Överlev natten vid -18 grader i en snöskoterhusvagn med vattenvärmare

11

LIVSSTIL. En kanadensare försöker överleva en natt i en snöskoterhusvagn vid en utetemperatur på minus 18 grader med hjälp av en veduppvärmd vattenackumulator.

Mannen har byggt ett vattenburet värmesystem bestående av en sandfylld behållare, kopparledningar som cirkulerar varmvatten och en vattenackumulator på endast 30 liter som placerats i snöskoterhusvagnen. Energin kommer från en vedbrasa. För att undvika kondens i husvagnen monterades en slang så att vattenånga från ackumulatorn evakueras.

Systemet är ganska omständligt att konstruera och man kan undra om det inte är bättre med en liten vedkamin. Alla som har erfarenheter av kaminer, särskilt om de är små, vet dock att ved måste fyllas på varje timme, kanske två gånger per timme.

Snöskoterhusvagn- Foto: The Outsider
Snöskoterhusvagn. Vattenackumulatorn förbereds. Foto: The Outsider

Poängen med experimentet är att ta reda på om det vattenburna systemet fungerar tillfredsställande under en mycket kall natt på vintern och om systemet ger kontinuerlig värme utan behov av att ved måste fyllas på alls under natten.

Det vattenburna systemet är ingen dålig ide för en permanent bosättning, men då hade naturligtvis brasan (en kamin) placerats inne i huset (red anm).

Snöskoterhusvagnen är isolerad med 5 cm frigolit, men glipan mellan luckan och karmen verkar vara oisolerad. Här går den mesta av värmen ut. På morgonen var det minus 18 grader utomhus och plus 13 grader i husvagnen.

Videon har över 15 miljoner visningar.

Text: NewsVoice

Snöskoterhusvagn- Foto: The Outsider
Snöskoterhusvagn. Foto: The Outsider

Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.

I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.

Prenumerera
Notify of
guest
11 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Anna-Karin Maddeleine Solveig Karlsson
Anna-Karin Maddeleine Solveig Karlsson
Gäst
6 januari 2022 kl 21:25

Folk har så svårt att ta hand om sig själva och varandra. Istället tar de hand om det materiella istället, hmm

Erik Forsman
6 januari 2022 kl 20:13

Haglöfs sovsäck Tarius (till exempel) tål ner till -18. Enklare och billigare.

Från den stund jag första gången man drog täcker över huvudet har jag också funderat på varför man måste konstruera boende större än så – man ska ju vara sova där. Resten av tiden föredrar man ju ändå att vara ute i skog och mark.  

I Tokyo finns hotellsängar, något större än likkistor staplade över varandra att ta in över natten på centralstationen. Allt finns här: air kondition, radio, läslampa, fönster i “dörren” med draperi för. Man ska ju bara sova där liksom.

Sten B
Sten B
Gäst
6 januari 2022 kl 16:39

Ett sidospår, ett enkelt sätt att fixa värme inomhus vid behov. Det finns flertalet videor. Var observant på brandrisken med värmeljus som står för tätt, där den ackumulerade värmen kan skapa stora lågor. Arrangemanget bör inte lämnas utan övervakning för säkerhets skull. CLAY POT with TEA LIGHTS Room Heating | 4HR DIY Test – YouTube

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
6 januari 2022 kl 16:25

En rätt finurlig konstruktion för elda i kamin måste man sitta eldvakt som i lumpen. Men då jag saknar snöskoter och andra terrängfordon får det bli ett primitivare upplägg när jag jagas ut i vildmarken. Blir väl några tuffa månader innan man lägger näsan i vädret. Får väl i värsta fall ta med mig en polare som nödproviant och sen är det bara att skylla på någon björn.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Anders Johansson
6 januari 2022 kl 19:37

Var rädd om polaren! Han kan rädda dig från björnen.
Men jag förstår din tanke mycket väl. Mvh

Patrick
Patrick
Gäst
6 januari 2022 kl 15:49

Kul artikel. Ska börja bygga o testa! Har -18gr ute just nu Åter kommer om jag lyckas.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Patrick
6 januari 2022 kl 19:35

Återkom i vilket fall! Lycka till med bygget, du kommer att lyckas. Du har viljan.

