Börje Peratt ville skapa en värld som styrs av goda människor

-

KULTUR. Filmaren, målaren och debattören Börje Peratt gick vidare på eftermiddagen den 20 december efter en kort tids sjukdom på Danderyds sjukhus. Han var en mycket engagerad samhällsmedborgare, sanningssökare, humanist och en bra lojal vän.

Vi grundade tillsammans med Terry Evans för 10 år sedan föreningen Humanism och Kunskap som ett svar på den långsamma destruktionen av sunda humanistiska värderingar och god vetenskap i samhället. Vi visste nog inte då hur mycket en sådan förening behövs i dessa tider. Föreningen har sedan starten hållts levande av en liten grupp starka själar: Börje, Lisbet, Marianne, Ingela, Carl-Johan, Ritva och Kersti.

I ett av Börjes sista debattinlägg, daterat den 2:a december 2021 klockan 7 på morgonen, beskriver han inspirationen som han fick i en dröm. Hans vision sammanfattar mycket bra hans egentliga drivkrafter.

Börje Peratt ville ha en värld där de goda krafterna, de goda människorna, de sunda idealen, andligheten och filosofin åter står i centrum av samhället såsom samhällspelare medan lögnarna, egoisterna, psykopaterna, predatorerna och bedragarna plockats bort från styrande positioner och placerats långt ut i periferin, där de hör hemma.

Det är dessa drivkrafter som var och är hans essens.

Ritva Peratt, Börje Peratt och Kersti Wistrand, 2016-05-07. Foto: T. Sassersson
Ritva Peratt, Börje Peratt och Kersti Wistrand, 2016-05-07. Foto: T. Sassersson

Efter sig lämnar han ett rikt arv av filmer, artiklar, målningar, musikstycken, skulpturer och många andra produktioner samt även en lång rad internationella utmärkelser för sina uppskattade dokumentärfilmer.

Börje Peratts dröm

“Jag har en dröm om att det vakna folket tar över landet och börjar regera med det bästa för våra barn, vuxna och äldre.

Jag har en dröm om att de som nu överlåtit landet på främmande fientlig makt erkänner sina brott och frivilligt överlämnar styret till det vakna folket.

Jag har en dröm om att massmedierna och journalister ber landets såväl vakna som sovande folk om ursäkt för att de brutit mot sitt journalistiska uppdrag och spridit lögner och skräckpropaganda.

Jag har en dröm om att förrädarna avsätts från sina poster och ersätts med kompetent medmänsklighet.

Jag har en dröm om att de skrämda och indoktrinerade återfår sitt sunda förnuft och inser att de blivit grundlurade av en främmande fientlig makt som tjänar miljarder på skadliga insatser.

Jag har en dröm om att de som varit mina vänner för livet återfår förståndet, klarar sig från sina skadliga insprutningar och att vi kan försonas och bli vänner igen.”

Video och text: Börje Peratt (Borjeperatt.wordpress.com), December 2, 2021, kl 07:03

Text: Torbjörn Sassersson

Torbjörn Sassersson och Börje Peratt. Foto: Ullmans PR, 6 nov 2014
Torbjörn Sassersson och Börje Peratt. Foto: Ullmans PR, 6 nov 2014
Torbjörn Sassersson red.
Torbjörn Sassersson red.http://www.sasser.net/
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.

32 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest

32 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Christian Pavón
16 mars 2022 kl 14:46

Oerhört tragiskt! Hört väldigt mycket bra om denna person och träffade tyvärr honom inte personligen men känner ändå sorg över det då en fin person gått ur tiden. Vila i frid Börje

Mayne Sundewall-Hopkins
Gäst
1 mars 2022 kl 20:29

Jag är fruktansvärt upprörd över att Börjes Enby-filmer (och antagligen andra av hans produktioner) har raderats från Vimeo i dagarna. Situationen för de som värnar om sanningen är prekär – minst sagt. Listan på de som ‘bannlysts’ från internet blir längre för varje dag! Detta kan inte fortgå!!

Bettan Nylöf
Bettan Nylöf
Gäst
1 mars 2022 kl 19:16

Börjes dröm och många andras dröm också, kommer att bli sann! Varje dag vaknar människor upp och börjar se sanningen! Miljoner andliga människor över hela Planeten Jorden jobbar tillsammans för att detta ska ske. De andliga krigarna går ej att stoppa! Var säkra på det! Jorden blir den vackra plats och Edens lustgård vi alla drömt om.

Sven Elofsson
Sven Elofsson
Gäst
4 januari 2022 kl 20:59

Det är beklagligt med alla som dött av covid de senaste två åren. Börjes val att inte vaccinera sig kostade honom tyvärr livet. Att även Ritva ligger inne på sjukhus är också tråkigt. Även hon är ju i riskgrupp pga åldern. Låt oss bara hoppas att Börje inte påverkat henne eller några andra att låta bli vaccinet. Tyvärr tror jag Börje påverkat en del att avstå vaccin.

