Bilföretaget Nios partnerskap med Huazhu Group – Framtiden för elfordon

0
Elbilen Nio. Pressbild: Nio.com
Elbilen Nio. Pressbild: Nio.com

ELBILAR. Många är idag helt omedvetna om företaget Nio och deras största konkurrent XPeng. Detta beror på att de hittills mestadels har varit aktiva i Kina. Inom några år så är det dock högst troligt att Nio blir ett alltmer vanligt namn i Europa då de satsar helhjärtat på att expandera till regionen under kommande år.

Nedan tar vi en titt på både Nio och XPeng för att lära oss mer om deras respektive historia, men även hur deras framtidsplaner ser ut. Baserat på detta så väljer vi vilken av de två fordonstillverkarna som troligast kommer att gå vinnande ur konkurrensen.

XPeng’s historia

Xia Heng och He Tao, som tidigare arbetade för GAC Group, startade XPeng tillsammans 2014. De gjorde detta genom att kombinera sina kunskaper om fordonsteknologi med sina forsknings- och utvecklingsfärdigheter, men det räcker inte att bara komma på en bra idé.

XPeng behövde pengar och fick dem från personer som He Xiaopeng, som startade UCWeb och var chef på Alibaba, He Xiaopeng, som nu är ordförande för XPeng, och Lei Jun, som startade Xiaomi. Med dessa enorma företag bakom sig så är det troligt att XPeng kommer att satsa helhjärtat på en expansion. Faktum är att He Xiaopeng har sagt att XPeng kommer att försöka etablera sig i Europa under kommande år.

2018 började XPeng tillverka G3, en SUV som var företagets första elfordon (EV) som kom ut på marknaden. 2020 kom företagets första sedan, P7, ut på gatorna. P5 är en annan sedan som kom ut strax efter att företaget fick några miljarder dollar mer i finansiering 2021. G9 kommer att bli XPengs första SUV sedan G3, och lanseras under hösten 2022.

Nio’s historia

Medan det tog några år för XPeng att tillkännage sin första modell, drog Nio igång. De tillkännagav släppet av modellen EP9 samma dag som de tillkännagav företaget. Det är ett djärvt och imponerande drag för ett företag, och Nio har inte slutat göra sådana här drag under åren sedan.

Nios första batteribytesstation öppnade 2018. Detta skulle snabbt bli en av företagets bästa funktioner eftersom det skulle göra det enkelt för förare att skaffa nya batterier. De är fortfarande det största företaget som tillverkar elbilar och har den här funktionen.

Företaget började handla på New York-börsen samma år. När du tittar på dessa två drag tillsammans med nio aktie i dag kan du se hur de hjälpte Nio att bli en sann ledare på elbilsmarknaden.

Nio tillkännagav att de skulle börja göra affärer i Norge våren 2021. Efter att ha varit framgångsrikt direkt sa företaget att det skulle expandera till 25 fler länder i Europa och andra delar av världen i slutet av 2025.

Det är ett stort anspråk. Speciellt med tanke på hur lite tid de har gett sig själva, men det råder ingen tvekan om att Nio kan få det att hända. Se bara på alla imponerande saker de har gjort hittills med sina aggressiva marknadsföringsstrategier.

Vilket av de två är bättre

Även efter att ha tittat på skillnaderna och likheterna mellan XPeng och Nio, är det inte helt klart vilket märke som är bättre. Nio har många fler bilar på vägarna och många planer på att lägga till ännu fler, men 2021 sålde XPeng fler bilar.

Nio växer snabbare. Båda har funnits sedan 2014 och försöker konkurrera med Tesla. Båda håller på att expandera till Europa. Vilken är bättre?

Marknadsvärdet för Nio är 20 miljarder dollar mer än XPengs. Nio har också många populära och framgångsrika batteribytesstationer över hela Kina (och snart Europa). Detta är en stor fördel jämfört med alla andra elfordonsmärken.

Ingen annan satsar på att byta batterier i så stor skala. Nio har också bättre planer för framtiden än XPeng. De har fyra fordon i olika produktionsstadier, medan XPeng bara har en. Sammantaget visar dessa saker att Nio är ett bättre märke än XPeng.

Extern skribent

Relaterat

  • Läs mer om bilar iNewsVoice
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten