Professor Rachel Marsden om folkomröstningarna i Ukraina: De är lagliga och legitima

16

UKRAINA. Folkomröstningarna i Ukraina genomförs under helgen och fram till tisdagen den 27 september. Befolkningarna i regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporozjzja och Cherson, i vad som hittills kallats för Ukraina, ska bestämma sitt öde. Den kanadensiska professorn Rachel Marsden kommenterar folkomröstningen. Hon säger att de är lagliga och legitima.

Text och analys: Kristoffer Hell

För att försvåra för Zelenskyregimen i Kiev att sabotera valet genom artilleribeskjutning, är många av vallokalerna mobila. Röstfrågan är enkel och rakt på sak: “Är Ni för att folkrepubliken går med i den Ryska Federationen som medlem i den Ryska Federationen?” De möjliga svaren är: Ja eller Nej.

Valen i Ukraina 2022
Valen i Ukraina 2022

När Krimhalvön, våren 2014, höll ett liknande referendum röstade 97% för att länet uppgick i Ryssland. Resultaten förväntas bli detsamma vid helgens folkomröstningar.

Beroende på hur valet går kan Ryssland i mitten på nästa vecka alltså ha utökat sitt territorium med en yta motsvarande hela södra Sverige upp till, och inklusive, Uppsalas, Västmanlands, Örebros och Värmlands län [1].

Ukraina-län. Tabell: Kristoffer Hell

Prislappen för den här nya europeiska säkerhetsordningen, där Ryssland till slut satt en bortre gräns för NATO:s ständiga expansion och återkommande provokationer, kommer att ha varit 5937 ryska soldatliv och 61.207 dödade kombattanter utsända av Kiev och NATO.[2]

Folkomröstningarna kommer bara dagar efter att Moskva annonserat en partiell mobilisering, vilket förutsägs inom loppet av några månader fyrdubbla den ryska militära närvaron i Ukraina, till 300.000 soldater – en siffra som bedöms utgöra blott en procent av Rysslands totala mobiliseringskapacitet om upp till 25-30 miljoner soldater.

Den svenska statstelevisionen Rapport och Aktuellt valde den 23:e september 2022 att kalla folkomröstningarna för “olagliga” och “skenomröstningar” – och upprepar då lydigt vad EU och NATO bestämt vad valen ska kallas [3, 4].

SVT Rapport, 23 september 2022
SVT Rapport, 23 september 2022

Text och analys: Kristoffer Hell, författare till boksviten “Västs Mörka Hjärta: 9/11, Geopolitisk terrorism & Globaliseringsagendan”, “Demokrati till Döds – Sveriges väg in i den globala diktaturen” och “Covid 1984”

Referenser

  1. Siffror från Wikipedia. Jämförelsen med Sveriges inberäknar också Krimhalvön (om ca 26 tusen km2) som sedan 2014 är en del av Ryssland
  2. Russia reveals military losses in Ukraine
  3. NATO says it will never recognize Russia’s “sham” referendums in Ukraine
  4. Bill Clinton u Predsjedništvu BiH

RT TV, inslag 24 september

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

16 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Tege Tornvall
Tege Tornvall
Gäst
27 september 2022 kl 15:49

Försåtlig fråga. Vad är “folkrepubliken”?

Sten B
Sten B
Gäst
25 september 2022 kl 22:26

Apropå etablissemangets programmering av folk rekommenderar jag länkad video som lyfts fram i åtskilliga forum på nätet:
Är Samhället en Sekt? – YouTube

Rune N
Rune N
Gäst
25 september 2022 kl 18:04

Dessa områden är vad jag förstår ryska från början och som införlivades med Ukraina 1922. Tänk om någon kunde gräva i varför bolsjevikerna överförde dem till Ukraina? Finns det någon litteratur på svenska?

Peter K. PetterssonD
Peter K. Pettersson
25 september 2022 kl 16:36

De konventionella och officiella lögnmedierna har förstås numera nära noll procents trovärdighet på alla fronter, hela tiden, allt från de mest enkla sakpåståenden till de mest allmänt omhuldade värdeomdömen. Och inte blir det bättre när de ständigt helt mekaniskt och osjälvständigt upprepar överhetens och västvärldens hyckleri, dubbelmoral och selektiva russinplockande.

Lillan
Lillan
Gäst
25 september 2022 kl 14:19

Den här s.k. folkomröstning har ingen som helst juridisk legitimitet, utan visar mer på putins desperation. Vad jag kan förstå så har även kineserna börjat tröttna på putins anfallskrig.

Torbjörn Sassersson red.
Reply to  Lillan
25 september 2022 kl 16:31

Ok, men exakt vad baserar du det på? Får inte ukrainarna i östra Ukraina rösta om det av något särskilt skäl? Förklara gärna mer detaljerat.