Pontus Rydén
Pontus Rydén
Gäst
25 december 2021 kl 07:55

En stor man, fritänkare, ett språkrör för sanning och det goda dör inte då kroppen ger upp……..

Elias Johansson
Elias Johansson
Gäst
23 december 2021 kl 23:36

Fina “sista ord” Väl valda meningar en inte alltför avlägsen tid innan han dog. Vila i frid.

Maria Winberg
Maria Winberg
Gäst
23 december 2021 kl 21:57

Vi som delar Börjes önskan måste lägga in en högre växel ! Önskar också att de som stod honom o Ritva nära talar om för Ritva att vi alla tänker på henne just nu

Ulf ClaréusD
23 december 2021 kl 13:26

Jovisst kan man ha önskan om än de’ ena och än det andra: det brukar väl alla politiker ha. Men det är bra mycket enklare, att ALLTID hålla sig till sanningen. Punkt jävla slut.

Tors vrede
Tors vrede
Gäst
Reply to  Ulf Claréus
23 december 2021 kl 15:00

Det borde Andreas Norlén uttal då han slår klubban i bordet.
Klubbat och klart. Att det skall vara så svårt!

Mikael Persson
Mikael Persson
Gäst
23 december 2021 kl 10:28

Börje var en sann hjälte på många sätt. Han backade inte för att konfrontera, gå rakt in i och lysa upp det mörka rättsträsk, som krossat den fantastiske läkaren Erik Enbys läkarliv. Det blev genom Börjes film lysande klart hur Enby snärjts genom ett hopkok av påståenden, lösa rykten och andra starka intressen.

PatrikD
Patrik
23 december 2021 kl 07:25

Vi får se till att hans drömmar besannas, vila i frid!

Ingemar ljungqvist
Gäst
23 december 2021 kl 07:17

Börje Peratt var också en Internationalist. I mitt andra hemland Ghana (Jag heter ju också Kwame) har Ashantifolket det populära uttrycket “Wo kum apem, Apem beba” =När tusen dör , föds tusen nya” Låt det bli vår devis för att hedra och fullfölja Börjes arbete.
Redan i tisdags hedrade Nordfors, Anita de las Lomas, Linus Noremalm och jag Börje med fantastisk musik och dans från Malmö: HÄLSOPANELEN, LINUS NOREMALM SAMTALAR MED INGEMAR LJUNGQVIST, MIKAEL NORDFORS, ANITA DE LAS LOMAS (bloggplatsen.se)

Karin
Karin
Gäst
23 december 2021 kl 03:42

Så tragiskt! Vem ska nu berätta sanningen? Tog mig till Filmhuset och såg hans film om Dr Eneby. När filmen var slut var det alldeles tyst, innan applåder och att folk började prata med varandra. Fick själv hjälp av en läkare i Järna som förlorade sin licens pga att han hjälte folk utanför Läkemedelsverkets korrupta ramar. Vem tar över nu? ….

Lisbet Gemzell
Lisbet Gemzell
Gäst
22 december 2021 kl 21:35

Börje Peratt lärde jag känna när jag gick med i Humanism och Kunskap. Jag träffade honom så sent som i nov. Börje var en mycket dynamisk person, en konstnär och visionär, en helt unik människa som arbetade för det goda samhället. Han hade mycket humor och jag minns särskilt när vi hade en träff nere på ön Hven, där vi hade ett par underbara dagar i härlig gemenskap och frihet. Vi diskuterade stora livsfrågor, gjorde vandringar, mediterade, åt god mat och hans fru Ritva var också med som även hon är en mycket fin person. Jag vet nu att hon ligger på sjukhus och har det svårt. Mina tankar går till dem båda och till deras söner. och barnbarn.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
Reply to  Lisbet Gemzell
22 december 2021 kl 23:02

Ook!! Bra skrivet, undrar då varför ligger även hon på sjukhus.. ‘de’ har gjort det the first blood, ‘de’ ska få betala, fullständigt. Inget är över förrän ‘de’ som startat detta, har röjts. Tro vad vi vill, men så tror jag det är det

Jonas P
Jonas P
Gäst
Reply to  Lisbet Gemzell
23 december 2021 kl 06:06

Fint skrivet. Tråkigt att höra att Ritva också kämpar på sjukhuset.

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
22 december 2021 kl 19:25

Börje Peratt kämpade på många fronter – några av dem: frihet, omtanke, hälsa för varje människa.

