Folkets Radio om utplånandet av kvinnan – Kajsa Ekis Ekman intervjuas

-

KULTUR. Såväl myndigheter som företag och politiska partier förordar i allt högre utsträckning att vi bör undvika att använda ordet ”kvinna” då det kan ses som exkluderande. Ordet kvinna kan kringgås genom att exempelvis tala om “livmoderbärare” eller marknadsföra tamponger ”för personer som blöder”.

Text och intervju: Per Shapiro, Folkets Radio | Bild: Kajsa Ekis Ekman. Pressfoto: Bokförlaget Polaris

Bakgrunden är att det har skett en enorm förändring i synen på vad kön är för något. Från att ha setts som biologiskt har könet kommit att beskrivas som något abstrakt och frikopplat från kroppen, som det står varje människa fritt att välja.

Men vad blir konsekvenserna?

  • Ska män som säger att de är kvinnor ha tillgång till kvinnliga omklädningsrum?
  • Hur ska kvinnokampen föras utan ett gemensamt ord för kvinnors erfarenheter?
  • Varför uppmuntrar samhället unga tjejer att genomgå “könskorrigerande behandling” som leder till sterilitet?

Det är några av frågeställningarna i Kajsa Ekis Ekmans nya bok Om könets existens. Debattklimatet på området är extremt polariserat och hennes analyser har väckt mycket ont blod bland meningsmotståndarna. Programmet är en fortsättning på intervjuserien om yttrandefrihet och en allt smalare åsiktskorridor.

Text och intervju: Per Shapiro, Folkets Radio

Relaterat

Extern Skribent
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.

11 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest
11 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Kerstin Salen
Gäst
6 maj 2021 kl 17:54

Dessutom borde man inrätta en undersökning hur många kvinnor som fått covidsprutan som haft problem med menstruation eller utebliven sådan och hur många fått missfall. Det jag talar om berör kvinnor och inget annat.Om någon undrar är man liksom kvinna ett kön som differentierar sig genom biologiska fakta. Ang genterapi-passet, så är det en diskriminering och ett indirekt tvång genom att de som av medicinska skäl inte vill ta sprutan kommer att förbjudas tillgång till demokratiska rättigheter för. att man inte underordnar sig denna genterapi

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
7 maj 2021 kl 00:20

Tack för kloka och tankeväckande “kvinnliga” åsikter Kajsa och Kerstin!
Vi människor måste få beskriva vad vi ser och få reagera på det onormala.

Exempel när galenskapen går för långt.

Lärare vägrade kalla elev för “hen” – fick sparken En lärarinna i Järna vägrade att gå med på en förälders krav att kalla en elev för “hen”. Då blev hon uppsagd, rapporterar Världen Idag.

Polisutredare hatar högern och ”ryska troll” – utsatte dissident för helvete i månader https://samnytt.se/polisutredare-hatar-hogern-och-ryska-troll-utsatte-dissident-for-helvete-i-manader/

Undersökning: Svenskar och kineser tror att deras länder är mest demokratiska https://samnytt.se/undersokning-svenskar-och-kineser-tror-att-deras-lander-ar-mest-demokratiska/

Last edited 1 månad sedan by Magnus Lindgren
Erik Forsman
7 maj 2021 kl 08:15

Skrämmande. Är det inte talande att en av feminismens huvudnummer är påståendet att partialkatet, eller den heteronormativa normen, osynliggör kvinnan; sedan går samma politiska rörelse i bräschen för att helt radera ordet ”kvinna” – Snacka om att osynliggöra! 

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg
Reply to  Erik Forsman
7 maj 2021 kl 10:35

Precis som med alla andra ideologier har feminismen tagits över av extremisterna vars fokus , egentligen , aldrig ligger på att förbättra något. Extremister har en karaktär att vilja identifiera allt i konfliktförhållanden och konfrontation med den upplevda fienden , som i enlighet med deras förenklade världsbild måste bestå av en stereotyp.

