svårt att ta till sig verkligheten om den inte är tillräckligt “statistiskt bearbetad” eller “systematiskt kvantifierad”

Men du kan börja med A Pressmans bok “Electromagnetic Fields and Life” från 1970, så kan du jobba dig framåt. Boken innehåller dryga 700 referenser till vetenskapliga studier.

När NMT sändarna kom gjorde man redan då studier på basstationernas närområden. Industrin tog ner sändarna, sa att de aldrig funnits och stämde forskaren till tystnad.
https://www.researchgate.net/profile/Gerd-Oberfeld

Man har från myndigheterna redan tagit in vittnesmål från allmänheten och det är publicerat i boken “Svart på vitt”. Myndigheterna la ner utredningen……

Tyvärr tror jag du tror lite för gott om psykopaterna. Titta på arsenalsgatan 8 på google maps så syns inte en enda sändare.
Alla i området har 08 nummer. Varför? Tjocka stenhus!

Volvo upptäckte att de höga magnetfälten i bilarna gav folk med pacemaker besvär. Lösningen? PG Gyllenhammar byggde ett palats till sig själv med kopparplåt i väggarna.

Och naturligtvis kan de ta hand om sina egna barn, men våra skiter de i!
https://www.svd.se/overlakare-anders-hansen-steve-jobs-forbjod-sina-barn-att-anvanda-ipads

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
Reply to  petergrfstrm
4 maj 2021 kl 00:54

Rörande de “systematiska labbexperimenten” aka “provokationsstudier” så har de minst sagt triggat elöverkänsliga.

Dummare smörja får man leta efter. Solveig ger en bättre genomgång än vad som får plats här.
https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2021/04/01/pseudovetenskap-styr-politiska-beslut/

Och igen, det ena utesluter inte det andra. Det måste inte vara det lågfrekventa ,eller det högfrekventa. Båda är lika goda kålsupare brukar man väl säga.

Men för alla som själv har erfarenhet av att känna av strålning i en i övrigt elfri miljö (milsvid skog) så råder det väl ingen tvekan om att den högfrekventa strålningen i sig är tillräcklig för att förstöra en människa.

Frågan är väl bara hur mycket, hur länge, och hur många andra bidragande orsaker som gjort att man blivit sensibiliserad till den grad att man reagerar starkare än genomsnittet i befolkningen.

Kan du nämna en studie där man “studerat systematiskt” den komplexa bild av det hav av EMF som vi alla lever i. Vi som regelbundet gör mätningar själva är väl inte direkt jätte impade när SSM rycker ut med “strålmobilen”.

Claes Tegenfeldt gjorde tex en studie om EMF exponering för brevbärare och elektriker. Resultatet förvånar inte för den som en gång mätt i trapphus.
https://books.google.se/books/about/T%C3%A5l_du_el.html?id=lIZEGYCaSssC&redir_esc=y

Låt säga att uppfinningsrikedomen när industrin skall beskriva den komplexa strålningsmiljön inte saknar kreativa inlägg.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  petergrfstrm
3 maj 2021 kl 20:17

GSM1800 och folkhälsa Örjan Hallberg,
Copyright Hallberg Independent Research, 2008. http://hir.nu 2008-03-07

Det råder ingen tvekan om att sjukregistreringen plötsligt började öka från och med vintern 1997. Samma sak finns för varje län. Tidigare hade det registrerade antalet sjukskrivningar minskat i flera år och plötsligt började antalet öka! Figur 1 visar det totala antalet sjukregistrerade i Sverige och Figur 2 ger som exempel samma för Stockholms län.
https://web.archive.org/web/20120419023652/http://hudcancer.nu/GSM1800/1800.htm

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
30 april 2021 kl 15:14

Det har ju länge varit synligt att lägenheter intill taksändare saknar krukväxter i fönstren så varför skulle någon tro att människor mår bra i denna miljö?
Om “klimathotet” tas på allvar skall vår storskaliga mikrovågstorkning som ger uppvärmning samt största växthusgasen, vattenånga nu stängas av.