Börje Peratt gick i bräschen, genom sin profession som regissör, för en av Sveriges främsta medicinska forskare genom alla tider, läkaren Erik Enby, som istället för det Nobelpris han borde ha belönats med – för sina upptäckter om mikrober som sjukdomsalstrare – nedsligt blev fråntagen sin läkarlegitimation av djupt korrupta personer i förvaltningen!

Vi alla bör låta oss inspireras av Börjes starka vilja att stå upp för det vi anser vara riktigt.

Kämpa för det du tror på, för om du inte gör det, kommer du alltid att kämpa mot dig själv.”

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
Reply to  Hans Dahl
22 december 2021 kl 19:53

Ja, det är skrämmande med vad som hände vs Erik Enby. De som genomförde det då, har låtit ‘arvet’/arvssynden (om jag får uttrycka mig så drastiskt) gå vidare. Tack för citatet, för så är det såklart

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
22 december 2021 kl 18:34

Svårt att finna ord för hur fruktansvärd förlusten av Börje är för Sverige.

Kan ej glömma Västeråspolisens omotiverade misshandel av Börje 72 år!

SwebbTV intervjuar journalist som misshandlats av Västeråspolisen NewsVoice -29 september 

https://newsvoice.se/2021/09/polisen-vasteras-misshandlar-journalist-sjukskoterska/

Last edited 9 månader sedan by Magnus Lindgren
Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
22 december 2021 kl 18:41

Jag instämmer helt, Magnus. Först nu har jag tagit del av detta sorgebudskap. En av våra stora frihetskämpar har lämnat jordelivet.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
22 december 2021 kl 19:21

Hej Magnus, du är en verklig fighter,, precis som forumet. Håller med dig och det är chockerande att Börje nu gått bort. Han var/är modig och då undrar jag; hur dog han, hade han ngn underliggande sjukdom osv. Det är det första jag är intresserad av efter hans bortgång

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  jonnyjonson
22 december 2021 kl 21:23

Hej Jonny jag tycker också det osar katt och skulle vilja veta dödsorsak!

Jag har undrat hur det gick sen den ljusskygge “polismannen” vägrade att legitimera sig och i istället bröt Börjes arm/axel mot bilens b stolpe.
Fick Börje möjligen “smärtlindring” dvs kasse receptbelagt Big pharma?

(Att försätta folk i vanmakt är ju tyvärr Hydrans arbetsmetod).

Här skriver Peratt om Hydran

Börje Peratt – Debatt
med rätt att ställa frågor och att pröva svar och påståenden

EVENT 201, Hydran tar över världen Posted on 20 januari, 2021

https://borjeperattdebate.wordpress.com/2021/01/20/hall-kaften-och-lyd-bar-mask-och-vaccinera-dig-till-dods/

Last edited 9 månader sedan by Magnus Lindgren
Tors vrede
Tors vrede
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
23 december 2021 kl 13:35

Han kom kanske sanningen för nära!
Förlusten är stor då någon med ryggrad lämnar sitt fysiska tillstånd.
Men kanske fick han en fin plats bland änglarna, eller kanske själv blev en
ängel även i detta tillståndet. Vi kan bara hoppas!

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
22 december 2021 kl 18:13

Ett frö till en bättre värld är sått. Låt det frodas och mångfaldigas…

Jonas P
Jonas P
Gäst
22 december 2021 kl 15:54

Tråkigt. Det sägs att han dog i covid. Stämmer det?

Tors vrede
Tors vrede
Gäst
Reply to  Jonas P
23 december 2021 kl 13:26

Så länge dom kommer att använda PCR testet mot påstådda virus, så dör många
som visat sig positiva, i Covid 19! Men inte av Covid 19. Bara med.
Förmodar att lika många skulle ha lämnat in utan denna paria, Covid.
Detta vansinne kan pågå hur länge som helst.

Världshistoriens största bluff. Mvh

Kjell Krtic
Kjell Krtic
Gäst
Reply to  Tors vrede
24 december 2021 kl 07:40

Var det på grund av världshistoriens största bluff du valde att undvika att svara på frågan?

Tors vrede
Tors vrede
Gäst
Reply to  Kjell Krtic
24 december 2021 kl 23:03

Vet du någon större bluff så tala ut!
PCR testerna visar 97% fel. Detta uttalar sig även Boris Johnson om nu. Då den delikata frågan! Dog han i Covid, eller av PCR testets resultat. Mvh

Tony Berglund
Tony Berglund
Gäst
Reply to  Jonas P
24 december 2021 kl 12:58

Han dog av spikproteinförgiftning.

Dianah Bäckström
Dianah Bäckström
Gäst
Reply to  Tony Berglund
25 december 2021 kl 21:07

Hade han tagit injektionen?

Torbjörn Sassersson red.
Torbjörn Sassersson red.http://www.sasser.net/
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.