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
6 januari 2022 kl 13:19

Kanske blir det en önskedröm för oss gamla om några år att kunna bo så, fria från tvångsmedicineringar och tvångsisolering i något äldreboende, när allt vårt nuvarande ägande konfiskerats enligt WEF:s planer – förutsatt att vi inte redan bragts om livet eller placerats i anstalter och koncentrationsläger, förstås.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Hans Dahl
6 januari 2022 kl 13:51

Ja framtiden ser lindrigt sagt mörk ut.

Har lurat på en isolerad kista med hjul under en del år. Problemet är förnödenheter och bränsle bortsett vedeldad brasa, 20- utanför kistan, då blir det jobbigt, svårt att röra på sig också!
Det enda positiva i vansinnet är att det skapar fantasier, bra som dåliga.
Första tanken kom på slutet av 90 talet av konstruerade kistor till uteliggarna
vilket borde ligga i kommunernas intresse som en billig lösning då dom vägrar att ta tag i bostadsproblemet.

Blir det som du skriver, och jag fullständigt delar så finns risken som sagt för ett totalt mörker. Mvh

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Tors vrede
6 januari 2022 kl 14:25

Du och jag, och andra, har för rätt länge sedan förstått vart det barkar hän.

Men de flesta har det gått förbi. De iakttar vissa försämringar och inskränkningar i tillvaron, men reflekterar inte så mycket över dess orsak.

Många tänker kanske:

– Jaha, nu är det dags för min nästa spruta, så jag får gå och handla. Och vad tråkigt att jag inte kan åka och hälsa på mina släktingar i Jämtland längre,
men på TV säger de ju att det inte är lämpligt att resa på grund av det rådande läget…

Här är ett klipp från kommentarsfältet på Peter Krabbes blogg. Signaturen Anna skriver:

“Medan vi gav bort Sverige
Fortsatte vi sköta våra arbeten.
Vi källsorterade våra sopor.
Vi betalade plikttroget vår skatt.
Vi lagade mat och diskade.
Vi bytte blöjor på våra barn.
Vi löste korsord och tittade på “Let’s dance” och “Så ska det låta”. Och Mellon.
Vi träffade våra vänner över en matbit och några glas vin.
Till jul hängde vi upp nya gardiner.
När vårsolen tittade fram tvättade vi våra bilar.
Vi köpte ny dammsugare som var mycket bättre än den gamla.
Vi köpte ny tv som var mycket bättre än den gamla.
Vi låtsades inte se asylboendet som plötsligt öppnade en bit ifrån oss.
…märkte vi nästan ingenting förrän det var för sent.”

Av Julia Caesar”

https://peterkrabbe.wordpress.com/2016/12/10/kommer-eu-att-andra-form-i-sparen-av-globalismens-sammanbrott/

Tors vrede
Gäst
Reply to  Hans Dahl
6 januari 2022 kl 19:19

Problemet är stort då majoriteten tar allt för givet.
Om allmänheten kunde tänka att allt är slumpen som ger oss en existens. Alltså inget är givet.

Tänker tillbaks till 2005 då stormen Gudrun härjade och lamslog delar av landet, då strömmen försvann på en tusendels sekund.
Allt blev svart, så till och med “Let’s dance försvann.
Här på ön var strömmen borta i tre dygn. Då kommer det som fastnat i minnet efter som jag inskaffat ett litet tvåtakts elaggregat
för kul skulle på Karlssons butik.
Detta kom jag ihåg då mörkret börjad göra sig påmind.

Tog en förlängningssladd där jag plockade bort honan och ersatta med en hane, alltså hane i båda ändar. Slog av ingående spänning, och sedan ena hanen in i vägguttaget, och drog i startsnöret! Alla lampor lyste, och “Let’s dance började (ironi)
Tänkte inte mer på detta förens av en händelse jag slängde ett öga mot söder där vägen går. Det stod en kö med bilar med lysena påslagna, stilla där ute på ca 100 meters håll.
Jag förstår att tankarna var! Hur kan han ha lyse då vi inte har det. Jag tackade SLUMPEN för att jag hade inskaffat aggregatet.

Vill inte uppmana någon annan att fixa problemet som jag gjorde.
Det kräver fullständigt kontroll på vad man gör! Mvh