Mikrovågorna påverkar vattenmolekylerna och värmer upp lufthavet,
https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2020/06/02/mikrovagorna-paverkar-vattenmolekylerna-i-lufthavet-i-vaxter-och-djur-vad-blir-konsekvensen-av-denna-paverkan-som-inte-enbart-ar-uppvarmningseffekt/

Att torka fuktiga golv och väggar av betong med mikrovågor går mycket snabbare än att torka med vanliga byggfläktar.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/uppvarmning-med-mikrovagor/mikrovagstorkning/

Vattenånga är den viktigaste växthusgasen Vattenångan är den allra viktigaste växthusgasen i atmosfären – den står för åtminstone tre fjärdedelar av den naturliga växthuseffekten. Luftens innehåll av vattenånga påverkas inte direkt av människan utan är i stället mest beroende av temperaturen. Ju varmare det är, desto mer vatten i ångform kan finnas i atmosfären och desto mer vatten avdunstar från jordytan och blir till ånga i atmosfären. Varje temperaturhöjning – oavsett vad den beror på – leder alltså till att vattenångehalten ökar i luften och att växthuseffekten därigenom förstärks. https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luf

Last edited 6 dagar sedan by Magnus Lindgren
petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
3 maj 2021 kl 11:29

Solveig stängde sin kommentarssektion när jag invände mot ovederhäftiga påståenden om uppvärmning från mikrovågor som hon antog påverkade klimatet.
Solveig har seriösa avsikter men brusar en hel del.
Du anger heller inga kvantitativa data utan gör missvisande paralleller som inte håller.
Vetenskap är kvantitativ och det går inte att associera fram ngt seriöst.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  petergrfstrm
3 maj 2021 kl 15:35

Hej igen Peter!

Vad är det för ovederhäftigt i att hävda att mikrovågssändare värmer upp omgivande lufthav samt genererar den största växthusgasen vattenånga?

Detta är ju välkända parametrar som stiger med mikrovågsändareffekten.
https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2018/07/23/den-okande-mangden-mikrovagor-i-etern-ar-troligen-orsaken-till-att-temperaturen-okar/

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
3 maj 2021 kl 21:18

“Mer än 90 procent av operatörerna oroar sig för ökade energikostnader med 5G och edgelösningarAv jmhogberg | onsdag 27 februari 2019 kl. 9:20

Operatörer är optimistiska om möjligheterna med 5G, visar undersökning av Vertiv och 451 Research. Men energiförbrukningen för nätverk kan öka med upp till 270 procent till 2026. “

https://www.nordiskaprojekt.se/2019/02/27/mer-an-90-procent-av-operatorerna-oroar-sig-for-okade-energikostnader-med-5g-och-edgelosningar/

Mattias Rahm
Gäst
1 maj 2021 kl 13:15

Suveränt reportage. Beslut hos några få människor att vrida upp några procent så skulle vi ha en “pandemi” över natt.

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
2 maj 2021 kl 00:31

“Illamående, yrsel och hörselnedsättningar”.
https://samnytt.se/misstankta-attacker-med-energivapen-mot-statsanstallda/

Sveriges befolkning är under attack med “energivapen”.

Mindre distinkta och inte lika akuta symptom bara.

Fredrik Eriksson
Gäst
2 maj 2021 kl 17:12

1.Är 5G-systemet gjort för att enkom skapa
ett slav och ekonomiskt lydsamhälle?
Utan tanke på dess negativa konsekvenser?

2.Är myndigheter,instutioner och forskare
betalda, mutade och övertygade av samma ekonomiska incitament?
Forskning som visar ett negativt skeende, tystas
elimineras eller plockas bort?

3.Är lockelsen att bygga detta Babyloniska satellitsamhälle
som styrs av quant-datorer med extra skydd från
militäriska instutioner som Försvarsmakten,Säpo och NOA för stor för att inte vilja blåsa i visslan?
-För inte så stor del sen gick ju Polisen ut och
deklarerade att de, -Minsann har rätt att spåra alla hela tiden dygnet runt.
-var dom än är placerade
-Det låter för mig som 1984 ggr 10.
-Jag menar vi Svenskar kommer nog få raskt vänja oss att
pensionen försvinner, hyran höjs och elen kostar åtminstone mångdubbelt
inom en VÄLDIGT nära framtid.
Återigen BARA för att dölja bankernas belåning.