Extremfeministernas huvudsakliga fiende har omsider kommit att utkristalliseras till den vite mannen och för att vinna den “kampen” måste man försöka marginalisera och stigmatisera allt som de identifierar som “heligt” för denne stereotyp , en stereotyp de också själva skapat.

Vad jag menar är att de utgår inte ifrån egna värderingar och resonemang för att därigenom söka förbättra förhållanden i samhället , allt görs till konflikter och “fiendens fiende är våran vän”.

Jag kan ta ett exempel från en löpsedel (finns ingen som helst anledning att förtydliga vilken av träckblaskorna det gällde , en i mängden helt enkelt) häromdagen som visade upp fem personer med en varsin skylt som innehöll korta “hatcitat” som återgivits från sociala medier. Fyra av dessa förmenta citat riktade sig mot kvinnor , det femte mot invandrare , som för att understryka att det är VITA män som är problemet.

Jag är mycket medveten om att feminismens födelse med stor sannolikhet organiserades som ett led i kulturmarxismens korståg , men har ändå delvis drivits av progressiva krafter , min huvudsakliga poäng är att debatten helt kapats av extremisterna.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg
Reply to  Erik Forsman
7 maj 2021 kl 10:43

Jag måste göra en liten rättelse till mitt inlägg 10.35.
Kajsa Ekis Ekman är ju ett undantag från den för övrigt ensidiga opinionen gällande feminismen. Jag har läst henne förut och uppfattar henne som ett mycket angeläget inslag i samhällsdebatten överhuvudtaget. Dock kan jag inte påstå mig ha blykoll på henne.

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
7 maj 2021 kl 10:51

Högsta prioritet i operationskön – små frön som ska byta kön efter eget skön…?

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
7 maj 2021 kl 11:29

Jag tänker på barn som kanske känner sig mycket äldre än de är – skulle inte de kunna erbjudas lite kostnadsfria rynk- och flintoperationer…?

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg
Reply to  Hans Dahl
7 maj 2021 kl 13:48

Utmärkt idé! Och för oss som vill känna oss lite yngre , för vi måste väl i jämställdhetens namn också fritt få medvetandegöra de identitetskorrigeringar vi anser nödvändiga för att slippa känna oss missförstådda , kräver jag att det från och med nu ska anses som fullt normalt att använda napp och snuttetrasa även för vuxna.

Och gud nåde den som dröjer kvar med blicken en mikrosekund för länge , den kommer jag att hatbrottsanmäla.

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
7 maj 2021 kl 15:23

Vad är en “hen”?

– Väl knappast en könsbytarvän – för annars är väl en hon som blir han eller en han som blir hon fortfarande antingen han eller hon…? 

“Hen” – är det män som saknar “antenn” och tjejer som blivit av med sina “grejer”…?

Per Melin
Per Melin
8 maj 2021 kl 00:52

Intressant att Per Shapiro/Folkets Radio även tar upp feministen Lierre Keith. Hon är en av dem som avslöjar ett annat avsiktligt “2+2=5”-bedrägeri, som håller på att förstöra mänskligheten och jorden, nämligen det att veganism och vegetarianism förment skulle vara bra för hälsan, jorden och klimatet och att kött i de avseendena skulle vara deras skadliga motsats:

VEGANISM IS DESTROYING THE PLANET? Lierre Keith on Agriculture, Ecocide and Learning to Love Meat Hade premiär 25 mars 2021 https://www.youtube.com/watch?v=0Y87Woi04IQ

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Per Melin
8 maj 2021 kl 01:26

Nytt rekord?
Undvik att kalla gravida för kvinnor och patienter som drabbats av prostatacancer för män. Så lyder de nya språkråden för 1177 Vårdguiden, som ägs gemensamt av Sveriges kommuner och regioner.

https://www.friatider.se/landstingen-undvik-att-kalla-gravida-kvinnor

Extern Skribent
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.