Kuba är paradiset för den som gillar amerikanska veteranbilar

-

BILAR. Kuba är den bästa platsen i världen för den som är bilfantast och gillar gamla bilar från 1940- och 1950-talen. Dessa bilar används för dagligt bruk och finns över allt på ön längs gator och på motorvägar. Här rullar Chevrolet, Ford, Pontiac, Buick, Dodge, Plymouth och Studebaker.

Kunskapen om dessa bilar är fantastisk, men inte alla är i bästa skick, vilket lätt kan bli en felaktig uppfattning för den som bara ser till ytan. Välbevarade bilar skiner medan de sämre bilarna hålls ihop med udda delar och metallskrot. Idag finns det runt 60 000 klassiska amerikanska bilar på Kuba och 50% av dessa bilar kommer från 1950-talet. 25% är från 1940-talet och ytterligare 25% är från 1930-talet. Bilarna är ofta arvegods, som går i arv från generation till generation.

Amerikanska bilar importerades till Kuba i 50 år sedan början av 1900-talet, men efter den kubanska revolutionen införde USA ett handelsembargo och Castro förbjöd import av amerikanska bilar och mekaniska delar. Kuba blev ett levande museum för klassiska amerikanska bilar. Många av dem har ryska motorer.

Av de bilar som importerats sedan 1959 är rysktillverkade Lada vanligast. Här finns även kinesiska Geely, franska Citroën och japanska Nissan.

Regeringen har tillåtit för-revolutionära bilar att köpas och säljas fritt i flera decennier och sedan 2011 har kubaner kunnat köpa och sälja bilar fritt.

Regeringen kontrollerar dock marknaden hårt för nya bilar. Priserna är mycket höga. En Volkswagen kan kosta 700 000 kronor, en ny Peugeot 2,5 miljoner kronor. Priserna gör att det blir omöjligt för de flesta arbvetarklasskubaner, som bara tjänar cirka 200 kronor per månad. Medelklassen har det bättre ställt och de har ibland råd med dyra bilar som Mercedes, Audi och BMW.

Fantastiska bilmekaniker

Bilmekanikerna har blivit mycket skickliga på att reparera bilarna med ytterst begränsade förutsättningar eftersom Kuba saknar både de flesta reservdelar och verktyg. Bilmekanikerna är tvungna att skapa reparationsmaterial. Ryska bilar, ofta Lada och Volga, dissekeras i sina användbara delar vilka anpassas för att passa de gamla amerikanska bilarna. Många bilar har sovjetiska motorer som drivs av diesel. Oreparerbara bilar slaktas så att reservdelar kan genereras.

Dieseltrim.se
Annons: Dieseltrim.se

Turistatrraktioner

Turister får möjlighet att hyra gamla bilar och det är särskilt vanligt i mer turistiga områden som Havanna Vieja och Veradero. Här står rader av vackra bilar för besökarna att välja mellan. Bilhyran för de flesta bilar ligger på 25–40 CUC per timme.

En kubansk lag förbjuder att bilarna avlägsnas från ön och om handelsembargot hävdes skulle den kubanska bilmarknaden översvämmas av reservdelar och reparationsmanualer. Gamla bilar kunde då repareras ordentligt och hållas kvar på vägarna i decennier framöver.

Text: Bilverkstad Bromma | Bild: Kuba är fullt med amerikanska bilar från 1950-talet. Foto: Stephan Valentin. Licens: Unsplash.com

Artikelkälla: Classic Cars and the Cubans That Keep Them Running

Extern skribent
Extern skribent
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.

2 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest

2 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Kent Pettersson
Kent Pettersson
Gäst
20 maj 2022 kl 16:26

Mer miljövänligt än att skrota fungerande bilar och ersätta dem med batteridrivna fordon. Vill inte ens kalla dem “bilar”!

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
19 maj 2022 kl 12:46

Sccchhhh, säg inget till Greta!

En bil som håller 50 år och går på bensin, vilken styggelse.

Extern skribent
Extern skribent
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.

SENASTE KOMMENTARER

ARKIV