4.Är detta finansiella system EN mekanism
för att dölja bankernas belåning, aka skuldmättnaden?
Men genom avdelningsbarhetens hemlighet, vet ingen någon annan
vad som är det egentliga syftet med tex 5G på hustaket.
Magdalena Andersson sa ju nyligen, vaccin,vaccin,vaccin,
efter några dagar jobb,jobb,jobb.
Blir ju inte så svårt att hon vill att alla ska vaccinera sig
för att kunna arbeta (nano-injektioner med spårbara block-chain-chipp)?
Oerhört diaboliskt skulle jag vilja säga.
Samma ondska som placerar dessa 5G-torn på hustaken.

Last edited 4 dagar sedan by Fredrik Eriksson
Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
2 maj 2021 kl 22:33

Ja det verkar så Fredrik!
Den som mår dåligt får kognitiv beteendeterapi mot uppsåtliga miljöbrott.

Forskning eller Förfall av Jan Åberg (1994) https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2011/05/16/forskning-eller-forfall-av-jan-aberg/

Last edited 4 dagar sedan by Magnus Lindgren
Fredrik Eriksson
Reply to  Magnus Lindgren
3 maj 2021 kl 00:07

Ja då bekräftar detta inte bara mina värsta farhågor.Utan bekräftar också
att det är ett militäriskt experiment och ett förgiftningsprotokoll som påminner i mångt och mycket om just….hmmm Covid 19.
Anledningen är att 5G arbetar i 60ghz spektrumet och först tänkte jag inte mer på det tills jag läste Solveigs text om just mikrovågor och syresatt stress.
Oxidativ stress ger fria radikaler och kan jämföras med vad som händer när fett härsknar eller en spik rostar. Det finns många faktorer som leder till ökad bildning av reaktiva syrearter, såsom rökning, miljögifter och stress.
Förbränningen i cellerna kräver ständigt syre för att fungera. Vi är hela tiden beroende av att ta upp syre från inandningsluften.
Men om syret tas upp av 5G strålning?
Då återstår ju bara Covid symtom?

Kan Covid antas vara effekten av 5G strålningen?
Men i takt med att fler och fler “vaccineras” kan de istället skylla på andra faktorer som tex fetma eller inbillning?

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
3 maj 2021 kl 01:56

Ja Fredrik!

Solveig är en riktig klippa och har dessutom mycket passande CV.
5G hjärtstopp/vaccindöd vill man nog skylla på “covid-19 vågor”.
När man sen startar upp 60 ghz kan nog folk ramla ihop på gator på flera ställen en i wuhan.

Förlängda testtillstånd för 5G från PTS Publicerad 2020-05-07
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2020/05/07/forlangda-testtillstand-for-5g-fran-pts/

5G startas i Stockholm Publicerad 2020-05-25
I dag firar Telia, Ericsson och regeringen att 5G startas i Stockholm trots omfattande kritik från forskare, läkare, organisationer och många medborgare som bedömer att 5G leder till allvarliga hälso- och miljökonsekvenser. Det saknas helt forskning som visar att 5G inte leder till allvarliga skador för människors hälsa och för miljön varför en del välrenommerade experter anser att 5G därför bryter mot konventioner om mänskliga rättigheter. Advokaten och miljökämpen Robert F. Kenndy Jr har kallat 5G “en stor mardröm”. Från områden där 5G tidigare startats kommer rapporter om svåra hälsoproblem och vittnesmål finns om fågel- och insektsdöd.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2020/05/25/5g-startas-i-stockholm/

Självrapporterade symtom kopplat till Covid19 är trovärdiga – Självrapporterade symtom kopplat till teknisk mikrovågsstrålning är inte trovärdiga?https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2021/01/25/sjalvrapporterade-symtom-fran-covid19-influensan-ar-trovardiga-sjalvrapporterad-symtom-kopplad-till-teknisk-mikrovagsstralning-inte-trovardiga/

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
3 maj 2021 kl 02:04

Här vittnar Solveig Silverin om hur nya mikrovågstortyren känns.

“Trots all tidig kunskap om hur komplext mikrovågor påverkar kroppen, tillåter man hänsynslös tvångsexponering med allt högre energi.
De 18 dagarna i mars och dagar i maj är det värsta jag varit med. Tidigare inlägg:   9 maj 2020 14 maj 202017 maj 2020

https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2020/09/10/trots-all-tidig-kunskap-om-hur-komplext-mikrovagor-paverkar-kroppen-tillater-man-hansynslos-tvangsexponering-med-allt-hogre-energi/

Last edited 3 dagar sedan by Magnus Lindgren