Sten B
Sten B
Gäst
Reply to  Lillan
25 september 2022 kl 18:28

Jag slog på teven igår och under den korta tiden SVT var på innan jag växlade över till DVD’n jag skulle se var din första mening exakt vad karln på nyhetssändningen uttryckte. Du har en åsikt som mainstream media planterat i din hjärna, och jag hyser förståelse men överväg att det finns alternativ information. Det bör vara av särskilt intresse nu när många vaknat upp och insett hur bedragna de varit under plandemin och allt fler förstår att klimathysterin är fabricerad. I stort sett all nyhetsförmedling via teve är ett falsarium.

Benny H
Benny H
Gäst
Reply to  Lillan
25 september 2022 kl 21:24

Inte tycker jag Putin ser desperat ut! Interventionen går i stort sett efter plan och snart är de fyra regionerna delar av Ryssland. Om Lillan läst historia så hade hon förstått att Ukraina är en skapelse av Sovjetstaten och kan inte fungera som ett enskilt land lika lite som andra konstgjorda stater som Jugoslavien eller Tjeckoslovakien kunde. Och visst har invånarna i östra Ukraina lika stor rätt som alla andra att rösta var de vill tillhöra. Vem är det som bestämmer vad som har juridisk legitimitet? I din värld är det väl Bryssel och Washington men de har ingen jurisdiktion utan för sina egna gränser om du nu tror det, det är bara något de själva hittat på och lyckats tuta i lättlurade!

Benny H
Benny H
Gäst
Reply to  Lillan
26 september 2022 kl 16:58

Lillan hur går det med historieläsandet? Kina förbereder sig för en kampanj mot USA i Ostasien och är verkligen inte trötta på Putins intervention. Tvärtom Kina behöver Rysslands kärnvapen som avskräckning mot USA om de drar igång på allvar…

lars k
lars k
Gäst
Reply to  Lillan
26 september 2022 kl 17:12

Hahahah du borde nog stänga av teven och sluta läsa expressen/aftonbladet

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
25 september 2022 kl 10:41

Skarp analytiker, bra att Rt existerar. Hela väst är ett kulissbygge a’ la ceacescuregimen -89 när han stod på balkongen till palatset och försökte hålla sitt årliga och sedvanliga sk tal. Såg sändningen och hur ofattbart oförstående han först var, “att tänk, mina undersåtar som jag gjort så mycket för kan göra motstånd mot mig mig, jag som är deras far..hmm”, och sedan hur bekymrad han blev och därefter handlöst drogs in i rummet bakom. Han o hans fru satt så länge vid makten och hade till slut bara jasägare som rådgivare, på samma sätt sker nu med hela väst. Den sjuka politiskt ‘korrekta’ miljön gör dom till psykopater, om de inte redan var det, och försöker de samtidigt omvandla folk till lallande stockholmssyndromaddicts

Erik Forsman
25 september 2022 kl 10:20

Kristofer Hell är ett fenomen. Har under åren följt nästan allt vad skribenten publicerat från blueshift (tror jag läst alla blogposter) så väl som kristoferhell.net samt hört ett antal intervjuer. En superkänd doldis, som alltid tycks stå ensam?

Tillbaka till artikeln, som är ytterst intressant då den sedvanliga tydliga vinklingen inte är så stark som annars är så bruklig. Vi är så vana vid att läsa hårt vinklade artiklar att jag här skriver om författaren istället 🙂

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Erik Forsman
25 september 2022 kl 10:48

När jag på allvar för cirka åtta år sedan började misstänka att TV, radio, de större tidningarna uppsåtligen systematiskt gav en samordnad förvriden och partisk bild av rätt mycket av stor betydelse och därför intensivt inledde ett aktivt komperativt sökande av information från en mängd skilda källor kom jag så småningom till Blueshift, som jag då snart insåg var en värdefull motvikt som bekräftade mycket av det jag hade anat.

Erik Forsman
Reply to  Hans Dahl
25 september 2022 kl 11:22

Så sant, så sant kära Hans. En annan fördel är underhållningsvärdet, inte att förglömma. Ingen jag någonsin träffat har utryckt något annat än fascinationen inför kultseriernas kultserie nämligen X-files. Varför kan och ska man inte blanda in fascinationen i optionensarbetet? Är man uttråkad och uppgiven är dessa artiklar som fångar ens uppmärksamhet. Gärna fler zeitergeistförfattare på NewsVoice.

Erik Forsman
Reply to  Hans Dahl
25 september 2022 kl 11:25

Waw – allt i en mening!!!

Benny H
Benny H
Gäst
25 september 2022 kl 08:35

Man undrar ju vad som är skenomröstningar med det här? Att folket själva får välja? Bryssel och Washington anser ju att det är de som ska bestämma och det ser vi ju i våra fuskval i västvärlden gång på gång. Varken Lygen eller Biden är ju valda av folket t ex! EU och USA anser sig vara måttstocken för demokrati helt enligt den globala liberalfascismen som de anser vara höjden av demokrati.